Permalänk

Raid1 och fsck

Hej!

Råkade nyss sabba min raid1 array genom att av misstag skriva en boot-image med dd till den ena av diskarna i arrayen. Skadan är skedd men jag lyckas nog fixa det ändå genom att köra en rebuild från den "friska" disken.

Dock undrar jag vad som händer när man försöker läsa och skriva till en md-enhet där den ena disken är helt korrupt?

När jag mountade /dev/md0 såg det helt ok ut men när jag körde fsck mot den så hittade den en massa fel. Vilken disk läser den från egentligen? Båda antar jag?

Mvh/Nicklas

Permalänk
Medlem

"cat /proc/mdstat" - Visar arrayens status.
Du kan inte använda fsck för att fixa ditt problem. För att göra det använder du mdadm.

Permalänk

Jo, vet det. Därför skrev jag att jag fixar det genom att bygga om arrayen.

Skriver man över den ena disken i en array märker man inget med mdadm.

Det jag undrar är hur raid1 fungerar vid läsning från en array där den ena disken är helt korrupt (tex. tom).

Permalänk

Tjena Nicke!

Om den är helt korrupt skulle det inte förvåna mig om mdadm "kopplat ur" den automatiskt. Kolla med 'cat /proc/mdstat' som sagt. Är bägge partitionerna fortfarande aktiva?

/dev/md0 ser fortfarande ok ut så länge som den andra disken i spegeln är ok. Då skrivs/läses det från den disken som fortfarande fungerar.