Dustinhome - TV-historia

Permalänk
Medlem

Dustinhome - TV-historia

Bakgrund: Jag köpte en TV hos Dustinhome. Det var ett demo-ex med följande beskrivning:

"Produkten är kontrollerad, funktionstestad och levereras med full tillverkargaranti.

Komplett, slitet originalemballage. Mindre skönhetsfel kan förekomma."

Problemet var att den var inte alls komplett. Fotstativ och fjärrkontroll saknades. Dessutom hade TVn ett pixelfel, en lysande röd pixel som syns hur tydligt som helst mot svart bakgrund, den värsta typen jag vet.

Då de hade slarvat bort fjärrkontroll och stativ och inte hade någon motsvarande TV att erbjuda mig var ett återköp det enda som kunde ske. Då kontaktade jag dem igen för att se om det var möjligt att jag kunde behålla TVn mot rabatt för de saknade tillbehören samt pixelfelet. Jag ville gärna få behålla TVn oavsett felen om priset blev rätt helt enkelt för att slippa besväret med att försöka hitta en ny prisvärd TV.

Kopierar in mitt inlägg från Minhembio:

"Okej då var det här avklarat. TVn är på väg tillbaks till Dustinhome och de har tappat mig och min familj som kunder. Vill först bara säga att de ju tog tillbaks TVn utan kostnad för mig givetvis så det är ju ett litet plus att de åtminstone inte försöker vara överdrivet besvärliga, men där tog det slut på det roliga.

Efter totalt 8 dagar har jag enbart fått 3st mailsvar av dem, det tog mer än 48h mellan varje mail, ibland hela 3 dagar. Bara det är ju oacceptabelt lång tid. Sedan om man ringer in dit får man svaret att man ska vänta på deras mailsvar istället...

Först fick jag reda på att någon fjärrkontroll eller bordsstativ fanns inte kvar, de var borta. Lustigt att TVn stod som komplett då kan man ju tycka. Funktionstestad? Ja det kan man ju fråga sig med tanke på det extremt tydliga pixelfelet som syns hur bra som helst mot svart bakgrund.

Hursomhelst, vad jag försökte göra var att komma överens med dem om ett rabatterat pris. De bad mig då komma med ett förslag på hur mycket avdrag jag ville ha. Jag kollade då först upp vad det skulle kosta att köpa en ny fjärrkontroll till den och priset för den inkl. frakt, tull och moms skulle bli ca 500:-. Den fanns inte ens att köpa i Sverige och motsvarande Samsung fjärrkontroller i sverige som reservdelar kostar ca 500:-. Sen kollade jag upp foten och den hittade jag knappt åt. Ca 80 dollar kostade den och lägger man till tull, moms och allt sånt är det ju ca 800:-. Så totalt 1300:- skulle det kosta mig att ersätta de förlorade tillbehören.

Då var det ju det här med pixelfelet. Det är vad jag kallar en trasig panel, speciellt med tanke på att det är den värsta typen, nämligen en klart lysande röd pixel. Är väl svårt att uppskatta ett pris, men jag jämförde med vad jag sett en del demo-ex på Komplett säljas som har pixelfel, det brukar vara minst 1000:- i rabatt på dem, varierar givetvis med vilket nypris produkten har. Sen ska även tilläggas fraktkostnaderna. Jag betalade 349:- i frakt från Dustinhome och om det nu var den fraktkostnad de faktiskt betalar själva betyder det 349:- x 2 = ca 700:- i fraktkostnad som de skulle spara om jag inte behöver returnera den.

Jag valde mot det här underlaget att begära 2000:- i kompensation för saknade tillbehör, trasig panel, besvär och besvikelse av inte få utlovade saker samt att de sparar 700:- i fraktkostnader. Visst 2000:- kanske var lite i överkant på en TV som kostat mig 5344:-, men jag tyckte det skulle vara rimligt ändå och de kunde gott och väl visa lite goodwill.

Det tog 72h innan jag fick svar av dem. Hade funderat lite innan om det var rimligt att tro de skulle gå med på det eller försöka pruta lite på kompensationen åtminstone. Men jag hade verkligen inte förväntat mig vad de faktiskt erbjöd. De ville skicka mig en multifjärrkontroll, ett väggfäste och 500:- i rabatt... De skrev inte ens ut vad det var för multifjärrkontroll, men det kan man ju räkna ut att det blir något billigt skit som jag redan har. En multifjärrkontroll vill jag absolut inte ha då det är ofta de inte ens går att få att fungera perfekt mot TVns alla funktioner.

