Trappstegsformad processorkylare från Nexus

Permalänk
Melding Plague

Trappstegsformad processorkylare från Nexus

Nederländska Nexus lanserar en ny processorkylare med ett udda utseende.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Eftersom kylflänsarna sitter horisontellt sett i förhållande till moderkortet så kommer väl luften ledas genom dessa och ut horisontellt, dvs inte ner på moderkortets komponenter. Att fläkten sitter vinklat har ingen som helst betydelse pga detta. Eller...?

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte precis samma sak.
Jag trodde anledningen till att vinkla fläkten var för att öka lufttrycket eller nått?

Permalänk
Medlem

Tycker kanske inte "flammor" är rätt sorts dekoration/design att sätta på en processorkylare, de borde ha mer stilren design och inte en massa kladd överallt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helikoptermacka
Eftersom kylflänsarna sitter horisontellt sett i förhållande till moderkortet så kommer väl luften ledas genom dessa och ut horisontellt, dvs inte ner på moderkortets komponenter. Att fläkten sitter vinklat har ingen som helst betydelse pga detta. Eller...?

Det är ett V-format hål längst ner på flänsen där luft kan komma genom.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk

Att Nexus har förfallit till "flames"-design, transparenta fläktar, och lysdioder är bara för sorgligt. Sällan har jag blivit så besviken på nån produkt som på deras (ganska) nya PWM-styrda 80mm-fläkt...

Det finns så mycket på den här som är fel:
1. Transparenta fläktar är mer högljudda än andra pga att de är av styvare plast med sämre vibrationsegenskaper.
2. Att fläkten blåser snett ned i kylflänsplåten ökar luftmotståndet.
3. Olika avstånd mellan fläkt och flänsar skapar turbulens.

Kom igen nu Nexus, ni kan ju egentligen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Att Nexus har förfallit till "flames"-design, transparenta fläktar, och lysdioder är bara för sorgligt. Sällan har jag blivit så besviken på nån produkt som på deras (ganska) nya PWM-styrda 80mm-fläkt...

Det finns så mycket på den här som är fel:
1. Transparenta fläktar är mer högljudda än andra pga att de är av styvare plast med sämre vibrationsegenskaper.
2. Att fläkten blåser snett ned i kylflänsplåten ökar luftmotståndet.
3. Olika avstånd mellan fläkt och flänsar skapar turbulens.

Kom igen nu Nexus, ni kan ju egentligen!

2: Det gör att det kyler bättre (motstånd)
3: Det gör att det kyler bättre (turbulens)

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JayDee
2: Det gör att det kyler bättre (motstånd)
3: Det gör att det kyler bättre (turbulens)

Målet är väll ändå att så mycket luft som möjligt ska passera över flänsarna? Inte att det ska bli turbulens så att samma luft passerar flera gånger?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Målet är väll ändå att så mycket luft som möjligt ska passera över flänsarna? Inte att det ska bli turbulens så att samma luft passerar flera gånger?

Turbulens gör att luften blandas om. Skulle det vara laminär strömning (som motsatsen heter) så skulle i princip bara luften närmast flänsen bli varm, eftersom luft inte leder värme speciellt bra.

Något som inte är optimalt med denna kylare är däremot att heat-pipesen är i den bortre ändan av flänsen. Bäst värmeöverföring får man nämligen i framkanten. Men det skulle väl bli lite för komplicerade former om de gjorde så.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lollol7
Målet är väll ändå att så mycket luft som möjligt ska passera över flänsarna? Inte att det ska bli turbulens så att samma luft passerar flera gånger?

Iden är att få själva luftmolekylerna att krocka i flänsarna och på så sätt plocka upp värmeenergi. Kommer luften in snett och turbulent mot flänsarna sker en massa kollisioner (Flänsarna ger mycket motstånd för flödet) och luften kan då ta upp mycket värme.
Är flänsarna mycket tunna och ligger helt parallellt med ett ostört luftflöde är det färre molekyler som kommer i kontakt med flänsen (lågt luftmotstånd), vilket ger sämre kyleffekt.
Men man får ju inte överdriva. Som du säger, passerar samma luft flera gånger så mättas den (blir lika varm som flänsen) och kan inte ta upp mer energi. Dessutom orkar inte fläkten få till ett bra flöde.

Alltså bör man designa flänsen så att den ger så mycket luftmotstånd som fläkten klarar utan att flödet blir för lågt och kyleffekten istället börjar avta. En balansfråga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JayDee
2: Det gör att det kyler bättre (motstånd)
[...]
Turbulens gör att luften blandas om. Skulle det vara laminär strömning (som motsatsen heter) så skulle i princip bara luften närmast flänsen bli varm, eftersom luft inte leder värme speciellt bra.

Något som inte är optimalt med denna kylare är däremot att heat-pipesen är i den bortre ändan av flänsen. Bäst värmeöverföring får man nämligen i framkanten. Men det skulle väl bli lite för komplicerade former om de gjorde så.

Med fläktbladen så nära kylflänsen finns det ingen som helst risk att tillräcklig turbulens för kylning inte skall uppstå med rätt utformning av kylflänsarna. Vilket har visats av många CPU-kylare hittills.

Det skulle vara kul att få en förklaring på hur högre motstånd för luften gör att värme överförs snabbare? Högre luftmotstånd gör ju att a) luften transporteras saktare sämre kylning) eller b) att man får öka fläktens effektutveckling (=högre ljudvolym). Eller menar du att jag missar något där?
Eller pratar du om motståndet som turbulensen skapar? I så fall finns det som sagt mycket bättre metoder att skapa den turbulensen än att blåsa all luft rakt in i en vägg.

