Microsoft låter användaren välja webbläsare i Windows

Permalänk
Melding Plague

Microsoft låter användaren välja webbläsare i Windows

Efter påbud från EU-kommissionen är Microsoft klara med utformningen av en funktion till Windows som gör det möjligt för användare att installera en alternativ webbläsare med automatik.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är det så svårt att installera manuellt? MS gör detta mest för att EU kräver det. Jag kör med Firefox.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande idéen att Microsoft inte kan ha sina egna produkter som standard i... sina egna produkter är speciellt nyktert, men jag kan inte hjälpa än att tycka att det samtidigt är ett fint inslag, även om Stalin & Company i EU-kommissionen stått för oväsendet.

Permalänk
Medlem

Är väl snarare att folk som alltid använt Explorer, för att det är det som är installerat, ska kunna välja från start och testa något annat förhoppningsvis. Är det inga problem så ser dom väl inte varför dom skulle byta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Trevlig nyhet absolut..

Men kan inte dem där jävla eugubbarna bara ge fan i att försöka bestämma så mycket ?..

Klart som fan att om nu EU gör ett program/whatever så vill dem att så många som möjligt ska använda det, det är samma sak för MS.

Om nu en windows användare will använda annan webläsare så får väl han/hon ladda ner en ny läsare då?.

Nåväl, få se vart det här leder:).

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt sjukt att EU kommissionen kan tvinga Microsoft att ge folk val. Som att Ica måste erbjuda folk att handla på Coop och Willys ... Folk är knappast tvingade att välja Windows och kan själva byta webläsare ...
Dock tycker jag det borde göras mer användarvänligt i Windows så när man vill använda en annan webläsare så används den till allt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Jag tycker det är helt sjukt att EU kommissionen kan tvinga Microsoft att ge folk val. Som att Ica måste erbjuda folk att handla på Coop och Willys ... Folk är knappast tvingade att välja Windows och kan själva byta webläsare ...
Dock tycker jag det borde göras mer användarvänligt i Windows så när man vill använda en annan webläsare så används den till allt.

Att jämföra två olika OS (Aka matbutiker) är helt orimligt. Windows är som Ica, i den butiken kan du ju välja olika produkter, så som du kan välja olika program (webläsare) i windows. Du kan ju köpa Ica's Juice eller Bravo Juice.

Jag tycker det är bra att EU har gjort det, dels att webläsarbranchen genererar pengar och det ska regleras.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är ändå silkesvantar i jämförelse med webb-läsarkriget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Jag tycker det är helt sjukt att EU kommissionen kan tvinga Microsoft att ge folk val. Som att Ica måste erbjuda folk att handla på Coop och Willys ... Folk är knappast tvingade att välja Windows och kan själva byta webläsare ...
Dock tycker jag det borde göras mer användarvänligt i Windows så när man vill använda en annan webläsare så används den till allt.

Ja det är skumt, du menar att om man installerar en webbläsare så ska man få upp någon sorts ruta där det står att webbläsaren inte används som stadardläsare, var på man får frågan om man vill göra den till sin standardläsare? Nej något sådant tror jag inte man kan implementera i verkligheten.

Hade fallet varit att endast Internet explorer gick att installera så hade jag hållit med om att ge användaren möjlighet att installera vad än de själva väljer. Nu är så inte fallet. Skulle denna dom vara vägledande för OSX, iphone, ipad, chrome os, Ubuntu etc valfria operativsystem? Gillar inte monopol liknande situationer, men tycker återigen att inte så är fallet, Microsoft som ändå har en så pass dålig webbläsare att folk byter ut den behöver man inte sparka på mer. Låter som en lag någon bondlurk slagit igenom efter att ha fått en förklaring han inte förstår ett jota av plus en fet donation av valfritt företag som utvecklar webbläsaren chrome

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Åfyfan, jag drömde just det här scenariot häromnatten.. iofs ganska väntat menmen.

