Liten speldator för max 15000 = sant?

Permalänk
Medlem

Liten speldator för max 15000 = sant?

Tänkte köpa en ny laptop som ska användas som både spel- och arbetsdator och undrar om tekniken jag vill ha finns att få inom en budget av max 15000 kr. Önskelistan är:

- 12.1” eller 13.3” skärm med hög upplösning
- Bra grafikkort som kan spela tex Crysis i med ok framrate i standardupplösning; det ska alltså klara äldre spel som BF2 etc utan problem
- HDMI-out
- Intel dual-core
- minimum 3 USB portar
- max 1.5 kg
- inbyggd webcam, 1Mp räcker
- inbyggd optisk enhet, gärna med Blue-Ray
- min 200Gb lagring, kan man få en bra SSD disk i priset så bra men det tror jag inte

Har något koll på laptopmarknaden och har sett något som passar? Datorn ska först och främst vara liten, bärbar och "bara" i andra hand klara spel. Alla tips uppskattas varmt!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en "mobil speldator" så är tyvärr Alienware M11x den enda jag känner till som marknadsfört sig som en (finns nog andra dock).

Ger dig en länk även fast den har mindre skärm och jag är osäker på uttagen då den ändå är relativt bra och du kan konfigurera den med SSD på 256GB utan att överstiga 15k.
Alienware M11x

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Medlem

Ul30 vt

fel av mig, denna saknar optiskt enhet.

Permalänk
Medlem

Om du kan leva utan optisk enhet så är det ju helt klart UL30Vt och den går att få för ca 7000kr.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Tack för tips. Alienware är ju ett bra alternativ (dock lite tung) men deras modeller är i min bok riktigt fula... vad hände med stilrent? Vad gäller Asus så måste jag ha en optisk enhet, önskar att det inte våre så men alla mina vänner ha skivor till höger och vänster så några år till. Ska dock kolla på Asus andra modeller.

Några andra alternativ?

Permalänk

Du kan ju dock köpa en extern Optisk enhet för en femhundring.. Så med en budget på 15k så borde du kunna få in en sådan?

Jag har kollat på en Alienware m11x också, och håller med.. De är inte så supervackra. Tycker min gamla XPS m1210 var mycket snyggare och stilrenare. (Den dog dock av det erkända design-/tillverkningsfelet..)
Efter att ha kollat upp vad m11x har för liknande problem så har jag funnit att det verkar vara krångel med en hel del gångjärn (hinges) på modellen.
Både R1 och R2 versionerna. Dell verkar arbeta på en lösning på problemet och läste nånstans att de senare i vår nog skulle börja byta ut de söndriga gångjärnen via gratis hämtservice.
Hur som helst så verkar den i övrigt mäta upp till dina krav, förutom optiska enheten dock.

(PS! Om du nu ska köpa en m11x så ta en funderare ang. RAM, för 8gb ram kostar över 5k när du konfigurerar systemet på DELL, men du kan köpa 8gb nya ram för ca 800kr och byta ut själv. Frågade en säljare hos Dell och han sa att båda minnesslotsen satt under och lättåtkomligt via en lucka.. Så det lär jag göra iaf om jag köper ett sådant system)

[EDIT] OJ, såg nu att detta var skrivet i februari förra året.. jag glömde bort att det inte var 2010 längre utan 2011..
Sorry för att ha återupplivat en död tråd..

Permalänk
Medlem

Nåja, bättre att svara sent än aldrig