Permalänk
Medlem

Hur stabilt är Ubuntu?

Har använt win 7 RC och den går snart ut, tycker själv att win 7 funkar riktigt bra men har inte lust att köpa ett nytt operativ system till min laptop om jag funderar på att bygga en ny dator ev några månader framåt.

Har funderat på att skaffa Ubuntu och funderar lite hur pass det går att spela på den platformen och hur bra passar den laptops?
Spelar mest hon/wc3 och spel på steam.
Att jag inte vill köpa nytt operativ system är inte hela anledningen till att jag skall köra linux, dels lite nyfiken hur det funkar jämfört med ms os

dum fråga men passar ms office 2010 rc på linux ^^

*edit Ubuntu

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Inaktiv

Linux är inte optimalt för spel men Steam och Warcraft och några andra spel fungerar helt okej för de flesta via Wine lr Cedega. Jag har kört Team Fortress 2 via Stem på Linux och det går prima t.e.x

Kör Open office ist för Microsoft Windows, följer med installationen av Ubuntu och är gratis och du kan göra samma saker som i Ms Office, dessutom har du inbyggt PDF-stöd så du kan skapa PDF av alla dokument med en knapptryckning.

Det är gratis och snabbt installerat så testa och se vad du tycker. Mitt förslag är att testa Linux Mint som är baserat på Ubuntu men har en del saker installerade från start som inte Ubuntu har som codecs och liknande, för mig har Mint fungerat betydligt bättre än Ubuntu.

Permalänk

Du kan få problem med att spela under linux om inte spelet själv har en linuxversion. Det finns applikationer för att köra windowsprogram, tex wine och cedega men ibland kan det vara lite klurigt att få igång.

Samma gäller med alla windowsprogram, inklusive ms office. Däremot finns det vettiga versioner av officeprogram som tex OpenOffice vilket funkar ypperligt.

Så, ska du spela på maskinen och inte vill pilla en massa för att få igång spelen så är bara linux ingen bra idé däremot kan du ju dualboota och köra windows/linux samtidigt där du känner på linux när du inte spelar.

Jag kör ubuntu netbook edition på min LGx110 och gillar det skarpt, flera andra linuxdistributioner finns också hemma men spela, det gör jag under XP.

Permalänk
Medlem

Jag säger som de andra att det kan vara mekigt att få igång windowsspel i linux. Om du dock gör ett försök rekommenderar jag starkt att du laddar ner playonlinux vilket gör installation och hantering av windowsspel enklare.

gl

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Inaktiv

HoN har en linuxklient, så den är enkelt fixad. Warcraft III är inte svårare än att installera wine, sen installera precis som vanligt.
Att köra det på laptopen är guld. I mina ögon är det bättre på alla punkter utom en: man får lite lägre batteritid, typ 20%. I övrigt, rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen,
Skulle man kunna få lite länkar till ställen man kan ladda ner sakerna och ev en manual?

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

http://www.ubuntu.com/

http://www.winehq.org/

Om du har för avsikt att använda ubuntu bör du nog installera wine med hjälp av pakethanteraren eller alternativt läsa på inne på winehq.org hur du installerar senaste versionen av wine.

Permalänk
Medlem

Det framgår nog inte för en nybörjare; men i Ubuntu så har du ett program som heter "Synaptic" och motsvarar ungefär Windows "Lägg till/Ta bort program", med den stora skillnaden att du kommer åt alla program till Ubuntu via den.
Det är bara att söka på t.ex "pdf viewer" för att få upp en lista över program som tycks matcha din sökning. Sen är det inte alltid uppenbart vilken av de listade träffarna man ska välja, men det finns oftast en förklaring om vad den filen eller programmet har för funktion.

Man är inte begränsad till endast (nu är det inte så lite paket man kommer åt via Synaptic iof, men ändå..) det som finns i Synaptic, men det blir genast lite bökigare, om än inte så svårt om man läser lite och kanske inte ger upp efter 2min. Detta gäller t.ex. ovan nämnda Wine, som är ett program man använder för att spela Windowsspel i Ubuntu/Linux.
Wine kan man installera inifrån Synaptic, eller från deras (winehq) hemsida, skillnaden är att den versionen från hemsidan är nyare, och kanske lite mer optimerad. Den från Synaptic funkar bra, men i.o.m. att den är äldre kanske du förlorar prestanda i spel.

Heroes of Newerth kan inte bli enklare att installera.

