Permalänk
Medlem

Audi A2 eller Citroën C3?

Vi har kommit på att vår lilla Citroën C1 är för liten och har därför börjat titta oss som efter en ersättare som är lite större men ändå en "småbil".

Efter mycket tänkande har vi kommit fram till att det kommer bli antingen en Audi A2 1.4 2002 och framåt, eller en Citroën C3 1.4 2003 eller nyare.

Jag undrar nu vilken bil som man ska ta och varför.

Vi har inte hunnit provköra någon av bilarna än, men det ska vi göra.
Åsikter som "man ska aldrig lita på en fransk bil" osv undanbedes, utan jag vill ha erfarenheter, fakta och annan relevant information.

Jag har suttit i timme efter timme på nätet och letat fakta, hört folks åsikter men ändå sitter jag här och är inte smartare.

Audi A2 1.4
+ Utrymme
+ Kaross till stor del av aluminium = mindre risk för rost
+ Driftsäkerhet
+ Bekväm

- Sikten framåt är tydligen inte den bästa
- Ingen torkare på bakrutan
- Finns de bilar som har slammer från både fram- och bakvagn

Citroën C3 1.4
+ Bekväm
+ Stabil på vägen
+ Bagageutrymme

- Vanligaste felet är elektroniken
- Farthållare som hänger upp sig (hände både GPs och AMS:s testbilar)
- Bromsar och spindelleder krånglar mer frekvent än medelbilen

De bilar vi uteslutit av olika anledningar är:

Skoda Fabia
Ford Fiesta
Renault Clio

Tack på förhand!
/Andreas

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Du får åsikten du inte ville ha, det är franskt!
Och när man hör Audis slogan så vet man att det är tyskt perfektionism!

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Nu ångrar du att du sålde 960n? ;D
Hehe nämen, jag har ingen erfarenhet av de bilar du nämner tyvär, men undrar lite varför skoda fabia är utesluten?

Mor och far köpte en ny skoda fabia kombi 1.2, år 2006,
Den körs dagligen och har nog snart gått 9 000mil om ja inte missminner.
och har inte vart de minsta problem med den, den ända som har gjorts på den förutom servicar är att vi har bytt lite lampor typ. ^^
För att vara en 3 cylindrig 1.2liters DOCH maskin så är den faktiskt förvånansvärt stark också.
Har inget ont att säga om denna modellen iaf, men de kan ju vara vi som haft tur med våran=P

aja hoppas nån annan ger dig bättre svar om de modellerna som du efterfrågar
Mvh

Visa signatur

Chassi:Thermaltake Level 10 GT CPU:AMD FX-8150 8x4,4Ghz CPU Kylare:Corsair H80 MB:Gigabyte GA-990FXA-UD3
RAM:Corsair Vengeance 4x4GB 1600Mhz GPU:Radeon hd6950 2GB PSU:Corsair HX650w
System disk: Samsung 830 128GB Lagring:WD 1TB, WD 320GB
Skärm: Samsung B2330, LG 47lv355n Ljud: Jamo PP3000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte.90
Nu ångrar du att du sålde 960n? ;D
Hehe nämen, jag har ingen erfarenhet av de bilar du nämner tyvär, men undrar lite varför skoda fabia är utesluten?

Mor och far köpte en ny skoda fabia kombi 1.2, år 2006,
Den körs dagligen och har nog snart gått 9 000mil om ja inte missminner.
och har inte vart de minsta problem med den, den ända som har gjorts på den förutom servicar är att vi har bytt lite lampor typ. ^^
För att vara en 3 cylindrig 1.2liters DOCH maskin så är den faktiskt förvånansvärt stark också.
Har inget ont att säga om denna modellen iaf, men de kan ju vara vi som haft tur med våran=P

aja hoppas nån annan ger dig bättre svar om de modellerna som du efterfrågar
Mvh

Hehe, jo vi saknar den bilen litegrann men soppaförbrukningen gör inget skäl för oss att köpa tillbaka den.

Vi har tittat på Fabian och vi tyckte helt enkelt den var obekväm att köra, kort och gott.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Du får åsikten du inte ville ha, det är franskt!
Och när man hör Audis slogan så vet man att det är tyskt perfektionism!

