NEC tredubblar hastigheten från USB 3.0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Jag tolkar verkligen som du.
Om man dubblar en gång är det gånger två. Dubblar man därför två, tre, eller fyra gånger bör det därför vara 2^2, 2^3, 2^4.

Lika logiskt som att 0.999... = 1!

Om du har två bananer

Dubbla dem så får du två till.
Dubbla ursprungsbananerna en gång till så får du ytterligare två till.
Totalt har du då sex bananer.

Med andra ord tredubbelt även om du bara har dubblerat två gånger. Borde det inte då heta tvådubblat?

Men vänta nu tvådubblat betyder ju något annat. Om en båt har fyra utombordare så är det två dubbla motorer dvs. fyra motorer. Montera två till så har du tre dubbla motorer -> tredubbelt. Sex motorer totalt.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bennyfax
Om du har två bananer

Dubbla dem så får du två till.
Dubbla ursprungsbananerna en gång till så får du ytterligare två till.
Totalt har du då sex bananer.

Med andra ord tredubbelt även om du bara har dubblerat två gånger. Borde det inte då heta tvådubblat?

Men vänta nu tvådubblat betyder ju något annat. Om en båt har fyra utombordare så är det två dubbla motorer dvs. fyra motorer. Montera två till så har du tre dubbla motorer -> tredubbelt. Sex motorer totalt.

haha ja då får man väl som så många andra sväva bort en aning från artikeln i sig. I ditt fall så börjar du med dubbla bananer..!

Dubbel (dubblett) eller doppel på tyska, betyder kopia. Dubbel i sig är alltså inte ett tal, vilket 3 är. Man gör inte 3 stycken kopior utan en 3-kopia istället för den vanliga kopian där 1 blir 2

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Nej, dubbla är inget tal men jag kan börja med 1 banan.

Ja, dubbla = kopia

1 banan
dubbla/kopiera -> 2 bananer
dubbla/kopiera ursprungsbananen en gång till -> 3 bananer

Just därför skriver jag att man då kanske tror att man tvådubblat och vill dubbla en gång till eller hela summan efter att man dubblat en gång -> 2x2x2 = 8 vilket är fel.

Egentligen borde man skriva trippel hastighet.

Jag ska förtydliga: tvådubblat säger man inte utan det används som två dubbla dvs. två par i exemplet med motorer.

Men jag glömde att skriva att jag jämför mot 2 motorer. Menar självklart inte att 3 par eller 6 motorer är tredubbelt gentemot 4 motorer utan mot 2 motorer.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.