Permalänk
Medlem

Gts250 1gb?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580635&view=detailed#Pro...

Tja! Är detta kort något att ha?:confused:

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4/Athlon II X3 3,2GHz/Corsair TWIN2X 8GB 800MHz/Sparkle Geforce GTX260 216Core/Corsair TX650W/Coolermaster Centurion 534+/Win7 64-Bit

Permalänk
Medlem

För det första varför du en ny tråd bara för detta? kolla igenom andra trådar så lär du se vad som är bra.

för det andra bra och bra inte speciellt för det priset kan jag inte påstå. kör på ett 5750 alt 5770.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem

.......

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4/Athlon II X3 3,2GHz/Corsair TWIN2X 8GB 800MHz/Sparkle Geforce GTX260 216Core/Corsair TX650W/Coolermaster Centurion 534+/Win7 64-Bit

Permalänk
Medlem

Dom flesta reckomenderar nog HD5XXX numera. Iget fel på hårdvaran direckt men jag personligen föredrar nvidia men sedna kör jag linux med. Är man bara HW kåt så är ATI vassas för tilllfället gillar man därimot nvidias drivisar, support osv och vet varför man vill ha ett nvidia kort så hade jag tatt detta nu.

http://www.dustinhome.se/pd_5010368705.aspx

Billigaste GTX260 jag kunde hitta.
Dom gick att köpa frå 1395 och 1495Kr på komplett i sommars men priserna har gått upp istället.
Men det är det prisvärdasten vidia kortet i dagsläet. ca 50% snabbare än det du kikar på nu.

Snabbare än 5750-5770 i det mästa men inget DX11 stöd om det nu är vicktigt.
Men det klarar allt i dagsläget än så inte det. Kör med GTX260 i spelburken själv och klarar i prinsip allt på max i dom flesta GPU beroende spel förutom crysis då det går på HIGH med 4X AA i 1680x1050.

Ska du ha nått vassare från ATI så är HD5850 ett vettigt kort det är snabbare. Men GTX260 är inte på nåt vis ett dåligt kort men det är gammalt nu och GTS250 du kollar på är generationen före så ännu äldre. Men som sagt GTX260 fungerar än och är inte på nåt vis lågsamt.

EDIT:
Om du ändå vill ha ett GTS250 så fins ju detta på netonnet för 990Kr med 1Gb.
http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/...
Men prestandan är bara några procent över HD5750 och det saknar ju som sagt DX11 om det är vicktigt men det ksotar visserligen lite mindre. Men vill man ha nvidia i den prestan klassen så varför betala mer än man behöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4xx4n7
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=580635&view=detailed#Pro...

Tja! Är detta kort något att ha?:confused:

http://www.youtube.com/watch?v=umwmGim4ksA

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Dom flesta reckomenderar nog HD5XXX numera. Iget fel på hårdvaran direckt men jag personligen föredrar nvidia men sedna kör jag linux med. Är man bara HW kåt så är ATI vassas för tilllfället gillar man därimot nvidias drivisar, support osv och vet varför man vill ha ett nvidia kort så hade jag tatt detta nu.

http://www.dustinhome.se/pd_5010368705.aspx

Billigaste GTX260 jag kunde hitta.
Dom gick att köpa frå 1395 och 1495Kr på komplett i sommars men priserna har gått upp istället.
Men det är det prisvärdasten vidia kortet i dagsläet. ca 50% snabbare än det du kikar på nu.

Snabbare än 5750-5770 i det mästa men inget DX11 stöd om det nu är vicktigt.
Men det klarar allt i dagsläget än så inte det. Kör med GTX260 i spelburken själv och klarar i prinsip allt på max i dom flesta GPU beroende spel förutom crysis då det går på HIGH med 4X AA i 1680x1050.

Ska du ha nått vassare från ATI så är HD5850 ett vettigt kort det är snabbare. Men GTX260 är inte på nåt vis ett dåligt kort men det är gammalt nu och GTS250 du kollar på är generationen före så ännu äldre. Men som sagt GTX260 fungerar än och är inte på nåt vis lågsamt.

