Itunes når tio miljarder nedladdningar

Permalänk
Melding Plague

Itunes når tio miljarder nedladdningar

Apples musikbutik Itunes är populär. I dagarna passerade tjänsten tio miljarder nedladdningar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att man får se lite fakta på att de går bra för de digitala butikerna.
Undra om den 10'000'000'000 fick en popup där det stod "you are the 10 billion downloader, click here":P

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Apple har fatta det hela, kanske tid att sluta pusha cd skivor så hårt och börja hitta nya vägar? <3 spotify

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk

Dagen jag kan köpa lossless-komprimerad musik på nätet överger jag cd-skivor. Inte förr.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat apple
Men fortfarande så lockar ni inte mig som kund :/

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
Bra jobbat apple
Men fortfarande så lockar ni inte mig som kund :/

Det kommer dom göra när du får betalt för att ladda ner va? Eller iallafall gratis.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

iTunes Storen är den överlägset bästa webbutiken för musik som jag har stött på.
Sen är priset på 9 kr/låt alldeles lagom. Jag har inte köpt så mycket musik, runt ett 40-tal låtar. Då mest album som jag velat ha och inte enstaka låtar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av defaultusername
Dagen jag kan köpa lossless-komprimerad musik på nätet överger jag cd-skivor. Inte förr.

Jag håller med om att det är tråkigt att man inte kan köpa musik i något lossless-format. Men om man som de flesta gör spelar upp det på sin laptop, genom inbyggda högtalare i datorskärmen eller i mp3-spelaren med taskiga lurar så märks knappast skillnaden mellan mp3 och lossless.

Däremot så är det ju lite grådaskigt att spela upp mp3or på en vettig stereo jämfört med lossless.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TampongTomte
iTunes Storen är den överlägset bästa webbutiken för musik som jag har stött på.
Sen är priset på 9 kr/låt alldeles lagom. Jag har inte köpt så mycket musik, runt ett 40-tal låtar. Då mest album som jag velat ha och inte enstaka låtar.

Jag håller med om att det är tråkigt att man inte kan köpa musik i något lossless-format. Men om man som de flesta gör spelar upp det på sin laptop, genom inbyggda högtalare i datorskärmen eller i mp3-spelaren med taskiga lurar så märks knappast skillnaden mellan mp3 och lossless.

Däremot så är det ju lite grådaskigt att spela upp mp3or på en vettig stereo jämfört med lossless.

En korrekt komprimerad ("lame -v0" VBR-filer) mp3 går inte att höra skillnad på jämfört med lossless. Jag har länge varit aktiv i en grupp riktiga ljudfanatiker på nätet, och det har länge funnits en tävling som går ut på att höra skillnad i ett double-blind test, och det har ingen klarat hittills, annat än på väldigt speciella ljudfiler utvalda för att "lura" codecen.

Tyvärr finns det ju knappast några "lame -v0" filer allmänt tillgängliga på nätet, och definitivt inte på lagliga sajter.

Kul rubrik förresten - jag trodde att folk hade laddat ned itunes-applikationen så många gånger!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng

Undra om den 10'000'000'000 fick en popup där det stod "you are the 10 billion downloader, click here":P

Teheh!

Permalänk

Fler iTunes nerladdade än antalet människor på jorden. Tänk om alla iTunes visar sig vara något som tar över varje dator för att sedan erövra världen.
OH SNAP

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk

iPods kan ju ta sig xD
Den sämsta musik uppspelaren jag haft.
Stor lagring Med okej ljud, fast med kass hårdvara.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acke5
iPods kan ju ta sig xD
Den sämsta musik uppspelaren jag haft.
Stor lagring Med okej ljud, fast med kass hårdvara.

Och ett enormt häftig gränssnitt.

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

Inlåsning och mystiska format verkar tyvärr inte avskräcka nog
Tyvärr så står jag nog för en av dessa 10 miljarder
Man kan ju inte boka av sin nedladdning även om man avinstallerat timman efter

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Undra om den 10'000'000'000 fick en popup där det stod "you are the 10 billion downloader, click here":P

Han vann ett iTunes presentkort på $10,000.00 så har väl betalat för en av sina sista iTunes köp redan tänker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Inlåsning och mystiska format verkar tyvärr inte avskräcka nog
Tyvärr så står jag nog för en av dessa 10 miljarder
Man kan ju inte boka av sin nedladdning även om man avinstallerat timman efter

Vaddå mystiska format och inlåsning? Ljudfilerna kommer som MP3 utan DRM och videofilerna kommer som standard MPEG4 (med DRM - vilket dock är hur enkelt som helst att ta bort).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

En fråga. Går det att använda musiken man köpa på andra medier än Macs? Om man skulle byta sin ipod mot något annat, eller byta media player, förlorar man då låtarna? (om man inte kör idump dvs).

Permalänk
Medlem

Det jag ogillar skarpt är att man inte kan göra med musiken och mapparna som man vill pga deras gränsnitt, tråkigt, när man ska behöva göra m alla mappar etc till ipod och deras spelistor mm.

Vi förde in alla farsans låtar från CD så vi kunde enkelt komma åt all musik från NAS men till Ipoden så var man tvyngän göra som apple ville så sålde av ipoden direkt och köpte en mp3 spelare som man bara drog in mapparna till på 1 sekund så var listirna klara man redna fixat i datorn.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepperflame
Fler iTunes nerladdade än antalet människor på jorden. Tänk om alla iTunes visar sig vara något som tar över varje dator för att sedan erövra världen.
OH SNAP

puh... tur att man inte använder iTunes

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk

Jag vill se Average use time before uninstall

Jävla slöseri på bandbredd

Visa signatur

CPU: Intel 920 3,33GHz | RAM: A-data 6x2048MB | HDD: Intel X25 160GB G2 | Moderkort: Asus P6T SE | PSU: Fractal Newton R2 1000W | Gfx: 2X Radeon HD 6970 | OS: Windows 7 | Chassi: Corsair Obsidian 800D | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
En korrekt komprimerad ("lame -v0" VBR-filer) mp3 går inte att höra skillnad på jämfört med lossless. Jag har länge varit aktiv i en grupp riktiga ljudfanatiker på nätet, och det har länge funnits en tävling som går ut på att höra skillnad i ett double-blind test, och det har ingen klarat hittills, annat än på väldigt speciella ljudfiler utvalda för att "lura" codecen.

Tyvärr finns det ju knappast några "lame -v0" filer allmänt tillgängliga på nätet, och definitivt inte på lagliga sajter.

Kul rubrik förresten - jag trodde att folk hade laddat ned itunes-applikationen så många gånger!

varför inte bara sätta bitraten på 320kbit/sec som är max för lame

Blir ju högre än V0 som är target bitrate 245 enligt tabellen på:
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Recommended_LAM...

enda orsaken jag ser till v0 encoding är väl mindre filstorlek iofs.

Sorry för offtopic men blev bara lite nyfiken

ontopic:
roligt att onlinebutik för att sälja musik går bra. Hoppas dock priset går ner. Inte för att jag kommer handla där dock.
Spotify för min del

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Avstängd

undrar vem som vann dem pengarna

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
En fråga. Går det att använda musiken man köpa på andra medier än Macs? Om man skulle byta sin ipod mot något annat, eller byta media player, förlorar man då låtarna? (om man inte kör idump dvs).

Låtarna är aac-kodade och drm-fria, så de går bra att spela upp eller konvertera även med annat än itunes.

Permalänk
Medlem

Men, d'oh!

Det är inte Itunes som laddats hem 10 miljarder ggr, det är antalet låtar som laddats hem!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori