Tiotusentals företagsdatorer infekterade av Zeus

Permalänk
Melding Plague

Tiotusentals företagsdatorer infekterade av Zeus

Kriminella organisationer använder trojanen Zeus för att komma över känsliga uppgifter från företag världen över.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

WoW, låter allvarligt, blev det kännt just nu tro? Dom lär ju stoppa det asap

Edit: det där måste testas nästa LAN

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Vore intressant att veta vad skaparna till antivirusprogrammen som missat detta har att säga till sitt försvar.. -.-

Permalänk
Medlem

Och Symantec som folk alltid säger är sämst hittar det, väldigt väldigt roligt

Permalänk
Inaktiv

Så går det om man inte tänker till...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Vore intressant att veta vad skaparna till antivirusprogrammen som missat detta har att säga till sitt försvar.. -.-

Dom har förmodligen hittat det men som med all annan spyware/virus så kommer det nya versioner och varianter av det. Dom nya versionerna hittas då inte direkt utan det tar ett tag innan dem upptäcks.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Zeus har man ju kännt till länge, http://en.wikipedia.org/wiki/Zeus_%28trojan_horse%29

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ | 2 GB RAM | GeForce 6600 GT | A8N32 | Corsair HX520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memento
Zeus har man ju kännt till länge, http://en.wikipedia.org/wiki/Zeus_%28trojan_horse%29

Permalänk
Medlem

jag måste ställa mig lite frågande till "introduktionsvideon".
Du besöker en hemsida med en gömd iframe och vips har du fått ett program installerat på datorn? jaha hur gick det till?

Vad jag vet så tillåter inte ens internet explorer att program installeras utan medgivande från användaren.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
jag måste ställa mig lite frågande till "introduktionsvideon".
Du besöker en hemsida med en gömd iframe och vips har du fått ett program installerat på datorn? jaha hur gick det till?

Vad jag vet så tillåter inte ens internet explorer att program installeras utan medgivande från användaren.

Dom använder sig av säkrehetshål i olika webbläsare, även kallat exploits

Visa signatur

-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd-vs-intel
Dom använder sig av säkrehetshål i olika webbläsare, även kallat exploits

No shit!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Trots kaoset så måste man ju ge en eloge till professionella skurkar som erbjuder "dygnet-runt-support & pengarna tillbaka garanti" =D

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att symatec hitta det av all prestanda dem tar måste de ju hitta nått... x)

Säkert dom som kom på detta för att glänsa när dem hitta det.

Bara en tanke .

Visa signatur

Datorn: xfx hd 5850 BE > core i5 750 @ 4.0 ghz > CM storm sniper BE > asus p7p55d EVO > 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ > Corsair 4GB 1600MHz XMS3 >Corsair HX 750W> windows 7 ultimate KÖPT! > corsair h50

Permalänk

Kul att precis samma fil inte fanns kvar när mitt OS krasha för en vecka sedan, haha ;P

Windows\system32\config\SYSTEM ;=

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem

Det sjukt löjliga är hur enkelt detta är att genomföra likväl hur automatiserat det är. Den mest intressanta delen tycker jag är den administrativa översikten. Påminner lite om SMS faktiskt och man den som sitter på koden kan utöka denna överdrivet mycket också.

Vad som är extra anmärkningsvärt är hur enkelt det är att göra dessa virus omärkbara av antivirus. Just på punkten där man skapar själva exe-filen (viruset) kan man lägga in enkel skräpkod som i sin tur förvirrar antiviruset eftersom den då inte känner igen grundkoden och den kan inte matchas med antivirusets databassignatur. Som tur är antivirusen på frammarsch mer och mer med proaktivt skydd.

Mitt bästa tips är dock att använda ett AV som förvarnar om alla applikationer som använder internetåtkomst och ger en detaljerad lista över vilka filer om vill ha anslutning.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Trots kaoset så måste man ju ge en eloge till professionella skurkar som erbjuder "dygnet-runt-support & pengarna tillbaka garanti" =D

Om anti-virusprogrammakarna erbjudit det samma hade det kanske inte varit så effektivt?

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite rädd ju :S jag får hacks till min mail hela tiden om att jag ska in på hemsidan och verifiera mitt WoW account fast jag knappt spelar WoW, lol

Permalänk
Medlem

ännu mer skrämselpropaganda av antivirusvirustillverkarna.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
ännu mer skrämselpropaganda av antivirusvirustillverkarna.

