Permalänk

BK1 vikter (fordon)

Tja.

Läste en rad på ett forum att

"Citat"
Om släpet är ett efterfordon utan fjädrar, all vikt på egna axlar, bromsat så finns inga viktbegränsningar (BK1 vikterna gäller säkert)

" Slut Citat"

Vad exakt menas med detta? vv's sida är ju ett helvete att leta på om man inte vet exakt under vilka underkataloger där det står en notis till något annat som man får leta sid vidare över.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Är det något liknande http://www.kungsbacka.se/sitetemplates/KBInformationPage____4... du är ute efter? Detta står även med i Trafikförordningen.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Ett efterfordon är inget riktigt släp och får dras i max 30Km/t men det kanske du redan visste: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/...

Med "utan fjädrar" kanske det menas att det har luftfjädring och inte enbart bladfjädring och då får det väga så mycket som vägen är godkänd för.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Med "utan fjädrar" kanske det menas att det har luftfjädring och inte enbart bladfjädring och då får det väga så mycket som vägen är godkänd för.

Hur tänkte du nu? Utan fjädrar är naturligtvis utan fjädring.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
E
Med "utan fjädrar" kanske det menas att det har luftfjädring och inte enbart bladfjädring och då får det väga så mycket som vägen är godkänd för.

Det kallas vägvänlig fjädring. Så då måste efterfordonet vara helt stumt, men förstår inte hur det kan inte vara begränsat av axeltrycksbegränsningar och bruttoviktstabellen bara för att det är ett stumt efterfordon? Antagligen menar de att det inte finns någon gräns får vad vagnen tål, men du får ändå inte komma över axeltrycken för BK1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Hur tänkte du nu? Utan fjädrar är naturligtvis utan fjädring.

Ett luftfjädrat lastbilssläp har inga fjädrar, bara luftbälgar och stötdämpare.
Sen vet jag inte om det var vad den citerade personen menade eller om det var en helt ofjädrad/stum hjulupphängning.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skusty
Det kallas vägvänlig fjädring. Så då måste efterfordonet vara helt stumt, men förstår inte hur det kan inte vara begränsat av axeltrycksbegränsningar och bruttoviktstabellen bara för att det är ett stumt efterfordon? Antagligen menar de att det inte finns någon gräns får vad vagnen tål, men du får ändå inte komma över axeltrycken för BK1.

Ja, ett luftfjädrat släp får ju väga mer än ett bladfjädrat.
Jag kör med så lätta lass och bara på stora vägar så jag behöver aldrig tänka på sånt.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Ett luftfjädrat lastbilssläp har inga fjädrar, bara luftbälgar och stötdämpare.
Sen vet jag inte om det var vad den citerade personen menade eller om det var en helt ofjädrad/stum hjulupphängning.

Men även om det är luftfjädrat så klassas det fortfarande som fjädring, dock inte bokstavligt. Den är en form av vägvänlig fjädring. Är det ofjädrat som det heter så är det hjul på en stel axel, helt enkelt. T.ex byggbodar, cementblandare eller en del maskiner.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Hur är det med en boogikärra som inte har några stötdämpare. fallar fortfarande under dessa krav?

Även Dragbilen/lastbilen gäller dessa regler vad fordonet max få dra när det är efterfordon?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Även Dragbilen/lastbilen gäller dessa regler vad fordonet max få dra när det är efterfordon?

Ja du får ju inte överlasta dragbilen bara för att du drar ett efterfordon, men om du har ett sådant efterfordon där den enda vikt som vilar på bilen är dragstången (tänk långtradarsläp) kan du ju dra hur tungt du vill, men har du ett efterfordon som fungerar som en kärra/påhängsvagn så vilar ju vikten från vagnen på både bilens axlar och efterfordonets.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Men även om det är luftfjädrat så klassas det fortfarande som fjädring, dock inte bokstavligt. Den är en form av vägvänlig fjädring. Är det ofjädrat som det heter så är det hjul på en stel axel, helt enkelt. T.ex byggbodar, cementblandare eller en del maskiner.

Ja det är ju en tolkningsfråga vad den ursprungliga postaren egentligen menade. Ordagrannt tänker man ju på bladfjädrar när det står "efterfordon utan fjädrar", hade det istället stått "ofjädrat efterfordon" hade det inte varit några tvivelaktigheter.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Ja det är ju en tolkningsfråga vad den ursprungliga postaren egentligen menade. Ordagrannt tänker man ju på bladfjädrar när det står "efterfordon utan fjädrar", hade det istället stått "ofjädrat efterfordon" hade det inte varit några tvivelaktigheter.

Hur kan det komma sig att du inte räknar bladfjädrar som fjädring?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Hur kan det komma sig att du inte räknar bladfjädrar som fjädring?

Jag räknar bladfjädrar som fjädring, med ofjädrat menar jag att det är stumt.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Jag räknar bladfjädrar som fjädring, med ofjädrat menar jag att det är stumt.

Jaha! Tror jag massuppfittade dig lite av dina inlägg. Det verkade som om du räknade bladfjädring som stum fjädring, därför!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90