PS3, HDMI-kabel spelar roll?

Permalänk
Medlem

PS3, HDMI-kabel spelar roll?

Detta har säkert varit på tapeten men jag hittar ingen tråd tyvärr.

Bör jag köpa denna kabel SUPRA HDMI för 299:- eller denna DELTACO för 70:-?

Min TV stöder 720p.

Vad säger ni? Thx

Visa signatur

Tiden uppenbarar allt.

Permalänk
Medlem

Köp deltaco.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Alla HDMI kablar är nästan lika bra, Man ser ingen större skillnad på en dyr och billig eftersom de skickar ut digitala signaler.

Visa signatur

Asus P7P55 LX i5 2,66, XFX 5770(Snart 2), Corsair VX 550W 80+, Corsair 4GB 1333MHz

Permalänk
Medlem

Den här tråden kommer att blomma upp till två läger när som helst. Ett sm förspråkar att det inte är någon skillnad på kablarna därför att detär digitala signaler som skickas ut, och det andra laget som förespråkar tvärtemot så klart.
Intressant och rolig läsning kommer det att bli

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag ställer mig på ej-skillnads-sidan. Det kanske kan bli dataförluster om man har väldigt lång kabel eller om den är dragen genom något extremt störande område, annars tror jag inte det spelar någon som helst roll. Att analoga signaler kan tjäna mycket på bra kablar är det dock ingen tvekan om.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

1-2m - köp den billigaste du hittar.
2m+ köp en lite dyrare för bätre skärmning/kvalitet (räcker med en för 300-400 då)

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Re: PS3, HDMI-kabel spelar roll?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osok_ess
Detta har säkert varit på tapeten men jag hittar ingen tråd tyvärr.

Bör jag köpa denna kabel SUPRA HDMI för 299:- eller denna DELTACO för 70:-?

Min TV stöder 720p.

Vad säger ni? Thx

Exakt samma resultat. Köp alltid den billigaste när vi snackar kortare sladdar - vid längre kablage kanske det finns faktorer att ha i åtanke, men det är inget jag själv har erfarenhet utan det är mer vad jag hört hos andra.

Jag har själv haft två-tre Deltaco HDMI-sladdar, version 1.3 och det har alltid funkar perfekt och kablarna har absolut godkänd kvalitet, lite styva men det kan man inte undvika.

Permalänk
Medlem

Köp alltid den billigaste HDMIkabeln du kan hitta: http://www.idg.se/2.1085/1.242208/unikt-blindtest-vi-avslojar...

Permalänk
Medlem

Den billigaste du kan hitta!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
1-2m - köp den billigaste du hittar.
2m+ köp en lite dyrare för bätre skärmning/kvalitet (räcker med en för 300-400 då)

+1

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Den här tråden kommer att blomma upp till två läger när som helst. Ett sm förspråkar att det inte är någon skillnad på kablarna därför att detär digitala signaler som skickas ut, och det andra laget som förespråkar tvärtemot så klart.
Intressant och rolig läsning kommer det att bli

Hmm, vad jobbigt det blev nu. Var skall jag ställa mig då?

Jag kör en Deltaco-kabel på 11m (10+1m) mellan TV och dator och det skulle ju enligt det ena lägret innebära att bilden blir knappt synlig för allt brus. Å andra sidan har jag inga som helst problem med bildkvaliteten (1080p utan problem) och efter 5 år på Chalmers har jag hyfsad koll både på digital signalöverföring och felkorrektion. Kort sagt, det går utmärkt att störa en digital signal till oigenkännlighet men trots att jag ligger långt över den kabellängd som skall kunna orsaka dessa problem har jag inte det minsta ont av det!?

Ett test som tidigare länkats här på Sweclockers visade på mätbara skillnader vid 3-4m kabellängd men synligt blev det först vid 12-15m och riktigt dåligt vid 25m.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Orsaken till att jag inte köper en 10m deltaco för 150kr är att det är stor risk att sync inte fungerar med HDCP.
Just pga av den lägre/tunnare kvaliten. Samt att kabelbrott eller liknande är vanligare på tunnare och billigare kablar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en deltaco 2m HDMI kabel förut, den fungerade i SD men inte i HD. Köpte sedan en supra och med den fungerar t.o.m. 1440p...

Det är skillnad i praktiken även fast det i teorin inte borde vara det då ettor och nollor borde komma fram lika bra i vilken kabel som helst.

Det kan ju såklart vara ett dåligt ex jag fick men jag tror inte det. Skulle dock köpa Deltacon först eftersom den är såpass billig och sedan ifall det inte fungerar, köp en vettig kabel.

Hoppas jag hjälpte,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Korta avstånd = deltaco. Långt avstånd = bättre kabel för att inte riskera förlorad data.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
1-2m - köp den billigaste du hittar.
2m+ köp en lite dyrare för bätre skärmning/kvalitet (räcker med en för 300-400 då)

+1

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SimpanDirr
+1

-1

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem

Dustin har med studentrabbat en riktigt billig hdmi kabel. Köp den billigaste.

Detta skit är digitalt, inte analogt som en gång i tiden där folk påstod att signalen kunde störas.

