Permalänk
Medlem

Min cpu hastighet ändras, varför ?

Finns troligen en väldigt vettig förklaring till varför men vore bra att veta

När jag kollar i CPU-Z så ändras min cpu hastighet som just nu står på 803 MHz och multipler X 4.0
Men när jag öppnas nått så ökar den till 2611 MHz & Multipler x 13

Har det nått med energisparläge eller dyl att göra ?
Finns det några nackdelar med att ha det så ?

Tips & råd mottages

Permalänk
Medlem

Energisparfunktion som du trodde. Om den funkar som den ska så finns det ingen nackdel.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om du nu mot förmodan skulle tvivla på PaddanL har du nu två personer som intygar detta

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar ! Då kan jag ta det med ro

Permalänk
Avstängd

OCH!!!

hade du orkat söka då hade du åxå fått upp en massa trådar om detta ämne för det skapas omkring 4 nya trådar om samma ämne så su ska inte kunna missa detta om du nu sökt

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
OCH!!!

hade du orkat söka då hade du åxå fått upp en massa trådar om detta ämne för det skapas omkring 4 nya trådar om samma ämne så su ska inte kunna missa detta om du nu sökt

Tack för ditt trevliga svar, hade du orkat fråga om jag hade sökt hade du fått svar, problemet är att det inte är det lättaste att få upp ett vettigt resultat om du inte vet exakt vad du ska söka på, var i tråden du sen ska titta.

Så dels har du fel & dels har du en jäkligt tråkig attityd.

Tackar övriga 2 för enkelt svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmazter
Tack för ditt trevliga svar, hade du orkat fråga om jag hade sökt hade du fått svar, problemet är att det inte är det lättaste att få upp ett vettigt resultat om du inte vet exakt vad du ska söka på, var i tråden du sen ska titta.

Så dels har du fel & dels har du en jäkligt tråkig attityd.

Tackar övriga 2 för enkelt svar.

ursäkta mig om du påstår att jag har felaktig attetyd , men du har suttit här på swec längre en mig klart man reagerar då du skriver en ny tråd på nått som redan finns, förstår inte du det eller? jag har svarat 3000gånger vänligt på denna fråga sen att just nu DU kom i kläm denna gång va inte meningen men SÖK funktionen finns även för dig det är ett faktum

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmazter
Tack för ditt trevliga svar, hade du orkat fråga om jag hade sökt hade du fått svar, problemet är att det inte är det lättaste att få upp ett vettigt resultat om du inte vet exakt vad du ska söka på, var i tråden du sen ska titta.

Så dels har du fel & dels har du en jäkligt tråkig attityd.

Tackar övriga 2 för enkelt svar.

Sen är ju inte Sweclockers sökfunktion en höjdare...

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmazter
Tack för ditt trevliga svar, hade du orkat fråga om jag hade sökt hade du fått svar, problemet är att det inte är det lättaste att få upp ett vettigt resultat om du inte vet exakt vad du ska söka på, var i tråden du sen ska titta.

Så dels har du fel & dels har du en jäkligt tråkig attityd.

Tackar övriga 2 för enkelt svar.

Jag förstår honom (Kockski). Den här frågan kommer upp hela tiden på sweclockers så det är nästan omöjligt att missa att den har dykt upp. En annan fråga som är väldigt vanlig är om deras minnen har rätt hastighet då den visas "fel" i CPU-z

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Till er som brusar upp över att samma sak tas upp gång på gång, strunta i att svara om ni känner att det är jobbigt att skriva några rader som tar 5 sekunder av eran dyrbara tid;)
Visst frågan har varit uppe ett x antal gånger, men som TS skrev så är det inte alltid man vet vad man ska söka på.
Har man sökt och inte funnit ett svar ska man då strunta i att ställa frågan i risk om att någon vaknat på fel sida och man blir idiotförklarad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag förstår honom (Kockski). Den här frågan kommer upp hela tiden på sweclockers så det är nästan omöjligt att missa att den har dykt upp. En annan fråga som är väldigt vanlig är om deras minnen har rätt hastighet då den visas "fel" i CPU-z

Att försöka söka på nått om man inte vet exakt vad man ska söka på så kan jag säga att på ena sökningen fick jag upp över 70 trådar flera med hundratals svar, ingen av dom handlade om det jag sökte.
Förstår om man sitter här hela tiden att man vet om trådar dykt upp innan, är man bara här då & då så är det inte det lättaste.

Permalänk
Medlem

Någon som vill ta på sig att knåpa ihop en FAQ till denna forumsektionen? Det börjar kännas som det behövs när samma frågor dyker upp under olika förklädnad dagligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag förstår honom (Kockski). Den här frågan kommer upp hela tiden på sweclockers så det är nästan omöjligt att missa att den har dykt upp. En annan fråga som är väldigt vanlig är om deras minnen har rätt hastighet då den visas "fel" i CPU-z

Glöm inte den gamla hederliga "Passar min AM3 CPU i ett AM2(+) moderkort?"
Jag tror jag ser den frågan här på swec oftare än jag ser min sambo..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Någon som vill ta på sig att knåpa ihop en FAQ till denna forumsektionen? Det börjar kännas som det behövs när samma frågor dyker upp under olika förklädnad dagligen.

Glöm inte den gamla hederliga "Passar min AM3 CPU i ett AM2(+) moderkort?"
Jag tror jag ser den frågan här på swec oftare än jag ser min sambo..

Precis, folk orkar inte läsa på sidan som säljer processorn

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64