Starka siffror från Nvidia

Permalänk
Melding Plague

Starka siffror från Nvidia

Trots brist på nya produktlanseringar lyckades Nvidia avsluta 2009 med flaggan i topp. Både försäljningen och vinsten ökade i jämförelse med kvartalet innan.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Känns träligt att dom går så mycket plus, fast ATi har mycket bättre produkter på en del ställen.

Nvidia är bra på marknadsföring, för bra. Eller så är det ATi som är för dåliga på marknadsföring? Troligen det sista.

Hur många spel har Nvidialoggan och hur många har ATi loggan?

Folk köper väl nvidiakort oavsett då eftersom dom automatiskt tror spelet funkar bättre med nvidia då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Känns träligt att dom går så mycket plus, fast ATi har mycket bättre produkter på en del ställen.

Nvidia är bra på marknadsföring, för bra. Eller så är det ATi som är för dåliga på marknadsföring? Troligen det sista.

Hur många spel har Nvidialoggan och hur många har ATi loggan?

Folk köper väl nvidiakort oavsett då eftersom dom automatiskt tror spelet funkar bättre med nvidia då.

Tycker att ati kastar ut mycket skräp på marknaden enligt mitt tycke

men men får väl säga grattis till nVidia då

Visa signatur

-|| Titan ! :P ||-

Permalänk
Medlem

Mjo. Allt för mycket folk som fått för sig att nvidia korten är magiska med sitt physx och liknande, känns det som. Jag kör på ett nvidia kort.

Permalänk
Medlem

Eller så gillar folk helt enkelt en annan riktning i grafikkort än det vanliga mumbo jumbo som dx och mer prestanda.

Verkar som att nvidia under sin sämsta period ändå lyckas samla på sig pengar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Jag tror folk köper nVidia's kort, bara för att de helt enkelt är lite bättre!

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

lol. inte för tillfället

Permalänk
Medlem

Nvidia har fördelar med att marknadsföra i alla spel. "Nvidia. The way it meant to play" Eller vad det sägs.
Men Nvidias drivrutiner och optimerade i spel. Gör att många köper det.
Bara för Sweclockers är ATI sidan. Så behöver inte Nvidia vara dåliga....

Permalänk
Inaktiv

Jag som utvecklare kan ju säga att jag gillar iaf Nvidia för deras aggressiva OpenGL stöd jämfört mot AMD ;D

Permalänk

Man skall inte glömma att många program i proffesionell miljö är certifierade för just Nvidias Quadro kort såsom AVID, Universial Graphics, AutoCad, så man säljer massor av grafikkort till tillverkare av Workstationdatorer från HP, Dell mfl.

Permalänk
Medlem

Visar rätt bra hur det är mer än att bara ha bra produkter som avgör försäljning. Trots att Nvidia ligger ett halvår efter konkurrenten så tappar de inte mark. Jävligt tråkigt att de kan behålla greppet om marknaden trots sämre produkter.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikegnorp
Man skall inte glömma att många program i proffesionell miljö är certifierade för just Nvidias Quadro kort såsom AVID, Universial Graphics, AutoCad, så man säljer massor av grafikkort till tillverkare av Workstationdatorer från HP, Dell mfl.

Exakt, och de tar ju inte ut lite vinst på de grafikkorten heller.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Känns träligt att dom går så mycket plus, fast ATi har mycket bättre produkter på en del ställen.

Nvidia är bra på marknadsföring, för bra. Eller så är det ATi som är för dåliga på marknadsföring? Troligen det sista.

Hur många spel har Nvidialoggan och hur många har ATi loggan?

Folk köper väl nvidiakort oavsett då eftersom dom automatiskt tror spelet funkar bättre med nvidia då.

Nya stalker har ATI logo och jag måste säga att den fungerar perfekt. Inga buggar alls. Å andra sidan vet jag inte hur mycket det har med ATI logo att göra.

Men ja Nvidia är lite som Intel. Spelar ingen roll hur dåliga produkter de har. Det säljer ändå.

Permalänk
Medlem

Har haft både ATI och Nvidia kort senaste året.

ATI - bra prestanda men konstant strulande med spel och installering av drivrutiner.

