Program för lösenord,konto m.m

Permalänk
Medlem

Program för lösenord,konto m.m

Hej!

Tänkte höra om det finns nåt bra säkert program med lösenords skydd & kryptering i pakethanteraren Ubuntu 9-10 för att lagra alla lösenord, konton mappar viktigt info m.m.

Jim

Visa signatur

[Asus Z87-Deluxe][Intel Core i7-4770K] 2*Kingston HyperX 3K SSD 240GB] [2*Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB] [2*4TB WD RE Enterprise][2*Gigabyte GeForce GTX 780Ti GHz Edition Sli ] [Corsair AX 1200i] [Windows 8.1]

Permalänk
Medlem

I programmet seahorse ("Lösenord och krypteringsnycklar" i menyn) kan du lagra många lösenord låsta med ett enda lösenord, där kan du även generera krypteringsnycklar men de lämpar sig bäst att kryptera saker du ska skicka eller överföra någonstans. Om du ska lagra mappar osv skulle jag antingen ha en hel partition krypterad ("palimpsest" kan du göra det med, "Diskverktyg" i menyn om du har det installerat) eller göra en container med truecrypt. (truecrypt tror jag inte finns i pakethanteraren)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MarcusW!

Hittar inte seahorse vart det ligger? Det står att det är installerat redan på programhanteraren. finns det nått sök fönster för ubuntu 9.10 ?

Visa signatur

[Asus Z87-Deluxe][Intel Core i7-4770K] 2*Kingston HyperX 3K SSD 240GB] [2*Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB] [2*4TB WD RE Enterprise][2*Gigabyte GeForce GTX 780Ti GHz Edition Sli ] [Corsair AX 1200i] [Windows 8.1]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim26
MarcusW!

Hittar seahorse vart det ligger? Det står att det är installerat redan på programhanteraren. finns det nått sök fönster för ubuntu 9.10 ?

Alt+F2 är den vanligaste keycombon i DEs för att dra igång en launcher.

Permalänk
Medlem

KeePassX använder jag. Främst för Windows-kompatibilitetens skull.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jim26
MarcusW!

Hittar seahorse vart det ligger? Det står att det är installerat redan på programhanteraren. finns det nått sök fönster för ubuntu 9.10 ?

"Lösenord och krypteringsnycklar". Program -> Tillbehör ligger det under för mig, men jag kör Debian. Annars kanske det ligger under System -> Administration.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok hittade det tack för all hjälp, tips här

Visa signatur

[Asus Z87-Deluxe][Intel Core i7-4770K] 2*Kingston HyperX 3K SSD 240GB] [2*Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB] [2*4TB WD RE Enterprise][2*Gigabyte GeForce GTX 780Ti GHz Edition Sli ] [Corsair AX 1200i] [Windows 8.1]