msdia80.dll - varför ligger den filen på en av mina lagringsdiskar?

Permalänk
Medlem

msdia80.dll - varför ligger den filen på en av mina lagringsdiskar?

(Kör Vista64)

Öppnade min nya lagringsdisk och skulle börja skapa mappar och fick då se att en dll-fil låg där, nrämare bestämt msdia80.dll. Vad gör den där? Kan jag ta bort den? Vad gör den?

Hittade detta på google: http://support.microsoft.com/kb/927665

"The Msdia80.dll file is installed in the root folder of the boot drive when you install the Visual C++ 2005 Redistributable Package by using the Vcredist_x64.exe file or the Vcredist_ia64.exe file" w00t?! Den måste ha hamnat skapligt fel eftersom denna disk vare sig är boot drive eller innehåller root folder.. :-/

Hjälp snälla!

mvh
benkaboy

Permalänk
Medlem
Citat:

While installing C++ Redist. on a 64-bit system the file "msdia80.dll" will be installed to
DRIVE:\msdia80.dll

How to manually fix it.
- Move the file to "DRIVE:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\" (if the folder VC doesnt exists, create it)
- Goto START > RUN and type: regsvr32 "DRIVE:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll"

Done.

Det var lösningen jag hitta

Permalänk
Inaktiv

Tack Novac, jag hade samma problem.

Permalänk

Tack! Hade också samma fundering

Permalänk
Medlem

Hjälp mig någon!

Jag har också samma problem men jag får det inte att funka

Det gick bra att flyttade filen från D:\ till C:\Program Files (x86)\Common Files\microsoft shared\VC eller skall man lägga den hit C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC

men när jag klickar upp "Kör" och skriver dit regsvr32 driver:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll får jag upp någon ruta där det står

Det gick inte att läsa in modulen regsvr32 driver:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll.

Kontrollera att den binära filen finns på den angivna sökvägen, eller felsök den för att kontrollera om det är några problem med den binära filen eller beroende DLL-filer.

Det går inte att hitta den angivna modulen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EtraX
Hjälp mig någon!

Jag har också samma problem men jag får det inte att funka

Det gick bra att flyttade filen från D:\ till C:\Program Files (x86)\Common Files\microsoft shared\VC eller skall man lägga den hit C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC

men när jag klickar upp "Kör" och skriver dit regsvr32 driver:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll får jag upp någon ruta där det står

Det gick inte att läsa in modulen regsvr32 driver:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll.

Kontrollera att den binära filen finns på den angivna sökvägen, eller felsök den för att kontrollera om det är några problem med den binära filen eller beroende DLL-filer.

Det går inte att hitta den angivna modulen.

Du har nog bara gjort en aning fel...
Det du ska skriva i kommandotolken efter att du flyttat filen är följande:

regsvr32 "C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll"

Hoppas det funkar!

Permalänk

Samma fundering/problem här med att jag hittade msdia80.dll i roten på en av mina datadiskar. Hittade även de lösningar som presenterats här men i mitt fall hade jag redan både en msdia80.dll och även en msdia90.dll under C:\Program Files (x86)\Common Files\microsoft shared\VC dock var msdia80.dll-filen mindre och nyare än den som hamnat i roten och frågan är vad som är mest rätt att göra i detta läge...?

Det enda jag gjort nu är att i registret ändrat sökväg på ett ställe som pekade på rotkatalogen och där istället skrivit in C:\Program Files (x86)\Common Files\microsoft shared\VC och sen kopierade jag dit msdia80.dll-filen från roten men döpte om den och kör för närvarande med den som redan låg där...vet inte ifall den installeras default av Windows 7 x64 som är det OS jag kör. Har heller inte kört regsvr32 eftersom jag utgår ifrån att msdia80.dll redan är registrerad eftersom den redan låg rätt...lite lätt förvirrande det här...

Tacksam ifall någon har någon input mer än det som redan sagts.

Permalänk
Vila i frid

Det är bara sloppy programming från Microsofts sida, dvs en uppdatering som i normala fall lägger filer på den disk som har mest utrymme ledigt - men som hade "glömt" att man ska lägga det i en temporär mapp och inte direkt i rooten. Det var den senaste tisdagsuppdateringen som spred dynga på din diskar.

Permalänk

OK, det som känns lite skumt bara är att den fil som hamnade i roten är äldre än den fil jag redan hade under C:\Program Files (x86)\Common Files\microsoft shared\VC - ifall den i roten var ett resultat av en uppdatering i tisdags borde den inte då varit nyare än den jag redan hade i burken?

Sen ifall det bara var en tillfällig fil tycker jag också det verkar konstigt att den pekades ut i registret under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SharedDLLs - det var där jag ändrade sökväg från E:\msdia80.dll -> C:\Program Files (x86)\Common Files\microsoft shared\VC\msdia80.dll och som jag skrev i mitt förra inlägg valde jag även att köra med den msdia80.dll jag redan hade just eftersom jag såg att den var nyare.

Hur som helst verkar ju min burk funka bra så kanske inte så mycket mer att fundera över...

En annan sak, finns det något enkelt sätt att se vilken msdia80.dll som är registrerad och verkligen används av Windows eftersom du ju i vissa fall kan ha samma fil med olika datum och versioner i olika kataloger?

