Kan jag köra Ubuntu på denna laptop

Permalänk
Medlem

Kan jag köra Ubuntu på denna laptop

Hej,
Har en hp laptop m Intel 2 duo P8400 och Geoforce 9600 M GT och 3 gig i ram.
Har kört med Windows 7 Evaluation sen i somras. Den slutar att fungera i morgon. Jag vill inte köpa ett nytt windows och undrar om det skulle funka bra med Ubuntu och Wine Windows Emulator?

Jag vill kunna köra alla tänkbara program (utan att vänta på nya editioner) och jag vill inte ha sämre prestanda än i dag. Vill gärna ha era tips.

EDIT: Tänker inte gå tillbaka till Vista som smaskade i sig halva ram-minnet.

Visa signatur

i5 11400+Noctua Redux | B560M | RX 6600 XT | LG Ultragear+Samsung Odyssey | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz | Kingston FURY Renegade M.2 1TB+Crucial SSD 256MB+WD 1TB

Permalänk
Medlem

Ubuntu brukar funka fint till laptops. Googla på Ubuntu + din laptopmodell så kan du se om det är några problem. Räkna dock inte med att kunna köra alla Windowsprogram utan problem - men det finns oftast minst lika bra alternativ om det inte är spel du ska hålla på med.

Permalänk
Medlem

Jag måste kunna köra Adobesviten. Det var därför jag tänkte att en emulsion skulle göra att systemet "blev windows".

Visa signatur

i5 11400+Noctua Redux | B560M | RX 6600 XT | LG Ultragear+Samsung Odyssey | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz | Kingston FURY Renegade M.2 1TB+Crucial SSD 256MB+WD 1TB

Permalänk

Re: Kan jag köra Ubuntu på denna laptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av folkmun

EDIT: Tänker inte gå tillbaka till Vista som smaskade i sig halva ram-minnet.

Vad ska du ha tomt minne till?? Det är bra att minnet används,jag anser att minneshanteringen är ok i vista!

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har haft ubuntu ett tag (dual boot med vista, klarade inte heller av skiten)
kör inte ubuntu längre, nu när windows 7 är ute

Ubuntu funkar bra som OS, enda nackdelen är att inte all mjukvara stöds för ubuntu, så som det gör för windows. Räkna inte med att alla program funkar, men garanterar att de flesta gör det.

Öppnade aldrig något som krävde något av alla Adobeprogram men tror inte det ska vara några problem. Vill du vara säker rekommenderar jag dig att söka på google om ubuntu kan använda Adobe eller vilka program du hade tänkt dig.

Finns ett svensk ubuntuforum: http://ubuntu-se.org/phpBB3/ hittar du inget där sök vidare på Google.

hoppas de funkar

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kan jag köra Ubuntu på denna laptop

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Vad ska du ha tomt minne till?? Det är bra att minnet används,jag anser att minneshanteringen är ok i vista!

Hade problem i månader med att explorer.exe tog 40-50% ram så resten av programmen gick slött. Med win 7 har det aldrig varit problem.

Visa signatur

i5 11400+Noctua Redux | B560M | RX 6600 XT | LG Ultragear+Samsung Odyssey | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz | Kingston FURY Renegade M.2 1TB+Crucial SSD 256MB+WD 1TB

Permalänk
Medlem

Ska kolla runt i Ubuntuforumet.

Visa signatur

i5 11400+Noctua Redux | B560M | RX 6600 XT | LG Ultragear+Samsung Odyssey | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz | Kingston FURY Renegade M.2 1TB+Crucial SSD 256MB+WD 1TB

Permalänk
Inaktiv

Jag tror du kommer bli missnöjd. Du vill ha Windows men vill inte betala för dig? Ubuntu är inte en kopia. Läs artikeln i min signatur. Tänker du bara använda Windowsprogram så ska du göra det på Windows.

Permalänk
Medlem

Kanske glutta på ReactOS, fungerar det bra så bör det leva upp till behoven. Annars så nalla någons CSN-kort och köp win7 pro för 1000:-

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jag tror du kommer bli missnöjd. Du vill ha Windows men vill inte betala för dig? Ubuntu är inte en kopia. Läs artikeln i min signatur. Tänker du bara använda Windowsprogram så ska du göra det på Windows.

Priset är inte problemet, men jag gillar inte Microsoft som företag och jag hinner inte köpa ett win 7 innan mitt går ut (bor i skogen).

Visa signatur

i5 11400+Noctua Redux | B560M | RX 6600 XT | LG Ultragear+Samsung Odyssey | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz | Kingston FURY Renegade M.2 1TB+Crucial SSD 256MB+WD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av folkmun
Jag måste kunna köra Adobesviten. Det var därför jag tänkte att en emulsion skulle göra att systemet "blev windows".

