Nvidia gör "stort avslöjande" på måndag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Om dem inte tar ati i pris/prestanda är det inte mkt att triumfiera.

Det har dom väl aldrig gjort, kanske att det finns något undantag men nVidia har sällan legat bra till i pris/prestanda.

Ja det är tacksamt att skämta om Fermi nu och ska de här hålla på länge så blir det inte mer än ett skämt heller. Jag är säker på att kortet kommer att bli bra ur en ren prestandavinkling. Men det måste ju gå att göra kortet också och göra det så pass billigt att man kan sälja det.

De här blir nog bra till slut men nu får de sluta att gå ut med sånt som ingen egentligen bryr sig om om man inte också får veta mer tydliga specs.

Men men, maskineriet är igång igen för att köpa mer tid som vanligt...

Ja kortet blir bra....blah blah blah....ingen hade förväntat sig något annat heller...men för sent för att vara någon supermästerlig boom som det hade varit om det kommit ut till julhandeln...zzz ZZZ. Kortet kommer säkert prestera som man kan förvänta sig men trots att det är så ska väl nvidia-fanboysen att jubla och skalla ut "haha där ser ni" "nu fick ni så ni teg" "Fermi pwns!" "nvidia rulez!" och massa annat fjanteri.

Ja inget nytt under solen alltså...same ol same ol...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hypern runt detta kort är död.....

Nvidia har haft för mycket problem (släppt info om kortet för tidigt) så jag tror att nästan alla här har tröttnat på detta kort. Med tanke på att det är så mycket försenat så tror jag inte heller att man kommer att bli imponerad av hur det kommer att leverera.

Jag tror att det kommer ytligare uppdatering av befintliga kort före Fermi.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax89
Om dem inte tar ati i pris/prestanda är det inte mkt att triumfiera.

Det kommer förmodligen inte att hända eftersom att GF100 verkar vara stora chip vilket kommer att betyda högt pris. Samtidigt kommer förmodligen AMD sänka priserna på sin 5000-serie när GF100 kommer ut. Då kommer Nvidia att måste ha väldigt låga priser för att konkurera med 5000-serien i pris/prestanda. Om det inte är så att GF100 är betydligt bättre än 5000-serien.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Fermi är endast vad den bakomliggande arkitekturen kallas. Spelchippen ska ju kallas GF100 och uppåt, vilket sedan ska bli kort såsom GTX480 osv. Men detta visste du väl iofs redan?

jo klart jag visste :), men med att jag skrev fermi så menade jag att jag ska köpa vilket kort som helst med Fermi 'generna'

Fast då får man hoppas på att det släppts till maj/Juni dårå ^^

blade80

ANG det med Nvidia fanboysen.....Vad gjorde inte ATI fanboysen när 58xx-serien kom ut? xD Dyrkade ju 58xx-serien som en gud ju alla Ati-Lovers blev plötsligt så självsäkra

Sen har Nvidia släppt många Pris/Prestanda kort....Se på 6600GT på dess tid ägde det kortet och 8800GT m.m...

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hjälpsam

flippin waffles på SA, gissade att det gällde detta.
http://www.tgdaily.com/games-and-entertainment-features/48501...

Alltså en ny algoritm som skall ge bättre belysing i spel.
Verkar vara mest skitsnack, Vi byter mellan push och pull.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag har en ny tror jag, Fermi kommer enbart kosta 9000 SEK och prestera 20% bättre än 5870!

Nah seriöst, allt bra Nvidia kommer med är bra för oss konsumenter. Kan ju alltid drömma om dubbel prestanda mot 5870, under 5000 kr m.m. Kommer nog aldrig hända dock, tyvärr...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

"Our GTX480 is broken and unfixable

- Jen-Hsun"

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellspawned
De kommer tillkännage att Fermi kommer bundlat med Duke Nukem Forever

Haha jo då har de ju nåt att skylla på när kortet inte finns ute i butikerna på lääänge

Skulle tro dom släpper nån ny feature relaterad till PhysX som är helt fantastisk på papper och allt men i praktiken inte kommer utnyttjas till annat än skrytdemon.

Eller så får vi ett namn på ett kort baserat på Fermi, ungefär som om vi skulle tro kortet är på väg till butik bara för att nån satt ett namn på det. Blir kul att höra vad det heter iaf, 6870 kanske bara för att ligga ett steg före ATi?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
"Our GTX480 is broken and unfixable

- Jen-Hsun"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellspawned
De kommer tillkännage att Fermi kommer bundlat med Duke Nukem Forever

Ha ha ha! Bäst kommentar hittils i hela diskussionstråden...

Utan att nedfalla alltför mycket i skepsis och sarkasm, så kan man nog utröna att detta faktiskt ÄR Fermi-relaterat. DX11 omnämns, så det är inte namnbyte av någon gammal sleten 9xxx-geforce iallafall!

