Håller jag på att blir lurad? Köp från UK. Hjälp behövs!

Permalänk
Medlem

Håller jag på att blir lurad? Köp från UK. Hjälp behövs!

Hej,

Jag hittade en annons med ett musiksystem, jag mailade och fick snabbt svar att de gärna sänder systemet och att de vill använda sig av ett escrow company. Alltså ett bolag som ska hantera transaktionen säkert som en mellanhand.

Jag kanske är nojjig men jag anar lite ugglor i mossen.

Excrow bolaget som de vill använda är http://www.croftglobal-online.co.uk.tt/

Kan man kolla om det är ett ok bolag på något sätt, hemsidan verkar ok.

Har ni några tips på betrodda mellanhandsbolag inom EU?

MVH
Oscar

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Rent spontant, JA!

Hemsidan ger ett dåligt intryck och jag skulle personligen aldrig skicka pengar via dom.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk

Prova att googla på företaget och se ifall det skrivits något på forum och dyl. Det är nog lättaste sättet att ta reda på om det är ett bluff företag. Som du säger så ser ju hemsidan vettig ut iaf

Permalänk

Mitt WOT (Firefox Addon) säger att hemsidan inte är så säker, men testa och googla som dom andra sa.

Permalänk
Medlem

Seriös sida...

http://qweqewasd.freehostia.com/

Söker du efter ditt "tracking number" skickas du till "<inskrivet trackingnumber>.html".

Här finns det en post om samma sida (dock annat freehostia-konto).
http://www.escrow-fraud.com/fraud_data.php?id=9875

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk

Flashanimationerna på deras startsida ligger på domänen freehostia.com, vilket ju ger ett helseriöst intryck, och deras DNS-kontaktuppgift pekar på Ukraina.

Tur att du fick kalla fötter innan pengarna försvann.

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

försök få hans uppgifter så du kan polisanmäla han eller vad man nu gör.p
hur det än går till så måste du ju skicka pengarna till något konto inga större problem för polisen eller vad det nu blir att ta reda på vilka äger kontot.etc

Permalänk

Är med största sannolikhet scam. Länka gärna till annonsen.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Bara det att domänen slutar med .co.uk.tt säger väl tillräckligt?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Tack, jag hittade lite info sen.

Om jag någon annan gång skulle vilja köpa på distans, finns det några rekommenderade escrow bolag?

MVH

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscrug
Tack, jag hittade lite info sen.

Om jag någon annan gång skulle vilja köpa på distans, finns det några rekommenderade escrow bolag?

MVH

Nej man använder NÄSTAN aldrig escrow bolag, kör med paypal istället.

Permalänk
Medlem

Hur använder du paypal för att betala en vara och slippa bli lurad på att inte få någon vara?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscrug
Hur använder du paypal för att betala en vara och slippa bli lurad på att inte få någon vara?

Sök på forumet eller läs på paypals hemsida.