Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Lös ekvationen x^3 - 4x^2 + x + 6 = 0

Får inte till det riktigt.

Är det gymnasiematte? Isåfall brukar det vara meningen att man ska "gissa" en rot och sedan polynomdividera.
Den ekvationen satisfieras av x = 2. Testa därför att polynomdividera med (x-2) och lös sedan andragradsekvationen som du får ut.
Rötterna blir 3, -1 och 2.
Titta på wolframalpha om du fastnar på polynomdivisionen!

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28x^3+-4x^2+%2Bx+%2B6%2...

Edit: Cail hann före, men jag tror att han gjorde något teckenfel i sin polynomdivision

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrustoR
Är det gymnasiematte? Isåfall brukar det vara meningen att man ska "gissa" en rot och sedan polynomdividera.
Den ekvationen satisfieras av x = 2. Testa därför att polynomdividera med (x-2) och lös sedan andragradsekvationen som du får ut.
Rötterna blir 3, -1 och 2.
Titta på wolframalpha om du fastnar på polynomdivisionen!

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28x^3+-4x^2+%2Bx+%2B6%2...

Edit: Cail hann före, men jag tror att han gjorde något teckenfel i sin polynomdivision

Okay tack, ser korrekt ut ja

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

hej,

Jag går i nionde klass och behöver hjölp med lite problemlösning.

Tänk dig ett rep som ligger runt ekvatorn och ett annat rep uppsatt på 1 m höga stolpar runt ekvatorn. Hur mycket längre är repet på stolparna? (ledtråd kalla jordens radio för rmeter)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datanisse100
hej,

Jag går i nionde klass och behöver hjölp med lite problemlösning.

Tänk dig ett rep som ligger runt ekvatorn och ett annat rep uppsatt på 1 m höga stolpar runt ekvatorn. Hur mycket längre är repet på stolparna? (ledtråd kalla jordens radio för rmeter)

Jag brukar tänka såhär inför matteproblem;
"Vad vet jag? Var vill jag veta?"

I vad vet jag ingår saker som;
pi*diametern = cirkelns omkrets
diameterns längd = längden av 2 radier
Jordens radie = rmeter
"Jordens" radie från repet = en meter längre än rmeter

Skillnaden i längd borde vara värde 1 minus värd 2.
Lycka till!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Jag brukar tänka såhär inför matteproblem;
"Vad vet jag? Var vill jag veta?"

I vad vet jag ingår saker som;
pi*diametern = cirkelns omkrets
diameterns längd = längden av 2 radier
Jordens radie = rmeter
"Jordens" radie från repet = en meter längre än rmeter

Skillnaden i längd borde vara värde 1 minus värd 2.
Lycka till!
//pscs3

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Jag förstod problemet nu.

Permalänk
Medlem

Jag är jäkligt trött nu men detta är ju löjligt. Ska räkna ut riktningskoefficienten på linjen som går genom följande två punkter: (1, 6) och (3, 14).

K = (14)-(6)/(3)-(1) = (8)/(2) = 4 enligt formeln (y2)-(y1)/(x2)-(x1).

Men tittar man på koordinaterna på linjen är den ju fallande, alltså måste ju riktningskoefficienten vara negativ. Vad gör jag för fel?

EDIT: Paranteser

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Men tittar man på koordinaterna på linjen är den ju fallande, alltså måste ju riktningskoefficienten vara negativ. Vad gör jag för fel?

Nej det är den inte, och du gör inte fel (förutom att du inte skriver ut parenteser).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej det är den inte, och du gör inte fel (förutom att du inte skriver ut parenteser).

Sry ska komma ihåg det. Nej har du rätt i, den är ju stigande.. tack och god natt

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite

K = (14)-(6)/(3)-(1) = (8)/(2) = 4 enligt formeln (y2)-(y1)/(x2)-(x1).
EDIT: Paranteser

Det blev nog inte så mycket bättre med parenteserna heller...

k = (14 - 6) / (3 - 1) = 8 / 2 = 4 menar du nog, (14)-(6)/(3)-(1) blir 11

Permalänk
Medlem

Problemet löst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrustoR
Är det gymnasiematte? Isåfall brukar det vara meningen att man ska "gissa" en rot och sedan polynomdividera.
Den ekvationen satisfieras av x = 2. Testa därför att polynomdividera med (x-2) och lös sedan andragradsekvationen som du får ut.
Rötterna blir 3, -1 och 2.
Titta på wolframalpha om du fastnar på polynomdivisionen!

http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28x^3+-4x^2+%2Bx+%2B6%2...