Permalänk
Skrivet av WebMaximus:

OK, det som känns lite skumt bara är att den fil som hamnade i roten är äldre än den fil jag redan hade under C:\Program Files (x86)\Common Files\microsoft shared\VC - ifall den i roten var ett resultat av en uppdatering i tisdags borde den inte då varit nyare än den jag redan hade i burken?

Sen ifall det bara var en tillfällig fil tycker jag också det verkar konstigt att den pekades ut i registret under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SharedDLLs - det var där jag ändrade sökväg från E:\msdia80.dll -> C:\Program Files (x86)\Common Files\microsoft shared\VC\msdia80.dll och som jag skrev i mitt förra inlägg valde jag även att köra med den msdia80.dll jag redan hade just eftersom jag såg att den var nyare.

Hur som helst verkar ju min burk funka bra så kanske inte så mycket mer att fundera över...

En annan sak, finns det något enkelt sätt att se vilken msdia80.dll som är registrerad och verkligen används av Windows eftersom du ju i vissa fall kan ha samma fil med olika datum och versioner i olika kataloger?

Fick du något svar på dina frågor? Undrar samma sak..

Visa signatur

Bro!

Permalänk

Tjena!

Var ju ett tag sen jag hade det här problemet nu och ärligt talat har jag helt glömt bort att fundera över det och har nog även hunnit installera om min burk en eller ett par ggr sen dess men kollade iaf och i min nuvarande Win7 x64 Ultimate-installation har jag bara en msdia80.dll som ligger där den ska under C:\Program Files (x86)\Common Files\microsoft shared\VC

Hittade även den här texten jag hade sparat sen jag hade problemet förra gången, vet inte om det kan vara till hjälp för dig kanske...

To temporarily work around this issue, move the Msdia80.dll file to the Drive:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC folder
Then, type the following command at a command prompt to register the Msdia80.dll file:
regsvr32 driver:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Kollar C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC och ser att det finns msdia80.dll som är 661 kB och sen hittar jag även samma fil i en lagring disk som är 884 kB. Vad ska man göra??

Permalänk

Tjena, händer samma för mig. När jag flyttat DLL filen till .../VC och testar att skriva in kommandot i kör så står det:

Det gick inte att läsa in modulen regsvr32 driver:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll.

Kontrollera att den binära filen finns på den angivna sökvägen, eller felsök den för att kontrollera om det är några problem med den binära filen eller beroende DLL-filer.

Det går inte att hitta den angivna modulen.

Någon som lyckats fixa detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kagstrom2100:

Tjena, händer samma för mig. När jag flyttat DLL filen till .../VC och testar att skriva in kommandot i kör så står det:

Det gick inte att läsa in modulen regsvr32 driver:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll.

Kontrollera att den binära filen finns på den angivna sökvägen, eller felsök den för att kontrollera om det är några problem med den binära filen eller beroende DLL-filer.

Det går inte att hitta den angivna modulen.

Någon som lyckats fixa detta?

DRIVE_LETTER:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll

Permalänk
Skrivet av rymdsylt:

DRIVE_LETTER:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll

Jo jag har testat de, men utan framgång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xade:

Du har nog bara gjort en aning fel...
Det du ska skriva i kommandotolken efter att du flyttat filen är följande:

regsvr32 "C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll"

Hoppas det funkar!

EtraX + andra -> inte "kör" utan "cmd"

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!

Permalänk
Skrivet av Pingew:

EtraX + andra -> inte "kör" utan "cmd"

Aha var tvungen att köra cmd som admin också, så nu funka allt

Permalänk
Medlem

Tack de fungerade för mig iallafall. GOTT SNACK!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Problem!

När jag skrivit in regsvr32 "C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll" får jag felmeddelandet "The Module "C:\Program Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll" was loaded but the call to DllRegisterServer failed with error code 0x80004005.
Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Är tvungen att bumpa detta då jag stött på samma problem och inte lyckats lösa det. Flyttade msdia80.dll till C:\Program\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll och skrev sedan detta i CMD som administratör:
regsvr32 C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll

Och nej jag har ingen Program Files mapp på datorn. De heter bara "Program" eller "Program (x86)". Någon som vet hur jag fixar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Är tvungen att bumpa detta då jag stött på samma problem och inte lyckats lösa det. Flyttade msdia80.dll till C:\Program\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll och skrev sedan detta i CMD som administratör:
regsvr32 C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\VC\msdia80.dll

Och nej jag har ingen Program Files mapp på datorn. De heter bara "Program" eller "Program (x86)". Någon som vet hur jag fixar detta?

Skriv som de har nämnt tidigare men använd små bokstäver på microsoft shared.Det var det som ställde till det för mig. Glöm inte citationstecken. Det vill säga

regsvr32 "C:\Program Files\Common Files\microsoft shared\VC\msdia80.dll"

Sen vet jag inte riktigt om det ska vara i Program Files eller Program Files (x86) eftersom den sökvägen finns också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hogge124:

Sen vet jag inte riktigt om det ska vara i Program Files eller Program Files (x86) eftersom den sökvägen finns också.

Någon som kan svara på detta?