Radeon 5750(eller liknande) och ubuntu?

Permalänk
Medlem

Radeon 5750(eller liknande) och ubuntu?

Börjar bli dags att slänga ut skrället där hemma och investera i en ny burk. Har lite svårt för att bestämma mig dock för vilket grafikkort jag ska välja. Jag kommer främst att använda datorn i Ubuntu för dagligt bruk och bara använda Win 7 för spel.

Ett radeon kort hade ju suttit fint men eftersom jag främst kommer att köra ubuntu och drivrutinerna inte verkar funka topp så tvekar jag lite. Någon som sitter med ett radeon kort i 5-serien och kör linux som kan dela med sig av sina erfarenheter?

ps.
Jo jag vet att nvidia snart släpper nya kort. Men orka vänta!

Permalänk
Medlem

Vilka spel kör du i Windows? WoW eller maxa Crysis så att säga?

Jag rekommenderar alltid Nvidia om du kör något annat än Windows.

Visa signatur

Tiden uppenbarar allt.

Permalänk
Medlem

Spelar väl mest BF2 så där spelar det ju ingen roll men kommer att skaffa BC2

Permalänk
Medlem

Jag hade ett HD4850 förut. Hade tearing i video, ingen hårdvaruaccelerering för x264 och allmänt dålig prestanda. Bytte till ett Nvidia 9600 GT (sämre kort). Ingen tearing, VDPAU (fullhd flyter perfekt på 10% cpu) och bra prestanda i allmänhet. Jag hade valt Nvidia om du ska sitta främst i Ubuntu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nyllet81
Spelar väl mest BF2 så där spelar det ju ingen roll men kommer att skaffa BC2

Okey, din nuvarande CPU klarar BC2 då?

Jag skulle inte gå lägre än ett GTX 260 på grafikkortsidan. Anledningen till att jag rekommenderar Nvidia är drivrutinsstödet i linux.

Visa signatur

Tiden uppenbarar allt.

Permalänk
Medlem

Ok. Liten update ifall någon skulle trilla in på den här tråden. Köpte ett 5850 och har ingenting att klaga på när det gäller kompabilitet i ubuntu. Kör ubuntu 9.10 och Catalyst 10.3.

Dock fick jag hämta den senaste Catalyst-drivrutinen från hemsidan och installera manuellt, men det var enkelt. Finns guide på hemsidan. Blev lite strul efter en upgradering av kärnan men det var bara att avinstallera drivrutinerna och lägga in dem på nytt.