Ubuntu Netbook Remix på en AAO110

Permalänk

Ubuntu Netbook Remix på en AAO110

Hej!

Jag funderar på att installera UNR i min Acer Aspire One 110.

Kommer det innebära några problem med wlan osv?

Kommer allt fungera "out of the box"?

Någon som kör unr på en aao?

Permalänk
Medlem

Prova med en "LiveCD".

Visa signatur
Permalänk

Ah jag har provat, då hitta den inte något nätverk eller så hitta den inte kortet, jag vet inte. Gäller det samma då för en installation?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carpediembaby
Ah jag har provat, då hitta den inte något nätverk eller så hitta den inte kortet, jag vet inte. Gäller det samma då för en installation?

Antagligen. Dock kan det vara så att du behöver drivrutiner "System->Administration->Hårdvarudrivrutiner".

Visa signatur
Permalänk

Jag provad LiveCD'n igen och denna gången fann den nätverket. Case closed!

Permalänk
Medlem

Lycka till, en uppgradering av ram minnet rekomenderas, Ubuntu är ganska krävande nu för tiden.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Lycka till, en uppgradering av ram minnet rekomenderas, Ubuntu är ganska krävande nu för tiden.

Kan inte hålla med där. Jag har en LG X110 med 1GB ram och jag märker aldrig av att swap partitionen används något. Men och andra sidan gör jag inget mer avancerat än att surfa med firefox, lyssna på musik med Spotify under Wine och att kolla på film med VLC ibland. aMSN används också.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en A110 (med 1,5 GiB RAM) som jag hade easy peasy linux i, som körde netbook remix-gränssnittet. Då ivf så funkade det mesta men var alltid något som var lite krånglande. Nu vet jag inte om det här var något specifikt med easy peasy men eftersom det bygger på ubuntu kanske det hänger ihop. T.ex. om man tryckte på stäng-av knappen i gränssnittet kunde det dröja ½ minut innan avsluta-rutan kom fram, som om NR låstes (andra program fungerade undertiden osv). Jag var ivf inte helt nöjd med det. Har för mig webcamen inte fungerade (kan ha fel).
Nu har jag moblin som jag trivs bättre med, A110 är ju en av få som har bra hårdvarustöd i det, även om det finns lite egenheter i det med (inte testat 2.1 versionen ännu).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

http://www.linuxmint.com/ Xfce RC1 kör jag på min, funkar hur bra som helst

Visa signatur

31337