Compact Flash 5.0 färdigställt

Permalänk
Melding Plague

Compact Flash 5.0 färdigställt

En ny standard för minneskort av typen Compact Flash har publicerats av CFA. De uppdaterade specifikationerna möjliggör bland annat mer än 137 GB på ett enda minne.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På tiden! Undrar när kameror börjar stödja de fullt.

Permalänk
Medlem

144 petabyte should be enough for everyone.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
På tiden! Undrar när kameror börjar stödja de fullt.

Meningslöst...

Tänk dig ett minneskort med så mycket plats och fyllt med bilder sen krashar det

Vad gör man då?

Bättre att köra många 4-8GB kort till exempel

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Meningslöst...

Tänk dig ett minneskort med så mycket plats och fyllt med bilder sen krashar det

Vad gör man då?

Bättre att köra många 4GB kort till exempel

Kan ju vara bra med de nya kamerorna som stödjer HD-video t ex

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Precis. Och att nya standarder ofta leder till bättre priser för de gamla korten. Men folk som filmar, eller fotar väldigt högupplöst.

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Det finns många fördelar med CF. Gillar t.ex ATA-kompabiliteten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Meningslöst...

Tänk dig ett minneskort med så mycket plats och fyllt med bilder sen krashar det

Vad gör man då?

Bättre att köra många 4-8GB kort till exempel

Även om jag förstår vad du menar så tror inte jag att största anledningen till att man inför en ny standard är för att det ska få plats fler festbilder/semesterbilder utan för att den tidigare standarden helt enkelt var utdaterad - i förhållande till var marknaden är påväg.

Utöver detta så fastställer ju bara standarden att det finns möjlighet för minneskort större än 137GB och inte att alla kort som i framtiden kommer ut på marknaden är 137GB eller större. Antar att man bara vill komma fram till en standard som är framtidssäker och håller mer än något år.

Mer utrymme när behövas när priserna på HD-kameror sjunker och det okomprimerade filmerna hela tiden tar mer och mer plats. Högre överföringshastigheter är ju även detta mer än välkommet.

Permalänk
Medlem

Åh va skönt! Hoppas det kommer en kortläsare för usb 3.0 snart också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Meningslöst...

Tänk dig ett minneskort med så mycket plats och fyllt med bilder sen krashar det

Vad gör man då?

Bättre att köra många 4-8GB kort till exempel

Risken att ett minnerskort krashar är rätt liten Skulle va om man gjorde som jag, lyckades knäcka skrivskyddreglaget på ett SD-kort så den satte sig som skrivskyddad permanent

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Risken att ett minnerskort krashar är rätt liten Skulle va om man gjorde som jag, lyckades knäcka skrivskyddreglaget på ett SD-kort så den satte sig som skrivskyddad permanent

Jag har faktiskt haft ett SD-kort (Kingston) som kraschat på mig (2006).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Risken att ett minnerskort krashar är rätt liten Skulle va om man gjorde som jag, lyckades knäcka skrivskyddreglaget på ett SD-kort så den satte sig som skrivskyddad permanent

Löses med en bit tejp.
Sen är krasher vanliga, men som sagt, är ju inte tänkt att man ska ha trehundratjuttiofemmiljoner bilder utan höupplösta bilder och videor i RAW.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andnewman
Löses med en bit tejp.

Nej de gör de inte, för plastbiten flög ju iväg.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Nej de gör de inte, för plastbiten flög ju iväg.

Du kan ju fortarande tejpa för hålet, right?

Permalänk
Medlem

Vad fasen babblar aftonbladet om? Jag hänger inte med?

Aftonbladet

Backup bild ifall artikeln raderas/ändras

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ahlen
Vad fasen babblar aftonbladet om? Jag hänger inte med?

Aftonbladet

Står ju 48 bits adressering vilket egentligen borde bli um... 256TB?

Permalänk
Medlem

Aftonbladet är aftonbladet.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Du kan ju fortarande tejpa för hålet, right?

Det är inte ett hål som kan tejpas över likt gamla disketter, det är en pytteliten extra klent konstruerad strömbrytare...

Permalänk
Medlem

Hmm... Någon som vet läs och skrivhastighet på dom. Kanske skulle vara trevligt att ha operativsystemet på en sådan till min M-ITX istället för SSD. 8GB och ubuntu lär fundera bättre än mitt 4GB usb och ubuntu.

(Prestandan är ju inte det viktiga där utan snarare att undvika rörliga delar och dyra kostnader, så räknar ju knappast med någon likvärdig prestanda)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Det är inte ett hål som kan tejpas över likt gamla disketter, det är en pytteliten extra klent konstruerad strömbrytare...

Aha okej, sorry isf

Permalänk
Inaktiv

Aftonbladet är humor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Meningslöst...

Tänk dig ett minneskort med så mycket plats och fyllt med bilder sen krashar det

Vad gör man då?

Bättre att köra många 4-8GB kort till exempel

Kanske meningslöst för vissa men för oss som gillar fota time-lapse är det knappast meningslöst. Tråkigt att behöva sänka upplösningen för att få plats på minneskortet.

Sen hur ofta krashar ett CF-kort? Har aldrig blivit av med en enda bild genom åren pga det.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Står ju 48 bits adressering vilket egentligen borde bli um... 256TB?

Jag får det också till 256TiB.. Men här får de det till 144PB.
http://www.thinkdigit.com/Storage/Compact-Flash-5-spec-gives-...
Liksom WP:
http://en.wikipedia.org/wiki/CompactFlash

Och tydligen ska dagens kort stödja 28-bit adressering, vilket tydligen är 128GiB. Så vi räknar nog fel, på nåt sätt..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB