JMicron i Corsairs nya SSD

Permalänk
Melding Plague

JMicron i Corsairs nya SSD

Corsair breddar utbudet med två nya SSD-serier för prismedvetna konsumenter. Den ena serien baseras på en ny kontrollkrets från Jmicron.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fortfarande för dyrt? Intressant hur lång tid det tar att ta fram något som slår Intel X-25 G2.

EDIT: Mini-USB! Äntligen öppnas det upp för SSD som extern lagring. Perfekt om jag vill spela spel och ha ett eget OS på jobbdatorn utan att besudla den. Nu får jag bara se till att skaffa USB3 på den...

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Fortfarande för dyrt? Intressant hur lång tid det tar att ta fram något som slår Intel X-25 G2.

Jo

Hoppas verkligen att det blir billigare med SSDdiskar väldigt snart! Är extremt köpsugen just nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackansson
Fortfarande för dyrt? Intressant hur lång tid det tar att ta fram något som slår Intel X-25 G2.

Både Vertex LE (den som aldrig blev Vertex 2 Pro) och Crucials RealSSD C300 är väl bättre? Dyrare, men bättre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Både Vertex LE (den som aldrig blev Vertex 2 Pro) och Crucials RealSSD C300 är väl bättre? Dyrare, men bättre.

Jovisst, det finns bättre, fel uttryckt av mig. Prisvärd är ordet jag borde ha använt.

Inte ens här på Sweclockers, där många lägger mycket pengar på sin dator, kan prestandaskillnaden i diskarna du nämnde motivera prisskillnaden mot Intel-diskarna.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

Man kunde ha satsat på Sata-III istället för det i jämförelse långsamma och gamla Sata-II,
men visst företag vill ju suga ut så mycket som möjligt av kunderna,
de vill fista så länge de kan.

Permalänk
Medlem

Haft min Nova en vecka. Beställde från Overclockers.uk. 250/180 läs/skriv i Crystaldiskmark. Så lever upp till specs ganska bra. Vissa sajter skriver 270/195 och det stämmer inte. Pundet är lågt så tjänade några hundringar på att köpa från UK.

Skulle vara fint om priserna kunde gå ned så vi har råd att köpa 500gb SSD allesamman.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965@3,95, DFI DK 790FXB-M3H5, 4GB Patriot DDR3 1600 7-7-7-20, XFX RADEON HD 4870 X2@850/960 Accelero Xtreme 4870 X2 GPU cooler, Fractal Design Newton R2 1000W, SSD OCZ-VERTEX 64gb, Corsair Nova 128gb, WD 500gb, Asus Xonar Essence STX, Lian-Li Armorsuit PC-P50R, vattenkylning av CPU+NB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rossa031
Haft min Nova en vecka. Beställde från Overclockers.uk. 250/180 läs/skriv i Crystaldiskmark. Så lever upp till specs ganska bra. Vissa sajter skriver 270/195 och det stämmer inte. Pundet är lågt så tjänade några hundringar på att köpa från UK.

Skulle vara fint om priserna kunde gå ned så vi har råd att köpa 500gb SSD allesamman.

Hur ser den ut i 4k då?

EDIT: Äh, det var ju Barefoot i den. Jag ville ha fakta på JMicrons nya.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag instämmer...jmicron612 är mycket bra. Använder en själv. Ser ingen skillnad mot intel x25 som är en hel del dyrare. Det är också snabbare i vissa situationer. Sug på det intel...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Visst har den övre en USB-port?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Hur ser den ut i 4k då?

Random Read 4k: 30 mb/s read, 12 mb/s write

Lägger alla mina spel på den och de loadar snabbt. Förbaskat hurtig liten sak

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965@3,95, DFI DK 790FXB-M3H5, 4GB Patriot DDR3 1600 7-7-7-20, XFX RADEON HD 4870 X2@850/960 Accelero Xtreme 4870 X2 GPU cooler, Fractal Design Newton R2 1000W, SSD OCZ-VERTEX 64gb, Corsair Nova 128gb, WD 500gb, Asus Xonar Essence STX, Lian-Li Armorsuit PC-P50R, vattenkylning av CPU+NB

Permalänk
Medlem

vilken är snabbast av de 2?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

hmm... skulle vilja veta mer om usb porten til den nya och prestandasiffror...