Sen ett väggfäste... Jag har en TV-bänk som har en enkom vägg för att hänga upp TV utan att behöva hänga den på en vägg. Vill helst inte använda den för det, men hade tänkt göra det nu då jag inte fick något stativ, annars har den bara fungerat som kabelgömmare.

Sen att de har mage att bara erbjuda 500:- rabatt vilket inte ens är vad de sparar in i fraktkostnader är ju absurt. Jag tycker det här är fullständigt vansinne, kanske bara är jag som överreagerar, men de ersätter ju inte ens tillbehören på ett tillfredsställande sätt och sen erbjuder de vad som max skulle vara en vettig kompensation för ett icke-störande pixelfel.

Vilket skämt den här butiken har blivit. Visst låt bli att erbjuda mig något annat än att återsända TVn, men om ni erbjuder något så gör det åtminstone på ett allvarligt menat sätt och inte som ett dåligt skämt som det tog nästan 1v för er att komma på. "

Permalänk
Medlem

Jag skulle klassa död pixel som skönhetsfel, dock skulle jag vilja att det stod död pixel men då skulle väl tvn aldrig bli såld.

Sen att det tog så lång tid mellan svaren, dustin måste väl få tid att kolla upp priser och så för stativ, kontroll mm.

Dock så borde du fått mer rabatt. Jag gillar dustin men hadlar mest på inet. = /

Visa signatur

Antec Sonata III - e4300 - true . 8800gts 320mb

Permalänk
Medlem

Visst var det riktigt dåligt att fot & fjärrkontroll saknades, det är ju centrala delar av en TV.
Enstaka pixelfel klassas däremot inte som fel, så på den punkten har de inte gjort något fel. I praktiken så är nog många returer just pga pixelfel, dvs folk använder distansköpslagen för att lämna tillbaka TV'n eftersom pixelfelet i sig inte är giltig orsak för reklamation. Så jag skulle gissa att din TV har varit hemma och "vänt" hos nån som inte heller gillade pixelfelet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Style
Jag skulle klassa död pixel som skönhetsfel, dock skulle jag vilja att det stod död pixel men då skulle väl tvn aldrig bli såld.

Sen att det tog så lång tid mellan svaren, dustin måste väl få tid att kolla upp priser och så för stativ, kontroll mm.

Dock så borde du fått mer rabatt. Jag gillar dustin men hadlar mest på inet. = /

De har 100% pixelgaranti på TVn så att kalla det skönhetsfel vore lite konstigt. Sen sålde de ett annat demo-ex av en likadan TV som hade exakt samma beskrivning med tillägget "repad fot". Så repad fot verkade inte ens ligga under skönhetsfel.

Sen tog inte svaren lång tid på grund av att de skulle kolla upp saker, åtminstone inte mycket extra tid. För när man ringde in sa de att de låg efter i supporten och det verkar ju vara mer standard än undantag med Dustinhome på sistone. För övrigt tror jag inte de har kollat upp några priser på tillbehören själva eller så gjorde de det och insåg hur mycket dyrare de var än att erbjuda en multifjärr och ett väggfäste...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Visst var det riktigt dåligt att fot & fjärrkontroll saknades, det är ju centrala delar av en TV.
Enstaka pixelfel klassas däremot inte som fel, så på den punkten har de inte gjort något fel. I praktiken så är nog många returer just pga pixelfel, dvs folk använder distansköpslagen för att lämna tillbaka TV'n eftersom pixelfelet i sig inte är giltig orsak för reklamation. Så jag skulle gissa att din TV har varit hemma och "vänt" hos nån som inte heller gillade pixelfelet.

Som sagt 100% pixelgaranti på TVn. Visst man undrar ju ifall det är som demo-ex returer med pixelfel hamnar. Då har de ju ingen TV att ersätta med så då får kunden antingen välja att behålla den eller gå igenom besväret att skicka tillbaks den. Nu hoppas jag verkligen inte Dustinhome har detta som system, då får de allt ta och skriva ut att det är döda pixlar i beskrivningen.