Ännu mer yrkesstolthet presenterat av kunniga, hårt arbetande programmerare på ett stort, internationellt och framgångsrikt företag.

Ska vi vända på steken en gång till?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Men är Zeus som program lagligt, fast potentiella användningsområden olagliga?
Var köper man det här? Vad kostar det?

Very mucho interusting!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Självklart, IE6

Permalänk
Medlem

Så är detta är "virus" som måste riktas eller sker spridningen automatiskt?
Eller lite av varje kanske? hehe.

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VicRattlehead
Kul att precis samma fil inte fanns kvar när mitt OS krasha för en vecka sedan, haha ;P

Windows\system32\config\SYSTEM ;=

Off
Kan bli så om windows update avbryts.

Det är rätt intressant detta.

Det är ett jävla liv om fildelare, kanske dom borde köra ett raid mot dessa istället?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petabyte.se
jag måste ställa mig lite frågande till "introduktionsvideon".
Du besöker en hemsida med en gömd iframe och vips har du fått ett program installerat på datorn? jaha hur gick det till?

Vad jag vet så tillåter inte ens internet explorer att program installeras utan medgivande från användaren.

Det är just så det går till med en del virus, det är på det sätt "hål" i program används. Men en del virus kräver förstås att du själv ska ladda ner filen, det beror på vem man vill attackera.
Genom hål om man vill kunna göra det lätt på datorer med äldre program (Internet explorer 6!!!), eller kräva nedladdning och då kunna attackera alla datorer, sålänge användaren är dum nog att ladda ner viruset.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Träpuben
Och Symantec som folk alltid säger är sämst hittar det, väldigt väldigt roligt

Symantec har väldigt stora stora problem att ta fast security tool väldigt väldigt roligt:D

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

återigen, absolut inget svårt att hitta trojaner eller virus. Kan man läsa av nätverkstrafik eller debugga lite hittar man det mesta.
Säkerhetsföretagen lever på propagande och skrämseltaktik. Precis som SIBA måste spamma om en evig REA.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
återigen, absolut inget svårt att hitta trojaner eller virus. Kan man läsa av nätverkstrafik eller debugga lite hittar man det mesta.
Säkerhetsföretagen lever på propagande och skrämseltaktik. Precis som SIBA måste spamma om en evig REA.

haha sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
återigen, absolut inget svårt att hitta trojaner eller virus. Kan man läsa av nätverkstrafik eller debugga lite hittar man det mesta.
Säkerhetsföretagen lever på propagande och skrämseltaktik. Precis som SIBA måste spamma om en evig REA.

man kanske vill jobba framför datorn ibland också inte sitta och glo på wireshark för att se om man hittar något som inte borde vara där

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
återigen, absolut inget svårt att hitta trojaner eller virus. Kan man läsa av nätverkstrafik eller debugga lite hittar man det mesta.
Säkerhetsföretagen lever på propagande och skrämseltaktik. Precis som SIBA måste spamma om en evig REA.

Generellt sett kan inte majoriteten detta av vanliga hemanvändare. Skulle jag ens försöka förklara detta för min mormor som inte ens kan skriva ut ett word-dokument på egen hand skulle förmodligen hennes sista hjärncell sacka ihop totalt.

Jag vet inte om jag vill kalla detta varken propaganda eller skrämseltaktik - det är ju trots allt en levande sanning. Så enkelt som de beskriver det är det. Videon i sig är ganska övergripande och de som verkligen sprider dessa former av virus är mycket smidigare i sina lösningar att sprida virus än detta.

Att sprida viruset i sig brukar egentligen aldrig vara ett problem då det finns tusen om inte miljoner sätt att använda sig utav. Vikten ligger dock i att få antivirus att inte hitta infektionen.

Det finns flera program som ser ut som Zeus som inte är kända utan är egenutvecklade som aldrig når en extern publik. Tills dess att antivirusföretaget verkligen kan ta fram en databassignatur emot just det viruset kan det härja fritt ett bra tag, om det ens hittat. Detta kan jag däremot tycka är lite intressant i denna videon att det förekommer inte någon information om att antivirus faktiskt inte plockar upp allt.

Zeus är lite av gårdagen så att säga, det är känt av alla antivirusföretag och blockeras mer eller mindre idag av alla. Men de andra som inte är kända är en annan femma.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Avstängd

Jag skulle i alla fall inte välja Nortons Antivirus även om dom har blivit bättre i senare versionerna.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64