*edit*
här är lite mer info ! http://corsair.com/products/ssd_reactor/default.aspx

Permalänk

Ett test av Reactor 120GB på nVidia-moderkort... http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=85253

Ett test av Reactor 60GB på Intel-moderkort.... http://forum.corsair.com/v3/showpost.php?p=439279&postcount=3

Permalänk
Medlem

oj verkar vara katastrof dåligt...

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Inte jättebra att använda ssd som bittorrentdisk.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Inte jättebra att använda ssd som bittorrentdisk.

Varför inte, egentligen? Det är väl mängden skrivet som spelar roll, inte om det är sekventiellt eller inte?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Varför inte, egentligen? Det är väl mängden skrivet som spelar roll, inte om det är sekventiellt eller inte?

Det beror på vilken SSD man har, Intel (och möjligtvis oxå SandForce enligt den information jag läst) reorganiserar data för att få så låg write-amplification för slumpmässiga skrivningar som möjligt, Indilinx (och jag skulle utifrån jmicrons historia gissa att det gäller jmicron oxå) förlitar sig på en stor cache istället och har hög write-amplification för slumpmässiga skrivningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Det beror på vilken SSD man har, Intel (och möjligtvis oxå SandForce enligt den information jag läst) reorganiserar data för att få så låg write-amplification för slumpmässiga skrivningar som möjligt, Indilinx (och jag skulle utifrån jmicrons historia gissa att det gäller jmicron oxå) förlitar sig på en stor cache istället och har hög write-amplification för slumpmässiga skrivningar.

så... på intels kan man använda torrent, men man bör det inte på indilinx?

(vet inte vad write-amplification betyder, men kan gissa)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av icelaw
Man kunde ha satsat på Sata-III istället för det i jämförelse långsamma och gamla Sata-II,
men visst företag vill ju suga ut så mycket som möjligt av kunderna,
de vill fista så länge de kan.

Lite off topic, men just nu finns det ingen anledning att köpa SATA-III då busshastigheten i SATA-II ändå är så mycket snabbare är end-komponentena (diskar/optiska läsare). De snabbaste diskarna ligger ju runt 2-250MB/s, det vill säga cirka 2Gbps, och busshastigheten är 3gbps.

Sammanfattning: Datorteknik handlar inte bara om busshastigheter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antee89
Lite off topic, men just nu finns det ingen anledning att köpa SATA-III då busshastigheten i SATA-II ändå är så mycket snabbare är end-komponentena (diskar/optiska läsare). De snabbaste diskarna ligger ju runt 2-250MB/s, det vill säga cirka 2Gbps, och busshastigheten är 3gbps.

Sammanfattning: Datorteknik handlar inte bara om busshastigheter

Crucials C300 ligger på över 350MB/s läshastighet (SATA 6Gbps).
http://img.hexus.net/v2/SSD/Crucial/C300/CrucialR.jpg

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Jo

Hoppas verkligen att det blir billigare med SSDdiskar väldigt snart! Är extremt köpsugen just nu

Då måste jag göra dig besviken.
Vi kommer antagligen inte få se billigare SSD diskar förrän i slutet på 2010 och dom kommer antagligen vara helt slut tills i början på 2011.

Så ska du köpa SSD är det lika bra att göra det nu, eller vänta ett helt år.

Anledningen till detta är att man går ner på mindre tillverkningsteknik då.
Vi kommer antagligen få se en halvering av priset jämfört med idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Då måste jag göra dig besviken.
Vi kommer antagligen inte få se billigare SSD diskar förrän i slutet på 2010 och dom kommer antagligen vara helt slut tills i början på 2011.

Så ska du köpa SSD är det lika bra att göra det nu, eller vänta ett helt år.

Anledningen till detta är att man går ner på mindre tillverkningsteknik då.
Vi kommer antagligen få se en halvering av priset jämfört med idag.

huvudskälet till höga priser idag är hög efterfrågan i förhållande till produktionskapaciteten. Det borde räcka med utökad kapacitet för att få ner kostnaden en hel del innan det blir olönsamt att tillverka fler, dvs det är inte nödvändigt med minskad linjebredd för att få ner kostnaden.
Sedan kommer ju även 3bits-tekniken redan nu (3 bitar per cell istället för 2 i vanliga MLC-kretsar): http://www.dailytech.com/Samsung+Shipping+DDR+NAND++3Bit+MLC+... , det ger 50% mer minne per krets.