Tycker det är kul att du vågar prova, men orka kämpa lite med det också, för det går inte som en dans på rosor alla gånger man sitter med Linux

Testar du spel hit och dit ska du nog hålla kvar vid Windows.. för det där kan du inte hålla på med när du använder Linux..

Linux är inte svårt i sig, det svåra är att gå tillbaka till den tidspunkten då man inte kunde något OS, och börja lära sig på nytt. (Grejer ligger inte på samma plats, menyer ser annorlunda ut, teckensnitten ser annorlunda ut i Firefox, vart tog C:\ vägen?! osv osv..)

EDIT:
Jag ska nämna att det kom en ny funktion i version 9.10 utav Ubuntu, som heter något i stil med "Ubuntu Software Center", som är en nybörjarversion utav Synaptic. Den är snällare och lite lättare att förstå kanske. Dock gör dom bakom kulisserna samma sak.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

En liten (okej, rätt stor parantes) det heter Ubuntu och inte Ubantu
Annars har det mesta redan sagts i den här tråden. Och så finns all hjälp via google också.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schrimp

Man är inte begränsad till endast (nu är det inte så lite paket man kommer åt via Synaptic iof, men ändå..) det som finns i Synaptic, men det blir genast lite bökigare, om än inte så svårt om man läser lite och kanske inte ger upp efter 2min. Detta gäller t.ex. ovan nämnda Wine, som är ett program man använder för att spela Windowsspel i Ubuntu/Linux.
Wine kan man installera inifrån Synaptic, eller från deras (winehq) hemsida, skillnaden är att den versionen från hemsidan är nyare, och kanske lite mer optimerad. Den från Synaptic funkar bra, men i.o.m. att den är äldre kanske du förlorar prestanda i spel.

Synaptic använder sig av s.k. förråd, där den hittar och hämtar program/paket. Man kan lägga till ytterligare förråd (PPA brukar dom kallas), för att få större utbud och/eller nyare versioner.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att HoN's linuxklient funkar bättre än windows tbh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj

Att köra det på laptopen är guld. I mina ögon är det bättre på alla punkter utom en: man får lite lägre batteritid, typ 20%. I övrigt, rekommenderas.

Kör ubuntu på min laptop och får betydligt längre batteritid än vad jag hade med XP/Windows 7
(inte bara längre utan även en mer korrekt batterimätare!)

Men min laptop funkade aldrig bra med nått winblows system.... crashade o var slött.

Nej den är inte slö i sig. (Asus F5R) ~2 år på nacken-.

Nu med ubuntu är den underbar.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mannen99
Kör ubuntu på min laptop och får betydligt längre batteritid än vad jag hade med XP/Windows 7
(inte bara längre utan även en mer korrekt batterimätare!)

Men min laptop funkade aldrig bra med nått winblows system.... crashade o var slött.

Nej den är inte slö i sig. (Asus F5R) ~2 år på nacken-.

Nu med ubuntu är den underbar.

Jasså? Ja jo iofs, jag har inte gjort något test utan bara sett vad batterimätarna säger... och nu när du säger det så myglar säkert Windows med sin Nejdå, men jag tror det är allmänt känt att Windows är bättre på strömsparning än så länge. Men det jobbas på

Permalänk

Jag kan väll säga så här att min laptop får nästan samma batteritid i Kubuntu som i winXP men sämre prestanda, dock skall jag säga att det är en laptop med 1,6Ghz enkelkärnig CPU från AMD. Men det är trevilgare och stabilare att vara i Kubuntu.

Visa signatur

Billigt Gigabyte moderkort, C2D e4300 @3.0Ghz, 2 Gb Corsair DDR2, Artic freezer Extreme
Antec sonata 2, Hiper 530W, Geforce 8800GTX
Linux kan allt...förutom att vara Windows

Permalänk
Medlem

På min Compaq 6715 har jag dualbot med Vista Business och LinixMint 8 och batteritiderna är beroende på vad jag gör. Om jag jobbar konstant är batteritiden länge med LinuxMint, om datorn mest står utan processning är Vistas batteritid längre.

