Elektronikbranschen...

Permalänk
Medlem

Elektronikbranschen...

Hej.
Som ni kanske redan vet så är elektronikbranschen ett väldigt känsligt och ett omtalande ämne. Men jag skulle vilja reda ut saker.

Nu undrar ni säkert; "aah, men varför på sweclockers.com??".
- För att Sweclockers är ett av de största elektronikforum i Sverige.

Det är så att, som ett år i elektronikbranschen så har jag tröttnat otroligt mycket på det, vi säljare behandlas inte som människor längre. Vi säljare behandlas som tjuvar, lögnhalsar, egoister osv... det finns många namn men så lite tid.

Varför är det så då?

Punkt 1. "Försäkringar"
- Detta är för många en väldigt känslig punkt då vissa anser det vara helt onödigt och då helt plötsligt är det vi säljare som är lögnhalsarna.
Det vi berättar om är ett såkallat serviceavtal till produkterna du vill köpa, en typ av en försäkring men ungefär två gånger bättre än en försäkring.
I en hemförsäkring har du vanligtvis värdeminskning, avskrivning och en självrisk över 1 000 kronor, dessutom täcker inte hemförsäkringen tekniska fel.

Ett service avtal är då ett komplement för just hemförsäkringen.

Ett bra exempel. Du köper en fin kamera för 2 999 kronor av märket Nikon, du väljer att hoppa över försäkringen.
Nikon har ett års garanti på kameran. 2 år senare fastnar objektivet i kameran och blir helt livlös.
Nypris på kameran två år senare är 1 499 kronor, (nu vet jag inte säkert men...) 30% avskrivning efter 2 år och en självrisk på 1 000 kronor säger vi. Då får du tillbaka om du har tur 25 kronor att handla en ny kamera för, om vi nu räknar med hemförsäkringen.

Med serviceavtal. Du köper en fin kamera för 2 999 kronor av märket Nikon, du väljer serviceavtalet för 400 kronor som gäller i 3 år.
Nikon har ett års garanti på kameran. 2 år senare fastnar objektivet i kameran och blir helt livlös.
Du går tillbaka till återförsäljaren, visar kvitto och försäkringsbevis. Kameran skickas till verkstaden, 3-5 veckor får du antigen besked av försäkringsbolaget att återvända till butiken för uthämtning av en ny likvärdig kamera eller besked av återförsäljaren att kameran är lagad.
du betalar självrisken mellan 0 - 250 kr (beroende på återförsäljare) och får tillbaka en hel kamera.
Du har sammanlagt betalat 650 kronor för detta besvär och fått tillbaka din kamera eller en ny kamera.

Där säger kunden såklart att han/hon vågar chansa, går kameran sönder så köper dem en ny kamera. En vacker nyhet är ju att pengarna du betalar för serviceavtalet är grymt billigt.
400 kronor / 3 år = 133 kronor om året.
133 kronor / 12 mån = 11 kronor i månaden.
((Behöver jag räkna ut dagskostnaden också för att ni ska förstå hur billigt det verkligen är för att vara helförsäkrad med produkten i si och så många år?) Seriöst, det är dyrare att ha en kondom på sig vid samlag).

Är det då en kund som blir arg, och säger att det vi säljare gör är bara att tjäna pengar. Det är väl klart som f*n att vi tjänar pengar på serviceavtalet/försäkringar. Man är väl inte korkad och säljer något man inte tjänar pengar på. Säg istället vad vi inte tjänar på i butiken, alla jobbar väl för att tjäna pengar, eller? Om ni tror att vi säljare tjänar så grymt mycket pengar, att vi nu får jätte härliga förmåner som 50% i personalköp osv så är det en fantasivärld ni bor i, tyvärr!

Nu till punkt 2. "Konsten att pruta"
Att pruta bevisar igentligen hur snåla kunder är. Om man sätter ett pris så är de det priset man vill ha betalt.

Om nu en kund vill köpa en dator för 13 000 kronor, är det bara för kundens behov. Kunden behöver datorn, och jag behöver pengarna så att jag kan få lön, leverantören kan få lön, hyran kan betalas och varor som ska köpas in. Så är det överallt, pizzerior, apoteket, Ford, IF Försäkringar osv...

Du som kund går inte in på folksam och prutar på en dyr meningslös hemförsäkring som du troligen använder en gång på fem år.
Men du går in i en elektronikbutik och prutar på en tv som kostar 18 000 kronor. Tvn kostar ju 18 000 kronor pga en anledning, och det är ju inte för att ni ska pruta.

Du som kund går inte in i Coop konsum och prutar vid godishyllan, det är ju rätt sjukt.
Men du går in i en elektronikbutik och prutar på en rakapparat som kostar 699 kronor.
(Jag kan hålla på hur länge som helst, men jag har tid för ett sista exempel)

Du som kund går inte in i en pizzeria och beställer en pizza för 100 kronor och tycker att du borde få extra ost och en två liters Fanta exotic på köpet.
Men du går in i en elektronikbutik och väljer en ovanligt dyr tv och tycker att du ska få en DVD spelare och en HDMI kabel på köpet.
(Och ett stort JA till frågan; finns det så dyra pizzor?)