Angående heatpipesens placering är det en intressant tanke, som det vid en första tanke ligger något i. Men jag undrar...? Har du något som stödjer den teorin? Värmeöverföringen är proportionell mot temperaturskillnaden mellan luft och kylfläns. Med heatpipes i "framkant" blir temperaturskillnaden stor i början och liten i slutet. Med heatpipes i "bakkant" blir temperaturskillnaden mer jämn över hela ytan, men totalt sett borde den bli lika stor (dt integrerat från fram till bakkant).

Det känns spontant som att det borde bli samma energiöverföringseffekt. Och en liten snabb överslagsräkning med antagande om linjär värmeenergiöverföring i metallens kylfläns ger samma resultat.

Men jag är ekonom och inte fysiker och blir gärna överbevisad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson

Det skulle vara kul att få en förklaring på hur högre motstånd för luften gör att värme överförs snabbare? Högre luftmotstånd gör ju att a) luften transporteras saktare sämre kylning) eller b) att man får öka fläktens effektutveckling (=högre ljudvolym). Eller menar du att jag missar något där?
Eller pratar du om motståndet som turbulensen skapar? I så fall finns det som sagt mycket bättre metoder att skapa den turbulensen än att blåsa all luft rakt in i en vägg.

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Högre motstånd betyder att luften påverkas mer av ytan, vilket också betyder att mer värmer överförs. Här kan du läsa, men det är lite svårt att sätta sig in i det:
Reynolds Analogy

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson

Angående heatpipesens placering är det en intressant tanke, som det vid en första tanke ligger något i. Men jag undrar...? Har du något som stödjer den teorin? [...]

I framkanten kommer den svala luften nära ytan, vilket ger högre värmeöverföring. Ju längre ner längs flänsen man rör sig, ju längre är det mellan den svala luften och ytan. Om man utnyttjar detta genom att också se till att det är varmast i framkanten, får man högre total värmeöverföring.

Det handlar om värmeöverföring vid påtvingad konvection över plana plattor. Här kan man läsa om det: Forced Convection Heat Transfer Det kommer på s. 59, och tyvärr måste man nog i princip läsa från början för att förstå Står om det där med motståndet på s. 60.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson

Men jag är ekonom och inte fysiker och blir gärna överbevisad.

Hoppas att jag lyckades övertyga dig. Jag läste kurser i det här så sent som förra terminen. Man kommer ihåg hur det är, men glömmer varför och hur man bevisar det

Jobbit att folk ska hålla på att ifrågasätta ens knasiga påståenden

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Lysdioder och flames? Uschiamej.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

kan vi få ett test av swec?

Permalänk
Casemod-mästare

hur bra är igentligen deras "HOC" teknik?

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk

tyckte det var ett relativt bra pris iallafall..

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Värmeöverföringen blir väl som bäst om den kalla luften möter den svalaste delen av kylflänsen först? Det är ju så man bygger värmeväxlare för högsta effektivitet iallafall...
Se denna bilden:

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

SweC är ju generellt anti fönster i datorlådorna, så om ni inte har fönster, vad gör det då om det sitter ett par lysdioder och flames på cpu kylningen?
Och om ni har fönster, då är det väl tänkt att det som sitter i datorn också ska synas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
Värmeöverföringen blir väl som bäst om den kalla luften möter den svalaste delen av kylflänsen först? Det är ju så man bygger värmeväxlare för högsta effektivitet iallafall...

Motströmsvärmeväxlare fungerar bäst eftersom det kalla mediet hela tiden möter varmt medium.

Medströmsvärmeväxlare är inte lika bra, för då rör sig det varma sida vid sida med det kalla. Då kan de som bäst ha samma temperatur vid utloppet.

Men det gäller inte här. Nu har vi bara ett strömmande medium.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lille7
SweC är ju generellt anti fönster i datorlådorna, så om ni inte har fönster, vad gör det då om det sitter ett par lysdioder och flames på cpu kylningen?
Och om ni har fönster, då är det väl tänkt att det som sitter i datorn också ska synas?

Skulle du kunna ha trosor på dig under dina byxor eftersom de ändå inte syns?

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paddan1000 Skulle du kunna ha trosor på dig under dina byxor eftersom de ändå inte syns?

Nu vet jag inte hur just du ser ut, men vi andra killar har en rätt konkret begränsning mellan benen som gör att din liknelse haltar lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Nu vet jag inte hur just du ser ut, men vi andra killar har en rätt konkret begränsning mellan benen som gör att din liknelse haltar lite.

haha +1!

Men varför ha flames på en kylare? Än om den är till för att synas så är det ändå inte snyggt.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 4GHz /w cooler master hyper 212 | 2.2 Tb + Intel x-25 80gb | Corsair 4 Gb 1333 MHz | ASUS P7P55D LE | Corsair TX 650W | XFX HD5870 @ 1GHz | Logitech G9 | Roccat Taito | ASUS 22" | Dynavoice M-85 | 22423 3dmark 06 | 19107 3dmark vantage | cooler master HAF 932
Fraktfritt på inet https://www.inet.se/artikel/6101343/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Nu vet jag inte hur just du ser ut, men vi andra killar har en rätt konkret begränsning mellan benen som gör att din liknelse haltar lite.

Hur menar du då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Hur menar du då?

Han menar att han testat, men att hans fullängdskort inte fick plats i chassit.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 4x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Sound Blaster X-fi Fatal1ty, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, QX2710LED 2560x1440.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paddan1000
Han menar att han testat, men att hans fullängdskort inte fick plats i chassit.

Det finns ju olika storlekar på chassit, att hans fullängdskort skulle vara så långt att det inte finns något chassi som passar tror jag inte på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det finns ju olika storlekar på chassit, att hans fullängdskort skulle vara så långt att det inte finns något chassi som passar tror jag inte på.

såja lugna er nu grabbar

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya