Bioshock 2 [PC,X360,PS3]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elmoth
Finns ju alternativet att släppa ner svårigheten en grad till easy som jag gjorde, måste säga att det hökde spelet lite eftersom man började känna sig lite mer som en Big Daddy!

Om du spelar ettan på samma svårighetsgrad som 2:an kan man enkelt dra slutsatsen att en naken snubbe kan ta fler skott / slag än en ... BIG DADDY ... DET är löjligt. =/

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

http://www.gamespot.com/xbox360/action/bioshock2/review.html?...

Hum tycker det är skumt när så många recensioner nästan ger det 10/10.

Men å andra sidan nästan alla spel jag kikat på får HÖGA betyg numer oavset hur bra dåliga dom är. Kan ju undra om sidor i dag endast tjänar pengar om dom ger "bra" betyg. Kan ju tyvärr aldrig veta om en sida eller recensent är köpt.

Eller så är jag för gammal för att bli övertygad om att ett så enkelt spel är värt 600kr....
Ibget mervärde att tala om i alla fall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
http://www.gamespot.com/xbox360/action/bioshock2/review.html?...

Hum tycker det är skumt när så många recensioner nästan ger det 10/10.

Men å andra sidan nästan alla spel jag kikat på får HÖGA betyg numer oavset hur bra dåliga dom är. Kan ju undra om sidor i dag endast tjänar pengar om dom ger "bra" betyg. Kan ju tyvärr aldrig veta om en sida eller recensent är köpt.

Eller så är jag för gammal för att bli övertygad om att ett så enkelt spel är värt 600kr....
Ibget mervärde att tala om i alla fall.

Kan nog vara ärliga recensioner. JAG själv skulle nog ge det en tia om jag skulle recensera det. Låt en person som inte gillar spelet recensera det... han kan ju inte ge det en tia om han ska vara ärlig.

Vilket betyder att recensioner är totalt värdelösa att läsa eftersom man inte ALLTID delar recensentens åsikter.

Men visst är det lite orättvist att det bara är de positiva recensionerna som lyfts fram.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Kan nog vara ärliga recensioner. JAG själv skulle nog ge det en tia om jag skulle recensera det. Låt en person som inte gillar spelet recensera det... han kan ju inte ge det en tia om han ska vara ärlig.

Vilket betyder att recensioner är totalt värdelösa att läsa eftersom man inte ALLTID delar recensentens åsikter.

Men visst är det lite orättvist att det bara är de positiva recensionerna som lyfts fram.

Recensioner är inte värdelösa så länge man läser mer än bara betyget och att recensionen är välskriven. Att få veta vad någon tycker är bra och dåliga egenskaper i ett spel kan vara bra, men vad slutsatsen av dessa intryck är behöver ju inte stämma med vad man själv tycker.
Ett spel som Demon souls tex kan ju få dåliga recensioner pga att det är alldeles för svårt, men om du personligen gillar såna spel så är det ju inget negativt för din del. Men du har fortfarande fått information om hur spelet är genom recensionen.

Permalänk
Medlem

Satte mig nyss ner för att spela lite. Gillade 1:an och såg fram emot 2:an.

Tyvärr blir jag ordentligt åksjuk efter bara en kort stund, inte speciellt kul att köra vidare då.

Provade att stänga av V-sync och då blev det lite bättre, någon som har några tips?

Permalänk
Avstängd

Detta är ju ett av dom få jag inte slutar spela! mycket roligt nöje tycker jag!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Recensioner är inte värdelösa så länge man läser mer än bara betyget och att recensionen är välskriven. Att få veta vad någon tycker är bra och dåliga egenskaper i ett spel kan vara bra, men vad slutsatsen av dessa intryck är behöver ju inte stämma med vad man själv tycker.
Ett spel som Demon souls tex kan ju få dåliga recensioner pga att det är alldeles för svårt, men om du personligen gillar såna spel så är det ju inget negativt för din del. Men du har fortfarande fått information om hur spelet är genom recensionen.

Jo det är såklart sant. Skrev mitt inlägg lite galet.

Poängen var väl att man inte ska lita på recensenternas betyg eftersom man själv kanske tycker annorlunda. Och det är såklart de positiva recensionerna som används i marknadsföringen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Satte mig nyss ner för att spela lite. Gillade 1:an och såg fram emot 2:an.

