Månadens mellanklassdator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LJN
Jag har köpt Corsair XMS3 DDR3 1600 2x2GB till mitt Asus P55D-E Pro. Fick höra idag av en kamrat att det är problem med Corsair-minnen och ASUS nyare moderkort. Tror ni att det finns någon substans i detta eller?

Och isåfall, ska jag byta minnen direkt? Jag har inte öppnat förpackningen så ett byte borde nog gå om jag kan påvisa att det är kompabilitetsproblem. Vad säger ni?

/Lennart

Om förpackningen är obruten så har du ju alltid rätt att byta varan. Om du har köpt dem i butik så kanske det kan vara en god idé att byta dem med en gång (om det nu faktiskt är så att Corsair's senaste är lite halvdanna, jag har ingen konkret fakta angående det) men att skicka tillbaks dem till någon webbutik känns kanske lite onödigt då det inte ens är säkert att du kommer uppleva några problem. Bättre att i såna fall använda dem och eventuellt skicka tillbaks dem om de helt enkelt inte funkar.

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Medlem

Motsvarande med AMD?

Vad blir motsvarande paket med AMD? Det borde ju gå att spara in en tusing med att använda AMD PII X4 + tillhörande billigare moderkort samt DDR2 (DDR3 ger väl egentligen inte så mycket extra?). Med en HD5770 behöver ju inte strömkällan vara nån wattkiller heller så månne inte en hundring kan sparas där utan att den faller igenom "mellanklass";-). Tusingen skulle jag slänga på en SSD bootdisk som definitivt ger en upplevd skillnad, inte bara en mätbar. USB 3 tänkte jag slänga in sen då jag behöver det.

Permalänk

jag tackar för denna artilkel som jag tycker är bra eftersom jag själv är värdelös på att få ihop ett paket när man inte vet så mycket om det.
jag undrar om det inte vore bättre med denna processor http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451982
i stället eftersom den är både billigare och har 4 kärnor och är black editon ?
sen undrar jag om det är värt att köpa två av dom grafik korten och ha i crossfire eller ett sånt här i stället http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518745.
tack på för hand
blackie48

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackie48
jag tackar för denna artilkel som jag tycker är bra eftersom jag själv är värdelös på att få ihop ett paket när man inte vet så mycket om det.
jag undrar om det inte vore bättre med denna processor http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451982
i stället eftersom den är både billigare och har 4 kärnor och är black editon ?
sen undrar jag om det är värt att köpa två av dom grafik korten och ha i crossfire eller ett sånt här i stället http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518745.
tack på för hand
blackie48

Angående processorn så finns ett omfattande test av just i5 och Phenom II X4 på http://www.hardwaresecrets.com/article/819/12 där det slås fast att de är likvärdiga i spel men att i5:an är ganska mycket bättre på det mesta andra (videorendering, komprimering etc.)
För att vara hemskt olojal mot Swec vill jag tipsa om en tråd på http://hardforum.com/showthread.php?t=1462337&highlight=HD585... angående 2st HD5770 vs 1st HD5850 där de flesta verkar rekommendera HD5850 istället.

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk

Tusen tack för svaret
ska kolla upp dom där artiklarna du nämnde .
tack igen

Permalänk
Medlem

Tack för bra information, har planerat att uppdatera min gamla dator och detta är nog prisklassen jag tänker mig.

Jag kommer köpa HD 5850 istället för jag kommer mest spela.

Dock undrar jag om ni kan hjälpa mig.

Om jag inte har någon planering på att överklocka något i datorn, är det något annat jag kan välja som är billigare?

Tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blackie48
Tusen tack för svaret
ska kolla upp dom där artiklarna du nämnde .
tack igen

Det var så lite så, det är ju sånt forumet är till för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lacunaz
Tack för bra information, har planerat att uppdatera min gamla dator och detta är nog prisklassen jag tänker mig.

Jag kommer köpa HD 5850 istället för jag kommer mest spela.

Dock undrar jag om ni kan hjälpa mig.

Om jag inte har någon planering på att överklocka något i datorn, är det något annat jag kan välja som är billigare?

Tack!

Jag vågar nog påstå att du framförallt skulle kunna byta ut moderkortet, eventuellt byta till ett AMD-system helt och hållet (m.kort och processor) istället för Intel, men är inte riktigt säker då jag personligen tänker lära mig att klocka ordentligt nu

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk

Perfekt

Tusen tack SweClockers. Ni räddade mig när jag letade efter komponenter, hade ingen aning vad man skulle välja i denna breda djungel. Hade en budget på 8 tusen och den här artikeln var helt perfekt. Köpte alla dessa delar ni skrev om, det fungerar toppen. Har nu använt datorn i snart en månad..

Permalänk
Medlem

Såg att det har skrivits om kompabilitets problem med minnen i denna tråden. Har nu själv råkat ut för det och när jag läser i moderkorts manualen så hittade jag en punkt för installation av minnen:

"Due to Intel spec definiton, X.M.P. DIMMs and DDR3-1600 are supported for one DIMM per channel only."

Om man utgår från detta så är det inte märket på minnena utan restriktionen som spökar. Detta är som sagt bara det som står men man vet aldrig. Är det någon som fått det att funka med 2 st DDR3-1600 i dual-channel på moderkortet Asus P7P55D Pro i artikeln.