Nvidia - bra prestanda, i samma prislinje som ATI men INGET strul överhuvudtaget. Snabbt och smärtfritt utan 3000 reboots.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ] [ EVGA G2 750W ] [ Intel Core i7 4790K @ 4.2 Ghz ] [ Asus Z97-A ] [ MSI RTX 2060 ] [ 16GB Crucial 1600Mhz DDR3 ] [ Samsung EVO 850 500GB + 2TB HDD ]

Permalänk
Medlem

Dock har dom inte dåliga produkter, inte intel heller för den delen. Dags att vakna?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Hade två 7900gt som dog en efter en utan någon större anledning.

Annars har jag aldrig haft problem med ati eller nvidia.

Permalänk
Medlem

[i]"Nvidia har för övrigt nu presenterat sin senaste kvartalsrapport ( http://www.nvidia.com/object/io_1266442180974.html ) där de otillräckliga leveranserna av 40 nanometerskretsar från TSMC sägs ha lett till ett intäktsbortfall på omkring 100 till 150 miljoner dollar. Finanserna totalt sett över året har dock gått bra och Nvidia säger sig se positivt på framtiden."[/i]

Citat från Mikrodatorn. Så jag antar att deras grafikkort 40nm gick dåligt, men att företaget gick plus på andra håll.

Permalänk
Medlem

Får gratulera Nvidia. Det är starkt att göra ett sådanat kvartal med sämre produkter. Undantaget GTX260 som fortfarande är/var relativt prisvärt.

Permalänk

det är goodwill som har förvandlats till mer faktiska pengar

person 1,2 och 3 köper nvidiakort nu, och 4 köper ati. den fjärde får bäst prestanda, och dom andra tycker inte lika mycket om nvidia längre, men nvidia har tjänat en hacka

Permalänk

Inte förvånade. nVIDIA är ett progresivt företag som utvecklar, har ambitioner, vilja och kapital. De har produkter i flera markandsfärer för olika konsumenter och de har ett flerårigt samarbete med industrin och utvecklare.

Företagsmässigt så kan AMD (GPU-avndelning) inte gemföras med nVIDIA. De är på helt olika nivåer.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Äh, Nvidia tjänar ju inte mest pengar på kort som vi här på Sweclockers vill använda (Gamers och liknande).
Det är väl dels budgetkretsar till företagsdatorer och bärbara datorer, samt Quadrakorten till proffsutvecklarna som de tjänar pengar på.

Dessutom lär de säkert tjäna en hacka på kretsar till spelkonsolerna också, de kan ju inte kosta många kronor att tillverka längre.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Haha, vart ifrån får ni att ATI gör sämre produkter?

Om vi t.ex. tar lågbudget ~600kr så har vi hd4670 mot gt220/9500gt och där vinner ATI i prestanda och prisklass.

Sen tar vi mellanbudget ~1500kr där har vi en väldigt liten skara av GTX260(1st) korten dock flest GTS250 och sen har vi alla 5770 och 4870 vilka är lika bra som GTX260 och bättre än GTS250 till samma pris.

Högbudget ~2500kr ATI har 5850 och Nvidia har GTX275. Där är ATI bättre på alla punkter.

Men visst. Är man en inbiten ATI eller Nvidia gamer så köp för helvete respektive bolags kort!

Den preformance gain/loss du får handlar om 5-15% i varje prisklass om man skulle valt det andra bolaget MEN ni får ju en fin liten ATI/Nvidia casebadge som ni kan stirra på

Sen fattar jag inte hur ni tänker med Drivrutinerna. Jag har då aldrig haft problem med drivrutiner till mina ATI kort. Men sen å andra sidan så har jag inte haft problem med mina Nvidia kort heller. SBS säger jag.

//Johan

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av najtan
Har haft både ATI och Nvidia kort senaste året.

ATI - bra prestanda men konstant strulande med spel och installering av drivrutiner.

Nvidia - bra prestanda, i samma prislinje som ATI men INGET strul överhuvudtaget. Snabbt och smärtfritt utan 3000 reboots.

