Permalänk
Inaktiv

Negativ cpu-temperatur..?

Ber om ursäkt på förhand för att jag är allmänt okunnig vad gäller hårdvara..

Jag har under en längre tid haft en CPU-fläkt som varvar mycket i tid och otid.
På inrådan av en vän så tankade jag ner speedfan, och jag blev lite överraskad att se min CPU-temp som -128C, enligt det.
(Övriga temperaturer, om det är av intresse, är: GPU: 81, Ambient 50C, Remote 70C, HDD:n 36-40C, Core: 54C)

Har googlat lite på negativa cpu-temperaturer, och 'värmesensorn' verkar kanske kunna vara boven i det hela.
Har ni några tips på hur jag fortsätter min troubleshooting, och kan någon tipsa om ny fläkt eller så, så vore jag väldigt tacksam.

Btw så har jag en lite äldre(~3 år) gammal Fujitsu-Siemensdator, med ett ASUSTek A8NE-FM moderkort.

Hjälp vore väldans uppskattat.

Permalänk
Hedersmedlem

Skit i speedfan, ta hem SIW eller Everest Ultimate Edition istället så lär du se vilka temps som är vilka iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Inaktiv

Tack för tipsen.
Laddade ner coretemp som 24mbit tipsade om.
Enligt det så är cpu temp readings:
tcase max: 53C
Core#0 51C
Core#2 53C

Så det verkar ju avläsas korrekt där iaf. Phew.
Då är det kanske bara en ny fläkt som krävs?
Har ni något tips på någon bra i så fall?

Cheers

Permalänk
Medlem

Du har en AMD processor som vilar i en 939-socket på ditt ASUS-moderkort.
Vet inte exakt vad du har för prolle men du ska leta bland socket 939-fläktar. På INET´s hemsida hittar du en hel del fläktar:

Datorkomponenter - Kylning & Moddning - Processorkylning - Inet.se

Permalänk

Jag testade CoreTemp, men den stödjer inte pentium 4 processorer xD Nån som vet ett program? Vill kolla tempen på den.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Skit i speedfan, ta hem SIW eller Everest Ultimate Edition istället så lär du se vilka temps som är vilka iaf

Dessa finns.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)