Tyvärr blir jag ordentligt åksjuk efter bara en kort stund, inte speciellt kul att köra vidare då.

Provade att stänga av V-sync och då blev det lite bättre, någon som har några tips?

åksjuk?

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Satte mig nyss ner för att spela lite. Gillade 1:an och såg fram emot 2:an.

Tyvärr blir jag ordentligt åksjuk efter bara en kort stund, inte speciellt kul att köra vidare då.

Provade att stänga av V-sync och då blev det lite bättre, någon som har några tips?

"Åksjukan" du beskriver kommer antagligen av att spelet, liksom det första, inte har korrekt bildförhållande för 16:10-upplösningar. En patch släpptes och löste problemet i ettan, men att man lyckats begå samma misstag inför uppföljaren är ju helt otroligt.

Leta dig fram till "...Users\Username\AppData\Roaming\Bioshock 2", där du bör hitta filen User.ini. I den letar du efter en omappad tangent (NumPad0, exempelvis, vill minnas att den är ledig) och lägger därefter till SetFOV 90. Siffran 90 kan bytas ut och experimenteras med till du hittar ett värde som du tycker passar bäst. Ursprungsvärdet är 75, och är på tok för snävt för upplösningar som 1680x1050 eller 1920x1200.

När du är klar sparar du ändringarna och stänger filen. I spelet trycker du på Num Pad 0 för att ändra till vad som bör vara en betydligt mer passande FOV.

Kommandot "ResetFOV" går att mappa till en annan oanvänd knapp, och det återställer värdet till det urpsrungliga, vilket gör att du kan skifta mellan dem och jämföra lättare.

EDIT: Mappen i fråga är dold, du måste välja att visa dolda filer och mappar för att kunna se den. Google it.

Permalänk
Medlem

Tycker spelet är ganska roligt. Fattar dock inte er som klagar på att det är för svårt, tycker precis tvärtom. Spelar på hard och har typ dött 1 gång på hela spelet, inte ens utmanande. Spelar på PC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arelion
Tycker spelet är ganska roligt. Fattar dock inte er som klagar på att det är för svårt, tycker precis tvärtom. Spelar på hard och har typ dött 1 gång på hela spelet, inte ens utmanande. Spelar på PC.

Du är väll skicklig på shooters!

Jag tycker det är rätt svårt måste jag medge, sänkte från medium till easy!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arelion
Tycker spelet är ganska roligt. Fattar dock inte er som klagar på att det är för svårt, tycker precis tvärtom. Spelar på hard och har typ dött 1 gång på hela spelet, inte ens utmanande. Spelar på PC.

hur då ? även om man kör medium så har man 5 medkits kan man använda upp dom på nolltid ju, har inget å göra att man är kass man får ju nåra stötar och hela livet är ju på noll..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
hur då ? även om man kör medium så har man 5 medkits kan man använda upp dom på nolltid ju, har inget å göra att man är kass man får ju nåra stötar och hela livet är ju på noll..

Se till att alltid ha fullt med medkits (samt tonic så att du kan bära med dig en extra), används security-bots och skjut headshots med dina vapen, de gör sjukt med skada (du vet väl att du kan zooma med vapnen?). Använd decoy-plasmiden hela tiden och särskilt på svåra fiender, (daddies, sisters etc) och borra sönder dom med din borr (använd tonics som gör att borren blir starkare och fryser fiender, samt sluta inte borra när du blir skadad, utan fortsätt bara och spamma medkits när du är nära döden). Blir du attackerad av splicers är det bara att göra en melee-attack när dom attackerar, och sen lägga några headshots. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Som Arelion säger ovan så har jag inte haft några problem med att jag dör på medium. security bots är grymt användbara. Headshot gör väldigt mycket också. Man får se till att vara lite strategisk och inte storma fram bara.

Big daddys / big sisters kunde vara lite jobbiga innan man fick harpunen så man kunde skjuta elektrotraps.

Rivetgun och HS:a sönder ihop med shotgun tyckte jag var roligast / effektivast borträknat borren.

Melee är rätt OP i tvåan som i ettan.