Edit: Cail hann före, men jag tror att han gjorde något teckenfel i sin polynomdivision

Ojdå, blev lite fel där. Wolframalpha var en riktigt bra sida!

Visa signatur

Arguing on the internet is like competing in the special olympics...
even if you win, you're still a retard!

Permalänk

Jag försöker lösa en jobbig ekvation.
Jag försöker lösa ut a som en funktion av t.
Båda dessa ekvationer måste stämma:
179 + sin a = t
cos a - 1 = sin t

Att stoppa in den översta ekvationen i den första hjälper mig nog inte så mycket, dvs. cos a = sin(179 + sin a) + 1

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Du vet nog inte riktigt vad du försöker göra, men om du bara har en obekant så räcker en ekvation.

a = arcsin(t-179)
(helknasigt, t får bara anta värden mellan 179 och 180)

eller

a = arccos(sin(t)+1)
(också knasig, t får bara anta värden i upprepade intervall)

Kort svar; Du har gjort fel, vad du än har för problem så är detta inte vad du skall lösa.

Permalänk
Medlem

Ekonometri

Sitter och klurar på ett test som jag inte lyckats lösa och tänkte höra om någon kunde komma med lite hjälp.

Fråga 1

Suppose that Z is a standard normal random variable. Find P(Z [ 1.2). Round to two decimals

Provat 0,89 och 1-0.89=0,11. Dock var inget av det rätt

Fråga 2

Z is a standard normal random variable. Find z such that P(-z [Z [ [) = 0.5 Round to two decimals.

Provat 0.00 och 0.69 utan framgång

Fråga 3

Flervalsfråga (där flera alternativ kan kryssas i samtidigt)

What is true about a continous random variable X?

# X can only take a finite number of values
# If X can take the values 0,1,2 then X is continous random variable [p>
# P(X=x) = 0 no matter what x is
#P(a [ X[ b ) = 0 no matter what a and b are
# The probability density function f(x) for X may be larger than 1 for some values of X but never negative

Provat 1 och 3, dock utan resultat

Tack på förhand

Visa signatur

DIF = SM GULD 2002

Permalänk
Medlem

Hej !

Förstår inte riktigt dina beteckingar på fråga 1 och 2.

Angående fråga 3 så handlar det bara om att du ska ha suttit dig in i vad en kontinuerlig slumpvariabel är för något. Det där är mest kontrollfrågor för att se om du fattat, men kan ju dra svaren ändå :

# X can only take a finite number of values

Falskt. täthetssfunktionen för en kontinuerlig slumpvariabel är en kontinuerlig funktion och sådana kan anta hur många olika värden som helst.

# If X can take the values 0,1,2 then X is continous random variable [p>

Falskt. Både en diskret och kontinuerlig slumpvariabel skulle kunna anta dessa värden.

# P(X=x) = 0 no matter what x is

Sant. Sannolikheten för varje enskilt värde att antas är 0 för en kontinuerlig funktion. Se det som att X måste ligga i ett oändligt litet intervall runt x.

#P(a [ X[ b ) = 0 no matter what a and b are

Falskt. Tex så är #P(-oändlighetet [ X[ oändligheten ) = 1.
#P(a [ X[ b ) är sannolikheten för att X ligger mellan a och b. Om detta alltid är 0 skulle täthetssfunktionen vara identiskt lika med 0, vilket ej är en godkänd täthetssfunktion.

# The probability density function f(x) for X may be larger than 1 for some values of X but never negative

Sant. Om X kunde bli negativ skulle vi ha negativ sannolikhet för att X låg i något visst intervall. Sannolikheter är dock per definition alltid icke-negativa.
Inget hindrar täthetsfunktionen från att vara större än 1 på vissa ställen. Det viktiga är att dess totala integral är lika med .

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Hejsan alla glada matematiker!

Behöver lite hjälp med min gymnasiematte.

Man ska lösa ut h.
3217,73=(h-100)^1,35

Man kan väl inte göra =h^1,35-100^1,35 eller hur?

En grej till
Jag har formeln E=10^1,5M+4,4 och M=7,1

Då gjorde jag såhär:
E=10^1,5*7,1+4,4

E=10^10,65+4,4

E=10^15,05

Men facit säger att det är 1,1*10^15. Har de bara avrundat eller har jag gjort fel?

