Apple ersätter defekta hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Apple ersätter defekta hårddiskar

Trots att användare sedan en längre tid tillbaka uppmärksammat trasiga hårdiskar är det inte förrän nu Apple agerar och erbjuder ersättning för de fallerande lagringsenheterna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra att dom står för problemen ändå

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Känns inte direkt som man bryr sig om att få en ny, utan snarare att allt man sparat försvinner. Som att säga "ditt hus kan börja brinna med allt i, men om det brinner upp lovar vi ett nytt hus".

Skulle inte kännas kul att sitta på en Macbook som kan krascha när som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Skulle inte kännas kul att sitta på en Macbook som kan krascha när som helst.

Alla hårddiskar kan krasha när som helst. Tar man inte backup på viktiga dokument får man nästan skylla sig själv. Men till skillnad från ett nedbrunnet hus kan du nästan alltid återställa det du har förlorat på en hårddisk även om det kostar en slant. Vissa får lära sig den hårda vägen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Alla hårddiskar kan krasha när som helst. Tar man inte backup på viktiga dokument får man nästan skylla sig själv. .

Nästan? Gör man inte backup på viktiga data är datat uppenbart inte viktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Känns inte direkt som man bryr sig om att få en ny, utan snarare att allt man sparat försvinner. Som att säga "ditt hus kan börja brinna med allt i, men om det brinner upp lovar vi ett nytt hus".

Skulle inte kännas kul att sitta på en Macbook som kan krascha när som helst.

Som sagt: En HDD kan dö när som helst. Att du köper en "märkesdator" är ingen ursäkt till att inte ta backup, tillverkaren har ingen som helst anledning till att ta på sig ansvaret pga. att du inte tar backup som man ska.

Nae, jag tycker personligen inte att detta är särskilt förvånande. Har hänt alla datortillverkare någon gång att de fått in ett mindre eller större antal dåliga HDDs som helt enkelt hade/har en högre "failrate" än andra HDDs. Inget konstigt och det enda som jag tycker påverkar är hur tillverkaren väljer att hantera problemet, speciellt när det kommer till ev. förlängd garanti eller utbyte till annat hårddiskmärke vid en krasch.

Permalänk
Medlem

det är bra att äpplet erkänner felet efter två år.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
det är bra att äpplet erkänner felet efter två år.

+1, inte betalar man för servicen iaf...

Permalänk
Medlem

HDDn i min svarta late-07 MB crashade efter knappt en månads användning, den nya jag fick håller fortfarande och förhoppningsvis ett bra tag till:P
Jobbigt när HDDs går sönder.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Re: Apple ersätter defekta hårddiskar

Nu är det förstås (med all sannolikhet) knappast Apples fel om en hårddisk havererar, men borde de inte åtminstone ha tillåtit kunderna att skicka disken direkt till OEM-tillverkaren för undersökning?

Ok, om det krävs att Apple plockar ur disken själva (dvs om det innebär garantiförlust att göra det själv), så kan jag förstå det - då vill de förstås undvika kostnaderna för transport och arbete...

Nu är jag inte insatt i detta, men har Apple totalvägrat att ens plocka in datorn för undersökning, även om kunden skulle få betala för transport och undersökning om det inte visade sig vara något fel? Det låter ju inte så bra i så fall.

Givetvis spelar det ju ingen roll nu - det är bra att de fixar problemet även om det förstås tog lång tid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Känns inte direkt som man bryr sig om att få en ny, utan snarare att allt man sparat försvinner. Som att säga "ditt hus kan börja brinna med allt i, men om det brinner upp lovar vi ett nytt hus".

Skulle inte kännas kul att sitta på en Macbook som kan krascha när som helst.

Att bli lovad ett nytt hus om det gamla brinner upp, utan att ens behöva betala någon försäkringspremie, det låter riktigt bra i mina öron! Men jag förstår vad du menar.

