Hur du krypterar ett USB-minne med TrueCrypt

Permalänk

Hur du krypterar ett USB-minne med TrueCrypt

"Slutgiltig Version"

Guide: Hur du krypterar ett USB-minne med TrueCrypt

Bär du runt på ett USB-minne på offentliga platser så kan det vara en bra idé att kryptera det. Det har hänt fler än en gång att jag hittat kvarglömda USB-minnen i datorer på Universitetet med allt från examensarbeten till privata dokument. Lyckligtvis hittade dom minnena tillbaka till sina ägare, men du kanske inte har lika tur.

I den här guiden får du lära dig hur du skapar en fil som innehåller en krypterad volym. Filen kan placeras på ett USB-minne och öppnas med hjälp av TrueCrypt som vi också kommer placera på USB-minnet.

Innehåll:[list="1"][*]Ladda ner
[*]Installera på datorn
[*]USB-minnet
[*]Skapa din krypterade volym
[*]Installera på USB-minnet
[*]Öppna din krypterade volym
[*]Tips och tricks
[/list=1]

1. Ladda ner

Den nyaste versionen av TrueCrypt är 6.3a och du laddar ner filen här.

2. Installera på datorn
TrueCrypt har fullt stöd för Windows 7/Vista/XP/2000 och även Mac OS X, Ubuntu och OpenSuSe. I den här guiden använder jag Windows XP.
Följ installationsanvisningarna, det är inget avancerat än så länge.

3. USB-minnet
Det går att kryptera alla USB-minnen oavsett storlek, men räkna med att TrueCrypt tar upp 10MB. Om ditt USB-minne är större än 4GB, se till att det är formaterat med filsystemet NTFS, annars får du problem med att flytta stora filer. Guider för hur du formaterar ditt USB-minne hittar du här: Vista, XP.

4. Skapa din krypterade volym
Det finns två alternativ när man krypterar ett USB-minne:[list="1"][*]Kryptera hela USB-minnet
[*]Skapa en fil på USB-minnet som innehåller en krypterad volym, som du sedan öppnar m.h.a. TrueCrypt.
[/list=1]
Nackdelen med att välja alternativ 1 är att du då måste installera TrueCrypt på varenda dator som du vill öppna USB-minnet på. Med alternativ 2 som vi väljer i den här guiden kan vi lämna plats på USB-minnet så att vi kan ta med oss TrueCrypt också.

Krypteringen:
[list="1"][*]Under menyn Tools hittar du 'Volume Creation Wizard'. Klicka på den och välj det översta alternativet, 'Create an encrypted file container'.

[*]Här får du valet att skapa en vanlig TrueCrypt volym eller en gömd TrueCrypt volym. Skillnaden är som det låter, den gömda filen syns inte. I den här guiden väljer vi 'Standard TrueCrypt Volume'.

[*]Välj namn och plats där du vill att den krypterade volymen ska ligga, förslagsvis på ditt USB-minne. Du kan också skapa filen på ett ställe och sen flytta filen till ditt USB-minne efteråt. I den här guiden har jag döpt min krypterade volym till 'min krypterade fil'.

[*]Nästa steg är att välja krypteringsalgoritm. AES som är standardvalet används av bland annat USA:s regering för att skydda information upp till nivån Top Secret. Duger det åt dom så duger det åt mig. Du kan även kombinera två algoritmer, t.ex. AES och Twofish, vilket ger dig 'dubbel' kryptering men också långsammare överföringar. Som hash algoritm väljer vi också där standardalternativet, 'RIPEMD-160'.

[*]Dags att välja storleken på din krypterade volym. Det här är valfritt, men se till att lämna 10Mb så du får plats med TrueCrypt-filerna i nästa del av guiden.

[*]Nu till det viktigaste, ditt lösenord. Du kanske är som många andra och har ett speciellt lösenord som du använder till det mesta, då kan du kolla hur pass bra lösenordet är på sidan Password Meter. Ska du välja ett nytt lösenord rekommenderar jag sidan Strong Password Generator(se bild nedan), som gratis genererar ett starkt lösenord åt dig. TrueCrypt rekommenderar ett lösenord på minst 20 tecken. Har du ingen möjlighet att bära med dig lösenordet på papper, välj ett så långt lösenord du kan komma ihåg. Inkludera även symboler i lösenordet för ökad säkerhet.

[*]Om du tänkt ha filer som är större än 4GB, välj det översta alternativet i det här steget, 'Yes'. Beroende på vad du svarar så väljer TrueCrypt ett passande filsystem för den krypterade volymen.

[*]I det här steget skapas den krypterade volymen.
Genom att röra på musen genereras slumpmässiga data som används vid skapandet av dom kryptografiska nycklarna. Ju längre och mer slumpmässigt du rör på musen desto starkare blir krypteringen, håll igång i minst 30 sekunder. När du känner dig redo, klicka på Format, luta dig tillbaka och njut av att din krypterade volym skapas!