Ser ni en liknelse bland dessa exempel?

Och nu till sist punkt 3. "Ärlighet"
Ja det är klart, det finns idioter till säljare som försöker lura på kunder en massa skit som dem inte behöver, och så finns där säljare (som mig bland annat) som har pluggat till att bli en bra försäljare, varit på säljutbildningar och till slut sökt jobb som säljare för att man tycker det är kul att hjälpa folk med just elektronik, kläder eller andra saker, man känner sig lite som en från Heroes och blir glad av att hjälpa andra.
MEN...
När man nu blir behandlad som om man vore pengahungrig, så är det inte lika roligt längre. Dagens människor är så pengakåta, snåla och envisa.

Vi försöker ju bara hjälpa till, det är ju därför ni kommer till oss försäljare!

Visa signatur

Cherish your life...

Permalänk
Medlem

Oftast är väl avtalen på extraförsäkringar lite luddiga och fuktskador på mobiler täcks inte och om det är ju som gjort ngt ovanligt med kameran så gäller det inte osv...?

Dessutom köper ju många nya saker efter 1-2 år.

Permalänk
Medlem

Re: Elektronikbranschen...

Citat:

400 kronor / 3 år = 133 kronor om året.
133 kronor / 12 mån = 11 kronor i månaden.

Men du behöver inte en hemförsäkring per produkt. Det är det jag tycker är dåligt/dyrt med produktförsäkringar. Du ska inte bara ha en försäkring för 400 kr på kameran, du ska ha en på 1000 kr för tvn, en för 500 kr på dvdn, en på 600 kr på mobilen etc etc. Då är det bättre med en hemförsäkring som kanske inte täcker vartenda krona men varenda pryl.

Citat:

Du som kund går inte in på folksam och prutar på en dyr meningslös hemförsäkring som du troligen använder en gång på fem år.

Jag prutar på försäkringen...
Jag prutar på bolånet...
Jag prutar på bilen...
Varför ska man inte pruta på hemelektronik? (kan dock tillägga att jag inte har gjort det:P, men varför skulle man inte - det fungerar väl, det är väl därför folk prutar?

Permalänk
Medlem

De affärer/återförsäljare som har valt att behandla mig bra, väljer jag oxå att fortsätta gå till.

Du som företagare kan inte bara förvänta dig att konsumenter ska gilla dig, bara för att du säljer någonting som kunden vill ha. Det är lite den mentaliteten kunden avskyr, även om det är ett företag som försöker tjäna pengar (och såklart fattar ju alla det, tro inte folk är dumma). Om ditt företag ligger på marginalerna så kanske du borde fundera på vad DU gör fel.

Alla vet att försäljarna inte tjänar mängder med pengar, men sen ser man dock chäfens bil parkerad utanför... och då känner man sig kanske inte så skyldig längre.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem

Jag tar aldrig i livet dessa extraförsäkringarna, blir faktiskt irriterad när säljarna börjar tjata om det.

Försöker inte pruta

Datorer, speciellt inte stationära datorer köper jag aldrig hos stormarknad.
För att en del (dom flesta) kedjor ljuger sig blå om hur bra den är till spel tex, när den egentligen är totalt värdelös för det
försöker fokusera på hur mycket minne grafikkortet har, och hur bra det är, detta gäller speciellt annonserna, sedan är många säljare (inte alla) otroligt okunniga på just datorer av nån anledning
För övrigt bygger jag alla familjens datorer själv, inget man skaffar färdigt, om man vill ha en vettig dator åtminstone.

Övriga saker som TV vitvaror foto (ej stereo/hembio grejer vilka man inte kan köpa på en stormarknad) osv vet jag vad jag vill ha innan jag går in i affären, dock har börjat undvika alla stormarknader mer och mer, mycket kanske för man aldrig vet vad det kostar, på hemsidan står ofta bara internetpriset sällan butikspriset, retar mig nått kolosalt, just vissa saker vill jag beskåda och konka hem omgående inte beställa över nätet, så kanske inte konstigt folk har börjat försöka pruta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Jag tar aldrig i livet dessa extraförsäkringarna, blir faktiskt irriterad när säljarna börjar tjata om det.

Håller med i det mesta du skrev ggusstavsson.
Tycker dessutom det är rätt jobbigt när dessa säljapor kommer fram och lägger näsan i blöt. Inte nog med att de frågar om en vill ha hjälp (Om jag vill ha hjälp så frågar jag väl för böveln!) och får svaret "Tack men jag tittar bara", så orkar de ändå med försöka inleda ett samtal.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mothman
De affärer/återförsäljare som har valt att behandla mig bra, väljer jag oxå att fortsätta gå till.
Om ditt företag ligger på marginalerna så kanske du borde fundera på vad DU gör fel.

Sammanfattar ganska bra då.