Ska köra mer med decoy-plasmiden när jag kör om spelet sen. Blir nog även att köra på hard då.

Vet inte hur lång tid det tog för mig att klara spelet men säkert 14 timmar, söker dock igenom det mesta och försökte få ut så mycket som möjligt från spelet. Inte lika bra som ettan storymässigt (mycket på grund av att större delen av mysteriet runt rapture avslöjats) men i rent gameplay så var det roligare

7,5/10 story och 8,5/10 gameplay från mig.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Har lirat en del in i spelet nu och mina intryck är positiva!

Måste dock erkänna att ettan känns lite vassare på nått sätt och att adoptera lilla systrar börjar bli lite drygt och jag anser att det är stor pappans uppgift att rädda dessa och inte ha ihjäl dom...

Som några har klagat på att pappan känns lite klen så kan jag bara hålla med!

Nu låter det bara som jag klagar men jag gillar spelet men det finns vissa saker som inte känns lika bra som ettan, skall komma tibax med mer åsikter när jag är igenom spelet...

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mycel
"Åksjukan" du beskriver kommer antagligen av att spelet, liksom det första, inte har korrekt bildförhållande för 16:10-upplösningar. En patch släpptes och löste problemet i ettan, men att man lyckats begå samma misstag inför uppföljaren är ju helt otroligt.

Leta dig fram till "...Users\Username\AppData\Roaming\Bioshock 2", där du bör hitta filen User.ini. I den letar du efter en omappad tangent (NumPad0, exempelvis, vill minnas att den är ledig) och lägger därefter till SetFOV 90. Siffran 90 kan bytas ut och experimenteras med till du hittar ett värde som du tycker passar bäst. Ursprungsvärdet är 75, och är på tok för snävt för upplösningar som 1680x1050 eller 1920x1200.

När du är klar sparar du ändringarna och stänger filen. I spelet trycker du på Num Pad 0 för att ändra till vad som bör vara en betydligt mer passande FOV.

Kommandot "ResetFOV" går att mappa till en annan oanvänd knapp, och det återställer värdet till det urpsrungliga, vilket gör att du kan skifta mellan dem och jämföra lättare.

EDIT: Mappen i fråga är dold, du måste välja att visa dolda filer och mappar för att kunna se den. Google it.

Tack! Det blev ordentlig skillnad.

Permalänk
Medlem

Börjar komma mot slutet av spelet nu och borren börjar bli riktigt kraftfull å storyn börjar öppna sig!

Spelet blir bättre hela tiden!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Sådär, avklarat!

Gillade speciellt

då man fick spela som en little sister och se rapture från hennes perspektiv.

Dold text
Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem

Tjena, har funderingar om en viss sak...

Det är så att jag lirade Bioshock 1 till 360n och jag gillade det starkt, nu köpte jag 2an till PC (har redan lirat igenom det en gång, tänkte köra igenom det igen).

Däremot så gillar jag inte att det är 60FPS smooth på PC om detta kan förstås... På 360n var FPSen cappad på runt 45 utan att det kändes slött och frustrerande, tvärtom så kändes det "filmiskt" (alla filmer man tittar på är ju cappade på ca 40-45FPS).

Undrar därför om det finns någon config man kan pilla på i Bioshock 2 som gör att man kan ställa in en custom FPS limit?

Permalänk
Medlem

Stäng av V-sync, själv ligger jag på 100fps+. Kör man med V-sync så är det ordentligt släp i musen.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Nu kom jag igenom spelet.

Måste säga att spelet var OK men inte superbt!
Gameplay var bättre än i ettan men storyn var på nått sätt inte lika bra, kom inget "would you kindly".

Grafiken klagar jag inget på, lite föråldrat men helt ok ändå.

Prövade lite MP å det verkade faktiskt rätt kul.

Vet inte riktigt va djag skall säga om spelet, det var bra men inte lika bra som ettan.
Kändes lite mer som en standard shooter än vad ettan gjorde.

En sak som jag saknar i Bioshock överlag är cutscenes, tycker dom brukar ta fram handlingen på ett mycket bra sätt i spel!

Betyg: 6.5/10

Ser dock fram emot en trea.
Skulle gärna se att det skulle vara en prequel till tiden när rapture var vid liv och kanske handla om hur det föll eller liknande...

