Logitech drar sig ur gamingmarknaden

Permalänk
Medlem

G500 och dess föregångare är de skönaste mössen som existerar har inte använt något annat sen MX510.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Logitechs rykte är tyvärr för dåligt för att sälja "high end" produkter, det är för evigt befläckat som lågbudget hur dyra grejjer de än spottar ur sig. Har man en gång fått lågbudgetstämpel är det i princip omöjligt att jobba bort, tar minst 10-20 år skulle jag säga. Enklare att starta ett nytt företag för ändamålet.

Att de sen spottar ur sig dyra OCH dåliga grejjer gör ju inte saken bättre.

SteelSeries känns betydligt fräschare både kvalitetsmässigt och designmässigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara dem inte slutar tillverka och sälja MX518... Fortfarande efter alla år den i särklass bästa musen till ergonomi och prestanda/klarar snabba ryck. Man växer ju fast med passformen så.. skulle vara katastrof att byta nu efter alla år.

Permalänk
Medlem

Äger ett G15, en mx518 och ett z530 5.1 system. Tråkigt att det inte blir några nya g-produkter

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Håller med som någon tidigare sa, Logitech skall hålla sig till ultra-flat etc.

Inget fel på logitechs rykte i mina ögon. Har haft mitt ultra-x sen 2003 eller nåt sådant. Varenda knapp är som ny. Så kvaliten är det inget fel på.

Däremot är ju gaming-grejerna i mitt tycke åt helvete för spejsade.

Spontanköpte ett logitech headset härom veckan..Nån "chat-modell" men fungerar helt ok i spel. Kvaliten verkar det inte vara något problem med heller samtidigt som det har en modern och stilren design.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av topfuel
Fel fel fel fel fel, G9 är ingen optisk mus det är en laser mus.

Goddag yxskaft...

Och hur tror du att en "laser mus" fungerar då? Jo, optiskt, såklart... Ljuskällan är en laser istället för en lysdiod. Det är enda skillnaden mot icke lasermöss (om vi inte går tillbaks till sent 80/tidigt 90-tal, då optiska möss krävde en speciell reflekterande musmatta med ett screentryckt grafiskt rutmönster för att fungera.)

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra. Har aldrig varit missnöjd med G-serien. G5, G9, G15 och G19 hann det bli för min del iallafall.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Saker som G5, MX518, G25, G27 är bra men resten är skit.
Men en sån tur att inte Logitech Illuminated tillhör gaming delen

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Vad synd!
Deras möss var ju faktiskt bra. Men några t-bord också men knappast prisvärda. Mindre kokurans = Dyrare för konsumenten

Permalänk
Medlem

Nu blev jag riktigt ledsen. Äger både på möss och tangentbord från logitech..
Speciellt deras möss är riktigt bra!

Om dom nu ska lägga ner marknaden för G serien så tänker jag inhandla typ 2nya möss av Logitech som ska ligga på "lager" här hemma fall det händer något.
Har aldrig varit så nöjd med möss som g5, g5 v2, mx518 m.m. och jag har testat 50tal olika av vänner och så.

Tangentborden var inget jätte speciellt vad jag tycker, sitter just nu på g15, funkar bra till spel pga macros och dylikt.

Permalänk
Medlem

Deras t-bord, g15, är förbaskat bra. även flera av mössen är riktigt bra. Trodde att marginalerna vägde upp att marknaden omsatte dåligt med pengar, finns ju även ett värde i den marknadsföring märket får iom med gamingprodukterna. Mitt anseende om logitech har höjts rejäl, primärt sett till kvalitén på deras produkter, i och med den bra upplevelse jag haft av deras gaming produkter. Detsamma för många vänner.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Har mx500 (utsliten saknar den) mx518, g5_v2 och ett logitech tangentbord.
Alltihop bra grejer, tråkigt det här

@LennyV:

1. Varken du eller topfuel behöver spela smart-ass. I "datorvärlden" brukar man skillja på optiska lasermöss och optiska icke-lasermöss genom att kalla icke-lasermössen för bara optiska. Antagligen var det så topfuel menade (även om han/hon inte uttryckte det så... trevligt).

