Permalänk

Spruta eld (fire breathing)

Jag har bestämt mig för att lära mig spruta eld och tänkte höra om kära Sweclockers kan ge mig några tips.

Tänkte börja lite lugnare med att lära mig få eld på mjöl och då undrar jag om det funkar med vilket mjöl som helst eller måste det vara majsmjöl?

Vart kan jag köpa lite lättare utrustning såsom facklor och liknande eller klarar jag mig utan en massa flashiga prylar i början?

Hur gör jag enklast en fungerade fackla eller liknande?

Hur farligt är det egentligen att köra med vätskor? Har läst en del om kemiska lunginflammationer m.m. som inte låter allt för trevligt...

Har vi kanske någon riktig eld kastare här på Sweclockers?

Mvh // Ingemansson

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Re: Spruta eld (fire breathing)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Vart kan jag köpa lite lättare utrustning såsom facklor och liknande...

Googlade lite och hittade denna sida http://www.waltreco.se/Default.aspx

Den verkar bra för att köpa facklor. Jag vet dock inte vilka krav en ''fire breather'' behöver

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr1dd
Googlade lite och hittade denna sida http://www.waltreco.se/Default.aspx

Den verkar bra för att köpa facklor. Jag vet dock inte vilka krav en ''fire breather'' behöver

Se där, billiga var de också blir nog ett samtal till de imorgon.

Lampolja(festival olja) har jag nu läst mig fram till att de ska vara det bästa att köra med när man känner att mjölet börjar bli töntigt!

Snubblade även över detta klippet som nu gjort mig ännu mer sugen på att lära mig!

http://www.youtube.com/watch?v=oU4nmsCny_Q

Vackert!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Entusiast

Det är farligt och kemisk lunginflammation är inget att leka med. Testa med vatten först också innan du ger dig på oljan så att du lär dig spruta ordentligt. Annars blir det lätt kladdigt. Spruta aldrig ensam heller utan se till att ha en kompis med som har en blöt handduk eller annan lämplig släckutrustning lätt tillgänglig. Lampolja är bra eftersom det kräver en veke för att brinna. Det gör det lite säkrare än många andra vätskor om olyckan skulle vara framme. Det är dock dåligt för magen och fruktansvärt dåligt för lungorna.
Det bästa är om du kan hitta någon som är duktig som kan lära dig IRL. Det är lite småtrick att tänka på så man inte bränner sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag på inget sett kunnig inom detta men har gjort det några gånger med bra resultat.

Innan du börjar måste du vara införstådd med att det finns risker. Först och främst är faran att få ner ångor i lungorna då kemisk lunginflammation inte är den festligaste åkomma man kan ha.

Förbered dig genom att ta en pinne och vira runt lite tyg som du fäster på lämpligt sett, stoppa ner din fackla i ett glas lampolja (festvals smakar klart bäst av de jag testat;)). Gå ut med en flaska vatten och öva på att blåsa nu medan din fackla står och marinerar sig. Andas in ordentligt så att du inte får in mer luft, ta lite vatten i munnen och spruta i ett lugnt temp ut vattnet. Få även in som vana att spotta ut de som finns kvar i munnen innan du andas in. När du känner att du får ett bra vattenmoln och det kommer naturligt att spotta innan du andas in så är det bara att hämta oljan och facklan. Resten är ganska självförklarande.

Kom ihåg att jag inte på något sett är duktig på detta utan lärde mig detta från en kunnig nisse på en fest (som Zotamedu också närvarade ).

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

filma första gången du gör det med olja så vi kan beskåda

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Re: Spruta eld (fire breathing)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Jag har bestämt mig för att lära mig spruta eld och tänkte höra om kära Sweclockers kan ge mig några tips.

Tänkte börja lite lugnare med att lära mig få eld på mjöl och då undrar jag om det funkar med vilket mjöl som helst eller måste det vara majsmjöl?

Vart kan jag köpa lite lättare utrustning såsom facklor och liknande eller klarar jag mig utan en massa flashiga prylar i början?

Hur gör jag enklast en fungerade fackla eller liknande?

Hur farligt är det egentligen att köra med vätskor? Har läst en del om kemiska lunginflammationer m.m. som inte låter allt för trevligt...

Har vi kanske någon riktig eld kastare här på Sweclockers?

Mvh // Ingemansson

http://img22.imageshack.us/img22/1688/firebreathing2006071570...

Vad du än gör, få inte för dig att tända eld på någonting du försöker spruta ut i första taget. Jag kan inte göra det men jag har ett par vänner som kan och det första de sa när jag sa att det vore coolt att kunna var att det där med att faktiskt sätta eld på saker är någonting som kommer efter ett rätt bra tag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vad du än gör, få inte för dig att tända eld på någonting du försöker spruta ut i första taget. Jag kan inte göra det men jag har ett par vänner som kan och det första de sa när jag sa att det vore coolt att kunna var att det där med att faktiskt sätta eld på saker är någonting som kommer efter ett rätt bra tag.

Jepp, man får leka blastoise ett tag verkar det som.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Precis som nivv och belga säger tänker jag få till en fin och jämn spridning med vatten innan jag häller olja i munnen!

Alltid trevligt med lite respons självklart kommer jag filma första olje försöket med ni får nog ha lite tålamod då jag tror jag ska försöka få kontakt med en som har blåst eld några år innan jag häller i mig just olja. Men har ni tur kanske det blir lite mjöl filmer, om nu inte det ser allt för töntigt ut!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Har för mig att en eldslukare jag pratade med sa att det är bra att dricka yoghurt innan. Hur som helst borde det ju inte skada?:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk

Sådär, en liten uppdate kanske vore på sin plats!! Kvällens bilder

DSC_0032.JPG

DSC_0042.JPG

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingemansson:

Sådär, en liten uppdate kanske vore på sin plats!! Kvällens bilder

DSC_0032.JPG

DSC_0042.JPG

Snyggt!
Ser ut att kanske vara lite för mycket olja i första bilden, men ändå riktigt snyggt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av belga:

Snyggt!
Ser ut att kanske vara lite för mycket olja i första bilden, men ändå riktigt snyggt.

Mitt lilla indian knep, jag använder inte olja, kemisk lunginflammation FTL!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingemansson:

Mitt lilla indian knep, jag använder inte olja, kemisk lunginflammation FTL!

OK, men lite för mycket vad det nu är då
Jag är imponerad oavsett

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av Ingemansson:

Mitt lilla indian knep, jag använder inte olja, kemisk lunginflammation FTL!

Vad använder du då? Någon alkohol?

Jag kör olja, kemisk lunginflammation gör ju allt lite mer spännande.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Vad använder du då? Någon alkohol?

Jag kör olja, kemisk lunginflammation gör ju allt lite mer spännande.

Det hela blir ju så mycket mindre coolt när man berättar vad det är! Det är potatis mjöl!

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Skrivet av Ingemansson:

Det hela blir ju så mycket mindre coolt när man berättar vad det är! Det är potatis mjöl!

Hmm, det är ju riktigt smart.

Kanske skulle gå ut testa skillnaden mellan stärkelser och olja när det blir mörkt. Borde ju dock bli bättre moln med olja men med potatismjöl är det ju riskfritt att leka om man är full vilket kan vara bra.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Har för mig att en eldslukare jag pratade med sa att det är bra att dricka yoghurt innan. Hur som helst borde det ju inte skada?:P

Grädde är bra. Så fet som möjligt... man får tydligen alltid ner lite i magen och det neutraliserar bra.

Permalänk
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Hmm, det är ju riktigt smart.

Kanske skulle gå ut testa skillnaden mellan stärkelser och olja när det blir mörkt. Borde ju dock bli bättre moln med olja men med potatismjöl är det ju riskfritt att leka om man är full vilket kan vara bra.

Tyvärr så blir det nog ganska mycket bättre moln med olja, men som sagt de bilderna jag länkad innan var tagna efter en flaska vin och det är ju verkligen inget att rekommendera att dricka innan man kör på med olja...

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.