Permalänk
Medlem

4870X2 - inga spel fungerar

Tjenare,

Jo, jag har just satt ihop mitt senaste bygge av denna el versiono:

850W Cooler Master Silent

i7 920 - 2.66 ghz CPU

Asus P6TD Deluxe mobo

6 gig DDR3 a 1600mhz RAM

2x 250gb western digital GREEN POWAH! HDDs

ATI Radeon 4870X2 grafikkort

Now, let the show begin.

Jag kör Windows 7 Professional 64-bitars med (eugh) DirectX 11, och problemet är att så fort jag försöker köra ett spel så går det åt h-vete.

Jag försökte köra spelet Prototype - jag hade en FPS på kanske...0.1?

Jag försökte köra Far Cry - ville inte ens starta när det kom till kritan.

Saken är den att jag kan installera och ta mig in i spelen finfint (till menyer och så), men sedan så bryter den ihop när själva spelandet ska börja.

Jag har försökt med att byta från de absolut nyaste drivrutinerna (10.2) för graffet till ett par äldre (9.12), men problemet kvarstod.

Det jag funderar är....could it be DirectX 11? Jag minns att när jag tryckte in chipset drivisar så ville den trycka in DirectX 9.0c, men som jag förstått det är så DirectX bara ett arkiv med filer som egentligen bara uppdateras med det den saknar och därför borde det kanske inte gjort något?

Jag skulle ändå vilja pröva att kanske avinstallera DirectX (har läst att det skall vara rätt svårt) och sedan köra in en äldre DirectX, typ 9 eller 10.

Det strulade som tusan i början av bygget också -- graffet klagade på att det inte fick kräm, så jag prövade ett annant, då fungerade det. Satte dit det gamla...då fungerade det. Den registrerade 6gb RAM trots att jag köpt 8 (en ligger nu på posten för garanti-inhämtning), och fann att oavsett vilka minnesportar jag stoppade en skärskild i så blev det ingen skillnad, och ibland registrerade den bara 4 gig rent av. Kan en trippelchannel total ödeläggas bara för att det sitter ett dåligt minne i?

Alla tips är välkommna, tack på förhand grabs and girls!

/Cresvo

Permalänk
Medlem

Jaha........inga tips eller ideér på varför jag inte får mitt 4870X2 att fungera som det ska?

Prövade just Dragon Age också, precis samma sak...kommer in på startfilmen och då börjar det hacka långsamt som f*n.

Kan det vara fel på själva hårdvaran?

/Cresvo

Permalänk
Medlem

Verkar ju uppenbarligen så, jag har ett 4870x2 men inte upplevt de problemen du har. Jag har dessutom ett svagare nätagg i mitt system.
Så tycker inte det borde vara ditt nätagg i detta fallet. min spec är:

Q6600
8gb ram
4870x2
150gb raptor
500gb segate
NesteQ E2CS 500w

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Hedersmedlem

Ta och ladda hem GPU-Z och visa oss vad som står där?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cresvo
Jaha........inga tips eller ideér på varför jag inte får mitt 4870X2 att fungera som det ska?

Prövade just Dragon Age också, precis samma sak...kommer in på startfilmen och då börjar det hacka långsamt som f*n.

Kan det vara fel på själva hårdvaran?

/Cresvo

hade exakt samma problem fast med mitt 3870, visade sig vara drivrutinerna, prövade lite andra och sen hitta jag ett som fungerade.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Tjena,

Här är GPU-Z på kortet, finns två flikar (eftersom det finns två GPUs på kortet) men de är detsamma båda två.

Ska försöka med ännu äldre drivisar imorgon.

Go kväll!

/Cresvo

Permalänk
Medlem

Hur lyckades du trycka in DX11 när ditt grafikkort endast stödjer DX10.1? Avinstallera DX11 och se installera sedan DX10.1 och de versioner som spelen vill ha.

Skulle tro att det här är problemet då spelen ger hemsk framerate eller inte ens vill starta.

Och ja, en dator kan ödeläggas helt på grund av en defekt minnesmodul. Hade själv en dator som blådumpade väldigt ofta och det visade sig att ena minnesmodulen var paj. Enligt personlig erfarenhet så brukar datorn blådumpa om du har ett minne som är knasigt, ditt problem verkar inte vara något med dina RAM-minnen.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk

varken spelen eller ditt graffe stödjer Directx 11 =P

Visa signatur

Hamnar man i bråk, slå först slå hårdast =P

Permalänk
Medlem

Ska prova

Tjena,

DirectX 11 kom förinstallerat med Windows 7 (that's how they get ya).