"Emulsion" när du blandar två vätskor som normalt sett inte löser varann. Ubuntu "blir" inte Windows, hur mycket du än försöker. Du kommer att bli mycket besviken och frustrerad om du går över till Ubuntu med de premisserna.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Håller med de som säger att du kommer bli missnöjd om du förväntar dig "windows" med linux+wine. Måste väl gå att köpa en nyckel över nätet till Win7? alternativt kör en liveCD och pröva medans du "väntar" på Win7
F.ö brukar väl Adobes grejjer ligga på guld-platina med många distros (?) guld=fungerar med lite tillägg/inställningar, platina= fungerar s.a.s "out of the box"

kolla winehqs sida om adobes program

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
"Emulsion" när du blandar två vätskor som normalt sett inte löser varann.

Mmmm .. varm emulsionsås .. béarnaisesås

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pat Benson
Mmmm .. varm emulsionsås .. béarnaisesås

Nja då har du inte kläm på det där med bea, grejjen är att den INTE ska spricka:)

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför du inte har provat Linux (eller annat fritt os) med Wine, vad har du att förlora? Vilka andra (legala) lösningar finns det som uppfyller din kravspec?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av folkmun
Priset är inte problemet, men jag gillar inte Microsoft som företag och jag hinner inte köpa ett win 7 innan mitt går ut (bor i skogen).

Vad jag föreslår isåfall är att du byter OS, Ubuntu är ett bra val, och helt enkelt byter program. Photoshop mot Gimp, osv. Finns rätt många bra program som är fria, lite efterforskning så kanske du slipper licensnycklar/avtal, microsoft, antivirusprogram och att betala för mjukvara

Permalänk
Medlem

Om du absolut måste köra Adobe suiten (dvs proffisionellt) så kan jag inte rekommendera att du kör ubuntu eller någon annan linux dist för den delen.

Annars kör i vind och ha kul när du lär dig det och ta vatten över huvudet för det är så jävla skoj när man får allting att fungera precis som man själv vill med linux.

Körde själv k/Ubuntu i ca 2 års tid och jag har aldrig haft så mycket kul att göra vid datorn haha

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha Windows på Ubuntu kommer du bli besviken, då är det mycket bättre att bara köra Windows.

Om du vill köra Windowsprogram är det oxå mycket bättre att fortsätta köra Windows.

Även om Ubuntu i många fall kan köra Windowsprogram så är detta en sanning med modifikation, dom körs långt ifrån alltid kan köras utan problem vilket gör att en Windowsinstallation är enklare och i många fall enda alternativet.

Ubuntu är däremot jättebra om man vill köra Ubuntu, och därmed är interesserade av att övergå till program som är gjorda för att köras på Ubuntu.

Själv så bytte jag till Ubuntu för 1,5 år sedan och har inte längtat tillbaka en sekund, har däremot behövt behålla Windows som spelOS (väljer OS vid boot) då Ubuntu inte kan hantera spel bra.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips. Det blir fortsatt windows. Lite mindre naiv:)

Visa signatur

i5 11400+Noctua Redux | B560M | RX 6600 XT | LG Ultragear+Samsung Odyssey | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz | Kingston FURY Renegade M.2 1TB+Crucial SSD 256MB+WD 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mac80
Nja då har du inte kläm på det där med bea, grejjen är att den INTE ska spricka:)

hehe .. jag har kockutbildning, och jobbat med det förr (dock inte så mycket med béarnaise) däremot kan jag göra min "bea" .. man kan säga att (pun intended)jag bygger från sås .. jag använder inget pulvertjaffs ingen fettbas (sånt joxx dom i bästa fall använder på pizzahak, heter det så fortfarande?) alltid fina ingredienser, oavsett om det är varma eller kalla emulsionsåser, spricker har dom inte gjort de senaste 10 åren, för att få en fin varm emulsionsås gäller det att hålla koll på värmen 60-65(tror den koagulerar vid 64 dock osäker) grader c för att inte äggulan ska koagulera och såsen spricka, vid kalla såser såsom majonäs är det bara att beakta tumregeln 1 gula = 1 dl fett (ledsen för låååångt offtopic)

För att hålla mig ontopic; om du ska testa *buntu i allmänhet testa då Kubuntu, tror du kommer känna dig bättre till mods då om du är trött på windows ... Ubuntu/Gnome innehåller snart en hel del windows tjaffs som du kommer kunna vara utan - silverlight bl.a

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FnorkenJag förstår inte varför du inte har provat Linux (eller annat fritt os) med Wine, vad har du att förlora? Vilka andra (legala) lösningar finns det som uppfyller din kravspec?

word up