Såg en länk till denna videon i en annan tråd > http://www.youtube.com/watch?v=ELMmPmj0jp0

Permalänk
Medlem

Men vissa försöker ju pracka på en liknande sånt här:

Det är fan inte schysst.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv

Måste vara jobbigt att vara en seriös kunnig säljare när:

Större delen av säljarna och nästan samtliga kunder är IDIOTER!

Och då menar jag säljare på stormarknader och pöbeln som handlar där.

Där har du problemet.

Permalänk
Medlem

Försäkringar kommer aldrig löna sig för konsumenter så länge företagen tjänar på produkterna.

Vet man med sig att man är en klantpelle / gillar att sabba sina prylar är det givetvis en annan historia.

Sen att de flesta ogillar risk och hellre vill betala för att sova lite bättre är en annan historia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GuTsaV
Oftast är väl avtalen på extraförsäkringar lite luddiga och fuktskador på mobiler täcks inte och om det är ju som gjort ngt ovanligt med kameran så gäller det inte osv...?

Dessutom köper ju många nya saker efter 1-2 år.

Jodå, vet om flera företag som säljer försäkringar som gäller för fuktskador. Dock är självrisken högre, då verkstaden ytterst sällan lagar en fuktskadad mobil, utan byter ut den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mothman
De affärer/återförsäljare som har valt att behandla mig bra, väljer jag oxå att fortsätta gå till.

Du som företagare kan inte bara förvänta dig att konsumenter ska gilla dig, bara för att du säljer någonting som kunden vill ha. Det är lite den mentaliteten kunden avskyr, även om det är ett företag som försöker tjäna pengar (och såklart fattar ju alla det, tro inte folk är dumma). Om ditt företag ligger på marginalerna så kanske du borde fundera på vad DU gör fel.

Alla vet att försäljarna inte tjänar mängder med pengar, men sen ser man dock chäfens bil parkerad utanför... och då känner man sig kanske inte så skyldig längre.

Självklart ska man inte utgå ifrån att kunderna ska älska en, men att folk har inpräntat att de kan pruta, oavsett vad de köper, är fullkomligt skandalöst.
Jag har jobbat inom handels i flera år, och då inom olika kedjor (kläder och elektronik t.ex.). Jag stötte aldrig någonsin på att en enda kund försökte pruta eller få mängdrabatter när de handlade kläder av mig. Möjligen klagade de om plagget var smutsigt eller trasigt, och då drog vi av ett antal procent på priset.
Däremot, när det gäller elektronik, är det mer regel än undantag att kunderna prutar. Det ska fan prutas om det är så en engångskamera på 59:- som inhandlas! Det håller inte i längden. Marginalerna är idag generellt sett riktigt dåliga, och när det dessutom kommer in en person för första gången och ska handla något så förväntas man inte bara dra av på priset, men ska dessutom börja skicka med massor av tillbehör! Det håller inte.
Jag har varit med om att en kund handlade en vara för 349:-, och kom sedan på att han behövde en vara till som kostade runt 100. Den tyckte han dock att jag skulle skicka med gratis.

Inte fan går jag in i någon annan butik och kräver att få billigare pris eller mängdrabatt, inte ens i elektronikbutiker där det tydligen är praxis att göra det.

Man måste vara mån om sina kunder - men det kan man vara utan att tvingas gå på knäna på grund av allt prutande. Hur klarar sig till exempel H&M, Carlings, din lokala pizzeria, Apoteket (tänk nu att apotekets monopol är borttaget) etc.? Inte tillåter de prutning i alla fall. De har dock extraerbjudanden eller liknande för att sticka ut.

Sen måste jag ju dock medge att det är den extrema prishetsen i elektronikbranschen som gjort att många fått för sig att pruta - dock är det inget försvar, utan enbart en förklaring.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni seriösa säljare istället skall ställa frågan vad er arbetsgivare håller på med.
Stormarknaderna håller på att skapa sig en image som en bilhandlare.
Man fixar med begagnade varor så de kan säljas som nya, trixar med priser, tveksam annonsering och pressar säljarna att tjata ihjäl kunderna om deras försäkringar.
Sen att det finns många självgoda, nonchalanta och totalt okunniga säljare är väl inte kundens fel?
Precis som det finns kunder som vill ha allt billigare kanske till viss del kan bero på företagens marknadsföring som lovar guld och gröna skogar.
"För det är ju dumt att betala för mycket".

Jag anser att det är stormarknaderna som skapat (läs förstört) kvalitén
under senaste 10-15 åren.
Förr fanns det mindre, serviceinriktade butiker med kunnig personal som var måna om sina kunder och gav dem professionella råd i nästan varje håla.
Varje kund var viktig till skillnad från idag.

Nu blir dessa butiker allt mer sällsynta till förmån för ladorna med sina ICA-liknande annonser om sina fantastiska priser som skall hetsa kunderna att impulsköpa prylar och försäkringar.
Nja, visst finns det kunder som är mer än jobbiga, absolut, men företagen har till viss del själva skapat klimatet.

