Asus bygger fullsmetat moderkort i Mini-ITX-storlek

Permalänk
Melding Plague

Asus bygger fullsmetat moderkort i Mini-ITX-storlek

Ett nytt moderkort från Asus bjuder på dubbelkärnig Intel Atom och Nvidia Ion.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ultimat HTPC för under 4000? Ja då!

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant paket!

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem

Nice! Mer sånt här vill vi se!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Vad bidrar deluxe med? AT3IONT-I är runt 500spän billigare.

Permalänk
Medlem

Woow, ska lätt inhandlas!

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Vad bidrar deluxe med? AT3IONT-I är runt 500spän billigare.

WLAN?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
WLAN?

och möjligtvis fjärrkontrollen

har haft ögonen på denna ett tag nu. Passivakylningen var dock en trevlig överaskning
.

Permalänk

Rätt fin påminner mig om mitt E-vectra jag sitter på nu :P90graders viklad minnesport 450mhz standad ligger på 800nu ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

ser otroligt fint ut till filserver/htpc

Permalänk
Medlem

frågan är bara hur många diskar 90W klarar av!?!?!?

Permalänk
Medlem

I nyheten står det 2st platser för DDR2, men det borde vara DDR3?
Sen tror jag inte att jag läste något om eSATA, men det ska tydligen också finnas på moderkortet.

För min egen del sprack det på DDR3-delen då jag har ett 4GB-paket DDR2 liggande som jag tänkte använda. Blir nog en Zotac om nån månad eller så.
Men helt klart fint moderkort med många trevliga finesser!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Door
frågan är bara hur många diskar 90W klarar av!?!?!?

Jag kör en dator med ett intel atomkort å ett 70 watt nätagg, för tillfället med 5 st 3,5" diskar. så du får nog dit ett gäng

Permalänk
Medlem

Min HTCP i min Sign med en E7200 toppar på runt ~70-75w (Linx+Furmark).
Så 90w ska vara mer än nog för en atom+en del disk.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Åhh vill ha! Har ju allt + en stor passiv kylare när alla andra alternativ har en mindre kylare och en irriterande jävla fläkt på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Vad bidrar deluxe med? AT3IONT-I är runt 500spän billigare.

nätadapter, fjärrkontroll med mottagare samt förmodligen WLAN.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Verkligen intressant. Jag är lite skeptisk till 90W nätagg om man har en PCI-E 16x.

Moderkort, processor och nätagg för 2k. Inte så tokigt för en bas till en HTPC. Men jag hade nog valt något annat ändå.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp
I nyheten står det 2st platser för DDR2, men det borde vara DDR3?
Sen tror jag inte att jag läste något om eSATA, men det ska tydligen också finnas på moderkortet.

För min egen del sprack det på DDR3-delen då jag har ett 4GB-paket DDR2 liggande som jag tänkte använda. Blir nog en Zotac om nån månad eller så.
Men helt klart fint moderkort med många trevliga finesser!

Nu kommer jag med en riktigt dum fråga, är inte DDR3 platserna bakåtkompatibla? Jag trodde att de bara inte funkade i samma hastighet? Är jag helt fel ute?

Tack för infon angående HDD förbrukning, verkar kunna bli en sån här som HTPC/Server

/Erik

Permalänk

nu ska farbror berätta att ddr3 är inte bakåtkompatibla (upptäckte jag vid felbeställning)

Permalänk
Medlem

... för oss som inte längre spelar pc-spel (wii/ps3 ftw).... hur skulle denna hålla som ryggrad i stationär maskin med en tft (+24 tum)?

Det enda jag gör på min stationära dator numera är att surfa/ordbehandla/programmera/köra mp3/divx osv på...
Detta skulle jag defintivt klara på en slimmad 250gb laptopdisk där jag ändå skulle kunna lagra mina viktiga filer utan problem. Jag samlar ALLDELES för mycke skit i övrigt.