Permalänk

Men herregud kontakta tillverkaren istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Men herregud kontakta tillverkaren istället

Den är gråimporterad. Det är Dustinhome själva som tagit på sig 100% pixelgaranti på gråimporterna. Tror inte Samsung heller är speciellt intresserade att ersätta tillbehör som Dustinhome slarvat bort på en begagnad TV.

Permalänk
Medlem

Vad är meningen med den här tråden? Du köpte ett demo-ex och det fattades grejer, det var väl nästan väntat? Pixelfel, tough luck. Att du inte fick 2000 kronor tillbaks är väl inte så konstigt? Det enda av diskussionsvärde är väl huruvida det är klokt prioritera ett lågt pris framför allt annat. Snålheten bedrar visheten, som man brukar säga.

Det känns som om den här tråden är ännu en gnälltråd som startats för att sätta press på en återförsäljare med närvaro på det här forumet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det är mycket gnälltrådar nuförtiden. Oftast får man en skev bild eftersom man bara hör ena sidan. I det här fallet behöver jag inte ens höra andra sidan för att konstatera att det bara är gnäll från en snåljåp.

Som sagt, demoex med skönhetsfel. Du fick inte 2000:- extra rabatt!? So what? Var glad att de gick med på ett återköp.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Vad är meningen med den här tråden? Du köpte ett demo-ex och det fattades grejer, det var väl nästan väntat? Pixelfel, tough luck. Att du inte fick 2000 kronor tillbaks är väl inte så konstigt? Det enda av diskussionsvärde är väl huruvida det är klokt prioritera ett lågt pris framför allt annat. Snålheten bedrar visheten, som man brukar säga.

Det känns som om den här tråden är ännu en gnälltråd som startats för att sätta press på en återförsäljare med närvaro på det här forumet.

Kan hålla med där. Skicka tillbaka det då om du inte är nöjd med deras erbjudande. Bra att de försöker ge en rimlig kompensation.

Permalänk
Medlem

Köp aldrig ett demo-ex, man vet aldrig vad de gått igenom.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Det är mycket gnälltrådar nuförtiden. Oftast får man en skev bild eftersom man bara hör ena sidan. I det här fallet behöver jag inte ens höra andra sidan för att konstatera att det bara är gnäll från en snåljåp.

Som sagt, demoex med skönhetsfel. Du fick inte 2000:- extra rabatt!? So what? Var glad att de gick med på ett återköp.

Allvarligt talat, har ni ens förstått vad jag skriver. Ja det är ett demo-ex, men den skulle vara komplett dvs. inte sakna tillbehör. Skönhetsfel är ju ifall det är repor och liknande på den, inte trasiga pixlar, saknade tillbehör.

Glad att de gick med på återköp? De har inte levererat den utlovade produkten enligt beskrivning och jag ska vara glad att de går med på återköp? Vilket skämt, det vore ju lagbrott annars.

Om det saknas delar värde ca 1300:- som skulle ingå och TVn är inte är i det skick beskrivningen säger och de erbjuder 500:- i ersättning för det, det är vad jag kallar ett stort skämt och förolämpning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Kan hålla med där. Skicka tillbaka det då om du inte är nöjd med deras erbjudande. Bra att de försöker ge en rimlig kompensation.

Hur kan du kalla det rimlig kompensation?

Säg att du köper en ny TV för 10 000:-. Inget demo-ex, inte för det ska spela någon roll, eftersom detta demo-ex endast skulle skilja sig mot en ny TV med små skönhetsfel och en nött kartong.

Du får inte med någon fjärrkontroll, du får inte med något fotstativ, du får en trasig pixel. Eftersom det var deras sista TV blir du bara erbjuden återköp. Den här TVn är väldigt svår att få tag på och du vill verkligen behålla den så eftersom du kan leva med pixelfelet försöker du komma överens om en kompensation.

Du vill köpa tillbehören som saknades vilket kommer kosta 1300:- och sedan få rabatt för pixelfelet. Vad de erbjuder dig är en multifjärrkontroll samt ett väggstativ värde ca 300:- och 500:- i rabatt utöver det.

Varsågod och acceptera det. Jag skulle kalla dig blåst om du gjorde det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Hur kan du kalla det rimlig kompensation?