EDIT:
Om du ändå vill ha ett GTS250 så fins ju detta på netonnet för 990Kr med 1Gb.
http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/...
Men prestandan är bara några procent över HD5750 och det saknar ju som sagt DX11 om det är vicktigt men det ksotar visserligen lite mindre. Men vill man ha nvidia i den prestan klassen så varför betala mer än man behöver.

vettigt svar!! tack

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4/Athlon II X3 3,2GHz/Corsair TWIN2X 8GB 800MHz/Sparkle Geforce GTX260 216Core/Corsair TX650W/Coolermaster Centurion 534+/Win7 64-Bit

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/pd_5010368705.aspx vad säger ni andra om det här kortet? i jämförelse med ett asus 9800gt ultimate 512mb

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790X-DS4/Athlon II X3 3,2GHz/Corsair TWIN2X 8GB 800MHz/Sparkle Geforce GTX260 216Core/Corsair TX650W/Coolermaster Centurion 534+/Win7 64-Bit

Permalänk
Medlem

Bryr du dig inte om DX11 är det här ett bättre kort för samma pengar.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=480660

Men bara dumt att köpa kort utan DX11 stöd tycker jag så skulle tagit detta och klockat upp det i 1ghz+
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=557591

Permalänk
Medlem

GTX260 55nm 216sp är snabbare än HD4870 och om inte lika snabbt som HD4890 så näst in på. Skiljer nog plus minus några procent till och för. Så kan inte redigt se vad HD4890 kan erbjuda för 1-200Kr mer då det i princip ATI's direckta motsvarighet. Dessutom har nvidia bättre HD stöd med L5.1 och lite sådant godis.

Nästa steg om man ska upp i prestanda och dessutom får eller vill ha DX11 är ett ATI HD5830 eller HD5850 för 2400Kr och uppåt ca.

Men GTX260 och HD4870/4890 är ju hugget som stucket.

Frågan är ju vad trådskaparen föredrar. han har ju inte utryckt en specefik önskan eller osak att välja det ena märket över det andra. Men det fins ju defenetivt anlednigar att välja det ena eller det andra utan att bara stirra på prestandan i spel rakt av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
GTX260 55nm 216sp är snabbare än HD4870 och om inte lika snabbt som HD4890 så näst in på. Skiljer nog plus minus några procent till och för. Så kan inte redigt se vad HD4890 kan erbjuda för 1-200Kr mer då det i princip ATI's direckta motsvarighet. Dessutom har nvidia bättre HD stöd med L5.1 och lite sådant godis.

Nästa steg om man ska upp i prestanda och dessutom får eller vill ha DX11 är ett ATI HD5830 eller HD5850 för 2400Kr och uppåt ca.

Men GTX260 och HD4870/4890 är ju hugget som stucket.

Frågan är ju vad trådskaparen föredrar. han har ju inte utryckt en specefik önskan eller osak att välja det ena märket över det andra. Men det fins ju defenetivt anlednigar att välja det ena eller det andra utan att bara stirra på prestandan i spel rakt av.

XFX HD4890 tar juh Gtx260 i nästan alla benchmarks ?

ligger i klass med nvidias GTX275 kort för 2500

om du frågar efter källa så kan du kolla nästan alla benchmarks resultat på google

jag säger det inte för jag är ATi fanboy, sanningen är att jag alltid kört nvidia kort tills nu. Blev trött på nvidias höga priser och inte tillräcklig prestanda för pengen i dagens läge

hoppas att du inte fått någon uppfattning om att jag är otrevlig, för så menar jag itne iaf

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

har googlat själv så har läst flera reviews där dom testar korten då jag uppgraderade spelburken i sommras med GTX260 med 216 sp och det benchar lika bra eller bättre än polarens HD4870 och Farsan har 2st XFX kort, HD5850 och HD5750 jag labbat med och dom flesta XFX black editon och XXX är ju fabricksklockade. Mitt MSI GTX 260 kom fabriksklockat med och benchade in 99% av GTX285 prestandan. Och det klockar lite te så det går utan rpoblem att skrämma upp ett GTX260 55nm med 216sp.

Och nej jag håller inte med om att HD4890 på något viss är märkbart snabbare. Som jag sa några procent hit eller dit och marginellt snabbare. Men inget som har en praktisk betydelse.

Har hunnit labba flera olika nvidia och ati kort från dom senaste generationerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Och nej jag håller inte med om att HD4890 på något viss är märkbart snabbare. Som jag sa några procent hit eller dit och marginellt snabbare. Men inget som har en praktisk betydelse.

Vet inte vilka tester du har lyckats hitta men HD4890 är rätt mycket bättre än GTX260.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3750&p=4

Sen kostar dom lika mycket för tillfället så valet mellan dom är inte svårt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
har googlat själv så har läst flera reviews där dom testar korten då jag uppgraderade spelburken i sommras med GTX260 med 216 sp och det benchar lika bra eller bättre än polarens HD4870 och Farsan har 2st XFX kort, HD5850 och HD5750 jag labbat med och dom flesta XFX black editon och XXX är ju fabricksklockade. Mitt MSI GTX 260 kom fabriksklockat med och benchade in 99% av GTX285 prestandan. Och det klockar lite te så det går utan rpoblem att skrämma upp ett GTX260 55nm med 216sp.