Dock ska man nog inte bli alltför superentusiasmerad, de säger ju att man ska hålla ögonen på deras TWITTER-sida, och hur mycket text får plats i ett kvitter? Inte mycket alls...

Så det blir förmodligen någon liten munsbit av något slag bara, tänkt att försöka hålla ångan uppe tills andra kvartalet då de faktiskt börjar leverera kort... Inte osannolikt PhysX-relaterat, typ Crysis 2 superoptimerat för PhysX/Fermi med tillhörande videoklipp eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellspawned
De kommer tillkännage att Fermi kommer bundlat med Duke Nukem Forever

Höhö, klockren

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Avstängd

De kommer att avslöja att de lägger ner bolaget

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
jo klart jag visste :), men med att jag skrev fermi så menade jag att jag ska köpa vilket kort som helst med Fermi 'generna'

Fast då får man hoppas på att det släppts till maj/Juni dårå ^^

blade80

ANG det med Nvidia fanboysen.....Vad gjorde inte ATI fanboysen när 58xx-serien kom ut? xD Dyrkade ju 58xx-serien som en gud ju alla Ati-Lovers blev plötsligt så självsäkra

Sen har Nvidia släppt många Pris/Prestanda kort....Se på 6600GT på dess tid ägde det kortet och 8800GT m.m...

Piddeman,

Jag tror att de flesta genuina datorentusisterna blir ganska ivriga inför ett nytt större grafikkortssläpp. De som är fanboys bara hörs mer.

80-90% av de som blev till sig av 5xxx serien skulle nog vilja bli lika till sig av fermi.

I realiteten blev nog HD5xxx serien lite av en antiklimax. Visst var den grym men många hade nog väldigt uppskruvade förväntningar.

Fermi skulle komma ut samtidigt och direkt efter HD5xxx launchen började man vänta på ännu mer grafikkortskärlek. Vid det här laget börjar man inse att HD5xxx inte bara var bra utan att det var väldigt kompetent av Ati att överhuvudtaget få ut korten med tanke på 40 nm problemen.

Fermi har noll förväntningar på sig just nu. Ock kan vara allt från katastrof till succé. Om det inte blir 50% bättre än HD5870 kommer folk överlag att bli besvikna. Även inbitna gamla nVIDIa fanboys. Fastän få vågar tro att Fermi klarar det just nu så hoppas man.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Piddeman,

Jag tror att de flesta genuina datorentusisterna blir ganska ivriga inför ett nytt större grafikkortssläpp. De som är fanboys bara hörs mer.

80-90% av de som blev till sig av 5xxx serien skulle nog vilja bli lika till sig av fermi.

I realiteten blev nog HD5xxx serien lite av en antiklimax. Visst var den grym men många hade nog väldigt uppskruvade förväntningar.

Fermi skulle komma ut samtidigt och direkt efter HD5xxx launchen började man vänta på ännu mer grafikkortskärlek. Vid det här laget börjar man inse att HD5xxx inte bara var bra utan att det var väldigt kompetent av Ati att överhuvudtaget få ut korten med tanke på 40 nm problemen.

Fermi har noll förväntningar på sig just nu. Ock kan vara allt från katastrof till succé. Om det inte blir 50% bättre än HD5870 kommer folk överlag att bli besvikna. Även inbitna gamla nVIDIa fanboys. Fastän få vågar tro att Fermi klarar det just nu så hoppas man.

Det som de flesta inte verkar insett är att Nvidia försöker tona ned det gamla vanliga prestandaracet och istället satsa på att göra grafikkortet till mer än bara grafik genom CUDA och PhysX. AMD gör till viss del samma sak (Eyefinity exempelvis) men saknar fortfarande fysik. Frågan är om konsumenterna köper det eller fortfarande fokuserar på FPS.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det som de flesta inte verkar insett är att Nvidia försöker tona ned det gamla vanliga prestandaracet och istället satsa på att göra grafikkortet till mer än bara grafik genom CUDA och PhysX. AMD gör till viss del samma sak (Eyefinity exempelvis) men saknar fortfarande fysik. Frågan är om konsumenterna köper det eller fortfarande fokuserar på FPS.

+1

Ati saknar som sagt fysiken som Nvidia har, vilket jag mer än gärna hade sett hos amd. Jag är inget FPS freak, visst var det skojj att komma över 40.000 i 3dmark vantage... men sen då? Personligen ser jag hellre mer verklighetstrogna scener i spel o kanske ligger på 70-80- fps, än att ligga på 200+ fps och det ser riktigt oäkta ut.

MAO, visar det sej att dom nya Nvidia korten presterar bra och samtidigt har byggt på fysiken så pass som det verkar, så byter ju iallafall jag ut mina 5970. och det är inte säkert att det blir det största kortet Nvidia släpper heller.. men troligen...