När det gäller prutningar tror jag det hänger kvar sedan den tiden en TV kostade typ två månadslöner och marginalerna var stora.
Ökad konkurrens har gjort att såväl hemelektronik som bilar idag har
små marginaler och ligger mer "rätt" i pris än förr.

När det gäller försäkringar kanske det kan vara motiverat på en kamera/filmkamera som skall med på en semesterresa, men annars
köper jag aldrig till dessa.
Räknade på det en gång och jag hade gått 20 tusen plus på att avstått dessa.
Sätt istället några hundra på ett konto för varje pryl ni köper så kommer det att vara en framtida investering istället för ett företags vinst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson

Datorer, speciellt inte stationära datorer köper jag aldrig hos stormarknad.
För att en del (dom flesta) kedjor ljuger sig blå om hur bra den är till spel tex, när den egentligen är totalt värdelös

de där tror jag handlar om total inkompetens hos försäljaren.
han ser att de sitter ett 9500GT i datorn, och OJ! där var 1GB ram på grafikkortet, då måste de ju vara bra!
vi har ju sett alla varianter här på forumet:P

De är bättre att dom har en människa som brinner för datorer till att sälja just datorer, då han sitter på sin fritid och lär sig om dom nya sakerna för att han är intresserad.

De hade gynnat både försäljning och kunden hade känt att den hade gjort ett bra köp som för en gångs skull hade varit "en bra dator".

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Sen kan det inte vara lätt för dessa säljare som skall agera cykelhandlare och resebyrå när de säljer hemelektronik.
Mycket seriöst.

Permalänk
Medlem

Måste säga att du tycker det är fel och pruta, det uttalandet är så typiskt Svensson. Varför är det fel? Det känns självklart mer i börsen och betala 15.000 kr för en TV än en chipspåse från ICA.
Förstår inte varför du tar åt dig över att folk prutar, det är väl allas rätt och göra? Att ni sen sänker priser är upp till er, eller hur?
I Sverige är det lite av tabu och pruta, varför förstår jag inte. Själv sätter jag marginaler på det jag säljer begagnat för att det prutas alltid.

Angående försäkringar så är det allmänt känt att dessa försäkringar är luddiga plus att försäljarna får det och låta som ett kap om något skulle hända produkten...
Men som några skrivit tidigare;
Skulle jag tagit försäkring på varje produkt med mer värde som jag handlat under 2009 från dessa butiker skulle det snarare kosta mig ca 2500 kr i försäkringar i tre år på 5 produkter (dvs. en netbook, två telefoner, en spelkonsol, bluray-spelare). Så 2500/36 = 69,4 kr/mån
Alltså min hemförsäkring ála 1000 kr /år + 833kr/år som där efter varje år plussas på för varje produkt jag köper. Om jag handlar nästa år för samma summa så är det 1000 + 833 + 833 och det börjar bli väldigt dyrt och dyrare blir det för varje år...

Kollade upp för skojskull vad cirka summan skulle bli under 2009 om jag valt försäkring på varje produkt jag köpt från dessa butiker, slutsumma skulle bli ca: 2600 kr i försäkringar under 2009, och det är nog häromkring (2500kr/år) jag skulle hamna i utgifter till försäkringar med tanke på min historik på inköp av elektronikprylar.

Sen är det också en chansning, att betala en försäkring för varje produkt i tre år där det flesta av produkterna håller längre än försäkringstiden är en dyr chansning. Som du ser ovan så är det så pass dyr chansning att jag kan likaväl köpa en ny produkt inom tre år om det skulle vara så att någon produkt gick sönder, vilket iaf för min del händer väldigt sällan, har bara varit mobiltelefoner som lämnats in på garanti men då byter jag telefon nästan varje år.

Vill bara påpeka att dem här siffrorna gäller mig, men det är ca 2500 skäl varje år varför jag inte ska välja en försäkring till det jag köper. Procentuellt sett så skulle jag ha förlorat hittills över 8000 kr under dessa tre år på försäkringar då ingenting har gått sönder för mig, det som strulat har fixats redan under garantiperioden.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Tycker det är kasst med stora kedjor att de verkar köpa in och sälja allt, istället för att ta reda på vad som är bäst inom vissa prisklasser och endast sälja det.
Istället säljer bullshit för lika mycket pengar som inte håller samma kvalitet.
Det är att lura kunden tycker jag, och säljarna är ju butiken/kedjans ansikte utåt så det är inte konstigt om man har en negativ inställning till er innan ni ens öppnar munnen.

Släkten äger faktiskt en elektronikbutik jag vart i lite då och då (bakom disken dvs)
och aldrig hört någon försöka pruta, däremot kan jag bli sur på kunder som har idiotiska förfrågningar / beteénde t.ex äckliga gamla tanter som vill stå nära, snusgubbar som behöver hjälp att fylla på sina kontantkortsabonnemang på gamla smutsiga telefoner etc <.<

Tycker ärligt talat hemskt synd om säljare, och vet att det krävs en speciell typ av människa för att klara av det bra. Tyvärr finns det behov at säljare och andra slinker in också. Själv prutar jag aldrig och köper heller aldrig några försäkringar.

