Permalänk

crossfire eller sli??

Hej!

Jag är lite kluven. Jag ska uppgradera min dator. Men jag vet inte om jag ska

köra sli med 2 x GTX 275 1792MB eller 2 x 5850 1GB. Är lite kluven mellan

directx 11 och cuda.

Åsikter??

Permalänk
Medlem

För det första, har du en bräda med stöd för både SLI & CF?

Sen så känns det rätt självklart att satsa på dx11.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

en 5850 är väll motsvarande en gtx 285 i spel i alla fall så då borde 2 st 5850 vara snabbare i spel om jag har rätt.

Visa signatur

Asus P7P55D LE | Asus Ati Radeon HD 5850 | fractal design define r2 | Intel Core i5 750 | Corsair TX 750W | Dell U2412M IPS | Windows 7 Ultimate 64 bit | 4 GB Corsair XMS3 ddr3 | Corsair SSD Force Series 60GB | Corsair Cooling Hydro H40

Permalänk

5850 x 2

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
För det första, har du en bräda med stöd för både SLI & CF?

Sen så känns det rätt självklart att satsa på dx11.

Ja men nvidia har physx och finns det några spel som stödjer directx11

Permalänk
Medlem

Frågan är snarare, finns det några spel med stöd för PhysX?
Jag har tidigare förespråkat PhysX men kommit underfund med att det knappt finns några hyggliga spel med stöd för fysikmotorn.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_games_with_DirectX_11_su...
DX11 är ju helt nytt, men det väntas dyka upp fler spel med dx11-stöd framöver.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ska du inte göra något mer avancerat än spela så tycker jag att du ska satsa på 1156 å i5 750 ist.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

3d modelering och rendering

Permalänk

DirectX är ju en microsoft standard och kan gissa att de flesta/alla spel i fortsättningen (I alla fall de som är värd att spela) Kommer kunna köras i dx11, medans physX finns i endast ett fåtal spel. Kör på 5850 korten!

Permalänk

ok tack

Och om jag skulle vilja ha physx så kommer det directx 11 nvidia kort som är prisvänlinga om ca 2-3 år säkerligen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocktroll
ok tack

Och om jag skulle vilja ha physx så kommer det directx 11 nvidia kort som är prisvänlinga om ca 2-3 år säkerligen

snarare 2-3 månader.

Permalänk

Kör på s1156 (I5 750 processor) och dual-channel minnen så har du råd med SSD.
Angående val av grafikkort så hade jag börjat med ett 5850 och sen om det inte räckt till beroende på vad man spelar/gör med datorn köpt ett till.
Jag menar, du kanske klarar dig på ett 5850 i ett ½ år och då kan du ju köpa ett till (de kommer ha sjunkit mycket i pris då) eller kanske ett Nvidia-kort.
Känns lite waste att bränna 5k på grafikkort när de kanske kommer kosta 3,5-4k om några månader när Nvidia släpper sin nya grafikkorts-serie.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
snarare 2-3 månader. [/Q

jo men dom kommer väll kosta runt 4000-5000+ och om det är physex vill jag ha 2 st så att en tar hand om grafiken och en physx.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av rocktroll
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
snarare 2-3 månader. [/Q

jo men dom kommer väll kosta runt 4000-5000+ och om det är physex vill jag ha 2 st så att en tar hand om grafiken och en physx.

[/QUOTE]

nvida fanboy?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 24mbit
nvida fanboy?

Nej, är helt neutral i frågan. Inhandlar det som presterar bäst. 2-3år är också absurt lång period inom data, inom 2-3 år sitter vi nog på helt ny teknologi med dx12 eller liknande.

[edit]: Sitter för övrigt på två ati kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Nej, är helt neutral i frågan. Inhandlar det som presterar bäst. 2-3år är också absurt lång period inom data, inom 2-3 år sitter vi nog på helt ny teknologi med dx12 eller liknande.