DIGITALT, du får inget bättre med dyrare kabel, antingen fungerar det eller inte.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Dustin har med studentrabbat en riktigt billig hdmi kabel. Köp den billigaste.

Detta skit är digitalt, inte analogt som en gång i tiden där folk påstod att signalen kunde störas.

försök dra 1080p med hyffsad bitrate genom 10m skräphdmi (typ deltaco) så får vi se ifall signalen kan störas, och när det kommer till störningar och analoga signaler genom kabel så var det mer än "påstod" som folk gjorde

/Daniel

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Dustin har med studentrabbat en riktigt billig hdmi kabel. Köp den billigaste.

Detta skit är digitalt, inte analogt som en gång i tiden där folk påstod att signalen kunde störas.

DIGITALT, du får inget bättre med dyrare kabel, antingen fungerar det eller inte.

Funderat på att söka hjälp..

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk

1m på kjell för 19 spänn, årets klipp ja gjorde, tänker aldrig betala mer!

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av newneal
Köp alltid den billigaste HDMIkabeln du kan hitta: http://www.idg.se/2.1085/1.242208/unikt-blindtest-vi-avslojar...

Nu har du visserligen principiellt rätt i det du säger, det blir mycket liten skillnad på så korta kabellängder.
Men att använda IDG som källa är väl ungefär som att påstå att allt som står i Se&Hör är sant..

Permalänk
Avstängd

Kan inte alla okunniga hjälpa trådöppnaren med att bara låta bli att svara och ha tålamod med att vänta tills det skapas en tråd ni har kunskaper för att bidra med.

HDCP _kan_ vara sporadiskt på kablar av dålig kvalite ju längre den är. 5m eller mindre kvittar det helt och hållet av vilket märke kabeln har. (sålänge kabeln inte är fake-byggd)

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
1-2m - köp den billigaste du hittar.
2m+ köp en lite dyrare för bätre skärmning/kvalitet (räcker med en för 300-400 då)

Ahh,
hade för mig att den "magiska gränsen"(om vi kan kalla den det ^^) gick vid ca 5 meter.
Men å andra sidan så är jag på din sida, kort kabel kan man ta det som är billigast.
Men vill man får man givetvis köpa en supra eller liknande

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
-1

+1

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Fire-Ham
[B]Kan inte alla okunniga hjälpa trådöppnaren med att bara låta bli att svara och ha tålamod med att vänta tills det skapas en tråd ni har kunskaper för att bidra med.

Hahahah detta borde bli lag på swec klockrent!!!
sorry för dubbelpost

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
försök dra 1080p med hyffsad bitrate genom 10m skräphdmi (typ deltaco) så får vi se ifall signalen kan störas, och när det kommer till störningar och analoga signaler genom kabel så var det mer än "påstod" som folk gjorde

/Daniel

Nu använder inte majoriteten hdmi kabel på 10m men i alla fall så har jag testat det var inga problem alls, från datorn till projektorn. Dock var det inte deltaco men billig var den.

Fire-Ham funderat på att hålla käften?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
försök dra 1080p med hyffsad bitrate genom 10m skräphdmi (typ deltaco) så får vi se ifall signalen kan störas, och när det kommer till störningar och analoga signaler genom kabel så var det mer än "påstod" som folk gjorde

/Daniel

Vad menar du med "hyfsad bitrate"? använder han den till sin PS3:a är det ju samma bitrate hela tiden så länge han inte ändrar upplösning. Koppar du din TV till datorn ha inte materialets (filmernas) bitrate något med saken att göra då man oftast använder 1080p som upplösning och låter datorn skala om filmerna, bitraten förblir densamma alltså.

För övrigt använder jag två billiga 5m-kablar (deltaco) som är ihopskarvade med en HDMI-skarv och går runt hela rummet utan problem i 1080p/60Hz

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Nu använder inte majoriteten hdmi kabel på 10m men i alla fall så har jag testat det var inga problem alls, från datorn till projektorn. Dock var det inte deltaco men billig var den.

då hade du flyt (eller så har kvaliten på kablarna blivit bättre), för där har problemet legat i rätt många år att när man kommer till 10m hdmi (vanligare än du tror) så har det inte funkat

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
då hade du flyt (eller så har kvaliten på kablarna blivit bättre), för där har problemet legat i rätt många år att när man kommer till 10m hdmi (vanligare än du tror) så har det inte funkat

/Daniel

Jag kör med en 3 meters kabel mellan PC och receivern och sen vidare till projektorn med en 1år gammal standard(ej v1.3) 10m Deltaco kabel i 1080p60 utan några som helst problem.
Hur bra skärmad den är vet jag inte men den går förbi flera strömkällor och nätagg.

Permalänk

Av egna erfarenheter: köp den DYRARE. Det är ingen skillnad i ljud och bildkvalitet mellan kablarna, men den billigare är av usel fabrikationskvalitet och går jättelätt sönder.

Jag hade en deltaco och den höll inte speciellt länge, så om du inte vill byta ut kabeln om och om och om igen och slutligen lägga ut över 400, köp en robust kabel istället som faktiskt håller.