Tolvkärnig Opteron på väg ut på marknaden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag tror inte AMD längre följer sin gamla standard med att ange Maximal effektförbrukning. Är dock inte helt säker.

Intel däremot anger någon form av snittförbrukning vid körning av deras egna testprogram (vet ej vilket).

Ok, är deras siffror direkt jämförbara idag?
Eller är AMDs fortfarande högre än dom varit om dom angett på samma sätt som Intel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Ok, är deras siffror direkt jämförbara idag?
Eller är AMDs fortfarande högre än dom varit om dom angett på samma sätt som Intel?

Du att jag gjorde lite snabba sökningar på ämnet och blev bara mer förvirrad faktiskt. Här en en länk där det finns lite att läsa om AMD/TDP/ACP.

Bäst är nog att gå in på AMD respektive Intels hemsida och leta efter specifikationer helt enkelt. Om någon vill ta sig tiden så citera gärna här eller skicka ett PM sen

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

proffsigt sätt att visa allmänheten en ny produkt på :S?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Det var ju någon på XS som klockade magny cours med 12 cores till 3GHz med stock kylning.

För att förtydliga, det är två stycken 6 kärniga Istanbul processorer som man placerat bredvid varandra och låter dem kommunicera via en HT link. Då varje processor har 2 minnes kanaler var så blir det fyra totalt. Det är alltså en liknande metod som Intel använde sig av med bla. Kentsfield processorerna alá Q6600.

Om man kan klocka den så mycket kanske den duger till spel också

Tror jag ska börja spara pengar för det här blir en jävligt skön hobbydator. Som även funkar skapligt till spel.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

frågan är väl vad ett atx kort(plus cpun) kommer ha för pris om det kommer några. Plus har för mig att jag läste någonstans att det inte komer finnas några bios för överklockning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doofy
48 kärnor :D, Gick AMD precis om Intel på serversidan nu?

http://www.wired.com/gadgetlab/2009/12/intel-48-core-processo...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
proffsigt sätt att visa allmänheten en ny produkt på :S?

Bilden är från Ebay auktionen på de fyra som läkt ut.

4 processorer per blad = 48 kärnor
7 blad per chassi = 336 kärnor
10 chassin per rack = 3360 Kärnor
och sen en kylanläggning stor som 3 rack för att klara värmen.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.