Förstår resonemanget, men uppenbarligen är C3an en riktigt bra bil även med tyska mått mätt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Inte funderat på en A3, golf, c30 eller är de för "stora"?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Har en polare med en A2 som bruksbil som pendlar mellan landskrona och malmö varje dag. Han är väldigt nöjd. Han har visserligen en diesel men kan tänka mig att bensin är bara bättre; mindre vibrationer, billigare.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Inget? C3? A2? Skärpning nu va

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Inte funderat på en A3, golf, c30 eller är de för "stora"?

+1

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Brukar aldrig förespråka Volvo, men nya C30 diesel drar ju verkligen extremt lite.
Jag hade LÄTT köpt diesel, dessutom är det bättre för miljön än bensin, vill jag minnas.
Skatten borde inte vara sådär "diesel-hög" som det brukar då det är partikelfilter.
0,39L/milen bladad stads och landsväg med vinterdäck.

http://www.alltommotor.se/tester/bilar/volvo/test-volvo-c30-1...

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Har en polare med en A2 som bruksbil som pendlar mellan landskrona och malmö varje dag. Han är väldigt nöjd. Han har visserligen en diesel men kan tänka mig att bensin är bara bättre; mindre vibrationer, billigare.

Är det inte A2's diesel som är nere i nästan samma förbrukning som lupo? Och även har riktigt låg skatt?

En sak jag tycker du bör räkna in i + och - vad gäller citroenen är värdeminskningen, lär vara betydligt större summa på den än på A2an. Sen har jag ingen aning vilken bil som är bäst, men tänkte bara så du räknar med det också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Inte funderat på en A3, golf, c30 eller är de för "stora"?

Vi hade de i åtanke också, eller iallafall A3 och Golf (framförallt golfen)men vi tycker de var så tråkiga på något vis med sugmotorer. Turbo är inget vi ska skaffa för det är vi inte i behov av.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Brukar aldrig förespråka Volvo, men nya C30 diesel drar ju verkligen extremt lite.
Jag hade LÄTT köpt diesel, dessutom är det bättre för miljön än bensin, vill jag minnas.
Skatten borde inte vara sådär "diesel-hög" som det brukar då det är partikelfilter.
0,39L/milen bladad stads och landsväg med vinterdäck.

http://www.alltommotor.se/tester/bilar/volvo/test-volvo-c30-1...

Volvo C30 är en drömbil för mig, men vi hade tänkt lägga max 80 000 för en bil, och då försvinner C30 från urvalet rätt snabbt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Universalia
Är det inte A2's diesel som är nere i nästan samma förbrukning som lupo? Och även har riktigt låg skatt?

En sak jag tycker du bör räkna in i + och - vad gäller citroenen är värdeminskningen, lär vara betydligt större summa på den än på A2an. Sen har jag ingen aning vilken bil som är bäst, men tänkte bara så du räknar med det också!

Jo, 0,27 ligger den på men det är också den motorn som krånglar mest om jag fattat det hela rätt.
Bra tänkt angående värdeminskningen! Dock så planerar vi att ha bilen rätt så länge så det är ingen avgörande faktor.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Vi hade de i åtanke också, eller iallafall A3 och Golf (framförallt golfen)men vi tycker de var så tråkiga på något vis med sugmotorer. Turbo är inget vi ska skaffa för det är vi inte i behov av.

Om man använder turbon rätt får man ner förbrukningen.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle vilja rekommendera Audi A3 av skälet att den är lika stor som C3 samt att det är en helt okey bil att äga och köra.

Har ni kollat på wv polo alternativt golf?

Permalänk
Medlem

Min mor hade en sån här femdörrars Corolla. Hennes var förvisso en facelift från -06 men ändå, samma modell förutom lite smådetaljer.

http://www.blocket.se/gavleborg/Toyota_Corolla_VVT_i_1_6_2567...

Riktigt trevlig bil. Stack inte ut på nåt sätt, men det var en bra allroundbil på alla vis och trevlig att köra. Är själv inget stort fan av japaner, men när jag tänker objektivt kan jag inte låta bli att rekommendera Corollan.