tradera.se, tvunget att köpa ?

Permalänk
Medlem

tradera.se, tvunget att köpa ?

Hej.

För ett tag sedan så vann jag en auktion av ett föremål på tradera.se.

När jag lite senare klickat in på säljarens profil för att kolla lite omdömen, kommer jag över att han nyligen köpt varan som han nu säljer.
Jag är rädd för att han köpt en söndrig vara, & nu försöker sälja den.

Är man tvungen att betala för en vunnen auktion på tradera ?
kan säljer "tvinga" mig att betala, eftersom han har mina uppgifter som står på min profil.

Är lite orolig eftersom det handlar om en ganska så stor summa pengar.

Tack på förhand.

ps. har googlat rundor men har inte hittat nått svar.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Behöver bara ett ja, eller nä.

Tack.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Rent juridiskt sett kan ingen tvinga dig att betala en vara vid vunnen auktion, avsett vad säljaren än skriver. Tror inte heller det står nånting om det i Traderas regler och villkor, men kan ha fel där.
Det du som köpare riskerar vid uteblivet betalande är så klart negativt omdöme vilket man i största grad vill undvika.
Dock så skulle jag tro att om användaren du köpte av är en seriös användare, dvs. har flertalet hundratals positiva omdömen både som säöjare och köpare eller vilket som, så tror jag inte det är nån större fara att han säljer en trasig vara. Utan att nämna det förstås.
Annars får du väl helt enkelt fråga rakt ut?

Edit. Lite snabbinfo från Tradera:

Vunnen auktion/köpt objekt

Om du har det högsta vinnande budet när en auktion avslutas har du vunnit budgivningen. Auktionen har då skapat ett bindande avtal mellan dig och säljaren. Samma sak gäller om du har köpt ett objekt till fast pris.

Vinnarmail från Tradera

När du vunnit en auktion eller köpt ett objekt till fast pris får du ett s.k vinnarmail från Tradera. Här står vilket belopp du ska betala och du hittar även säljarens uppgifter i mailet. Ibland har säljaren valt att inkludera ett meddelande i vinnarmailet. Meddelandet kan innehålla betalningsinformation, fraktkostnader m.m. Läs mailet noga så du inte missar viktig information.

Informationen i vinnarmailet hittar du även på Mitt Tradera » Mina köp

Saknas meddelande från säljaren i vinnarmailet brukar säljaren själv kontakta dig (vanligtvis via e-post) med betalningsinformation.

Skulle du inte höra något från säljaren inom några dagar kan du själv ta kontakt. Du hittar säljarens kontaktuppgifter vinnarmailet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

[I]Vunnen auktion/köpt objekt

Om du har det högsta vinnande budet när en auktion avslutas har du vunnit budgivningen. Auktionen har då skapat ett bindande avtal mellan dig och säljaren. Samma sak gäller om du har köpt ett objekt till fast pris.

Är fortfarande lika förvirrad.

" Auktionen har då skapat ett bindande avtal mellan dig och säljaren"

Det måste menas med att det är köparens & säljarens deal? tradera har inget med det att göra då ?

Jag vågar inte ta chansen att betala, säljaren har heller inte många omdömmen.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Nej du är inte tvingad.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Nej du är inte tvingad.

Tack.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
Behöver bara ett ja, eller nä.

Tack.

Inte bumpa
*låst*