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d0nnie
De kommer att avslöja att de lägger ner bolaget

Hahaha seriöst

Nä men jag väntar spänt på vad de har att "avslöja" om Fermi. Få se om det lever upp till allt hype som folk har skrivit om.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem

Så länge korten klarar det man är ute efter, dvs bra iq och bra speed med många fina tekniker (inte enbart för spelande då) och klår mitt gamla kort så är jag nöjd i af

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det som de flesta inte verkar insett är att Nvidia försöker tona ned det gamla vanliga prestandaracet och istället satsa på att göra grafikkortet till mer än bara grafik genom CUDA och PhysX. AMD gör till viss del samma sak (Eyefinity exempelvis) men saknar fortfarande fysik. Frågan är om konsumenterna köper det eller fortfarande fokuserar på FPS.

Ja, dom signalerna har Nvidia gett oss sedan i höstas.
Fermi skall bli en rackare på GPGPU-beräknigar, något måste man tvingats ge upp för den saken.
Gissar på något snabbare än HD5870, men då med Cuda osv.
I slutändan tror jag ändå de flesta kommer att välja det kort som ger bäst grafik i spel.
Men som Tessla-kort kommer nog Fermi bli en succé.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det som de flesta inte verkar insett är att Nvidia försöker tona ned det gamla vanliga prestandaracet och istället satsa på att göra grafikkortet till mer än bara grafik genom CUDA och PhysX. AMD gör till viss del samma sak (Eyefinity exempelvis) men saknar fortfarande fysik. Frågan är om konsumenterna köper det eller fortfarande fokuserar på FPS.

Och jag tycker att både ati och nvidia gör helt rätt i det. De spel-släpp som kommer är i allt större utsträckning konsolportningar som inte behöver lika mycket kräm från grafikkorten. Själv kan jag tycka att CUDA och PhysX är lite tveksamma "alternativvärden". Visst är det trevligt att få på köpet, men möjligheten att ta en massa extra betalt bör nog vara ganska begränsat. Detsamma gäller å andra sidan eyefinity. Väldigt välkomnat av vissa, men för de flesta en gimmick som aldrig kommer att användas.

En ren gissning är att de som fokuserar helt på FPS kommer att få ganska lite för pengarna med Fermi-korten. I viss mån är den gränsen redan nådd med 58XX där ett 5850 ensamt klarar av att driva 95% av spelen fint i upplösningar <1920x1200.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Fermi har noll förväntningar på sig just nu. Ock kan vara allt från katastrof till succé. Om det inte blir 50% bättre än HD5870 kommer folk överlag att bli besvikna. Även inbitna gamla nVIDIa fanboys. Fastän få vågar tro att Fermi klarar det just nu så hoppas man.

Allt beror på vilka förväntningar man har.

Jag personligen bryr mig inte mycket hur Fermi prestanda blir i spel. Eftersom Fermi är inte tänkt för att bara att användas till rå prestanda till bara spel som AMD's kort. Fermi är tänkt till att vara första verkliga GPGPU för applikationer annat än spel. Det öppnas nya, möjligheter, markander och utvecklingar som tidigare har varit begränsade eller icke existerande.

Sedan är Fermi en helt NY arkitektur i gemförelse med RV8xx som är bara en förbättring med mindre tillverkningsprocess av RV7xx.s

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Och jag tycker att både ati och nvidia gör helt rätt i det. De spel-släpp som kommer är i allt större utsträckning konsolportningar som inte behöver lika mycket kräm från grafikkorten. Själv kan jag tycka att CUDA och PhysX är lite tveksamma "alternativvärden". Visst är det trevligt att få på köpet, men möjligheten att ta en massa extra betalt bör nog vara ganska begränsat. Detsamma gäller å andra sidan eyefinity. Väldigt välkomnat av vissa, men för de flesta en gimmick som aldrig kommer att användas.

En ren gissning är att de som fokuserar helt på FPS kommer att få ganska lite för pengarna med Fermi-korten. I viss mån är den gränsen redan nådd med 58XX där ett 5850 ensamt klarar av att driva 95% av spelen fint i upplösningar <1920x1200.

Jag vågar påstå att PhysX "bara" behöver en killerapp för att slå igenom på allvar och ge AMD ordentliga bekymmer. Tänk ett spel i stil med WOW eller Half-Life 3 med ordentlig fysik/PhysX, då spelar inte 100 eller 110 FPS så stor roll längre.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det som de flesta inte verkar insett är att Nvidia försöker tona ned det gamla vanliga prestandaracet och istället satsa på att göra grafikkortet till mer än bara grafik genom CUDA och PhysX. AMD gör till viss del samma sak (Eyefinity exempelvis) men saknar fortfarande fysik. Frågan är om konsumenterna köper det eller fortfarande fokuserar på FPS.

