Permalänk
Medlem

Bra OS för enklare bruk

Verkar som om cd läsaren i gammla datorn dött så nu har jag ingen intern cd/dvd spelare.

Jag tänkte installera något OS från min nya dator som inte har någon cd/dvd spelare samt sedan lägga över hårddisken in i gammla datorn.

vad finns det för bra alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt frågan?

En bantad XP är bra för enklare system om det är det du frågar. Men varför flytta hårddisken? Installera från en USB-sticka eller nåt istället. Annars blir det hundratusen problem.

Annars finns ju små linux-distar typ damn small.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Funkar ens de tillvägagångssättet? Instalera OS:et på en dator, o flytta över hårddisken till en annan dator o köra det där. I de flesta fallen lär datorn inte vilja Boota OS:et, iaf inte om de e Windows.

Microsoft har nått verktyg för att göra ett USB-minne bootbart. http://windows.idg.se/2.12294/1.263467/installera-windows-7-m...

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

fast datorn i fråga stödjer inte usb boot, r:Grid är ganska säker att den där guiden gäller nyare datorer som stödjer usb boot.

moderkort: P5B-e

Permalänk
Medlem

Okej, köp en DVD för 200kr, annars vet ja inte nått annat bra direkt

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Re: Bra OS för enklare bruk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
Verkar som om cd läsaren i gammla datorn dött så nu har jag ingen intern cd/dvd spelare.

Jag tänkte installera något OS från min nya dator som inte har någon cd/dvd spelare samt sedan lägga över hårddisken in i gammla datorn.

vad finns det för bra alternativ?

Att köpa en dvdläsare kan ju vara bra så att du kan använda den i din dator i sign, annars är det ju bara att låna?

Är du säker på att den inte stödjer boot från usb? Drog igång precis en gammal athlon (en kärnig) och det moderkortet stödje usbboot, prova alla usbminnen du har och gå sedan in på "bootorder".
Skulle du hitta så rekommenderar jag detta program som gör allt auto
http://wintoflash.com/home/en/

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Funkar ens de tillvägagångssättet? Instalera OS:et på en dator, o flytta över hårddisken till en annan dator o köra det där. I de flesta fallen lär datorn inte vilja Boota OS:et, iaf inte om de e Windows.

Microsoft har nått verktyg för att göra ett USB-minne bootbart. http://windows.idg.se/2.12294/1.263467/installera-windows-7-m...

Linux klarar av att flyttas så.

Är du helt säker på att du inte kan boota med USB? (har du provat?)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur känslig linux är för hårdvaruförändringar. Men man kan ju alltid pröva att installera och flytta disken.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Jag vet inte hur känslig linux är för hårdvaruförändringar. Men man kan ju alltid pröva att installera och flytta disken.

Linux har ju sina drivrutiner i kärnan, och det kollas vid varje boot vad som ska laddas, så en flytt ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

En flytt är oftast inga problem med de flesta Linux, så länge man inte laggt in nå extra drivrutiner manuellt efteråt, t.e.x till grafik kort.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Funkar ens de tillvägagångssättet? Instalera OS:et på en dator, o flytta över hårddisken till en annan dator o köra det där. I de flesta fallen lär datorn inte vilja Boota OS:et, iaf inte om de e Windows.

Microsoft har nått verktyg för att göra ett USB-minne bootbart. http://windows.idg.se/2.12294/1.263467/installera-windows-7-m...

Har gjort det massor med gånger (dock endast Windows XP när det varit microsoft OS) så går gör det. Fast det kan säkert ge problem om man inte avinstallerar drivrutiner etc efter/innan flytten.