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutshell
Sådär, avklarat!

Gillade speciellt

då man fick spela som en little sister och se rapture från hennes perspektiv.

Dold text

ja nu förstår man snacket om änglar!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Spelade lite online och får nog säga att onlinedelen kändes lite klumpig; det går inte att se ping i poänglistan och på tal om den så försvinner den inte automatiskt utan man måste trycka bort den. Sedan kändes det rätt tomt... Det tog evigheter innan jag kunde börja spela. En sak till -- min dator har en liten mikrofon inbyggd och har man det så spelar spelet gladeligen upp det jag säger till alla andra spelarna utan att det går att stänga av (på ett smidigt sätt). De jag spelade med hatar med all säkerhet mig nu.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Avstängd

Lite jobbigt att spela eftersom så fort man kommer tillbaka till rapture igen så märker man att man fortfarande spelar en light-variant av System Shock 2.

6.5/10

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Nu måste jag bara fråga, köpte Bioshock 2 till PC igår. Kommer in i spelet och märker att sensitivityn är programmerad av en apa på crack.
Så, hur fixar man detta? Sänkt till minimum men gör ingen skillnad.
Musen hoppas även okontrollerbart runt i menyerna.

Visa signatur

xellos: i7 920 @ 3,9 GHz | Asus P6T Deluxe V2| Corsair 1000W | Corsair 6GB 1600MHz DDR3 | PowerColor ATI 4870x2 x2 CrossFire | Creative SB Xtreme Gamer | 60GB SSD + 500GB Sata II | Samsung t220 x2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hasseboy
Nu måste jag bara fråga, köpte Bioshock 2 till PC igår. Kommer in i spelet och märker att sensitivityn är programmerad av en apa på crack.
Så, hur fixar man detta? Sänkt till minimum men gör ingen skillnad.
Musen hoppas även okontrollerbart runt i menyerna.

Håller med. Tycker den är bra på lägsta men varje gång jag laddar en sparning så går sensitivityn tillbaka till default och det går inte att sikta.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soderkvist
Håller med. Tycker den är bra på lägsta men varje gång jag laddar en sparning så går sensitivityn tillbaka till default och det går inte att sikta.

Helt omöjligt för mig att sikta överhuvudtaget.
Nuddar musen så blir det en 180-graders vändning :S

Visa signatur

xellos: i7 920 @ 3,9 GHz | Asus P6T Deluxe V2| Corsair 1000W | Corsair 6GB 1600MHz DDR3 | PowerColor ATI 4870x2 x2 CrossFire | Creative SB Xtreme Gamer | 60GB SSD + 500GB Sata II | Samsung t220 x2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soderkvist
Håller med. Tycker den är bra på lägsta men varje gång jag laddar en sparning så går sensitivityn tillbaka till default och det går inte att sikta.

Samma även för mig. Det enda sättet det går att lösa på är att gå in i settings och trycka spara (igen) vid menyn där musinställningarna ställs in.

Men har inte testat senaste patchen, 1.002 eller vad den nu hette än. Kanske löser det problemet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Kunde du köra första Bioshock på en klockad 2600+ ? jag kunde nämligen inte köra det på min 3700+ som väl ändå är snabbare än din? Blev tvungen att köpa en tvåkärning 4200+ för att få spelet att sluta hacka, spelade ingen roll hur låga grafikinställningar jag hade så det var uppenbarligen processorn som var flaskhalsen och inte grafikkortet (hade ett 8800GT). Var svårt att få tag på en socket 939-processor så jag fick importera en från Tyskland

Bokade Rapture edition på Webhallen nu i helgen, då får man två fina böcker med att läsa.

Låter konstigt, det ska inte vara så krävande. Måste ha varit något drivrutinskrångel. Körde igenom hela spelet utan lagg. Dvs. inte under 25fps. Det är nog förmodligen grafikkortet som tar största smällen, HD3850 är väl typ likvärdigt med 8600GT om inte bättre.

Men du borde kunna ha spelat utan problem på den burken.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Kan nämna att en Celeron e1200 klockat till 3.1Ghz inte orkade med B2 medans med e7200 så blev det ordentligt fart på spelet.
Unreal motorn verkar gilla snabba processorer.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR