Ökande minnesförsäljning under 2010

Permalänk
Melding Plague

Ökande minnesförsäljning under 2010

Marknaden för DRAM har varit stadigt krympande de senaste åren. Färska analyser tyder dock på att trenden är på väg att brytas.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant! -.-

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tror jag köpt minst 100GB ram under de senaste 6 månaderna, lite bidrar jag väl

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmm, ja då minnespriserna på exempelvis 2*2GB ddr2 800mhz ram har ungefär dubblerats på ett år (minns att jag jan 2009 köpte detta för lit eöver 400:-) så är det väll inte så konstigt att vi konsumenter börjat köpa mindre minne.

Permalänk
Hedersmedlem

tror iofs många gått över till ddr3... väntar på krympningen... 4gb moduler mmm...

Permalänk

Varför i helvete är minnen så groteskt dyra nu för tiden? 4 GB DDR2 kostar ju över 100% mer än vad det gjorde för ett halvår sen! Sjukt!

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk

Trenden påväg att brytas? Kan det ha att göra med att minnena är dubbelt så dyr än förra året? ><

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Avstängd

Dyra minnen? Tycker de är relativt billiga idag.

Fast visserligen så beror det väl helt på vilken tid man jämför med.

Permalänk

Jag hittade inte något om varför minnen var en svagare efterfrågan på förut, kan det inte ha berott på de höga priserna? Då känns det lite som att företagen rövknullar sig själva om de höjer priserna, de borde ju hålla kvar priserna så försäljningen ökar ännu mer! :>

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Dyra minnen? Tycker de är relativt billiga idag.

Fast visserligen så beror det väl helt på vilken tid man jämför med.

Inom datorvärlden tycker jag man lätt jämför med hur det var nyligen.
Och det var inte så länge sedan minnespriserna var mycket lägre än idag.
DDR3 priserna har gått ner en del men DDR2 priserna har ju gått upp löjligt mycket.
Det känns verkligen konstigt när prisutvecklingen går baklänges inom datorvärlden, tycker jag.

Men det är väll omställningen till DDR3 som gjort att det inte är så stort överskott på DDR2 längre...

Permalänk
Medlem

Kan inte annat än att hålla med om att priserna stigit rejält, när jag köpte ram senast för lite mer än ett halvår sedan så kostade 6gb DDR3 från Corsair cirka 1200, idag kostar samma paket i samma butik 2311 riksdaler. Tack och lov att jag inte har något behov av att uppdatera ramminnet ännu.

Visa signatur

i7 920 4,0 Ghz / Corsair 6gb DDR3 1600 MHz / Asus P6T Deluxe V2 / Noctua NH-U12P / 2X GTX 285 SLI / Asus Xonar Essence STX / Intel X25-M G2 160

Permalänk
Medlem

byggde ihop en dator till föräldrarna nyligen med am3-socket. 1gb ddr3 blev det i väntan på bättre tider (de spelar inte så det räcker gott för windows och ordbehandling). väldigt skumt att priserna idag ligger högre än för 2,5 år sedan. köper inte att ddr3 skulle vara dyrare att tillverka. kretsarna är ju fan mindre!

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk

Låter lite som att dessa spekulationer bygger på att om priserna går tillbaka till tidigare nivåer så kommer försäljningen öka och samtidigt har man "sänkt" priserna (trots att priserna och försäljningen egentligen bara är återställd). Det nämns ju lite då och då att minnespriserna ska gå ner tack vare utvecklingen men det verkar snarare som att priserna sakta ökar till en nivå då konsumenterna inte vill betala längre (försäljningen minskar) och för att lösa detta så sänker man priserna lite så försäljningen kan öka igen. Men i själva verket så sänks aldrig priserna nämnvärt mycket under tidigare priser som då ansågs höga utan istället går de upp och ner till och med tidigare nivåer.

Byggde själv ihop en dator för ett tag sedan och då kostade 4 GB DDR3 479,20 kronor på Komplett. Idag kostar exakt samma minnen 1199 kronor (artikelnummer 340915). Tanken var att dessa "fick duga" tills priserna gick ner men hittills har jag inte sett någon positiv förändring som motiverar mig till att skaffa det jag tänkte från början (8-16 GB).
När dessa minnen återigen är nere på 479 spänn så har priserna förvisso sjunkit och försäljningen ökar nog, men det är ingen sänkning enligt mig utan snarare återställning.
Sänkning tack!

Permalänk
Avstängd

Hu. Jag vill då inte att minnen skall bli dyrare. Tycker dom är dyra nu. Men de beror nog på att jag köpte mina 8GB DDR2 för ca: 1000 kr. Samma minnen i samma butik idag så kostar 8GB över 2200 kr.
Hur som helst så är priset på dagens minnen den största orsaken till att jag sitter kvar med Socket 775.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Hu. Jag vill då inte att minnen skall bli dyrare. Tycker dom är dyra nu. Men de beror nog på att jag köpte mina 8GB DDR2 för ca: 1000 kr. Samma minnen i samma butik idag så kostar 8GB över 2200 kr.
Hur som helst så är priset på dagens minnen den största orsaken till att jag sitter kvar med Socket 775.

Nej men det är ju inget fel på socket 775 4GB minne räcker även det långt, men med 8GB minne skulle man nog känna lite mer frihet.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Nej men det är ju inget fel på socket 775 4GB minne räcker även det långt, men med 8GB minne skulle man nog känna lite mer frihet.

Ja, 4GB räcker gott, men inte så gott att jag vill stänga av växlingsfilen...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ja, 4GB räcker gott, men inte så gott att jag vill stänga av växlingsfilen...

Jo, kunna stänga av den hade vart gott. Men en del program och spel slutar funka då. Mycke iriterande!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Jo, kunna stänga av den hade vart gott. Men en del program och spel slutar funka då. Mycke iriterande!

Slutar funka om man har för lite ram eller slutar funka öht?

När jag körde utan växlingsfil för några år sedan, bara 1 gig ram, så kändes datorn grymt mycket snabbare och bättre. Men fick BSOD titt som tätt när jag spelade och minnet gick över det jag hade så satte på den igen när jag tröttnat på det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Slutar funka om man har för lite ram eller slutar funka öht?

När jag körde utan växlingsfil för några år sedan, bara 1 gig ram, så kändes datorn grymt mycket snabbare och bättre. Men fick BSOD titt som tätt när jag spelade och minnet gick över det jag hade så satte på den igen när jag tröttnat på det.

Programen klagar direkt vid start över att de inte finns någon växlingsfil och stängs sedan ner. Dock kräver dom inte emycke i utrymme. 400MB i snitt.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Programen klagar direkt vid start över att de inte finns någon växlingsfil och stängs sedan ner. Dock kräver dom inte emycke i utrymme. 400MB i snitt.

Ok, fy fan vad kasst!
Hoppas att inga av dom grejerna jag använder klagar på det när jag köper ny för då kommer jag köra utan!

Permalänk