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag har testat steam på ubuntu 9.10 kan säg att jag tkr de är värdelöst när nu ska välja spel i game listan så bugar knapparna så man kan sitta i 3 min för att komma in på rätt spel går att spela dock tkr jag att de inte funkar så om man vill ha de bra fick inge fps drop men t,ex nätet verka gå segare när man kör de via wine iaf fick kass ping på serverar jag bruka ligga på riktigt nice ping på, har inte testat wc3 men har funderat på att testa, hon säger dom ska gå bra va jag har läst kan dock säga att wow funkar helt okej iaf för mig.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mejarn1989
Tjena,

Jag har testat steam på ubuntu 9.10 kan säg att jag tkr de är värdelöst när nu ska välja spel i game listan så bugar knapparna så man kan sitta i 3 min för att komma in på rätt spel går att spela dock tkr jag att de inte funkar så om man vill ha de bra fick inge fps drop men t,ex nätet verka gå segare när man kör de via wine iaf fick kass ping på serverar jag bruka ligga på riktigt nice ping på, har inte testat wc3 men har funderat på att testa, hon säger dom ska gå bra va jag har läst kan dock säga att wow funkar helt okej iaf för mig.

Prova att ladda hem winetricks och installera IE med det. Tror det ska hjälpa. (och en punkt lite då och då skulle göra din text mer lättläst ^^)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om allting går ut på att få saker att fungera under wine så är det ingen idé att använda linux. Har du nästan inget eller inget som kräver windows program, så kör linux.

Men spelar du spel eller kör mycket windows program som inte går att ersätta med open source program, kör windows..

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Ubuntu är typ helt kasst. Du kommer lessna på 3h...

Köp Win 7 - du gör dig en stor tjänst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Ubuntu är typ helt kasst. Du kommer lessna på 3h...

Köp Win 7 - du gör dig en stor tjänst.

Din icke konstruktiva kritik är helkass. Gör oss en stor tjänst och håll klaffen.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

alla dessa "trix" du måste göra lite "snabbt och lätt" gör ju till slut att du har en hel drös med extra program bara för att starta ett simpelt spel.

Dra ner windows 7 om du är student kan du få det gratis. Om inte köp det ändå, spara.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Eftersom frågan var om det är stabilt så, ja, det är det. Har i skrivande stund elva dagars upptid, men det beror på att jag böt till en senare kernel för 11 dagar sen. Annars hade det varit mycket längre. Faktum är att det är absolut de enda gångerna jag har bootat om; när jag har bytt till en nyare kernel(vilket kräver omkompilering av de grafik- och ljuddrivare som jag använder varje gång - jag använder inte de medföljande, men sen är det bara att tuta och köra igen).

Jag använder burken både som server och arbetstation, och spelar spel. Det är stabilt nog att det fungerar finfint att spela spel på servern utan att något lägger av. Såpass avancerade spel som Fallout 3 fungerar hur bra som helst MEN det är mycket meck att få igång. Halflife Source-baserade spel är relativt lätta att få igång.

Man kan utveckla det här hur långt som helst, men det är verkligen väldigt väldigt stabilt. Däremot är det som sagt en hel del mycket mer pyssel än med en Windows-burk, så orkar man inte sätta sig in i hur saker fungerar kanske man bör hålla sig borta.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
alla dessa "trix" du måste göra lite "snabbt och lätt" gör ju till slut att du har en hel drös med extra program bara för att starta ett simpelt spel.

Dra ner windows 7 om du är student kan du få det gratis. Om inte köp det ändå, spara.

Hur får man det grattis om man är student? menar du msdna(eller vad det heter) konto?

Kommer nog börja med att göra en duel bootning med en boot som lagring (saknar extern hårdisk) och får se hur det går med linux I värsta fall får jag skaffa win7, win/win situation för mig ^^

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

För att addera till stabiliteten; jag uppgraderade från den stabila 9.10 till utvecklingsversionen 10.04 "Lucid Lynx" idag. Det gick helt smärtfritt, allting fungerar fortfarande. Och då är min installation från början en 9.04 i grunden. Alltså har jag uppgraderat 2 generationer utan att göra en ren installation, mycket tveksamt om något motsvarande skulle ha gått med Windows. Typ från Xp till Vista och sen från Vista till Windows 7 utan att installera om = bugs galore! Med Ubuntu kan jag köra det senaste, och ändå ha alla mina inställningar kvar, stabilt. Ja.
(men jag körde iofs lite handpåläggning när jag uppgraderade, jag körde inte update-manager utan jag körde den bussäkra Debian-metoden via konsol för att uppgradera - krävde ett par ombootningar extra - men i gengäld fungerar allt).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fuskobot
[B]Hur får man det grattis om man är student? menar du msdna(eller vad det heter) konto?

Jepp

http://sv.wikipedia.org/wiki/MSDNAA

Jag har tagit ner 8 licenser då jag läser på 2 skolor...hur bra som helst. Finns Xp och Vista oxå om man vill ha det istället.

Olika universitet ha olika tillgång men båda jag läser på har Win7