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem

1. Nej du kan inte göra så.

2. Först så måste du ha paranteser; Du menar E = 10^(1.5*M+4.4)
Sedan är
10^15.05 = 10^15*10^(0.05)
Där 10^(0.05) = 1.122
vilket ger att svaret blir ungefär
1.1*10^15

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
1. Nej du kan inte göra så.

2. Först så måste du ha paranteser; Du menar E = 10^(1.5*M+4.4)
Sedan är
10^15.05 = 10^15*10^(0.05)
Där 10^(0.05) = 1.122
vilket ger att svaret blir ungefär
1.1*10^15

Tackar för svaret. Ja, självklart måste jag ha parenteser
Hur ska man gå till väga på första uppgiften då?

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
Hejsan alla glada matematiker!

Behöver lite hjälp med min gymnasiematte.

Man ska lösa ut h.
3217,73=(h-100)^1,35

Man kan väl inte göra =h^1,35-100^1,35 eller hur?

jag skulle göra såhär:

3217.73 = (h-100)^1.35

3217.73^(1/1.35) = ( (h-100)^1.35)^(1/1.35)

3217.73^(1/1.35) = h - 100

h = 3217.73^(1/1.35) + 100

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
jag skulle göra såhär:

3217.73 = (h-100)^1.35

3217.73^(1/1.35) = ( (h-100)^1.35)^(1/1.35)

3217.73^(1/1.35) = h - 100

h = 3217.73^(1/1.35) + 100

Tack så mycket! Att jag inte tänkte på det :S

Hatar när det är saker man kan klura ut själv eftersom man vet hur man gör egentligen.. men inte gör det iallafall!

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk

Har ett problem med en matte B-uppgift.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-DSC01844.JPG
Jag behöver hjälp med 22. Det konstiga är att jag enkelt klarar 21, och uppgifterna är till synes väldigt lika.

Så här långt har jag kommit;
x^2+(x+7)^2=35^2
x^2+x^2+14x+49=1225-49
2x^2+14x=1176
..sen då? Uppskattar snabb respons

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
Har ett problem med en matte B-uppgift.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-DSC01844.JPG
Jag behöver hjälp med 22. Det konstiga är att jag enkelt klarar 21, och uppgifterna är till synes väldigt lika.

Så här långt har jag kommit;
x^2+(x+7)^2=35^2
x^2+x^2+14x+49=1225-49
2x^2+14x=1176
..sen då? Uppskattar snabb respons

Har inte kollat så att du räknat rätt fram till hit, men har du det så bör fortsättningen vara:
2x^2+14x-1176=0
x^2+7x-588=0
och vidare vet du väl hur man ska göra?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Har inte kollat så att du räknat rätt fram till hit, men har du det så bör fortsättningen vara:
2x^2+14x-1176=0
x^2+7x-588=0
och vidare vet du väl hur man ska göra?

Jag frågade en vän innan och även han skrev något som liknar det du skriver. Något om "pq"-lagen tror jag det var. Du har slängt över 1176 till vänstra ledet och dividerat med två. Sen då?

Jag har aldrig gått igenom detta räknesätt i skolan än, ska jag verkligen använda mig utav den metoden? Hur som helst; kan du göra färdigt uppgiften? Då kanske jag förstår.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
Jag frågade en vän innan och även han skrev något som liknar det du skriver. Något om "pq"-lagen tror jag det var. Du har slängt över 1176 till vänstra ledet och dividerat med två. Sen då?

Jag har aldrig gått igenom detta räknesätt i skolan än, ska jag verkligen använda mig utav den metoden? Hur som helst; kan du göra färdigt uppgiften? Då kanske jag förstår.