Specsen på min dator är så gott som de i artikeln. Mest relevanta Asus P7P55D Pro och Corsair XMS3 DDR3 1600 MHz 4GB som i artikeln.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dew87
Såg att det har skrivits om kompabilitets problem med minnen i denna tråden. Har nu själv råkat ut för det och när jag läser i moderkorts manualen så hittade jag en punkt för installation av minnen:

"Due to Intel spec definiton, X.M.P. DIMMs and DDR3-1600 are supported for one DIMM per channel only."

Om man utgår från detta så är det inte märket på minnena utan restriktionen som spökar. Detta är som sagt bara det som står men man vet aldrig. Är det någon som fått det att funka med 2 st DDR3-1600 i dual-channel på moderkortet Asus P7P55D Pro i artikeln.

Specsen på min dator är så gott som de i artikeln. Mest relevanta Asus P7P55D Pro och Corsair XMS3 DDR3 1600 MHz 4GB som i artikeln.

Jag kör med delarna i min signatur och det funkar utan problem.

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Medlem

Är inne på att köpa en dator med samma delar som i artikeln, men med Asus P7P55D-E PRO istället och Fractal Design Define R2 (Svart).
Nu var det ju ett par månader sen artikeln skrevs, vilket ju kan anses lång tid i datorsammanhang
Finns det någon/några delar som man eventuellt bör överväga att byta ut?
Läste också att en del haft problem med Corsair-minnena och istället rekommenderade OCZ Platinum 1600MHz CL7. På prisjakt hittade jag dock 3 olika:

OCZ Platinum XTC DDR3 PC12800/1600MHz CL7 2x2 GB 1 025:-
OCZ Platinum XTC LV DDR3 PC12800/1600MHz CL7 2x2 GB 1 321:-
OCZ Platinum EB XTC DDR3 PC12800/1600MHz CL7 2x2 GB 1 499:-

Om man inte tänk överklocka (till en början iaf), är det bara att köra på de billigaste då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hennaboy
Är inne på att köpa en dator med samma delar som i artikeln, men med Asus P7P55D-E PRO istället och Fractal Design Define R2 (Svart).
Nu var det ju ett par månader sen artikeln skrevs, vilket ju kan anses lång tid i datorsammanhang
Finns det någon/några delar som man eventuellt bör överväga att byta ut?
Läste också att en del haft problem med Corsair-minnena och istället rekommenderade OCZ Platinum 1600MHz CL7. På prisjakt hittade jag dock 3 olika:

OCZ Platinum XTC DDR3 PC12800/1600MHz CL7 2x2 GB 1 025:-
OCZ Platinum XTC LV DDR3 PC12800/1600MHz CL7 2x2 GB 1 321:-
OCZ Platinum EB XTC DDR3 PC12800/1600MHz CL7 2x2 GB 1 499:-

Om man inte tänk överklocka (till en början iaf), är det bara att köra på de billigaste då?

Vad som skiljer sig mellan minnena är bland annat att vissa är optimerade för Intel och vissa för AMD (iaf efter vad jag fick/tog reda på när jag beställde mina: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=521385). Notera dock att om du köper moderkort ur P7P55-serien kommer du upptäcka att följande står i manualen:
"Due to Intel spec definiton, X.M.P. DIMMs and DDR3-1600 are supported for one DIMM per channel only."
Så såvitt jag förstår kan moderkortet alltså inte köra 1600-minnen i dual-channel. Jag har ingen aning om detta gäller på alla moderna moderkort eller om jag egentligen tror rätt saker men det kan ju vara värt att titta närmare på...

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MeanGreen_SWE
Vad som skiljer sig mellan minnena är bland annat att vissa är optimerade för Intel och vissa för AMD (iaf efter vad jag fick/tog reda på när jag beställde mina: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=521385). Notera dock att om du köper moderkort ur P7P55-serien kommer du upptäcka att följande står i manualen:
"Due to Intel spec definiton, X.M.P. DIMMs and DDR3-1600 are supported for one DIMM per channel only."
Så såvitt jag förstår kan moderkortet alltså inte köra 1600-minnen i dual-channel. Jag har ingen aning om detta gäller på alla moderna moderkort eller om jag egentligen tror rätt saker men det kan ju vara värt att titta närmare på...

Du skrev tidigare att du kör med de minnena och att det funkar utan problem, har du kunnat konstatera om den kör i dual-channel för båda eller ej?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hennaboy
Du skrev tidigare att du kör med de minnena och att det funkar utan problem, har du kunnat konstatera om den kör i dual-channel för båda eller ej?

Jag har ej kunnat konstatera huruvida de körs i dual-channel eller ej, men om någon vet hur jag snabbt och enkelt kollar upp det så kan jag givetvis ta en titt.

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MeanGreen_SWE
Jag har ej kunnat konstatera huruvida de körs i dual-channel eller ej, men om någon vet hur jag snabbt och enkelt kollar upp det så kan jag givetvis ta en titt.

Det brukar väl stå i uppstarten (POSTen), annars kan du t ex installera CPU-Z (kolla sen Memory tabben).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hennaboy
Det brukar väl stå i uppstarten (POSTen), annars kan du t ex installera CPU-Z (kolla sen Memory tabben).

Enligt CPU-Z så körs de i "Channel # | Dual"

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U