Nåt i den här stilen:

*Installationen av Windows 8 är färdig!* *BEBUbjeUBEUb* (futuristiska-windows 8-ljud)

*Hur vill du surfa på internet?*

Välj:
[Gigantiskt stor bild på Explorer-knappen som täcker hela skärmen och en liten pygmé till firefox-knapp nere i högra hörnet]

Errrr? BIAS!

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daemon85
Jag tycker det är helt sjukt att EU kommissionen kan tvinga Microsoft att ge folk val. Som att Ica måste erbjuda folk att handla på Coop och Willys ... Folk är knappast tvingade att välja Windows och kan själva byta webläsare ...
Dock tycker jag det borde göras mer användarvänligt i Windows så när man vill använda en annan webläsare så används den till allt.

Inte en speciellt bra likhet, i en ICA butik finns det varor från flera olika leverantörer, även ICAs egna produkter. Om däremot ICA hade varit som windows, så hade man varit tvungen själv, att gå ut på lagret och hämta produkten man vill ha, om man inte vill ha ICAs egen. Så iom denna dom, så tvingar man ICA att lägga ut alla varor på hyllorna, även dom från AXA, Euroshopper och så vidare, istället för att låta kunde hämta dem själv på lagret, precis som det skall vara tycker jag.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Bra jobbat av MS. Implantera stöd i sitt eget OS för konkurrenternas internet browser trots att dom har en egen! Starkt!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svengelska
Att jämföra två olika OS (Aka matbutiker) är helt orimligt. Windows är som Ica, i den butiken kan du ju välja olika produkter, så som du kan välja olika program (webläsare) i windows. Du kan ju köpa Ica's Juice eller Bravo Juice.

Jag tycker det är bra att EU har gjort det, dels att webläsarbranchen genererar pengar och det ska regleras.

Orimligt? Hur?
Det är ju som att EU-kommissionen skulle vilja få fram Willy's egna produkter att säljas i Ica-butikerna och vice versa. Det kanske ser ut som en bra idé, men det blir bara konstigt och fyller absolut inget syfte.

Men det som stör mest i detta ärendet är att EU tar kraft i sådana här obefintliga problem medan man tar in länder till EU som inte ens uppehåller kraven för medlemskap och tror lika lite på demokrati som mänskliga rättigheter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Bra jobbat av MS. Implantera stöd i sitt eget OS för konkurrenternas internet browser trots att dom har en egen! Starkt!

Är ju inte som att de hade något val

Permalänk
Medlem

Själv så tycker jag bara att det är löjligt... IE är deras egna produkt så varför ska dom erbjuda andras produkter det e bara sjukt löjligt... Visst jag föredrar Firefox men då är det ju bara för mig att byta webb läsare själv så tycker detta bara e löjligt och åter igen löjligt...

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Ie funkar... använder iofs firefox på en dator hemma.
Som sagt det är som sandkastning i en sandlåda !

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Ubuntu kommer med Firefox som standard.. där får man väl inte heller välja egentligen.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Jag förstår inte all negativitet mot detta.

EU ger alla en bättre och lättare valmöjlighet. Som det är nu så är IE störst, iten för att det är bäst, utan för att den stora massan knappt vet att det finns andra. Resultatet av detta blir att MS kan iom IE implementera egna regler för hur HTML skall tydas, vilket gör att websidor måste kodas för antingen IE, eller för ALLA andra webbläsare som följer den standard som är satt. Visst går det att lösa, men det är mycket mer pill att få en sida att se bra ut i både IE OCH alla andra, än om IE hade följt standarden så man bara behövde göra en sida som följer standarden w3c satt.

För det är så, ja för oss på SweC så är det inget problem att installera en annan webbläsare, men för de flesta, så är det itne ens något dom tänker på, dom använder det som finns, och accepterar det, dom VET inte hur andra webbläsare är, dom vill itne ens pröva dem. Och då får dom sitta där med ett slött IE.