[/list=1]
5. Installera på USB-minnet
För att installera TrueCrypt på USB-minnet skapar du en så kallad Travelers Disk. Under menyn Tools hittar du 'Traveler Disk Setup'. Välj vart du vill skapa TrueCrypt-filerna(på USB-minnet). Sen kan du även välja vad som ska hända då du sätter in USB-minnet i datorn. På bilden har jag valt att den krypterade volymen ska öppnas automatiskt. Då får man upp en förfrågan om lösenord när man stoppar in USB-minnet och sen öppnas enheten i Explorer. När du är färdig med inställningarna klickar du på Create, sen är du klar!

Nu borde det se ut såhär på ditt USB-minne:

I mappen:

TrueCrypt Format använder du om du vill skapa fler krypterade volymer, annars använder du TrueCrypt.exe för att få upp rutan nedan och öppna din krypterade volym.
6.Öppna din krypterade volym

[list="1"][*]Välj enhetsbokstav till din krypterade volym
[*]Välj filen som innehåller din krypterade volym.
[*]Klicka på Mount
[/list=1]
Du hittar nu enheten i Utforskaren tillsammans med dina andra hårddiskar. Nu är det bara att flytta över filerna du vill ta med dig. När du är färdig starta TrueCrypt, välj enheten och klicka på Dismount.

7. Tips och tricks
[list="1"][*]Skapa en textfil där du skriver ner dina kontaktuppgifter och placera filen utanför den krypterade volymen på USB-minnet. Om du skulle ha otur att tappa USB-minnet vet upphittaren vem det tillhör.
[*]Ta en titt på PortableApps. Med PortableApps kan du installera Firefox, Thunderbird, OpenOffice, Skype, GIMP, VLC Media Player, Foxit Reader, 7-Zip, Pidgin, Notepad++, FileZilla m.m. direkt på ditt USB-minne. Du kan till och med installera programmen i din krypterade volym.
[/list=1]
Det var slutet på den här guiden, hoppas nån har nytta av den! Kom gärna med frågor om ni undrar något.
God Jul på er

Permalänk
Medlem

Förstår inte att ingen kommenterat tidigare. Jag reder ut det mesta med truecrypt utan hjälp. Men att kunna kolla i den här tråden är guld värt. TACK!

Permalänk

Jag gissar att min guide drunknade bland alla andra bra guider i jultävlingen, kom ju in rätt många. Tack för din kommentar!

Permalänk
Medlem

Härlig guide!

Tack!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem

Sjukt trevligt guide det här. Thumbs up!

Permalänk
Medlem

Jag ville också bara ge dig ett stort tack!

Visa signatur

Senior

Permalänk

Fungerar detta på hårddiskar också?

Visa signatur

måndagar är ett värdelöst sätt att slösa bort en sjundedel av sitt liv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [MSK]Jäger
Fungerar detta på hårddiskar också?

Yes

Permalänk

nice

Visa signatur

måndagar är ett värdelöst sätt att slösa bort en sjundedel av sitt liv.

Permalänk
Medlem

1. Gör detta program att det krävs pasword för att komma in på lagringen ??

2. Går det sen att föra över filer fram o tillbaka hur som helst, som vanligt eller måste man ange lösenordet varje gång ??

Tack

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk

Hej,
ja det krävs password för att komma in på lagringen. Du behöver bara ange lösenordet en gång per "session", dvs. så länge du inte kopplar ur t.ex. usb-minnet behöver du inte ange lösenordet igen.

Permalänk
Medlem

Det fungerar fruktansvärt smidigt. Har kört lagringsdisken krypterad över en månad nu. Om vi säger att disk/partition D är krypterad. Då öppnar du disken/partitionen i truecrypt med lösenordet. Där väljer du ett tillgängligt driverletter som t.ex. E. Då öppnas en ny disk som heter E. Den disken fungerar precis som vilken disk som helst.

För att det ska vara snyggt så har jag gjort på följande sätt. Jag bytte driverletter till Z på den krypterade partitionen. Gick in i registret och dolde Z så den inte syntes i utfoskaren. Sedan ändrade jag intställningar i truecrypt. Att Z ska starta automatiskt med windows och att den ska använda drieverletter D.

Så när datorn startar syns bara disk C (med operativsystemet) i utforskaren. Men det kommer upp ett fönster där man kan slå in lösenordet. Gör du det så dyker D-disken upp som en helt vanlig disk.

Permalänk

Polomononen:

Smart! Jag har stört mig på att man får 'dubbla' enhetsboksäver i utforskaren när man öppnar en krypterad enhet. Ska testa ditt knep. Tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanielWestman
Polomononen:

Smart! Jag har stört mig på att man får 'dubbla' enhetsboksäver i utforskaren när man öppnar en krypterad enhet. Ska testa ditt knep. Tack!

Var precis därför jag gjorde så. Blev irriterad på att det såg ut som man hade dubbla diskar varav den ena var oformaterad. Råkade man klicka på fel disk så frågade den alltid om man ville formatera. Windows gör ju ingenting direkt, men man är ändå lite närvig när ett feltryck kan kosta 1TB lagrad information.

Permalänk
Medlem

På punkt 5, spelar ingen roll om jag väljer "start truecrypt" eller "auto-mount".

Varje gång jag sätter i usb-minnet i Windows7 så kommer "auto play"-fönstret upp.

Så får jag starta truecrypt genom att gå in i deras mapp osv.

Varför blir det så??

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011