Spelmotor ger DirectX 11 i webbläsaren

Permalänk
Melding Plague

Spelmotor ger DirectX 11 i webbläsaren

Spel i webbläsaren har länge legat både ett och två steg bakom traditionella datorspel på den grafiska sidan. Detta kan nu komma att ändras med Webvision som gör det möjligt för utvecklare att använda allt ifrån DirectX 11 till Havok och PhysX direkt i webbläsaren.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Grymt!

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem

Väldigt grymt! Härligt att se att "webben" utvecklas

Permalänk
Medlem

Lät ju riktigt coolt. Förhoppningsvis får vi se något roligt av det här.

Permalänk
Medlem

tufft!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Coolt, men det är ju inte direkt en nyhet att spela snygga 3D-spel i webbläsarn som man får känslan av i artikeln.
Quake live och Battlefield Heroes är ju två exempel på bra sådana spel.
Kul att utvecklarna får bättre utvecklingsmöjligheter dock!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Skulle vara nice med openGL stöd för då skulle spelen kunna bli cross platform. ChromeOS någon?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

BFH spelas väll inte i webbläsaren, man startar väll bara det genom webbläsaren som med The Hunter.

Hoppas att hela spelmotorn ligger på internet så man kan bygga häftiga hemsidor med hjälp av den. Skulle vara mycket roligare att spela igenom aftonbladet.se än att bara scrolla nedåt.

Permalänk
Medlem

Steam i webbläsaren hade inte varit fel om man kör ett otroligt slimmat OS! Inbyggt på moderkortet hade varit ännu bättre:)

Permalänk
Medlem

Av någon anledning får jag upp bilder av Runescape i Crysis grafik i huvudet... Dock så är ju Runescape Java baserat och då skaparna faktiskt hete Java Gaming eXperts - JaGeX, så känns det inte troligt med en sådan uppdatering.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Skulle vara nice med openGL stöd för då skulle spelen kunna bli cross platform. ChromeOS någon?

http://www.khronos.org/webgl/ går nog att använda på något sätt om man fulhackar in det ;D

Permalänk
Medlem

Härligt allt som behövs är ett beroendeframkallande mmorpg.

Permalänk

Äntligen kan Runescape advancera grafikmässigt!

Jag har inte spelat Runescape på aslänge men... bra ändå

Och tror ni man klarar sig på en 27/11 lina ?

Vissa spel borde ju (om de är riktigt advancerade grafikässigt) vara nerladdningsbara.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grim_reaper_SwE
Äntligen kan Runescape advancera grafikmässigt!

Jag har inte spelat Runescape på aslänge men... bra ändå

Och tror ni man klarar sig på en 27/11 lina ?

Vissa spel borde ju (om de är riktigt advancerade grafikässigt) vara nerladdningsbara.

Runescape är ju nerladdningsbart kan man säga. Vissa filer (t.ex texturer) är cachade på datorn. Om du kollar i C:\ så har man en mapp som heter ".jagex_cache_32". I den ligger mappen "runescape".

Bara för att man spelar det i webbläsaren behöver inte det betyda att inga filer lagras på hårddisken. Det skulle vara väldigt laggigt om det inte var så.

Permalänk
Medlem

Slutar nog lite som google vill ha det med Chrome-OS. Allt på webben och det enda du behöver är en webläsare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ser inte nyttan.

Onlinespel behöver inte inte köras via någon webbrowser, jag ser helt enkelt ingen fördel i det. Det ända roliga jag kan tänka mig är sådana där små minispel eller för att testa demos av spel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Jag ser inte nyttan.

Onlinespel behöver inte inte köras via någon webbrowser, jag ser helt enkelt ingen fördel i det. Det ända roliga jag kan tänka mig är sådana där små minispel eller för att testa demos av spel.

Med hjälp av detta kan det bli lättare att exempelvis spela på flera OS.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Med hjälp av detta kan det bli lättare att exempelvis spela på flera OS.

Skulle vara den bästa friheten i datorvärlden om man bara kunde hitta vilket OS som helst och alla spel fungerade

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chila
Skulle vara den bästa friheten i datorvärlden om man bara kunde hitta vilket OS som helst och alla spel fungerade

Så länge de inte kommer använda sig av DirectX så kan detta bli en möjlighet. Ta en titt på Quake 3 live

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Detta = WoW+Farmville.
Såfort någon utvecklar ett någorlunda beroendeframkallande spel med den motorn har den personen tagit över världen. (Någorlunda) Snyggt men samtidigt lätttillgängligt.

Permalänk
Inaktiv

Innebär detta minskat beroende på operativsystem så kan det gå hur långt som helst. Ska bli intressant att följa.

Permalänk

Någon kommer blir löjligt rik på att integrera detta i sociala medier (facebook t.ex).

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk

Men lär det inte bli svårt att pressa ur bra prestanda om man kör avancerade saker från webbläsaren?

Permalänk
Medlem

Nu är det bara trodnätet kvar, sedan kan man äntligen navigera nätet som William Gibson förutsade på -80 talet i boken neuromancer.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

DEMOSCENE !

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Nu är det bara trodnätet kvar, sedan kan man äntligen navigera nätet som William Gibson förutsade på -80 talet i boken neuromancer.

Gah, jag har glömt bort det, läste ju neuromancer här om året. '/g trodnet' ger inga resultat. Jag är förvirrad, länk plox?

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Varför mår jag bara dåligt när mer och mer saker flyttar in i webläsaren?! Snart finns det inte ett jota på din fysiska dator. Det är bara en portal till "din dator" som råkar stå nån annanstans.

Skulle du ladda hem piratat material kan de se direkt vem det är -> det knackar på dörren -> *2sec POW* -> svart påse över huvudet sen in i en bil.

Ju mer vi trycker in i webläsaren ju mer krympt blir vår frihet.

Permalänk
Medlem

Nice ett steg närmare till plattforms oberoende spel, hatar fortfarande att windows är den enda spel plattformen för de större spelen.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Varför mår jag bara dåligt när mer och mer saker flyttar in i webläsaren?! Snart finns det inte ett jota på din fysiska dator. Det är bara en portal till "din dator" som råkar stå nån annanstans.

Skulle du ladda hem piratat material kan de se direkt vem det är -> det knackar på dörren -> *2sec POW* -> svart påse över huvudet sen in i en bil.

Ju mer vi trycker in i webläsaren ju mer krympt blir vår frihet.

Förstår din tanke. Men det beror ju på hur man ser på det. Om man ser webbläsaren som ytterligare ett alternativ att spela och programma i, så ökas ju istället vår frihet. Jag tror på en kombination, där vi dels fortfarande har möjlighet att köra spel och program helt privat, utan uppkoppling. Dels utnyttjar webben och vad browsrarna kan vara kapabla till. I stora drag iallafall.

Sedan är det ju självklart att man ska värna integriteten. Inte för att jag piratar och har mig, utan av rent principiella skäl.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Jag ser inte nyttan.

+1
Det ser ju fortfarande ut som att man måste ladda ner spelet till datorn och att det exekveras lokalt, så vad är skillnaden mot ett "vanligt" spel förutom att renderingen sker i webbläsaren? Det verkar ju inte som att front- och backend ligger på olika datorer?

Enda fördelen jag kan se är att man kan slippa flash för små minispel men det framgår inte heller om installationen av spel i Webvision är lika transparent som för tex flash-spel...

Nej jag tänker vara morgongrinig och säga att sådan här nymodigheter behövs inte

Eller så har jag helt missat något