Jag skulle lätt ersatt åbäket med en laptop, men en laptop är inte så jäkla ergonomisk i längden, dessutom har jag en förkärlek för bildyta ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dunderklump
nu ska farbror berätta att ddr3 är inte bakåtkompatibla (upptäckte jag vid felbeställning)

Aj aj aj, då bidde det dyrt med en sån här, speciellt då jag har minnen liggande

Aja får väl kolla om Zotac kommer med ngt kul

Tack för infon
/Erik

Permalänk
Medlem

Om ni kikar på den undre bilden i artikeln, så ser det ut som det sitter en liten liten dongel i ett USB-uttag, ovanför USBn som IR-mottagaren(?) är inkopplad i.

Är det någon som vet vad dongeln är/gör? Blåtand?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av masi
Om ni kikar på den undre bilden i artikeln, så ser det ut som det sitter en liten liten dongel i ett USB-uttag, ovanför USBn som IR-mottagaren(?) är inkopplad i.

Är det någon som vet vad dongeln är/gör? Blåtand?

Ja, det är Blåtand. Såg det på någon av "Linus Tech tips" videor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikabob
... för oss som inte längre spelar pc-spel (wii/ps3 ftw).... hur skulle denna hålla som ryggrad i stationär maskin med en tft (+24 tum)?

Det enda jag gör på min stationära dator numera är att surfa/ordbehandla/programmera/köra mp3/divx osv på...
Detta skulle jag defintivt klara på en slimmad 250gb laptopdisk där jag ändå skulle kunna lagra mina viktiga filer utan problem. Jag samlar ALLDELES för mycke skit i övrigt.

Jag skulle lätt ersatt åbäket med en laptop, men en laptop är inte så jäkla ergonomisk i längden, dessutom har jag en förkärlek för bildyta ...

Atom-processorn är inte direkt snabb men dual core iaf så inte hur kass som helst. Men går väl å koppla bärbara tll en 24". Jag kan koppla min netbook till min 24" utan problem.

Jag funderar på om den fungerar som HTPC. Med ett 5470 eller liknande grafikkort borde det fungera väl? Skulle vara nice med en helt passiv HTPC. Inte för att den jag har nu låter mycket, bara några lågvarviga fläktar som susar lite lätt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikabob
... för oss som inte längre spelar pc-spel (wii/ps3 ftw).... hur skulle denna hålla som ryggrad i stationär maskin med en tft (+24 tum)?

Det enda jag gör på min stationära dator numera är att surfa/ordbehandla/programmera/köra mp3/divx osv på...
Detta skulle jag defintivt klara på en slimmad 250gb laptopdisk där jag ändå skulle kunna lagra mina viktiga filer utan problem. Jag samlar ALLDELES för mycke skit i övrigt.

Jag skulle lätt ersatt åbäket med en laptop, men en laptop är inte så jäkla ergonomisk i längden, dessutom har jag en förkärlek för bildyta ...

Programmeringen skulle ju få ett par kaffepauser till vid kompilering och körning.

övrigt funkar säkerligen lika bra.

Permalänk
Medlem

Nu blev jag osäker på om jag ska köpa det här eller Zotac Ion F. Finns det här ute i butik till onsdag/torsdag så är det här intressant, men det ser ut som 1 mars. Däremot så är nog Ace Sonay det mest intressanta chassit fortfarande med inbyggt nätagg.

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha PCI-E 16x-porten till? Det går väl inte koppla till bättre strömförsörjning.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en NAS för lite bilder och liknande. För overkill för NAS kanske?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
Vad ska man ha PCI-E 16x-porten till? Det går väl inte koppla till bättre strömförsörjning.

Det finns mycket mer än grafikkort

Raid kort om man vill bygga en liten miljövänlig server

Sedan så har vi kompletterings nätaggregat på 12v

Undra dok hur HDD är tänkt att strömförsörjas
4pins molex kontakten nere i hörnet noteras, är den två vägs eller bara till

Eddit
jo strömmen till HDDarna tas där i från 3 sata ström
http://www.nordichardware.se/image3.php?id=11168

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
Skulle vilja ha en NAS för lite bilder och liknande. För overkill för NAS kanske?

Jo, lite overkill om den enbart ska agera NAS. Då finns det billigare lösningar för runt halva priset som gör jobbet lika bra. Fast det är klart - Ska du använda den till ngt mer och dessutom vill köra trådlöst så kanske den inte är så dum ändå.....

Tillsammans med ett chassi, minnen och en SSD så har man en ljudlös HTPC för en bra peng.