2. Min mus flyger aldrig åt skogen upp i något hörn eller liknande (ja, jag spelar mkt fps bara så du inte tror att det skulle ha med något sånt att göra). Du bör nog fundera på att skaffa en bättre musmatta/underlag. Även om musen funkar bra "oftast" kan det vara ett problem med underlaget.

Ett sätt att testa underlaget är att luta musen så att sensorn kommer upp i luften (så mkt att sensorn inte registrerar underlaget längre). Flytta nu musen fram o tillbaka i sidled samtidigt som du långsamt sänker den närmare och närmare underlaget. När du kommer tillräckligt nära ska musen börja röra sig _normalt_, lyfter du uppåt lite igen ska den bara stanna... Om den får konstiga ryck och flyger iväg o skit när du går över den där gränsen där sensorn precis känner av underlaget kanske du behöver ett bättre underlag (eller en bättre mus om man har en billigare modell).

Annars är ju det självklara testet att du så snabbt du kan drar musen fram o tillbaka över skärmens mitt (enklast i sidled). Försök hålla dig vid skärmens mitt så du aldrig avsiktligt kommer nära skärmens kanter. Om musen/underlaget inte funkar bra kan musen glida iväg mot någon kant eller få ryck o flyga iväg random.
Mitt underlag? Ett svart halvcirkelformat skrivbordsunderlägg från ikea ;P ca 70cm diameter eller nått... består av en metallskiva (tung - håller sig på plats!) som är klädd med något slags svart skin/tyg/something. Funkar as-bra bara man inte har mkt handsvett. Då får man torka av den ibland med en bit hushållspapper/trasa.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Logitechs rykte är tyvärr för dåligt för att sälja "high end" produkter, det är för evigt befläckat som lågbudget hur dyra grejjer de än spottar ur sig. Har man en gång fått lågbudgetstämpel är det i princip omöjligt att jobba bort, tar minst 10-20 år skulle jag säga. Enklare att starta ett nytt företag för ändamålet.

Att de sen spottar ur sig dyra OCH dåliga grejjer gör ju inte saken bättre.

SteelSeries känns betydligt fräschare både kvalitetsmässigt och designmässigt.

Köpte nyligen en Steelseries Ikari mus då scrollen på min G9 till slut gav upp (gummit helt utslitet). Tycker om den riktigt mycket, men den känns väldigt billig om jag ska vara ärlig, G9an kändes mycket mer påkostad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Logitechs rykte är tyvärr för dåligt för att sälja "high end" produkter, det är för evigt befläckat som lågbudget hur dyra grejjer de än spottar ur sig.

Meh, definiera lågbudget? Ett märke som typ Trust är lågbudget för mig. Logitech (och tex Microsoft) är mellanklass, med vissa förgreningar åt både billighets- och lyxprodukter.

Själv nöjd ägare av G5 och G25...
Argumentet att de existerande produkterna kommer att fortsätta tillverkas håller tyvärr inte för tex rattarna:
Momo Force, G25 (och gäller sannolikt även G27) har producerats i stora, men ändå tydligt begränsade upplagor. När de är slut så är det sannolikt kört, och man kan inte ens få en i utbyte vid garantiärenden.
G25 går knappt att få tag i alls längre tex. (och ersättaren G27 har hela tiden varit bra mycket dyrare utan att det riktigt finns något som rättfärdigar det)

Så nu är man helt klart orolig över var man ska få tag i vettiga rattar med bra mjukvara och support framöver

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vem ska nu tillverka uppföljaren på underbara G25 !??!?!?! :'(

Permalänk
Medlem

Tråkigt :/ Tycker om min G5a

Permalänk

Det här låter helt sjukt. Logitech's G produkter är väl bland de mest omtyckta och mest prisvärda inom gaming.

Permalänk
Medlem

har själv G15 och sen ett par Z-4

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Men!
Har G15, G5, G9 och G35.
Vad ska man då ha efter detta?
Får hamstra G-series saker..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Folk verkar fortfarande tro att dom slutar att tillverka.
Dom kommer fortfarande tillverka och sälja det som finns ute.
men det kommer inget nytt inom G serien.