Hursomhelst, med samma tankesätt så vore det inte kul att använda någon dator överhuvudtaget. Allt kan alltid gå sönder. En hårddisk är oftast betydligt värre än t.ex. cpu:n, men å andra sidan är det ju så otroligt enkelt att ta backup på en hårddisk. Ta backup på hårdvara är aningen krångligare.

Således; backup backup backup. Det kan inte sägas nog många gånger. Sluta lyssna på machosnacket, "äh, vadå, ta backup är bara för fjollor och klantarslen, inte fan har jag någonsin behövt backup", och välkomna det faktum att sannolikheten för totalkrascher är betydligt större än 0.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Polarns hårddisk dog. Efter två veckor på lagning lyckades dom med bedriften att sätta i en långsammare hårddisk och installera leopard istället för snowleopard.

Inte nog med lökiga priser, supporten suger dessutom

Permalänk

Re: Re: Apple ersätter defekta hårddiskar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed Nu är det förstås (med all sannolikhet) knappast Apples fel om en hårddisk havererar

Köper du en Apple och den går sönder under garantitiden genom normalt användande är ju det ju helt jävla självklart att det är Apples fel.

Vems annars? Gruvarbetaren som hackar fram koppar eller den sjuårige taiwanesen som löder ihop det?

Apple har valt att "tillverka" en produkt av olika komponenter och tar genom sin försäljning av den på sig ansvaret för att den funkar. Det företag som förser dig med den utrustning du betalar för har ansvaret.

Går turbon sönder i din bil vänder du dig ju till verkstaden för bilmärket snarare än tillverkaren av turbon.

Visa signatur

Moderkort: ASUS P6T Deluxe V2 | CPU: Intel Core™ i7-930 | CPU-kyl: Thermalright True Black | RAM: Corsair Dominator GT 2000MHz 6GB | Sysdisk(s): 2x Western Digital VelociRaptor 300GB (Raid0) | GPU: 2x Zotac GeForce GTX 480 1536MB (SLI) | Nätagg: Corsair 1000W HX | Skärmar: 2x LG Flatron W2486L 24" LED

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Apple ersätter defekta hårddiskar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1njap1xel
Köper du en Apple och den går sönder under garantitiden genom normalt användande är ju det ju helt jävla självklart att det är Apples fel.

Vems annars? Gruvarbetaren som hackar fram koppar eller den sjuårige taiwanesen som löder ihop det?

Apple har valt att "tillverka" en produkt av olika komponenter och tar genom sin försäljning av den på sig ansvaret för att den funkar. Det företag som förser dig med den utrustning du betalar för har ansvaret.

Går turbon sönder i din bil vänder du dig ju till verkstaden för bilmärket snarare än tillverkaren av turbon.

Haha, jösses, ta det lugnt.

Apple har sålt datorn och monterat en hårddisk från en OEM-tillverkare, eftersom de inte tillverkar dessa själva.

Om hårddisken havererar så är det dubbelt ansvar - både Apple och OEM-tillverkaren. Apple har ansvaret för datorn i helhet, och OEM-tillverkaren har ansvaret för hårddisken, så Apple skickar säkerligen disken vidare direkt till OEM-tillverkaren, och denne får då stå för en ny ifall den visar sig vara trasig på så vis att garantin gäller. Nu gissar jag bara, men det är troligt att det är så.

Så ja, Apple borde ha tagit in datorn direkt och tittat på den, helt klart, jag säger samma sak som du.

Alltså, även om det inte direkt är Apples fel om en hårddisk havererar, så blir det deras ansvar att ta hand om ärendet ändå. Och nu har det ju gjort det också, även om det drog ut långt på tiden.

Jag är ingen Appleförespråkare, tvärt om.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PuderLuder
Inte nog med lökiga priser, supporten suger dessutom

http://macworld.idg.se/2.1038/1.297005/apple-bast-pa-support-...

"Apple bäst på support för tredje året i rad"

"För tredje året i rad går årets förstaplacering till Apple som nu leder framför datortillverkare såsom Asus, Lenovo, Toshiba och HP."

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.