Och jag såg det där förut och tänkte att eftersom DirectX är ett arkiv med nödvändiga komponenter (hade jag fått för mig) så tänkte jag att det inte skulle göra något. Men visst, jag har velat avinstallera DirectX 11 och pröva en tidigare version, men frågan är hur tusan man gör det?

Jag har läst att det ska vara svårt att avinstallera DirectX. Ska googla runt lite och se om jag hittar något.

Vad gäller minnena så hade jag en minnensmodul som jag tror är trasig; jag köpte 8 gig och satte in allihopa med datorn registrerade bara 4gb. jag mixade och matchade tills jag fick den att registrera 6gb, men aldrig den 4:e och sista minnesmodulen oavsett hur jag kopplade den.

Kan det vara så att om du har två minnen inkopplade på en dual-channel och en av dem är trasig, så kommer varken av dem synas, eller är det parallell-kopplade så att bara en av dem inte syns? Iaf så var det konstigt som attan. Kan det vara moderkortet?

/Cresvo

Permalänk
Medlem

Jag kör dx11 på 8800gt så bara för att grafikkortet inte stöder effekterna betyder inte det att dx11 inte stöder kortet.
Du verkar ju ha flera problem med datorn, kanske inte ens är grafikkortet som strular?
"Den hittade 6gb ram och ibland 4, fast jag har/hade 8"
"GFX klagade över för lite ström men jag bytte och sedan tillbaka och nu funkar det"

Grafikkorten drar ju mindre ström i idle än load, och när du startar upp ett spel fungerar det bra i menyerna säger du, sedan kommer problemen när den faktiska grafiken börjar processas. Då måste man ju misstänka att kortet går på knäna pga för lite ström.
Låter som en nyköpt dator? Isf lämna in den bara så får dom fixa med skiten.
edit: f.ö borde du fixa en ny hdd med att ha som systemdisk, greenpower diskarna är inte de snabbaste och har fler dippar än vanliga hdds.

Permalänk

Re: 4870X2 - inga spel fungerar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cresvo
Det strulade som tusan i början av bygget också -- graffet klagade på att det inte fick kräm, så jag prövade ett annant, då fungerade det. Satte dit det gamla...då fungerade det. Den registrerade 6gb RAM trots att jag köpt 8 (en ligger nu på posten för garanti-inhämtning), och fann att oavsett vilka minnesportar jag stoppade en skärskild i så blev det ingen skillnad, och ibland registrerade den bara 4 gig rent av. Kan en trippelchannel total ödeläggas bara för att det sitter ett dåligt minne i?

1. Du har väl satt i 6+8pin kontakterna på grafikkortet?
2. Chipset X58 är triple channel, dvs du har tre stickor i (3/6/9/12gb)

lycka till

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk
Avstängd

Är det gamla spel så måste du installera DX9.0 för det. Tanka ned denna så lägger den in så att du får absolut senaste av DirectX http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=s...

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Tjena igen,

Jag har försökt få bort detta förbaskade DirectX 11 som är installerat på min dator, men utan lycka.

Det visar sig vara sjukt svårt att få bort och jag hittar inte uninstallers som stödjer Windows 7 och även tar bort DirectX 11.

This sucks....

Jag vet inte vad jag ska ta mig till.

8+6pin kontakerna sitter i.

Yes det är tripple channel på kortet, men jag undrade bara om en dålig sticka kunde slå ut hela trippel-kanalen med stickor beroende på vilken ordning man sätter dem i.

Ev kan jag pröva med ett annat nätagg (har ett Corsair 620W liggandes) som strömkälla istället för att se att det inte är nätagget som inte kan leverera.

I och med att jag har dessa andra problem så misstänker jag moderkortet litegrann...strulet med minnena och strömförsörjningen i början var grymt mysko.

Carry on my wayward son...

Permalänk
Avstängd

Varför ska du ha bort DX11? det är ju inbyggt i Windows 7

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Ja jisses, finns ingen anledning att försöka ta bort DX11, det ända som antagligen händer att du kommer få installera om hela Win 7.

Bara ladda ner senaste DX9c och installera, klart.
Datorn + program har då tillgång till både DX11 och DX9 beroende på vad som behöver användas.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Då måste det ju vara hårdvaran eller drivisarna som spökar.