Valmöjligheter är ALLTID bäst, är det då negativt att MS måste ge användarna det? Ni kanske vill att Sovjet skall återuppstå så ni kan flytta dit? Där någon annan hela tiden bestämmer vad ni skall ha.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk

Ska de införa detta på andra program med ? :S
Anteckningar/notepad , paint, media palyer, kalkylatorn, utforskaren ?
verkar sjukt att andra företag ska få rida på Windows räkmacka! Vad ja vet får man inte heller välja webbläsare i OSX eller sin iPhone heller . Har jag missat nått när det gäller IE ? har alltid kört med FF på Windows datorer och har aldrig upplevt någon form av monopol , bara att ändra standardwebbläsaren ju!

Sen att andra program använder sig av IE så som steam och msn messenger är väll inga konstigheter. Nog fan skulle jag vilja att folk använde företagets webbläsare i företagets operativsystem och det är ju inte mer än rätt. Tycker det är schysst av MS att ens låta folk byta webbläsare och släppa in andra på deras operativsystem.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLLA
... själv så tycker detta bara e löjligt och åter igen löjligt...

Är det inte mest fördröjningen som gör att det ser lite märkligt ut? Om det här hade hänt när Microsoft saboterade konkurrensen och sedan sov lugnt medan IE versioner fram till och med 6 "odlade" virus och trojaner på en hälsosam dos av schweizerost säkerhetshål, hade kanske ingen direkt sett något udda i beslutet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Jag förstår inte all negativitet mot detta.

EU ger alla en bättre och lättare valmöjlighet. Som det är nu så är IE störst, iten för att det är bäst, utan för att den stora massan knappt vet att det finns andra. Resultatet av detta blir att MS kan iom IE implementera egna regler för hur HTML skall tydas, vilket gör att websidor måste kodas för antingen IE, eller för ALLA andra webbläsare som följer den standard som är satt. Visst går det att lösa, men det är mycket mer pill att få en sida att se bra ut i både IE OCH alla andra, än om IE hade följt standarden så man bara behövde göra en sida som följer standarden w3c satt.

För det är så, ja för oss på SweC så är det inget problem att installera en annan webbläsare, men för de flesta, så är det itne ens något dom tänker på, dom använder det som finns, och accepterar det, dom VET inte hur andra webbläsare är, dom vill itne ens pröva dem. Och då får dom sitta där med ett slött IE.

Valmöjligheter är ALLTID bäst, är det då negativt att MS måste ge användarna det? Ni kanske vill att Sovjet skall återuppstå så ni kan flytta dit? Där någon annan hela tiden bestämmer vad ni skall ha.

Återigen är det inte valmöjligheten eller förenklingen av valet för massan som är problemet, utan hur EU-kommissionen reglerar sådana här små skitsaker medan dem samtidigt har medlemsländer som diskriminerar mänskliga rättigheter, inte är speciellt demokratiska och som inte står upp till kraven för EU-medlemskap. Inte att nämna hur hela EU tycks titta på Kinas Internetpolicier med förtjusning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CLLA
Själv så tycker jag bara att det är löjligt... IE är deras egna produkt så varför ska dom erbjuda andras produkter det e bara sjukt löjligt... Visst jag föredrar Firefox men då är det ju bara för mig att byta webb läsare själv så tycker detta bara e löjligt och åter igen löjligt...

+1

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evilmonkey
Ska de införa detta på andra program med ? :S
Anteckningar/notepad , paint, media palyer, kalkylatorn, utforskaren ?
verkar sjukt att andra företag ska få rida på Windows räkmacka! Vad ja vet får man inte heller välja webbläsare i OSX eller sin iPhone heller . Har jag missat nått när det gäller IE ? har alltid kört med FF på Windows datorer och har aldrig upplevt någon form av monopol , bara att ändra standardwebbläsaren ju!

Sen att andra program använder sig av IE så som steam och msn messenger är väll inga konstigheter. Nog fan skulle jag vilja att folk använde företagets webbläsare i företagets operativsystem och det är ju inte mer än rätt. Tycker det är schysst av MS att ens låta folk byta webbläsare och släppa in andra på deras operativsystem.

Men nu är det ju så att vi har en lagstiftning kring konkurrens och det av en anledning. Är inte jurist, men t o m jag förstår att lagarna finns och att de tillämpas av en anledning. Du frågar om det kommer införas på andra program, och det kan det mycket väl göra. Om EG/EU/vemsomhelst anser att någon annan utnyttjar ett nästan totalt monopol på ett olagligt sätt.

Det här är så över min kunskap att jag inte ens kan uttala mig om det är rätt eller fel. Jag får helt enkelt lita på lagnissarna och att de kan lagarna bättre än var jag kan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svengelska
Att jämföra två olika OS (Aka matbutiker) är helt orimligt. Windows är som Ica, i den butiken kan du ju välja olika produkter, så som du kan välja olika program (webläsare) i windows. Du kan ju köpa Ica's Juice eller Bravo Juice.

Jag tycker det är bra att EU har gjort det, dels att webläsarbranchen genererar pengar och det ska regleras.

Nu pratade jag knappast om urvalet i butiken, men det är väl knappats svårare för dig att välja olika märken av juicen som att gå in på de olika webläsarnas hemsida och ladda ner det själv? Om vi pratar om olika juicemärken skulle ju isf det här liknas med att butiken måste ha alla olika märken med juice osv ...

Det är inte svårare än att bestämma själv om man nu vill det, det märkliga är att man kan tvinga någon som gjort en produkt att tvingas rekommendera andra konkurrerande produkter.

edit, Om man lyckas göra en uppfinning som ingen annan kan konkurrera med så måste man ändå rekommendera andra tillbehör från andra märken för att jag inte ska ha monopol på något som ingen behöver använda om de inte vill? Ingen som ser det sjuka i det?
Windows har inte monopol på operativsystem, de har bara sitt eget operativsystem.

Permalänk
Keeper of Traditions

vilken korkad lag.... Oj, va jobbigt att installera en annan webbläsare... *facepalm*

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kan man äntligen bli av med IE då? Ser ju inte nån poäng med det här om man inte blir av med IE helt och hållet? Hittills så har man ju egentligen inte kunnat byta webb läsare, man har kunnat installera en till, men aldrig bli av med IE.

Permalänk
Medlem

Detta är bara en chimär som ska få det att se ut som att man tar krafttag mot Microsofts dominans och monopolställning på marknaden. I själva verket är det bara att man tvingar människor som inte bryr sig att göra ett aktivt val mellan en mängd (för dem) godtyckliga alternativ. Egentligen är det hela rätt befängt. Ska man som användare välja allt från bootloader till textredigerare? Det vettiga är ju att det finns ett förinstallerat standardalternativ och om det sedan inte passar en i smaken, ska man kunna byta. Att tvinga någon till att tvinga någon annan att välja mellan olika alternativ, när det egentligen inte behövs, är hårresande idiotiskt och i slutändan helt meningslöst.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Tycker det är idiotiskt att MS måste erbjuda andra webläsare utöver det egna enbart för en dom mot dom. om det va en lag skulle ja kunna acceptera detta men då skule ju även Apple och OSX behövagöra samma sak.

Detta är ju bara en massa gnäll för att MS har lyckats med något, vill dom int använda en produkt så gör inte det. Så otrooligt idiotiskt att en domstol ska besluta sådant här.

Ger ju inte speciellt stort förtroende för EU-domstolen om det är sådant här dom spenderar sin tid och pengar på =/

Permalänk
Medlem

Lever vi inte i ett "rättvist" samhälle? Isf ska ju alla appledatorer inte komma med safari förinstallerat.
Och om motargumentet är att microsoft är mycket större så tycker jag att det är korkat att ett företag ska få lida bara för att de är större än andra.

Det är som att EU skulle bestämma att intel inte får sälja sina egna styrkretsar men att AMD ska få det.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Helt värdelöst. Som att köpa en Volvo och kräva att jag ska kunna välja mellan olika motormärken ifrån typ Skoda, Saab, Ferrari osv.

Ne, helt sjukt att EU kommissionen kan säga åt microsoft att dom ska lägga in konkurrenters webbläsare i OS'et så folk ska kunna välja vilken dom ska köra med.