[edit]: Sitter för övrigt på två ati kort.

helt sant. Håller faktiskt att gå i uppgraderings tankar jag me fast ska nog vänta till att se hur amds 6 kärniga prollen är i olika testar sen ska jag vänta tills de finns moderkort som stöder nya usp och nya sata (och då menar jag alla portar inte 2 av 6 portar el nått) men först jag kan inköpa mej en H50 imorgon från inet eller från komplett va de nu blir för 13:37 erbjudande ^^

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

crossfire x ?

hallå hej!
är ny här, men jag har en fråga om crossfire x ?
Nu är det som så att jag ska uppgradera min dator lite. med nya delar
så ska jag ev, köpa ASUS M4A78 PRO men där är ju bara en pci ex 2.0 resten är ju 2 x PCI Express x1
3 x PCI 2.2. för jag kör ju nu med Ati radeon hd 4670 1 gigs ddr3 så köpa ett likadant men hur får jag då crossfire x att fungera det är ju med en brygga ju ? så ja måste jag hitta ett hd 4670 kort i pci ex 1 då ? för det ska fungera med crossfire x ?

en fråga till, direkt x 10 går den att få hem nu ?

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Medlem

Skaffa ett moderkort med 2st fysiska 16X platser där varje plats är på minst 8X PCI-E lains.

Du får inte i ett 16x kort i en 1x plats utan modd till kontakten vitt jag vet och även om du får dit det så lär inte moderkortet ha CF stöd och det kommer bli långsammare än med ett grafikkort för 1x räcker inte till mycket så det är ren FAIL.

Som sagt ska du ha 2st grafikkort köp ett moderkort med vettigt PCI-E stöd. Det du kollar på nu är totalt värdelöst och klarar inte Cross Fire. Hybrid crosfire X är bara att den använder interna GPU:n för en extra boost med ditt befintliga ATI grafikkort du installerar. Så totalt värdelöst.

Det där klarar Crossfire också och har 2st 16X platser och den första går i 16X om du kör ett kort och kör du 2st i crossfire går båda i 8X men det räcker för dom grafikkorten du har utan problem.
Något mobo i den stilen får du kolla på.
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=Bz2b2aYdPioLbN04
Sedan använder du en Crossfire brygga i mellan dom ja. Kommer ofta med mobo och grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocktroll
3d modelering och rendering

Ska du inte spela så är ju 4890 crossfire mer prisvärt, mindre buggigt men ca 6-15fps segare

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Dum tid att uppgradera nu vänta 1mån Nvidia kommer garanterat ha dx 11 på sina nya gt300 kort men har hört att priset kommer ligga runt 10,000kr för värsting kortet japp helt sjukt men om pengar inte är några problem så köp va du känner för

budget? vänta eller ja testa 5850 eller 5770 korten för 1799kr på komplett gillar du det kan du alltid köpa ett till

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579053

ATI är ju mycket prisvärda för vad dom ger men då ingen Cuda och Cuda ger mycket i spel ialla fall för mig men men smacken är som baken som vissa säger haha

Visa signatur

Amd Phenom x4 965 black edition 3.4ghz, Asus Crosshair III Formula, 8g ddr3 1333mhz , 850watt Corsair modular, Asus 480GTX , Creative Fatality Xfi Edition, 2x 250gb hdd, Win7 64bit , Samsung Syncmaster p2350 23tum Full hd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Skaffa ett moderkort med 2st fysiska 16X platser där varje plats är på minst 8X PCI-E lains.

Du får inte i ett 16x kort i en 1x plats utan modd till kontakten vitt jag vet och även om du får dit det så lär inte moderkortet ha CF stöd och det kommer bli långsammare än med ett grafikkort för 1x räcker inte till mycket så det är ren FAIL.

Som sagt ska du ha 2st grafikkort köp ett moderkort med vettigt PCI-E stöd. Det du kollar på nu är totalt värdelöst och klarar inte Cross Fire. Hybrid crosfire X är bara att den använder interna GPU:n för en extra boost med ditt befintliga ATI grafikkort du installerar. Så totalt värdelöst.

Det där klarar Crossfire också och har 2st 16X platser och den första går i 16X om du kör ett kort och kör du 2st i crossfire går båda i 8X men det räcker för dom grafikkorten du har utan problem.
Något mobo i den stilen får du kolla på.
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=Bz2b2aYdPioLbN04
Sedan använder du en Crossfire brygga i mellan dom ja. Kommer ofta med mobo och grafikkort.

Okok tack så mkt ska kolla efter ett med dubla i stället. deluxe korten brukar där vara dubbla på välla ? tackar så mkt

Visa signatur

Chassi: Corsair carbide 540 | SSD: samsung evo 120GB | CPU: i5 6600k @ 4.5 Ghz | Kylning: pure rock be quiet | GPU: ASUS GeForce GTX1060 Strix OC 6GB | PSU: evga 650w | MB: Asus z170-A| RAM: Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EliteOC
Dum tid att uppgradera nu vänta 1mån Nvidia kommer garanterat ha dx 11 på sina nya gt300 kort men har hört att priset kommer ligga runt 10,000kr för värsting kortet japp helt sjukt men om pengar inte är några problem så köp va du känner för

budget? vänta eller ja testa 5850 eller 5770 korten för 1799kr på komplett gillar du det kan du alltid köpa ett till

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=579053

ATI är ju mycket prisvärda för vad dom ger men då ingen Cuda och Cuda ger mycket i spel ialla fall för mig men men smacken är som baken som vissa säger haha

om nVidias kort kommer att kosta 10K för det värsta så är det ju inte ens värt att vänta på det, nVidias CUDA teknik tycker jag inte gav så mycket, provade det men gick sedan över till ATi ist, okej nVidia har fina kort dom med, men lite för dyra...

MVH

Permalänk
Medlem

oj oj slutade läsa när alla börja whina om märken.

Om du verkligen vill ha nya grafikkort nu så ska du lätt köra på 5850 varianten.
Physx stöds inte av många spel däremot kommer DX11 skillnaden i spel att vara helt galen (plus att dx11 lägen ger bättre prestanda).
Ett exempel är Unigine motorn bara tanka hem lite screens och spana.
Hur som helst ingen idé att köpa ett dx10 kort atm 100% slöseri, folk förstår inte skillnaden med DX uppdateringen eftersom att DX10 aldrig blev super populärt.

I för sig så kommer ATI korten sjunka i pris som fan när fermi kommer ut jag skulle rekommendera att köpa ett 5850 nu och ett till när nvidia släpper fermi.

Min polare sitter på ett 5850 och maxar alla spel utan problem vilket innebär att du inte kommer ha några problem. Köp ett nu och ett senare eller vänta nån måndag till med inköp och köp 2 då.

Permalänk
Casemod-mästare

jag tycker du ska satsa på 2x 275 för då får du CUDA (vilket är bra till 3d moddelering ) men om du ENDAST ska spela tycker jag du ska satsa på 2 x 5850

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
om nVidias kort kommer att kosta 10K för det värsta så är det ju inte ens värt att vänta på det, nVidias CUDA teknik tycker jag inte gav så mycket, provade det men gick sedan över till ATi ist, okej nVidia har fina kort dom med, men lite för dyra...

MVH

mm sant tycker nvida har lite för höga priser på sina kort och det är helt sjukt om dom nya kommer ligga runt 10k

men hittade ny info dom har visst bytt namn på korten till gtx470 och gtx480,
går rykten om att dom kommer kosta runt 6000kr med 2gb och ddr5 och kommer släppas 26 mars
men kan ju bara vara skit snack än så länge, får vänta och se iallafall blir det upgradering för mig men ska se va priserna kommer ligga på då när dom släpps antagligen nya Nvida kortet eller ATI

Visa signatur

Amd Phenom x4 965 black edition 3.4ghz, Asus Crosshair III Formula, 8g ddr3 1333mhz , 850watt Corsair modular, Asus 480GTX , Creative Fatality Xfi Edition, 2x 250gb hdd, Win7 64bit , Samsung Syncmaster p2350 23tum Full hd