Hm, skumt att ni inte gått igenom den formeln. Aja, den finns säkert i din bok, men såhär ser den ut:

ekvationen x2 + px + q = 0 löses:

Dvs. blir lösningen på ekvationen x^2+7x-588=0 :
x = -(7/2) +- sqrt(7^2/4 + 588)
x = -3.5 +- sqrt(49/4 + 588)
x = -3.5 +- sqrt(2401/4)
x = -3.5 +- 49/2
x1= -3.5 + 24.5 = 21
x2= -3.5 - 24.5 = -28

Lösningarna på ekvationen blir då alltså 21 och -28 , genom att titta på triangeln ser vi dock ganska lätt att det inte kan vara -28.
Nu när jag ska sätta in det i den ursprungliga ekvationen ser jag också att du räknat fel i början, du missade att det var x-7 och INTE x+7 som du skrev. Därför är ju det här svaret fel till frågan där, men gör om med x+7 istället och gör såhär så kommer du få rätt svar.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Tack för svaret. Det kommer nog klagas på lärarna för de gett oss uppgifter vi inte gått genom hur man gör än. Eller så har jag varit väldigt borta på just den lektionen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Nu när jag ska sätta in det i den ursprungliga ekvationen ser jag också att du räknat fel i början, du missade att det var x-7 och INTE x+7 som du skrev. Därför är ju det här svaret fel till frågan där, men gör om med x+7 istället och gör såhär så kommer du få rätt svar.

Ojdå, jag ser det nu. Det blir dock ungefär samma fel för min del. Sorri.
Är det inte konstigt att jag klarar av 21, och inte 22? På 21 slipper jag x^2, de tar ut varandra. Konstigt. Hur som helst, tackar för hjälpen. Jag kanske återkommer lite senare om jag stöter på fler problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googolplex
Tack för svaret. Det kommer nog klagas på lärarna för de gett oss uppgifter vi inte gått genom hur man gör än. Eller så har jag varit väldigt borta på just den lektionen

Ojdå, jag ser det nu. Det blir dock ungefär samma fel för min del. Sorri.
Är det inte konstigt att jag klarar av 21, och inte 22? På 21 slipper jag x^2, de tar ut varandra. Konstigt. Hur som helst, tackar för hjälpen. Jag kanske återkommer lite senare om jag stöter på fler problem.

En bra övning är att försöka härleda pq-formeln själv ur

x^2 + px + q = 0

där p och q är godtyckliga konstanter.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Jag försöker skapa en funktion som ger ett värde mellan [1 och 0), i stil med den här:

Alltså, y = f(x)
0 <= x < oändligheten
y = 1 vid x = 0
y = 0 vid x = oändligheten
samt något i stil med att f(0,5) = 0,5

Jag funderar på att köra någon tredjegradsekvation och flytta runt den, men jag vet inte riktigt hur jag ska få den att se ordentlig ut. Är det någon som har ett tips på hur en funktion likt denna kan se ut?
Jag gissar att någon form av division bör vara inblandad (där x är nämnaren), då jag vill få en asymptot till x-axeln.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

du kan använda en exponentialfunktion
t.ex. y = e^(kx)
y(0) = 1
y(1/2) = 1/2 = e^(k/2) ==>k = -2*ln(2)

så då har du y = e^(-2ln(2)*x)

kanske går lite för brant mot noll ... eller?

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag försöker skapa en funktion som ger ett värde mellan [1 och 0), i stil med den här:
http://pici.se/pictures/hcRFRwJCs.png
Alltså, y = f(x)
0 <= x < oändligheten
y = 1 vid x = 0
y = 0 vid x = oändligheten
samt något i stil med att f(0,5) = 0,5

Jag funderar på att köra någon tredjegradsekvation och flytta runt den, men jag vet inte riktigt hur jag ska få den att se ordentlig ut. Är det någon som har ett tips på hur en funktion likt denna kan se ut?
Jag gissar att någon form av division bör vara inblandad (där x är nämnaren), då jag vill få en asymptot till x-axeln.

Jag skulle nog använda f(x) = 1 - ( x^n / (x^n + k^n)) där n och k är parametrar för att justera lutning och position på "mittpunkten"

Permalänk

Hej, jag har ett litet kortproblem:

Antag att man har 52 kort som man ska placera i 4 lika stora högar (13 kort i varje) på hur många olika sätt kan man göra detta?

Själv har jag varit borta från matematikvärlden för länge, men jag resonerade såhär:

hade det inte spelat någon roll hur många kort det var i varje hög så hade svaret varit 4^52, men eftersom det endast fick vara 13 kort i varje hög så minskas mängden.

Är det så enkelt så det blir 4^13 * 3^13 * 2^13 * 1^13? Det verkar orimligt då detta betyder att samtliga 13 sista kort bara kan fördelas på en hög. Ifall man lägger 48 kort i varje hög så har det 49:e 4 alternativ och därmed borde min först antagna teori fallera.

Lite hjälp hade varit uppskattad!

Visa signatur

Muf:are