Säg att du köper en ny TV för 10 000:-. Inget demo-ex, inte för det ska spela någon roll, eftersom detta demo-ex endast skulle skilja sig mot en ny TV med små skönhetsfel och en nött kartong.

Du får inte med någon fjärrkontroll, du får inte med något fotstativ, du får en trasig pixel. Eftersom det var deras sista TV blir du bara erbjuden återköp. Den här TVn är väldigt svår att få tag på och du vill verkligen behålla den så eftersom du kan leva med pixelfelet försöker du komma överens om en kompensation.

Du vill köpa tillbehören som saknades vilket kommer kosta 1300:- och sedan få rabatt för pixelfelet. Vad de erbjuder dig är en multifjärrkontroll samt ett väggstativ värde ca 300:- och 500:- i rabatt utöver det.

Varsågod och acceptera det. Jag skulle kalla dig blåst om du gjorde det.

De sålde en TV de trodde vara komplett, men visar sig inte vara det. De erbjuder dig att skicka tillbaka den. Du är sur eftersom du inte får nära 40% rabatt på TVn? Självklart vill de inte ge dig 40% rabatt på en TV som redan är nedsatt som demo-ex. De kan ju säkert få den såld med några hundra extra i avdrag och bundla den med nån multifjärr. Sluta gnäll och köp en annan TV.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
De sålde en TV de trodde vara komplett, men visar sig inte vara det. De erbjuder dig att skicka tillbaka den. Du är sur eftersom du inte får nära 40% rabatt på TVn? Självklart vill de inte ge dig 40% rabatt på en TV som redan är nedsatt som demo-ex. De kan ju säkert få den såld med några hundra extra i avdrag och bundla den med nån multifjärr. Sluta gnäll och köp en annan TV.

Nej jag är sur för att jag väntade i nästan en vecka på besked om jag skulle skicka tillbaks TVn eller bli erbjuden kompensation. Hade jag fått svar direkt att "nej vi kommer inte erbjuda kompensation" eller "vi kommer att erbjuda en extremt orimligt låg kompensation som inte ens täcker de saknade tillbehören" så hade jag kunnat skicka tillbaks TVn direkt istället för att gå ovetandes under en veckas tid.

Och det handlar inte om att få 40% rabatt på TVn. Det handlar om värdeminskning då tillbehör saknas och panelen är trasig. Hade TVn varit som utlovad och jag bett att få 2000:- i kompensation för att den hade skönhetsfel eller något som fanns i beskrivningen så hade det varit 40% rabatt.

Permalänk
Medlem

Trist, kanske inte såg det men vad jag förstod köpte du TV:n för 5300, vad kosta den från början?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem

vågar man fråga va de är för tv som är så svår o få tag i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbx8
Trist, kanske inte såg det men vad jag förstod köpte du TV:n för 5300, vad kosta den från början?

Det stod 6995:- som ordinarie pris. Jag är inte helt säker på priserna på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av contra
vågar man fråga va de är för tv som är så svår o få tag i?

Det var en Samsung LCD av modell B554. Det är en gråimporterad variant som motsvarar B550 fast med annat utseende. Mitt exempel med svår att få tag på var mer menat ifall man köpte en ny TV och då skulle den ju behöva vara svår att få tag på annars skulle man få en helt ny om den hade 100% pixelgaranti. Köper man en icke gråimporterad så kan man ju vända sig direkt till Samsung. Men det här är väl vad som händer då Dustinhome gråimporterat och ger en egen pixelgaranti. Alla produkter som då har pixelfel hamnar på fyndavdelningen, fast de väntar givetvis med att lägga dem där tills de inte har några ersättningsexemplar kvar. Sen låter de bli att skriva ut pixelfel eller kallar dem "skönhetsfel".

Jag förstår givetvis att de inte vill ersätta mitt demo-ex med en ny TV exv. en B550 som de säljer ny fortfarande även fast det är en likadan TV förutom liten skillnad i design.

Ärligt talat så kändes priset för bra för att vara sant. Men det var från vad jag trodde var en pålilig butik och beskrivningen sa komplett och funktionstestad. Små skönhetsfel och sliten kartong var vad som gjorde den till ett demo-ex. De sålde ju även en likadan TV, demo-ex, för samma pris med skillnaden att den hade repad fot utöver små skönhetsfel och sliten kartong. Utgick då ifrån att den här var i snäppet bättre skick.