Som pato sade, att behöva köpa en försäkring per inköpt vara under 3 år blir en del. Och risken att något går sönder är ändå rätt liten, och om man skulle ha otur kan man köpa nytt för de pengar man inte gjort av med på försäkringen.

Sen att du säger själv " med försäkring för varan, eller servicegaranti finns ingen värdeminskning, du får en likvärdig vara" Det är ju NI som bestämmer vad som är en likvärdig vara. Och som jag sa längst upp i mitt inlägg, ni säljer inte bara bra saker, ni säljer skit också som kostar lika mycket.
t.ex köper jag en bärbar dator specifikt för grafikkortet som sitter i den så jag kan använda till spel, och den går sönder, kan ni dumpa en dator i samma prisklass med helt oanvändbart grafikkort på mej.
Hoppas du skriver lite svar på alla inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Måste säga att du tycker det är fel och pruta, det uttalandet är så typiskt Svensson. Varför är det fel? Det känns självklart mer i börsen och betala 15.000 kr för en TV än en chipspåse från ICA.
Förstår inte varför du tar åt dig över att folk prutar, det är väl allas rätt och göra? Att ni sen sänker priser är upp till er, eller hur?

Nu är det ju inte enbart TV-apparater kunder prutar på, utan så billiga saker som till exempel stativ för 300:-. Dock kan samma kund gå in på MQ eller ICA och handla varor för 2000:- utan att pruta över huvud taget.

Oftast sänker vi ju priserna på grund av att marknaden är såpass skadad av allt prutande. Får inte kunderna "sitt" pris, löper man risken att förlora den kunden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon
...däremot kan jag bli sur på kunder som har idiotiska förfrågningar / beteénde t.ex äckliga gamla tanter som vill stå nära, snusgubbar som behöver hjälp att fylla på sina kontantkortsabonnemang på gamla smutsiga telefoner etc <.<

Det är ju dock helt fel attityd. Istället för att låta kunderna pruta, ska man ta hand om dem så att de känner att de får bra service. En kund som känner att servicen är på topp prutar sällan lika mycket. Det är i alla fall min uppfattning efter 2 år som elektroniksäljare.

Alla kan inte allting. Om du behöver hjälp med din bil hos säljaren och han tycker att du är dum i huvudet kan jag tänka mig att du känner dig kränkt.
Dagens gamlingar är inte uppvuxna med den teknik som vi yngre är. Du lär råka ut för samma sak när du blir gammal.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Nu är det ju inte enbart TV-apparater kunder prutar på, utan så billiga saker som till exempel stativ för 300:-. Dock kan samma kund gå in på MQ eller ICA och handla varor för 2000:- utan att pruta över huvud taget.

Oftast sänker vi ju priserna på grund av att marknaden är såpass skadad av allt prutande. Får inte kunderna "sitt" pris, löper man risken att förlora den kunden.

Tycker det är ganska självklart, passar inte priset köper inte folk, aka. marknadsekonomi. Men att ni skulle sänka priserna på grund av folk prutar låter befängt. Snarare sänks priserna på varor på rea på grund av att nya produkter kommer ut på marknaden varje år, bort med det gamla, in med det nya.

Men tycker det är ganska drastiskt och säga att en som prutar i en elektronik kedja inte prutar på MQ då det är bara ett rent påstående utan fakta bakom.
Jag känner några äldre som prutar på det mesta förutom maten.
Det är deras livstil och har alltid varit så, sen är det som sagt upp till säljaren om denne går med på prutningen, inget krav precis och anser inte heller att man ska se ner på folk som prutar.
Är det sen folk från annan kultur som prutar så tillhör det även deras kultur, förmodar att även om du far/varit till Thailand så prutar du för fullt för att få det så billigt som möjligt?
Eller om du ska köpa något begagnat, försöker inte du pruta?

Om jag ska pruta på något i en elektronikbutik så är det demoprodukter, dessa köper jag nästan aldrig till det priset som är utsatt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Oftast sänker vi ju priserna på grund av att marknaden är såpass skadad av allt prutande. Får inte kunderna "sitt" pris, löper man risken att förlora den kunden.

Men anser du att det är konsumenternas fel?

Jag tycker att elektronikbranschen har sig själva att skylla. Med kampanjer som "lägsta pris-garanti" etc så uppmanar det ju konsumenten att titta i andra butiker, jämföra och återkommer/visa vad andra tar betalt. Sedan ersätter de mellanskillnaden (+ lite till).

Sen är väl bara så att det förkommer prutande i vissa branscher. Att alltid jämföra med kläd- eller matbranschen är inte helt rätt. Jämför med bil- eller bank-/finansbranschen i stället...

Permalänk
Medlem

Du har olika bra försäkringar på olika elektronikkedjor. En del av dessa så kallade "försäkringar" är enbart förlängd garanti. Sen har du de försäkringarna som bland annat Onoff har som du kan "tappa" din tv från balkongen och få en ny.

Sen är det ju så att butiker vill ha säljare hellre än kunniga personer i deras butiker. En säljare som kan sälja är bättre än en person som kan allt om datorn men inte säljer så mycket. Men sen har vi ju de idiotsäljarna som ljuger på kunder saker som de absolut inte behöver ha. Det är dessa som är en hel del som förstör ryktet för de bra säljarna som fortfarande kan få folk att köpa men inte ljuga på dem saker.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Försäkringar kommer aldrig löna sig för konsumenter så länge företagen tjänar på produkterna. /.../

STOPPA PRESSARNA!!! du menar alltså att alla dessa företag tjänar pengar på det dom gör? jag trodde det var välgörenhet där man kunde gå in i en affär och hämta någonting för en symbolisk summa....

seriöst, det där var det dummaste jag hört, klart företagen ska tjäna penagar på det dom gör! det betyder däremot inte att att det är en dålig produkt. kan garantera dig att de flesta som behövt utnyttja sånahär tjänster definitivt anser att det varit lönsamt. det är alla som inte behövt det som är sura.

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Tycker det är ganska självklart, passar inte priset köper inte folk, aka. marknadsekonomi. Men att ni skulle sänka priserna på grund av folk prutar låter befängt. Snarare sänks priserna på varor på rea på grund av att nya produkter kommer ut på marknaden varje år, bort med det gamla, in med det nya.

Men tycker det är ganska drastiskt och säga att en som prutar i en elektronik kedja inte prutar på MQ då det är bara ett rent påstående utan fakta bakom.
Jag känner några äldre som prutar på det mesta förutom maten.
Det är deras livstil och har alltid varit så, sen är det som sagt upp till säljaren om denne går med på prutningen, inget krav precis och anser inte heller att man ska se ner på folk som prutar.
Är det sen folk från annan kultur som prutar så tillhör det även deras kultur, förmodar att även om du far/varit till Thailand så prutar du för fullt för att få det så billigt som möjligt?
Eller om du ska köpa något begagnat, försöker inte du pruta?

Om jag ska pruta på något i en elektronikbutik så är det demoprodukter, dessa köper jag nästan aldrig till det priset som är utsatt.

Jag kan delvis hålla med dig. Självklart vill man som kund ha ett pris man själv är nöjd med, dock är det rent befängt att många kunder blir sura när man inte går med på det. Det är inte prutmån på priserna som står i butiken, men många verkar vilja tro det.
Så du tror inte att vi sänker priserna om folk prutar? Tänk efter lite nu - om alla kunder som prutar aldrig skulle få gehör för det skulle alla till slut (nu pratar vi inte om veckor, utan längre tid än så) sluta pruta då det inte ger något resultat. Som jag skrev innan så händer det rätt ofta att man tvingas gå ner lite i pris för att behålla kunden istället för att denna går till en konkurrent. Jag menar alltså inte att vi sänker ordinariepriserna i butiken, utan snarare drar av på priset när man väl har ett samtal med kunden.

Lika drastiskt som du tycker att mitt påstående är, tycker jag att ditt är. Hur kan du ens få för dig att säga att jag inte har fakta bakom det? Har du då fakta bakom ditt påstående? Enbart för att du känner "några äldre" som prutar på allt förutom maten (och hur kommer det sig då att de inte prutar på maten, om de nu prutar på allt annat?), betyder det inte att alla gör så. Ingen jag känner prutar över huvud taget på någonting - och ingen av dem jag pratat med hade över huvud taget funderat på att pruta i en elektronikbutik innan jag började jobba i en.

Gällande andra kulturer så har jag inte yttrat mig kring den saken, då jag är fullt medveten om att det ligger i deras dagliga liv att pruta på allting.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iuno
Men anser du att det är konsumenternas fel?

Jag tycker att elektronikbranschen har sig själva att skylla. Med kampanjer som "lägsta pris-garanti" etc så uppmanar det ju konsumenten att titta i andra butiker, jämföra och återkommer/visa vad andra tar betalt. Sedan ersätter de mellanskillnaden (+ lite till).

Sen är väl bara så att det förkommer prutande i vissa branscher. Att alltid jämföra med kläd- eller matbranschen är inte helt rätt. Jämför med bil- eller bank-/finansbranschen i stället...

Nej, jag har aldrig antytt till att det är konsumenternas fel. Om du läst mitt första inlägg så skriver jag klart och tydligt att "sen måste jag ju dock medge att det är den extrema prishetsen i elektronikbranschen som gjort att många fått för sig att pruta - dock är det inget försvar, utan enbart en förklaring.", och detta vidhåller jag. Självklart är det inte konsumenternas fel, och jag beskyller inte dem, utan själva handlingen att pruta.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Jag kan delvis hålla med dig. Självklart vill man som kund ha ett pris man själv är nöjd med, dock är det rent befängt att många kunder blir sura när man inte går med på det. Det är inte prutmån på priserna som står i butiken, men många verkar vilja tro det.
Så du tror inte att vi sänker priserna om folk prutar? Tänk efter lite nu - om alla kunder som prutar aldrig skulle få gehör för det skulle alla till slut (nu pratar vi inte om veckor, utan längre tid än så) sluta pruta då det inte ger något resultat. Som jag skrev innan så händer det rätt ofta att man tvingas gå ner lite i pris för att behålla kunden istället för att denna går till en konkurrent. Jag menar alltså inte att vi sänker ordinariepriserna i butiken, utan snarare drar av på priset när man väl har ett samtal med kunden.