Faktiskt aldrig köpt något inom G-serien.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Nu kanske G-serien blir antik!? Har ett G15 första som kom ut i garderoben använder inte den för 5 öre xD

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdFr
Vem ska nu tillverka uppföljaren på underbara G25 !??!?!?! :'(

Logitech - G27 finns ju ute

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Logitechs rykte är tyvärr för dåligt för att sälja "high end" produkter, det är för evigt befläckat som lågbudget hur dyra grejjer de än spottar ur sig. Har man en gång fått lågbudgetstämpel är det i princip omöjligt att jobba bort, tar minst 10-20 år skulle jag säga. Enklare att starta ett nytt företag för ändamålet.

Att de sen spottar ur sig dyra OCH dåliga grejjer gör ju inte saken bättre.

SteelSeries känns betydligt fräschare både kvalitetsmässigt och designmässigt.

Skulle vilja påstå att SteelSeries känns mer budget faktiskt, bara provat dras headset(skräp) och ikari mus(plastig och billig känsla) dock... nej usch!

Permalänk
Medlem

Tråkigt att utvecklingen slutar men gött att existerande saker tillverkas.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vilja ha lite Logitech-grejer eller andra coola gaming-grejer. Men jag kan ingenting om det här.

Var ska man börja utan att behöva läsa tusen recensioner?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Kryssmästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qhrizz
Inte ok!!!!!

Äger G15 första generationen, G5, G9 och G500

Visa signatur

Dator: Chassi: Corsair Obsidian 800D Moderkort: Asus P8P67-pro CPU: Core I7 2600K (Kyld av Corsair H100) Minnen: Corsair veng. 8GB PSU: Corsair AX850 GPU: 2st XFX HD6950 1GB (non-reference.)

Permalänk
Medlem

Hoppas de anser att de kan sälja en "mainstreem" mus som slår G5v2. Den jag nu använder. Innan använde jag IntExplorer 4.0a, men då Vista kom så fungerade det inte för mig att köra 200hz på ps2.

Nu har jag vant mig vid den G5 Ergonomin och hade hoppats på att slippa förändra den drastiskt de närmaste åren.
Mössen med från mx serien är trevliga.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Sen går detta hand i hand med att spelindustrin på PC är döende.

Snarare är väl konsollspelen döende. Sony och Microsoft håller ju på att gå i Wii's fotspår och skapa rörelsekänsliga kontroller och med facit i hand, det blir bara löjliga gimmickspel av det. Hugget som stucket.

Men det är en annan debatt.

Synd att de inte fortsätter med att utveckla g-serien. Haft ett par produkter i den och dessa har varit super.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Inaktiv

Låter som många här tror att dom ska sluta med möss/tangentbord helt.

Permalänk

Jag har en Logitech G5, G15, och G25.
Vafan ska jag köpa för ratt när min G25:a pajar? Blir väl G27 men efter att den har pajat också? Logitech har enligt mig i princip monopol på rattar, jag är screwed den dagen när min G27:a pajar.
Samma sak med G15.. när min G15 pajar så köper jag nog en G19, men sen då? När min G19 pajar så är jag screwed.
Möss finns det dock gott om, använder just nu en Coolermaster Sentinel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Logitechs rykte är tyvärr för dåligt för att sälja "high end" produkter, det är för evigt befläckat som lågbudget hur dyra grejjer de än spottar ur sig. Har man en gång fått lågbudgetstämpel är det i princip omöjligt att jobba bort, tar minst 10-20 år skulle jag säga. Enklare att starta ett nytt företag för ändamålet.

Att de sen spottar ur sig dyra OCH dåliga grejjer gör ju inte saken bättre.

SteelSeries känns betydligt fräschare både kvalitetsmässigt och designmässigt.

Ehh.. har du rökt på eller?
Logitech är ju fan som Toyota, går aldrig sönder.
Har inte haft några som helst problem med några produkter från Logitech, det känns som att deras produkter håller för evigt.

Steelseries produkter ser designmässigt ut som hästskit, Logitechs produkter är hur sexiga som helst i jämförelse mot Steelseries.