'vanligt ps3 eller slim?'

Permalänk
Medlem

'vanligt ps3 eller slim?'

Som ni ser i rubriken, vanligt eller slim?

Jag skulle vilja veta skillnaden mellan dessa, vilket är bäst, vilket är det värt att lägga pengar på?

Permalänk
Medlem

Det finns ju bara slim att köpa nu för tiden vad jag vet! Och skulle du hitta en gammal modell så finns det ingen anledning alls att välja den? Det går iofs inte att installera linux på slim modellen men det är i mitt tycke det enda negativa med slim.

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guffen86@hotmail
Det finns ju bara slim att köpa nu för tiden vad jag vet! Och skulle du hitta en gammal modell så finns det ingen anledning alls att välja den? Det går iofs inte att installera linux på slim modellen men det är i mitt tycke det enda negativa med slim.

Dom 2 fördelarna med Slim är väl först och främst att den drar betydligt mindre ström, har inte dom exakta siffrorna dock. Sen är den ju självfallet mindre, men det är ju upp till var och en om det är en negativ sak.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

Slim har stöd för att skicka DTS-HD Master och Dolby Digital True HD i bitstream men det är egentligen ingen skillnad jämfört med LPCM.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag tagit den nya då den är nyare Men utseendemässigt gillar jag den gamla mer!

Visa signatur

Ny sign på G

Permalänk
Medlem

Föredrar den gamla looken med pianoblack, fast den ända anledningen till att jag behåller min gamla är att jag har en del PS2 spel på hyllan och som jag fortfarande köper. Förutom det ser jag ingen fördel med att välja den äldre (Om dom gamla 60GB modellerna ens finns kvar?)
Har dock en PS2slim bredvid fast den där bara lånad

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Har inte en PS3 själv men vad jag har hört så ser fördelarna / nackdelarna med slim ut så här:
Fördelar:
*Fixat värme problem med blueray spelning.
*Mindre ström förbrukning
*Större hdd?

Nackdelar:
*Inget linux.
*Inget stöd för ps2.
*Knappar istället för touch?

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Avstängd

Den äldsta ps3 60gb har hårdvarustöd för ps2 spel, något som togs bort i senare versioner för det var för dyrt, de har istället ngn emulator, dessutom har den flera kontakter osv.
Jag är lite sugen på o ha en sådan, just för ps2 stödet, fast dyra begagnat priser :/

Om man redan har ps2 då ser jag ingen anledning o vilja ha en tjockps3.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Om du vill ha nån större chans med homebrew osv så bör du satsa på den stora. Annars är den lilla bättre på alla sätt, typ.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Den vanliga är den enda som det verkar gå att fixa homebrews till snart, så är det något för dig så är den det självklara valet.

Permalänk
Medlem

Den gamla modellen låter även mer har jag för mig! Men som sagt den enda som finns att köpa ny nu för tiden är väl slim så det är väl inte så mycket att välja på!

Visa signatur

|Intel Core i7-5820|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI X99S SLI PLUS|4x Crucial Ballistix Sport 4GB DDR4 2400MHz (16GB)|ASUS RTX 2070 Super 8GB|Samsung 840 EVO 250GB SSD|Samsung 850-series EVO 120GB M.2|Samsung 870 QVO 2TB SSD|Seagate 3TB|Seagate 2TB|Corsair AX 850W (80+ GOLD)|NZXT H440W - Vitt|Acer Predator XB241|Logitech PRO X Superlight|Steelkeys 6G|Windows 10 Pro Svensk x64|

Permalänk

Går fortfarande köpa fat från bla england. Jag har med hjälp utav mina egna öron kommit fram till att en kompis slim låter mer än fat, men det kanske skiljer fall till fall? vad vet jag.

Visa signatur

inför åldergräns på ÖÄ!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Den äldsta ps3 60gb har hårdvarustöd för ps2 spel, något som togs bort i senare versioner för det var för dyrt, de har istället ngn emulator

Bara NTSC konsoller hade EE chip, PAL konsoller fanns bara med emulering.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skäggig legend

Jag fick min PS3 40gb av min närmsta vän, då den fick det älskade YLOD;et. Jag fixade till den med värmepistol och har fungerat i 6 veckor.

Jag tycker du ska köpa slim, och teckna 3års försäkring - då du under stor sannolikhet kommer få YLOD efter lite mer än ett år vid mycket spelande, självklart då garantin gått ut.

Men overall: Slim!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C^W
Personligen hade jag tagit den nya då den är nyare Men utseendemässigt gillar jag den gamla mer!

Håller helt med om att den gamla är snyggare.

Jag köpte nyligen en PS3:a, ville egentligen ha den gamla men blev Slim ändå. Egentligen är den inte SÅ mycket mindre, är lite lägre och så. Tycker att den skulle haft samma utseende som den tjocka fast bara mindre. Det hade varit riktigt trevligt.