Jag har prövat tre olika drivrutiner men ingen av dem fungerar.

Ska ta och pröva med ett annat nätagg nu för att se om det kan vara det...

Kan det vara moderkortet som är bäng, och i så fall hur kollar jag det lättast? är det att byta ut det och sätta in ett annat? För det saknar jag...

Permalänk

dx9,10,11... spelar ingen roll, installera dx från microsofts hemsida så funkar det.

Låter hur som helst inte som något som skulle ha med mjukvaran och göra, jag sätter min peng på nätagget.
Hade samma problem med ett Zalman 600 agg och ett 9800gx2. Exakt samma symtom. Att när kortet ska till och jobba så räcker strömmen helst enkelt inte till, och det blir ist helt ospelbart.

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk
Medlem

Bytte just nätagg för att kolla om det skulle spela någon roll.

Bytte från det som satt i (850W Cooler Master) till mitt äldre 620W Corsair.

Samma problem kvarstod. Det verkar som att när kortet ska till att jobba...då lägger det ner.

Misstänker antingen kort självt, eller moderkortet. Det skulle kanske förklara det skumma minnesproblemen jag haft om moderkortet är det som är kaputt.

Nu senaste körde jag med senaste drivrutinerna från ATI, senaste DirectX 11 uppdatering och ett helt annat nätagg. Mucho Problemo. Skiten går inte i spelen.

Lite trött håller man ju på att bli...

Ska se om jag kan ta kortet till en polare och se om han får det att spruta kräm eller om det säger HALT! där också.

On through the never...

/Cresvo

Permalänk
Avstängd

Hade det varit nätagget så hade du säkert fått omstarter av datorn vilket du inte fått?

Ladda ner demot av BurninTest från www.passmark.com och testa om det kommer upp några fel. Programmet kollar om du har några fel i systemet

Får jag fråga, hur är dina kunskaper att montera och installera Windows på datorer? du kan ju ha glömt moderkortsdrivrutinen m.m. utan den som dessutom ska in först efter du lagt in Windows och hotfixar

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Tjenare,

Det har gått ett tag sedan jag sist skrev.

För att besvara Hunter så sätter jag alltid in drivisar först efter en formatering av ett nybygge. DOn't worry about that.

Det visar sig att det är ett mjukvaruproblem med AMDs drivrutiner.

AMD släppte en "hotfix" till 10.2 drivisarna för 4800 serien. Jag laddade ner den igår och prövade att köra spelen efter-- det fungerar. Men inte felfritt. Jag får fortfarande flimmrande skärm, vissa deadspots på skärmen (alltså färgfel) och det är helt enkelt inte stabilt.

Detta är trots allt en hotfix, så jag väntar på nyare drivrutiner som förhoppningsvis innehåller en komplett fix till detta.

Hotfixen är för 4800-serien kort som inte är helt överens med DirectX 11, vilket är den versionen av DirectX jag har.

Gud vad man kan bli galen på sådana här problem...

Permalänk
Medlem

Och du har installerat DirectX 9.0C?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Och du har installerat DirectX 9.0C?

Varför det? Den versionen finns ju inbyggd i W7 inkl 10, 10.1 och 11:a =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tjena,

Ja det var ett tag sedan jag skrev, igen.

Jag sitter i princip bara och vantar pa nya 10.3 drivisar. Det har maste vara det mest tragiska bygge jag nagonsin varit med om.

Delar for 10.000 kr och allt bara star. Fy fan.

Kvittot hittar jag heller inte och vet inte om jag kan nyttja garantin da, aven om det inte ska vara nagot fel pa kortet men man vet ju aldrig...det kanske har blivit nagot.

Jag skickade ivag ett mail till Sapphire for att se om jag kan fa garanti pa kortet anda. Det ju inte gammalt.

Annars, nagon som vill kopa ett till synes felande 4870X2?

Forsta AMD kortet jag koper och sa hander detta...

/Cresvo

Permalänk

Stödjer 4870x2 directx 11 ? visste jag inte och är inte de kortet skit dyrt ?

Permalänk
Medlem

Nej det gör det inte, bara för det står DX11 i windows betyder inte det att grafikkortet stödjer det. Och att det står DX11 i windows (7) är helt normalt, så det skall vara.

Visa signatur

Citera för svar.