Samma här men inget av mina kort har strulat, varken med nvidia eller ati. Inga reboots, drivrutinsproblem eller övriga problem med t.ex. spel. Jag tykcer de är likvärdiga på den fronten.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av najtan
Har haft både ATI och Nvidia kort senaste året.

ATI - bra prestanda men konstant strulande med spel och installering av drivrutiner.

Nvidia - bra prestanda, i samma prislinje som ATI men INGET strul överhuvudtaget. Snabbt och smärtfritt utan 3000 reboots.

Nvidia Geforce 6600GT gick i sönder inom 1 år.
ATi Radeon X1950pro håller än idag efter 3+ år.
Nvidia Geforce 8600m GT snart i sönder, känt fel, ca 2 år.
ATi Radeon HD5850 fungerar felfritt ca 2 månader gammalt.

Inget av dem har haft kladdande drivrutiner förutom 8600m GT men det fixade sig lite senare.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Som utvecklare kan jag säga att jag tycker nvidia har mycket bättre verktyg, speciellt när det gäller profilering. Deras utvecklarportal har också mängder med ovärderliga artiklar och hjälp. I allmänhet upplever jag också (sen senast jag körde ATi m. 3850 samt 4850) att nvidia håller bättre kvalité (mjukvara). För vardagsgamern anser jag att ATi-kort i allmänhet är mer prisvärda.

Permalänk

Nvidia är ju lite i samma position som Intel under Pentium 4-tiden, man har en produkt som presterar sämre än konkurrenten men man säljer ändå mer pga sitt namn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Nvidia är ju lite i samma position som Intel under Pentium 4-tiden, man har en produkt som presterar sämre än konkurrenten men man säljer ändå mer pga sitt namn.

Ja, och strömslukande bjäffar mot en lite mer effektiv arkitektur.
Vi såg hur det gick för Intel, tror ni samma sak kommer hända med Nvidia?

Det tror inte jag, iaf inte lika stort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Dock har dom inte dåliga produkter, inte intel heller för den delen. Dags att vakna?

Vem är det som ska vakna? Som en annan skrev så sålde intels P4:or lika bra även om de blev smiskade av Athlon, till en mindre peng. Samma sak med nVidia-AMD i nuläget.

Stör mig rätt mycket. De kan lika bra vänta några år med att komma med något nytt men ändå alltid gå med vinst, även om de har sämre produkter.

Permalänk
Medlem

vad ingen verkar fatta är att det som nu händer mellan NV och ATI, är fullt naturligt. den ena tillverkaren kommer alltid ha ett kort som är snabbast, osv. innan 5xxx serien vet vi nog alla vem som hade den tronen ett ganska bra tag?

samma med features som DX11, nån ska bli först med att släppa kort med stöd för nyaste standarden, denna gången drog ATI längsta strået. vem var först med DX10?

herregud vad jag är trött på ATI hypen...

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte de som tror att nvida står och faller med GF100 och de andra korten som kommer i den serien. nVidia är MYCKET större än amd och har många ben att stå på. Det är givetvis inte bra att Fermi är försenat men det är inte konstigt att det går bra för nvidia ändå tycker jag i alla fall. Nvidia är inte lika med gaming och bara gaming. Många verkar tro det som det känns på kommentarerna.

"
Nvidia är ju lite i samma position som Intel under Pentium 4-tiden, man har en produkt som presterar sämre än konkurrenten men man säljer ändå mer pga sitt namn.
"
Varför tror det du det? De är inte alls i samma sits som Intel, inte ens lite.

Sen de som gnäller på det ena eller andra ang. kvalitet på AMDs kort är ju bara löjliga. Det är lika många som sitter med ett nVidia-kort som har problem. Sånt hör man ju om varje dag bara om man kollar runt här på forumet. Jäkla fjant att gnälla på det ena eller det andra märket.

Jag har själv haft flertalet kort från båda tillverkarna och jag ha aldrig haft problem med något av dessa.

Vissa har haft problem med båda och vissa med bara det ena märket. Det går inte dra en generell slutsats av endast sin egna erfarenhet (nej det räknas inte om man har en brorsa/kusin/molgan som också har haft problem eller hört att det bara är skit).

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.