Hoppas du blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Jag gillade Ps3an 60gig versionen. Hade den funnits idag så hade det varit valuta för pengarna med nuvarande pris.

Slim ser plastig ut. En billigare variant i mitt tyckte.

Den äldre versionen är helt klart snyggare. Den har väl även touch? Det är lyx tycker jag!

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, med nu kom jag på en ny fråga: vad är YLOD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XHI
Jag fick min PS3 40gb av min närmsta vän, då den fick det älskade YLOD;et. Jag fixade till den med värmepistol och har fungerat i 6 veckor.

Jag tycker du ska köpa slim, och teckna 3års försäkring - då du under stor sannolikhet kommer få YLOD efter lite mer än ett år vid mycket spelande, självklart då garantin gått ut.

Men overall: Slim!

Lite onödigt teckna försäkringar då man har 3 års reklammationsrätt på fabrikationsfel vilket YLOD borde räknas som.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bozter
Tack för alla svar, med nu kom jag på en ny fråga: vad är YLOD?

Yellow Light of Death (YLoD)

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

Slim-versionen har väl inte heller någon strömbrytare så vitt jag förstår.. så den står på stand-by hela tiden.

Det kan man ju iof lösa med en trådlös strömbrytare från claes ohlsson.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Lite onödigt teckna försäkringar då man har 3 års reklammationsrätt på fabrikationsfel vilket YLOD borde räknas som.

Vem ska man vända sig till då? Butiken man köpt den ifrån eller till Sony?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggeh
Slim-versionen har väl inte heller någon strömbrytare så vitt jag förstår.. så den står på stand-by hela tiden.

Det kan man ju iof lösa med en trådlös strömbrytare från claes ohlsson.

Sony har fixat så slim knappt drar något på standby. Men det kan vara trevligt att koppla sin tv, förstärkare och ps3 till samma uttag i väggen och har en strömbrytare där. För allt tillsammans i standby drar en hel del och där lär det finns några hundralappar per år att spara in.

Trådlös strömbrytare från Claes Ohlsson är perfekt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Mer värt att lägga pengarna på en riktig dator.
Dom bra spelen kommer till pc iaf.

Permalänk

Du kan köpa min Ps3a billigt! :D. 80GB (Icke slim)

Visa signatur

Asus P7P55 LX i5 2,66, XFX 5770(Snart 2), Corsair VX 550W 80+, Corsair 4GB 1333MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenir
Mer värt att lägga pengarna på en riktig dator.
Dom bra spelen kommer till pc iaf.

En riktig dator som kostar minst 7000 kr? Sen stå ut med drivrutiner, installationer, virus, errors m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenir
Mer värt att lägga pengarna på en riktig dator.
Dom bra spelen kommer till pc iaf.

Right.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XHI
då du under stor sannolikhet kommer få YLOD efter lite mer än ett år vid mycket spelande, självklart då garantin gått ut.

Eeh?

Visa gärna statistiken på din *stora sannolikhet*

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Eeh?

Visa gärna statistiken på din *stora sannolikhet*

Han menar väl att det är mer sannolikt att felet uppstår efter att garantin gått ut. Brukar vara vanligt med det mesta.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Sony har fixat så slim knappt drar något på standby. Men det kan vara trevligt att koppla sin tv, förstärkare och ps3 till samma uttag i väggen och har en strömbrytare där. För allt tillsammans i standby drar en hel del och där lär det finns några hundralappar per år att spara in.

Trådlös strömbrytare från Claes Ohlsson är perfekt.

Det här är ju dock en vanlig missuppfattning. Enligt vad jag lyckades hitta drar den nya PS3:an bara 0.36W i standby och många av dagens TV-apparater drar inte ens så mycket i standby, jobbar själv med Philips TV-apparater och vet att dom är nere på 0.15W i standby. Har du alltså en PS3:a och en TV i standby drar dom (0.51W) vilket blir 4.5kWh på ett år som kostar under 10kr. Du kan alltså ha 10 uppsättningar utan att ens komma upp i en enda hundralapp på ett år. Hur mycket drar den fjärrstyrda strömbrytaren från Clas Ohlson drar? jag gissar på mer än 0.51W men kan dock inte hitta någon information om det. Det jag däremot vet är att många av fjärrströmbrytarna från ett annat märke, Nexa drar 0.6W: http://www.nexa.se/res/pdf/nexafjarrstyrning090130.pdf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Han menar väl att det är mer sannolikt att felet uppstår efter att garantin gått ut. Brukar vara vanligt med det mesta.

Och det är ovanligt att andra saker går sönder när dom blir gamla?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]