Ju fler spel som görs med fysik (bra spel alltså) ju viktigare kommer det att bli. Men med tanke på hur konsollmarknaden styr och ställer med vad det kommer för spelsläpp är jag lite orolig att prestandan och funktionaliteten i korten blir lite bortkastade precis som fler säger. Korten är "för bra" och prestandan är bortkastad. Har man tillgång till en riktigt vass spelrigg så vill man ju kunna utnytja den till fullo. Mer fps är ju helt meningslöst, det är bättre grafik och mer avancerad fysik man vill ha så ren prestanda kommer man alltid vilja ha mer av men inte för att få mer fps i spel som redan maxats ut utan för spelen som kommer. Om man nu ens kommer behöva prestandan vill säga.

Kommer det några rena pc-spel där man kan dra nytta av denna kraft? Eller blir det en massa halvdassiga konsollportar? Är det någon som har lite koll på vad som kommer där man kan ha nytta av låt säga två GF100-kort? Säg inte crysis bara

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk

En ren gissning är att de som fokuserar helt på FPS kommer att få ganska lite för pengarna med Fermi-korten. I viss mån är den gränsen redan nådd med 58XX där ett 5850 ensamt klarar av att driva 95% av spelen fint i upplösningar <1920x1200.

spelar man med 3 skärmar så funkar det bra med ett 5850.
star trek online tex.

Fermi är en multigpu som täcker mer områden än grafik då Nvidia satsar på den professionella marknaden som inte är lika priskänslig.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Jag vågar påstå att PhysX "bara" behöver en killerapp för att slå igenom på allvar och ge AMD ordentliga bekymmer. Tänk ett spel i stil med WOW eller Half-Life 3 med ordentlig fysik/PhysX, då spelar inte 100 eller 110 FPS så stor roll längre.

Säkert sant, baserade det mest på vad som varit hittills. Sen tillhör iofs jag de som verkligen kommer att uppskatta gpgpu-fokuset så för mig är detta alternativvärde inte en bisak utan ett riktigt bra säljargument.

Kortfattat menade jag att det är helt rätt - oavsett tillverkare - att fokusera på andra finesser än FPS för framtiden. Inget av "lagen" har dock idag några sådana finesser som verkligen har genomslagskraft för den stora massan imo, även om vissa naturligtvis fått precis det dom önskat sig (de som exempelvis satt och funderade på trippelskalle när 58XX kom, eller de som kör gpu-fplding och väntar på fermi).

Målet för en tillverkare måste ju ändå vara att få tio personer så pass nöjda att dom köper produkten, inte en person helt fanatiskt överlycklig. PhysX kan säkert åstadkomma detta i framtiden (eller någon annan liknande funktion), men ännu är vi inte där.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas D
Det som de flesta inte verkar insett är att Nvidia försöker tona ned det gamla vanliga prestandaracet och istället satsa på att göra grafikkortet till mer än bara grafik genom CUDA och PhysX. AMD gör till viss del samma sak (Eyefinity exempelvis) men saknar fortfarande fysik. Frågan är om konsumenterna köper det eller fortfarande fokuserar på FPS.

bara ordet fysik gör de flesta här nervösa tror jag. Se bara på voltar hit och dit i diskussionerna. Många här har nog inte varit vakna på en fysiklektion och ännu mindre trivs att göra nånting som har med ordet att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Kommer det några rena pc-spel där man kan dra nytta av denna kraft? Eller blir det en massa halvdassiga konsollportar? Är det någon som har lite koll på vad som kommer där man kan ha nytta av låt säga två GF100-kort? Säg inte crysis bara

Beror väl på hur dyster man vill vara. Personligen är jag ganska dyster i detta avseende och efter att ha spelat MW2 (avinstallerat, sk-tspel), L4D 2 och nu senast Mass Effect 2 så sålde jag mitt ena grafikkort, det behövs inte. Det kommer säkert en och annan titel som är riktigt krävande men jag tror det är undantag.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Kanske har dom insett att Fermi är död och att dom faktiskt säger att den inte kommer.

Önsketänkande från ATI-fanboysen. Är det så svårt att svälja att Fermi med allra största sannolikhet kommer vara en bra bit snabbare än 5870? Jag menar, så konstigt är det inte. Det som spelar roll i slutändan är ändå prestanda per krona, så vem som har längst kuk spelar mindre roll.

Personligen tror jag på mer specifikationer och prestandatester, sen om man vill kalla det en papperslansering eller inte är upp till var och en att avgöra.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem

Luktar apple... The Ipad is revolutionary!

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk

Åter igen, bara för att hålla aktien uppe! Mer fail får man leta efter.

Permalänk

Fyfan va kul! Vill läsa massa roliga nyheter och kolla prestandatester
Ville dock gärna se dessa nyheter på en fredag så man kan ligga o mysa med det hela helgen :P:P