Permalänk
Avstängd

Problem

Hej skulle verkligen behöva hjälp! datorn som krånglar startar om helt random men främst under belastning! och nu när jag tex eldar i kamin i min källare där jag har datorn i fast i annat rum när temepn ligger runt 20 vill den starta om oftare! det är en amd 940 med gigabytes ds5 790fx moderkort bios F7 och 2 st ati 4870 och 4*2gb ocz reaper minnen 8500 minnen! kylaren är en AC freezer 64 pro kanske för liten för denna cpu men till pehonom 9550 gick den bra!

men enligt hwmonitor och coretemp så ligger den runt 40-45 i idle och load runt 50 orginal klock då!

vad tror ni problemet är?

moderkortet?
minnet?

misstänker minnet, tog ut 4 gb ur datorn och då startar den inte om lika ofta!

kylare?

nätagget borde inte vara nåt problem för jag kan köra mina ati kort i furmark utan datorn startar om!

tacksam för hjälp!

ursäkta stavningen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på CF, så undrar jag, vilket nätagg har du? Vilka inställningar har du på minnet? Dra hem CPU-Z och släng hit lite bilder på bla din memoryflik.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Med tanke på CF, så undrar jag, vilket nätagg har du? Vilka inställningar har du på minnet? Dra hem CPU-Z och släng hit lite bilder på bla din memoryflik.

corsair 850 tx kör jag med! borde väl räcka till cf!

Kör allt på auto i bios! och jag har bara 4 gb i burken just nu!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Har den blivit bättre med "bara" 4GB minne? Om du provar igen med 8GB, testa att höja spänningen et par snäpp i bios och se om det stabiliserar burken.
Har du kollat om det finns nyare bios som ev förbättrar minneshantering eller dyl?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har den blivit bättre med "bara" 4GB minne? Om du provar igen med 8GB, testa att höja spänningen et par snäpp i bios och se om det stabiliserar burken.
Har du kollat om det finns nyare bios som ev förbättrar minneshantering eller dyl?

tror mig hittat felet! är dock itne säker än! pressar cpu nu och tempen ligger på 45-47 grader! hade glömt att stoppa i cpu fläktens ström sladd! får hoppas att det går vägen nu!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är inte konstigt att den muppar ur utan strömkabel

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ja, det är inte konstigt att den muppar ur utan strömkabel

sant! körde folding natten tills idag men den hade startat om sig ändå! väntar nu på corsair h50 kylningen och startar den om då sär det väl moderkortet elelr nåt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Nu har man h50 kylningen men den bootar ändå om! maxload temp är 41 grader! volten ligger på 1.312 v ska man höja den lite? är det där boven sitter tro?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem

Ja testa med en liten boost på volten (spänningen).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ja testa med en liten boost på volten (spänningen).

Har höjt med först o.025 och kört folding hela dagen och inte startat om! sen höjde jag 0.025 till och satte multipliern på *17.0 så nu ligger ja på 3.4 ghz ska stressa den över natten o se om den startar om! troligt vis så var det volten till cpu som spökat hela tiden! tack för ditt stöd Jalle64

Edit. att klocka var dock värre!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Underklocka processor istället för överklockning. Din temp är ju inte ens hög. Jag har kört OCCT 3.1.0 ca en timme och min blev 55 grader (överklockad processor) som max utan krasch. Du kan ju också ladda ner testversionen av BurnIn Test från Passmark http://www.passmark.com/ och testa om ditt system har några stabilitetsproblem

[Edit]
Jag testade Burnin Test själv. Klarade alla tester utom två, men det berodde på att jag inte hade några CD/DVD skivor i optiska drivarna ^^ så egentligen hade jag inga fel alls på mitt system. Programmet testar alla enheter samtidigt så det blir en massa oljud från ljudkortet med

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Underklocka processor istället för överklockning. Din temp är ju inte ens hög. Jag har kört OCCT 3.1.0 ca en timme och min blev 55 grader (överklockad processor) som max utan krasch. Du kan ju också ladda ner testversionen av BurnIn Test från Passmark http://www.passmark.com/ och testa om ditt system har några stabilitetsproblem

[Edit]
Jag testade Burnin Test själv. Klarade alla tester utom två, men det berodde på att jag inte hade några CD/DVD skivor i optiska drivarna ^^ så egentligen hade jag inga fel alls på mitt system. Programmet testar alla enheter samtidigt så det blir en massa oljud från ljudkortet med

Klarade testet! men ändå vill datorn starta om vid lite klock

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Då kan det nog vara nätdelen kanske. Har du nån möjlighet att testa nåt annat aggregat i fall det skulle vara det? så att du inte springer och skaffar ett nytt i onödan menar jag. Corsair är ju högkvalitets aggregat, men ingen är ju felfri. Inte för mycket damm och så i nätdelen? säkert dålig gissning

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Då kan det nog vara nätdelen kanske. Har du nån möjlighet att testa nåt annat aggregat i fall det skulle vara det? så att du inte springer och skaffar ett nytt i onödan menar jag. Corsair är ju högkvalitets aggregat, men ingen är ju felfri. Inte för mycket damm och så i nätdelen? säkert dålig gissning

Jo det är kanske möjligt! får slänga i mitt hiper 580 w och ta bort ena ati kortet o kolla! har ett corsair 850 tx nätdel ca 1 år gammal! och vad jag såg nu i veckan när jag montera corsair h 50 så såg det itne så dammigt ut!

undrar om det itne blir lika mycket jobb o flytta över mitt msi 790x cf moderkort o testa med det! undrar om det går klocka nåt bra med det! hittar inga volt inställningar på det moderkortet!

Nej nu ler lyckan åt nån annan! updatera till senaste biosen! nu har jag ju 0.8ghz quad core!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Skiten är löst! gigabyte moderkortet var boven i dramat!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd

Jasså, vad var felet?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jasså, vad var felet?

vet inte men kortet har gjort att datorn startat om då och då! värst blev det när jag satte i 940 på 125 watt innan hade jag 9550 på 95 wat men den starta om då med! tänkte mest att jag hade kass kylning! men nu vet jag bättre! har 36 månaders fabriksgaranti på gigabyte kortet så det blir att skicka in!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin