Permalänk
Medlem

Värt att vänta på sex kärnor?

Jag undrar om det är värt att vänta på AMDs sex kärniga processorer? Eller ska man skaffa en fyra kärnig processor vid lanseringen av 6 sex kärniga processorena, för det kommer ju troligtvis bli en prissänkning. Och i vilken prisklass kommer de sex kärniga processorena hamna i då?

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra fråga, fler sådana?!

Tyvärr har min kristallkula gått hädan så kan inte mer än gissa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Mycket bra fråga, fler sådana?!

Tyvärr har min kristallkula gått hädan så kan inte mer än gissa.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Rekordmedlem

Re: Värt att vänta på sex kärnor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abb313j
Jag undrar om det är värt att vänta på AMDs sex kärniga processorer? Eller ska man skaffa en fyra kärnig processor vid lanseringen av 6 sex kärniga processorena, för det kommer ju troligtvis bli en prissänkning. Och i vilken prisklass kommer de sex kärniga processorena hamna i då?

kolla vad som är din flaskhals idag, och om det är cpun så satsa på en värre när de kommer, men antagligen så är en ssd drive bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är värt att satsa på en sexkärning processor, så vitt jag vet finns det väl fortfarande ganska få spel/program etc. som fullt drar nytta av 4 kärnor?

Saken kan förstås vara annan ifall datorn är ämnad endast för någon sorts bruk (t.ex. videoredigering, 3D-modellering) som använder program som drar nytta av 6 kärnor på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Tänk på att de första 6-kärniga (från intel) förmodligen kommer kosta över 10kkr. Dock svårt att säga i dagsläget vad som kommer hända vid lansering.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

om du ändå skall vänta med att köpa 4/6 kärnig, vänta då tills de släpps och bestäm då

Permalänk

Re: Värt att vänta på sex kärnor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abb313j
Jag undrar om det är värt att vänta på AMDs sex kärniga processorer? Eller ska man skaffa en fyra kärnig processor vid lanseringen av 6 sex kärniga processorena, för det kommer ju troligtvis bli en prissänkning. Och i vilken prisklass kommer de sex kärniga processorena hamna i då?

2015 kommer alla CPUs ha 160 kärnor, vänta tills dess istället!

Permalänk

Re: Re: Värt att vänta på sex kärnor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
2015 kommer alla CPUs ha 160 kärnor, vänta tills dess istället!

källa?
och dem kommer kosta?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Värt att vänta på sex kärnor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas12287
källa?
och dem kommer kosta?

Tror nog knappast han var seriös.

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Re: Re: Värt att vänta på sex kärnor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
Tror nog knappast han var seriös.

Jag läste det faktiskt i en vetenskapstiding, har dock för mig att det var 100 inte 160.

Permalänk
Medlem

För er som spelar kommer alltid grafikkortet spela störst roll, lägg ned extra tusenlappar där istället för det ger mycket mer prestanda för er.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Re: Värt att vänta på sex kärnor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abb313j
Jag undrar om det är värt att vänta på AMDs sex kärniga processorer? Eller ska man skaffa en fyra kärnig processor vid lanseringen av 6 sex kärniga processorena, för det kommer ju troligtvis bli en prissänkning. Och i vilken prisklass kommer de sex kärniga processorena hamna i då?

Vad används datorn till? Det är ju väldigt svårt att ens spekulera vad som är bäst för dig, när vi inte ens vet det.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Inga spel lär stödja 6 kärnor när det kommer ut. Lär kosta säkert 10k< för en processor i den billigaste klassen, och moderkort därefter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Inga spel lär stödja 6 kärnor när det kommer ut. Lär kosta säkert 10k< för en processor i den billigaste klassen, och moderkort därefter.

Ja om du är inne på Intels sida ja, men AMD:s motsvarighet kommer ingalunda kosta ens i närheten av hälften.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
kolla vad som är din flaskhals idag, och om det är cpun så satsa på en värre när de kommer, men antagligen så är en ssd drive bättre.

Håller med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gothxx
om du ändå skall vänta med att köpa 4/6 kärnig, vänta då tills de släpps och bestäm då

Köp det du har råd med, överköp inte om du skall köpa nu.
Om du väntar tills lansering så bestäm hur mycket du tycker det är värt att lägga ut, kontra prestandaökningen och köp därefter.

Min gissning är att det kommer bli rätt trevliga erbjudanden från AMD i form av X3/X4 med fullt fungerande cache för en X6. Ungefär som X2 550 idag.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Håller med.

Köp det du har råd med, överköp inte om du skall köpa nu.
Om du väntar tills lansering så bestäm hur mycket du tycker det är värt att lägga ut, kontra prestandaökningen och köp därefter.

Min gissning är att det kommer bli rätt trevliga erbjudanden från AMD i form av X3/X4 med fullt fungerande cache för en X6. Ungefär som X2 550 idag.

+ en X5:a

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en X5a med 4,8is motor och svart läder....

När det gäller CPUer så är det som sagt 10k för första I7an med 6 kärnor och säkert enu mera för den i Q4 på 3,33ghz.

Vi får helt enkelt vänta och se hur det blir med AMD. Om dom släpper en 6 kärnig under 5000kr. Annars är det knappast aktuellt för oss gamers.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs