Elektronikbranschen...
Hej.
Som ni kanske redan vet så är elektronikbranschen ett väldigt känsligt och ett omtalande ämne. Men jag skulle vilja reda ut saker.
Nu undrar ni säkert; "aah, men varför på sweclockers.com??".
- För att Sweclockers är ett av de största elektronikforum i Sverige.
Det är så att, som ett år i elektronikbranschen så har jag tröttnat otroligt mycket på det, vi säljare behandlas inte som människor längre. Vi säljare behandlas som tjuvar, lögnhalsar, egoister osv... det finns många namn men så lite tid.
Varför är det så då?
Punkt 1. "Försäkringar"
- Detta är för många en väldigt känslig punkt då vissa anser det vara helt onödigt och då helt plötsligt är det vi säljare som är lögnhalsarna.
Det vi berättar om är ett såkallat serviceavtal till produkterna du vill köpa, en typ av en försäkring men ungefär två gånger bättre än en försäkring.
I en hemförsäkring har du vanligtvis värdeminskning, avskrivning och en självrisk över 1 000 kronor, dessutom täcker inte hemförsäkringen tekniska fel.
Ett service avtal är då ett komplement för just hemförsäkringen.
Ett bra exempel. Du köper en fin kamera för 2 999 kronor av märket Nikon, du väljer att hoppa över försäkringen.
Nikon har ett års garanti på kameran. 2 år senare fastnar objektivet i kameran och blir helt livlös.
Nypris på kameran två år senare är 1 499 kronor, (nu vet jag inte säkert men...) 30% avskrivning efter 2 år och en självrisk på 1 000 kronor säger vi. Då får du tillbaka om du har tur 25 kronor att handla en ny kamera för, om vi nu räknar med hemförsäkringen.
Med serviceavtal. Du köper en fin kamera för 2 999 kronor av märket Nikon, du väljer serviceavtalet för 400 kronor som gäller i 3 år.
Nikon har ett års garanti på kameran. 2 år senare fastnar objektivet i kameran och blir helt livlös.
Du går tillbaka till återförsäljaren, visar kvitto och försäkringsbevis. Kameran skickas till verkstaden, 3-5 veckor får du antigen besked av försäkringsbolaget att återvända till butiken för uthämtning av en ny likvärdig kamera eller besked av återförsäljaren att kameran är lagad.
du betalar självrisken mellan 0 - 250 kr (beroende på återförsäljare) och får tillbaka en hel kamera.
Du har sammanlagt betalat 650 kronor för detta besvär och fått tillbaka din kamera eller en ny kamera.
Där säger kunden såklart att han/hon vågar chansa, går kameran sönder så köper dem en ny kamera. En vacker nyhet är ju att pengarna du betalar för serviceavtalet är grymt billigt.
400 kronor / 3 år = 133 kronor om året.
133 kronor / 12 mån = 11 kronor i månaden.
((Behöver jag räkna ut dagskostnaden också för att ni ska förstå hur billigt det verkligen är för att vara helförsäkrad med produkten i si och så många år?) Seriöst, det är dyrare att ha en kondom på sig vid samlag).
Är det då en kund som blir arg, och säger att det vi säljare gör är bara att tjäna pengar. Det är väl klart som f*n att vi tjänar pengar på serviceavtalet/försäkringar. Man är väl inte korkad och säljer något man inte tjänar pengar på. Säg istället vad vi inte tjänar på i butiken, alla jobbar väl för att tjäna pengar, eller? Om ni tror att vi säljare tjänar så grymt mycket pengar, att vi nu får jätte härliga förmåner som 50% i personalköp osv så är det en fantasivärld ni bor i, tyvärr!
Nu till punkt 2. "Konsten att pruta"
Att pruta bevisar igentligen hur snåla kunder är. Om man sätter ett pris så är de det priset man vill ha betalt.
Om nu en kund vill köpa en dator för 13 000 kronor, är det bara för kundens behov. Kunden behöver datorn, och jag behöver pengarna så att jag kan få lön, leverantören kan få lön, hyran kan betalas och varor som ska köpas in. Så är det överallt, pizzerior, apoteket, Ford, IF Försäkringar osv...
Du som kund går inte in på folksam och prutar på en dyr meningslös hemförsäkring som du troligen använder en gång på fem år.
Men du går in i en elektronikbutik och prutar på en tv som kostar 18 000 kronor. Tvn kostar ju 18 000 kronor pga en anledning, och det är ju inte för att ni ska pruta.
Du som kund går inte in i Coop konsum och prutar vid godishyllan, det är ju rätt sjukt.
Men du går in i en elektronikbutik och prutar på en rakapparat som kostar 699 kronor.
(Jag kan hålla på hur länge som helst, men jag har tid för ett sista exempel)
Du som kund går inte in i en pizzeria och beställer en pizza för 100 kronor och tycker att du borde få extra ost och en två liters Fanta exotic på köpet.
Men du går in i en elektronikbutik och väljer en ovanligt dyr tv och tycker att du ska få en DVD spelare och en HDMI kabel på köpet.
(Och ett stort JA till frågan; finns det så dyra pizzor?)
Ser ni en liknelse bland dessa exempel?
Och nu till sist punkt 3. "Ärlighet"
Ja det är klart, det finns idioter till säljare som försöker lura på kunder en massa skit som dem inte behöver, och så finns där säljare (som mig bland annat) som har pluggat till att bli en bra försäljare, varit på säljutbildningar och till slut sökt jobb som säljare för att man tycker det är kul att hjälpa folk med just elektronik, kläder eller andra saker, man känner sig lite som en från Heroes och blir glad av att hjälpa andra.
MEN...
När man nu blir behandlad som om man vore pengahungrig, så är det inte lika roligt längre. Dagens människor är så pengakåta, snåla och envisa.
Vi försöker ju bara hjälpa till, det är ju därför ni kommer till oss försäljare!
Cherish your life...