Lika drastiskt som du tycker att mitt påstående är, tycker jag att ditt är. Hur kan du ens få för dig att säga att jag inte har fakta bakom det? Har du då fakta bakom ditt påstående? Enbart för att du känner "några äldre" som prutar på allt förutom maten (och hur kommer det sig då att de inte prutar på maten, om de nu prutar på allt annat?), betyder det inte att alla gör så. Ingen jag känner prutar över huvud taget på någonting - och ingen av dem jag pratat med hade över huvud taget funderat på att pruta i en elektronikbutik innan jag började jobba i en.

Gällande andra kulturer så har jag inte yttrat mig kring den saken, då jag är fullt medveten om att det ligger i deras dagliga liv att pruta på allting.

Självklart är det fel och bli sur om det inte går och pruta, men det är nog mer en psykologisk sak då troligen känner dessa personer dumma om det inte går och pruta. Nu spekulerar jag ganska mycket men vissa har sin "heder" och får dem motgångar blir dem arga. Blir lite som att förolämpa deras intelligens.
Men alla prutare kan väl ändå inte bli sura?

Men visst är det likadant åt andra hållet, har själv stött på säljare som blivit sura för att jag försöker pruta.

Ja jag tänker, konkurrens = kundens fördel. Det är inte för att kunden prutar att priserna sänks, snarare, vilken kedja vinner med lockpriser. Det krävs en jävla undersökning och rapportering från butikerna till marknadsföringsdelen och säga att det prutas för mycket på visa varor så vi måste sänka dem...
Att gå ner i pris handlar mer om konkurrens och följa marknadspriser.
Definitivt inte för att vi kunder prutar...

Jag tyckte det var lite och ta i och säga att den person som prutar i en elektronikbutik prutar inte på MQ, men du säger själv att du inte känner någon som prutar:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Dock kan samma kund gå in på MQ eller ICA och handla varor för 2000:- utan att pruta över huvud taget.

[...]

Ingen jag känner prutar över huvud taget på någonting
[/B]

Men visst kan jag hålla med att det var lika drastiskt från mig och säga att du inte har fakta bakom ditt påstående. Lät bara osannolikt i mina öron med tanke på hur dem jag känner som prutar.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Re: Elektronikbranschen...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparking
...

Det här låter mer som ett säljsamtal än någonting att diskutera

Försäkringar:
Anledningen till att säljare ses som lögnhalsar gällande detta är ju på grund av de säljare som bekvämt utelämnar begränsningar, som fint förklarar att en "vanlig" försäkring minsann inte duger trots att skyddet kan vara exakt detsamma och som till och med tar till dumheter som att idiotförklara kunder som inte tar dem. Ungefär exakt samma sak som du precis gjorde.

Att pruta:
Varför inte? Är det verkligen så att det pris som satts inte går att ändra på så ändras det ju inte. Men visst, jag antar att det är rätt svårt att sälja in den där dyrare modellen när "snåla" kunder kan nöja sig med en billigare och inte ser varför den dyrare skulle vara värd hela mellanskillnaden.

Ärlighet:
Visst, vissa säljare är verkligen ruttna. Och visst finns det säljare som ärligt vill vara hjälpsamma. Men du kan inte på allvar mena att det skulle vara någonting bra när man står där och tittar efter ny tv, säljaren kommer fram och sen måste man tillbringa 30 minuter av sin tid med att skjuta hål argument till varför det skulle vara skillnad på den identiska tekniken i tv A och tv B trots att det redan efter 2 meningar märks att man är mer insatt i tekniken än säljaren.

Edit**
Faktum är att jag skulle bli glad om jag bara en enda gång kunde knata in på Siba, onoff, elgiganten eller annan valfri aktör och inte bli behandlad som om jag vore 5 år gammal, tekniskt efterbliven och i behov av någon som gärna sätter sprätt på mina pengar.

Om jag bara kunde gå in där, titta runt lite och när säljaren kommer kunna få frågan "Är du insatt i <vad det nu gäller>". Hittills har det bara hänt 1 enda gång, men jag skulle vara hur glad som helst och troligen betydligt lättare att handskas med om säljarna bara använda huvudet i större utsträckning än "hur mycket pengar kan jag få honom att göra av med".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag HATAR/AVSKYR påprackande säljare, går jag in i en butik å nån frågar idiotiska saker "Hej vill du ha hjälp, Funderar du på nåt etc" så blir de ganska snabbt jag vänder på benen å går ut, precis som ggustavsson sa.
Sabbar jag nåt så står jag för de, inget som en hem/drulle försäkring behöver täcka då.