Och nej jag håller inte med om att HD4890 på något viss är märkbart snabbare. Som jag sa några procent hit eller dit och marginellt snabbare. Men inget som har en praktisk betydelse.

Har hunnit labba flera olika nvidia och ati kort från dom senaste generationerna.

Ja men om du klockar 4890:an då är det ju samma visa eller hur?! Normalt har 260:an inte en större tjälle på ett 4890.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har kollat flera tester och jag anser inte 5-10% bara nån större skillnad. Har du ens en den blekaste aning om att du inte praktisk skulle se nån skillnad mellan två kort där det rör sig om marginella skillnader? Ända anledningen till att du vet att det är en skillnad är för att du benchat upp det eller läst det. Och allt handlar inte om prestanda utan även om futures, stöd, kompatibilitet osv också.

Om du kollar anantechs test och jämför med i princip alla andra tester så kommer du se att GTX260 med 216 SP är i 50% av alla reviews snabbare i crysis än HD4870 des direckta konkurent med bra marginal. I andra reviews och tester vinner HD4870 med samma marginal. Jag kollar aldrig en reviews eller postar länkar till en enda review då alla reviews använder olika hårdvara och olika sett med drivrutiner och olika klockade kort villket leder till helt olika resultat varje gång. GTX216 SP plaserar sig lätt mellan HD4879 och HD4890 om du frågar mig och det finns definitivt en målgrupp för kortet.

Det intressanta nu är ju att veta vad trådskaparen vill ha för märke för enligt dig är valet helt baserat på siffror uppnådda i en benchmark villket är minst sagt trågsynt och oansvarigt utan att ens fråga trådskaparen varför han skulle föredra ett märke över ett annat. En medveten köpare kan ha betydligt fler krav än så. Vad som stödjs i övrigt, Vad för HD stöd det fins, Vad för Multi Display stöd det finns och hur bra det är. Stöd för Olika OS osv. Finns mycket mer än 5-10% prestanda att fundera på i skillnad.

Hårdvaran är inte mer värd för användaren än vad han kan nyttja den till. jag själv sitter inte och benundrar minna teoretiska siffror i alla fall.

men sweclockers forum är helt fel forum att diskutera annat än skär teoretisk prestanda för det är det ändra som folk här är intresserade av eller bryr sig om när dom rekommenderar produkter till andra användare. Jag inväntar fortfarande trådskaparens krav och önskemål på futures innan jag gör en slutgiltig rekommendation. Sedan får ni stå för erat enkla men snabba svar som utgår från ett rent prestanda perspektiv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Mycket text.

Jaha det var tydligen en öm tå jag tryckte på, men jag nämnde inte 4870 alls då den ju är någorlunda i paritet med 260:ian, 1GB då alltså, men inte en chans när det gäller 4890:an.
http://www.guru3d.com/article/vga-charts-december-2009/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har hela tiden skrevet att det är HD4870 motsvarighet. Också skrevet att så mycket snabbare är inte HD4890 dock har jag inte skrivit att GTX260 är snabbare. Krävs lite mer än gå från 30 till 33fps i crysis för att man ska uppleva en betydelsefull förändring så slutgiltigheten kanske nåt anat är av mer värde än 10% högre fps.

Och som sagt du stirrar dig blind på prestanda enbart. Så länge trådskaparen inte klargör om märke, model, futures osv är av nån betydelse så kan vi bara rekommendera olika alternativ. Har redan rekommenderat flera ATI alternativ och jag har Rekommenderat billigaste GTS 250 jag kunde hitta om det är vad han vill ha det är upp till han så han inte slösar pengar i onödan. Har också rekommenderat GTX260 som är ända vettiga Nvidia Alternativet i dagsläget i den prestanda klassen utifrån att användaren själv föreslagit ett Nvidia kort och det är ju baserat på något dock inget han klargjort än. Ett GTX260 är 50% snabbare än ett GTS250 och kostar oftast inte 50% mer så det är bättre pris/prestanda än GTS250.
Har inte avrått från något specifikt kort heller.

Jag har rekommenderat ATI kort i flera fall med och även köpt och uppgraderat åt folk med ATI kort både HD4XXX och nu senast ett HD5850 åt farsan. Uppgraderat burkar med ATI när det varit lämpligast. Uppgraderade farsans burk med HD5850 nyligen då han i princip bara spelar spel inget annat. Igen HD ja inget annat i princip som ett integrerat inte klarar och annat än Windows är det inte tal om då passar det snabbaste kortet för mins pengar bäst.