Permalänk
Medlem

Moderkort läser inte Hårddiskar???

Hej!

Har en 4-5år gammal hemDator.

Sedan i augusti då jag köpte ny, har den bara stått och samlat damm, när jag för någon månad sedan försökte få igång den kunde den inte läsa någon av hårddiskarna. När jag satte i Windows skiva för att formatera så hitta den inte någon heller, endast den externa hdd som sitter i.

Jag har satt i hårddiskarna i min nya dator och dom fungerar perfekt. Jag har bytt nätaggregat utan några förändringar. Och nu är jag helt slut på idéer. Det enda jag kan tänka mig är att det är någon skum inställning kanske i BIOS?

Det som är det värsta är ju att den bara har stått, inte rört den någonting. Och helt vips är den sönder :(:(

Någon som har något tips? HJÄLP!

//MVH Anders

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Hedersmedlem

Bytt batteriet på mobot??

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Bytt batteriet på mobot??

Oj tack för snabbt svar, ursäkta att jag är seg. Hmm är det svårt? dyrt?

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Nej det är enkelt och billigt.. kostar väl 20 spänn.. Är ett sådant knappcellsbatteri.. ungefär sådan du har i klockan. Går att köpa hos närmaste klockaffär. Batteriet är runt och hittas ganska enkelt på moderkortet. Man trycker till en liten pinne så lossnar batteriet. Därimot så vet jag inte om det är slut eller inte.. brukar stå att du tappat bios inställningarna och de ställs om till original.

Du kan ju testa att ta ut det, sen sätta tillbaka det efter 10 sec typ. Så nollställs dina bios inställningar om du tror det är fel.

Permalänk
Medlem

Återställ BIOS, hur är det med byglingen på diskarna?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

vad är det för HDs ? Sata ? sif behöver winXP drivrutiner.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Oj, nu får ni ursäkta mig igen, OS-tider ni vet

Det är 2st Seagate 250gb som det står i länken. SATA. Men jag antar att det inte är något fel på dom, men kanske på byglingen? vet inte riktigt vad det innebär. Men eftersom inte ens BIOS hittar hårddiskarna(kanske jag inte sagt) så tror jag inte det är något fel på drivrutinerna.

Det kanske skall sägas, när jag går in i BIOS och letar efter hårdvaruenheter så hittar den ingen hårddisk, endast CD-DVD-rom.

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla kablarna till dina hdd:s och testa dem i andra satakopplingar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Så nu har jag plockat ur batteriet och väntat ca2min och satt i det igen. Nu kommer jag inte ens ifrån Första sidan, där det står att man skall trycka "Esc" för BIOS, "F1" för System(eller nåt) och "F10" för recovery.

Är det ett nytt batteri som gäller?

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem

Windows XP kan inte hitta SATA-diskar utan drivrutiner eller med påslaget SATA Legacy Support i BIOS. De flesta moderkort har den inställningen, kan vara värt att ta en titt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Windows XP kan inte hitta SATA-diskar utan drivrutiner eller med påslaget SATA Legacy Support i BIOS. De flesta moderkort har den inställningen, kan vara värt att ta en titt.

Skall jag göra!
Köpte även ett batteri idag skall sätta in det och kolla.
Men kan det verkligen ställa om sig själv till ett sådant läge? Jag har ju som sagt inte rört den på väldigt länge.

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem

Batteriet håller bios inställningarna. är det slut så tappar bios inställningarna.

Behövs något val göras i bios för att sata diskar ska funka så har de tappats om batteriet är slut.
Ev drivrutiner behövs inte eftersom det funkat förut (de ligger inte i bios). Om du inte ska installera om förstås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
Batteriet håller bios inställningarna. är det slut så tappar bios inställningarna.

Behövs något val göras i bios för att sata diskar ska funka så har de tappats om batteriet är slut.
Ev drivrutiner behövs inte eftersom det funkat förut (de ligger inte i bios). Om du inte ska installera om förstås.

Baaah! Nu är det verkligen något lurt, kommer inte in i BIOS längre! kan inte trycka på någon av knapparna Esc, F1, F10, F12. Det händer ingenting! och om jag skall utesluta att det är tangentbordet(som är USB) som det är fel på så har jag tyvärr inget annat oldschool tangentbord att tillgodose mig.

Är detta naturligt att att inte kunna trycka på ESC F1 etc. med ett USB tangentbord?

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosovic
Baaah! Nu är det verkligen något lurt, kommer inte in i BIOS längre! kan inte trycka på någon av knapparna Esc, F1, F10, F12. Det händer ingenting! och om jag skall utesluta att det är tangentbordet(som är USB) som det är fel på så har jag tyvärr inget annat oldschool tangentbord att tillgodose mig.

Är detta naturligt att att inte kunna trycka på ESC F1 etc. med ett USB tangentbord?

Brukar vara DEL för bios?
Möjligt att det kan vara "usb tangentbord" disable som default.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
Brukar vara DEL för bios?
Möjligt att det kan vara "usb tangentbord" disable som default.

Verkar som detta, för enda sedan jag tog ur batteriet första gången så har jag inte kunnat komma förbi "första sidan"

Fy fan va irriterande...

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosovic
Verkar som detta, för enda sedan jag tog ur batteriet första gången så har jag inte kunnat komma förbi "första sidan"

Fy fan va irriterande...

Då behöver du skaffa ett tangentbord med PS2-kontakt Finns det något värre när ett problem leder till ett annat?

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

du har ingen usb -> ps2 converter från någon gammal mus då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
du har ingen usb -> ps2 converter från någon gammal mus då?

Tack för tipset, kom på att jag har en sådan!

Edit: Fan verkar inte fungera heller. Får ta och låna ett riktigt gammalt tangentbord verkar det som :/ problem problem problem

Visa signatur

ASUS Rampage II Gene | i7 920 @ 3.8Ghz | 6Gb DDR3 1600Mhz | GF260GTX |