Ta internet, ta service-inriktad personal, som VERKLIGEN kan de dom pratar om + kundkontakt, där kommer du finna dom rätta svaren.

Var du glad då mamma var på dig å städa rummet? Gillar du att nån ska bestämma över dig? Få höra att du har fel å "b" är bättre än "a" bara för att?
Sund logik slår allt, tänk på alla aspekter från 3´e person så ska du snabbt inse varför ALLA försäljare har hatstämpeln över sig, nu finns de givetvis nån som har lite kunskap om vad dom pratar om, men väldigt sällan.
Elgigant,OnOff,Siba m.m. Varför inte handla på second-hand? Billigare å likvärdig support/reklamationer. dvs allt suger

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Avstängd

Personligen hade jag inte kunnat jobba som säljare för On Off, Siba, El-Giganten eller liknande... Hade en kund frågat mig vilken utav deras datorer som var mest prisvärd eller bäst att köpa så hade jag bara skrattat rakt ut och hänvisat kunden till butiker som JME Data, Komplett, Inet eller liknande sen hade jag erbjudit mig att bygga ihop datorn de köper för några hundringar om de inte klarar av det själv.

Varje gång jag är i sådana elektronikkedjor jävlas jag med säljarna genom att fråga efter lite mer avancerade saker och funktioner som de inte kan ett skit om.

Det är så jäkla kul att se personen som är anställd för att kunna hjälpa mig bara stå som ett stort okunnigt frågetecken. Underhållning på hög nivå!

Permalänk

Jag uppmanar alla kunder att fortsätta gnälla på priserna etc Kunden har alltid rätt. Det är en väldigt konkurrensutsatt bransch och den som inte klarar av att tillgodose kundens önskemål kommer inte klara sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arginj
Nej, jag har aldrig antytt till att det är konsumenternas fel. Om du läst mitt första inlägg så skriver jag klart och tydligt att "sen måste jag ju dock medge att det är den extrema prishetsen i elektronikbranschen som gjort att många fått för sig att pruta - dock är det inget försvar, utan enbart en förklaring.", och detta vidhåller jag. Självklart är det inte konsumenternas fel, och jag beskyller inte dem, utan själva handlingen att pruta.

Okej, jag tyckte inte att det var helt klart vad du menar när man läser alla dina inlägg men, fine, nu vet jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Kan meddela att försäljarna skrattar inombords åt dig, men är tillräckligt professionella för att inte uttrycka ett behov av att förklara sig / besvara din besserwism.

Och där var poängen om kassa säljare bevisad.
Varför i hela friden skulle en säljare finna det underhållande att inte kunna ge kunden den information som efterfrågas? Om kunden har fel kan jag förstå att man skrattar åt det, när folk sådär pinsamt uppenbart bara häver ur sig tekniska termer för att verka kunniga. Men vid korrekta frågor och man som säljare inte kan svaren? Har som sagt svårt att se hur det skulle vara underhållande.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jag anser att det är stormarknaderna som skapat (läs förstört) kvalitén
under senaste 10-15 åren.
Förr fanns det mindre, serviceinriktade butiker med kunnig personal som var måna om sina kunder och gav dem professionella råd i nästan varje håla.
Varje kund var viktig till skillnad från idag.

Nu blir dessa butiker allt mer sällsynta till förmån för ladorna med sina ICA-liknande annonser om sina fantastiska priser som skall hetsa kunderna att impulsköpa prylar och försäkringar.
Nja, visst finns det kunder som är mer än jobbiga, absolut, men företagen har till viss del själva skapat klimatet.

Kunderna vill uppenbarligen hellre ha låga priser och okunnig personal, så skyll på dem istället. Du får vad du betalar för, lågpriskedjorna existerar enbart för att få vill betala för dyra, serviceinriktade butiker med kunnig personal när man kan sätta sig i bilen och köra två mil för att få ett usb-minne 20 kronor billigare. Och när de väl kommit fram kan du ge dig fan på att de ska pruta också, kunden har alltid rätt!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och där var poängen om kassa säljare bevisad.
Varför i hela friden skulle en säljare finna det underhållande att inte kunna ge kunden den information som efterfrågas? Om kunden har fel kan jag förstå att man skrattar åt det, när folk sådär pinsamt uppenbart bara häver ur sig tekniska termer för att verka kunniga. Men vid korrekta frågor och man som säljare inte kan svaren? Har som sagt svårt att se hur det skulle vara underhållande.

Fast det sa jag ju inte heller.

Det finns ju de kunder som är mer pålästa och kunniga än försäljaren och ställer frågor med syfte att kanske få ett svar. Naturlig grej. Det är snarare precis lika vanligt som den helt ovetande kunden.
Tack vare de kunniga kunderna så utbildas personalen/försäljarna också och får ett hum om trender/efterfrågan.

Men det var ju inte den kundgruppen jag syftade på.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N