Visst kan prissänkningar dröja, jag har inte information så jag kan svara på när det sker. Men jag håller inte med om att det bara är kopplat till minskad linjebredd på kretsarna.

Ante89:
SATA-II har en praktisk maxhastighet på ca 250-270mb/s, så det är pga detta som dagens SATA-II SSD'er inte är snabbare. Så SATA-III är helt nödvändigt för att SSD'er ska utvecklas vidare. Det är mkt enkelt att öka hastigheten i SSD'er, det är bara att öka antalet kanaler till minnet och ha snabbare controller-chip. Så vi kommer snart se SSD'er på ca 400-500mb/s.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antee89
Lite off topic, men just nu finns det ingen anledning att köpa SATA-III då busshastigheten i SATA-II ändå är så mycket snabbare är end-komponentena (diskar/optiska läsare). De snabbaste diskarna ligger ju runt 2-250MB/s, det vill säga cirka 2Gbps, och busshastigheten är 3gbps.

Sammanfattning: Datorteknik handlar inte bara om busshastigheter

Pga att SATA tydligen använder nåt 8/10-protokoll blir 3 Gbps = 300 MB/s, vilket i praktiken blir just runt 250 MB/s, alltså är det just SATA 2 som begränsar. Ett bevis till om du vill ha: Intel X25-V är ju i princip en halv X25-M, specad till 170/40 MB/s om jag inte minns fel. X25-M är specad till 250/80 istället för 340/80 just för att SATA 2 inte klarar högre hastighet i praktiken.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Blev nästan kär i den för att jag såg att dom kombinerat det hela med mini-USB Dock vill jag fortfarande vänta på nästa sata och USB standard att få liv på riktigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
huvudskälet till höga priser idag är hög efterfrågan i förhållande till produktionskapaciteten. Det borde räcka med utökad kapacitet för att få ner kostnaden en hel del innan det blir olönsamt att tillverka fler, dvs det är inte nödvändigt med minskad linjebredd för att få ner kostnaden.

Jag sade inte att det var nödvändigt, jag sade att det är vad jag tror kommer att ske.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Sedan kommer ju även 3bits-tekniken redan nu (3 bitar per cell istället för 2 i vanliga MLC-kretsar): http://www.dailytech.com/Samsung+Shipping+DDR+NAND++3Bit+MLC+... , det ger 50% mer minne per krets.

Ja, men idag är 3bits tekniken inte riktigt mogen för SSDs, dels för att den är långsammare och dels för att den håller för mindre skrivningar, vilket artikeln också säger.
Hur snart det kommer in på SSD marknaden vet jag inte men jag är rätt övertygad om att det inte kommer påverka SSD-marknaden märkvärt innan Intels väntade minskning av tillverkningstekniken vid slutet av året.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Visst kan prissänkningar dröja, jag har inte information så jag kan svara på när det sker. Men jag håller inte med om att det bara är kopplat till minskad linjebredd på kretsarna.

Jag påstod aldrig att det bara är kopplat till minskad linjebredd, jag påstod att det är vad som kommer att ske.
Eller snarare vad jag tror kommer att ske.
Men så vitt jag kan se och allt jag läst av kunniga och trovärdiga IT-journalister så känner jag mig rätt övertygad, om inget oväntat händer.

Jag kan såklart ha fel och jag påstod aldrig att det bara är kopplat till minskad linjebredd.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer i att man vill se prestandan i några tester så man vet 4kbyte läs / skriv etc. Artikeln gav inte direkt mycket tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Om jag inte misstar mig helt, är inte den där mini USB porten som folk nämner till firmware uppgraderingar? alltså så tror jag inte man kan använda dem som extern disk.

Permalänk
Medlem

Gör det stor skillnad på en netbook om man kastar in en billig SSD jämfört med dom vanliga 5400rpm diskarna som sitter i? Eller om man hellre ska satsa på en dyrare SSD till speldatorn?

Eller ska man vänta till jul/nyår så dom blivit mer prisvärda?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Gör det stor skillnad på en netbook om man kastar in en billig SSD jämfört med dom vanliga 5400rpm diskarna som sitter i? Eller om man hellre ska satsa på en dyrare SSD till speldatorn?

Eller ska man vänta till jul/nyår så dom blivit mer prisvärda?

Jag tror skillnaden blir större i en bärbar, dessutom lär du väl öka batteritiden misstänker jag?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070