Tradera.se köp skyldig ?

Permalänk
Medlem

Tradera.se köp skyldig ?

Hej.

För ett tag sedan så vann jag en auktion av ett föremål på tradera.se.

När jag lite senare klickat in på säljarens profil för att kolla lite omdömen, kommer jag över att han nyligen köpt varan som han nu säljer.
Jag är rädd för att han köpt en söndrig vara, & nu försöker sälja den.

Är man tvungen att betala för en vunnen auktion på tradera ?
kan säljer "tvinga" mig att betala, eftersom han har mina uppgifter som står på min profil.

Är lite orolig eftersom det handlar om en ganska så stor summa pengar.

Tack på förhand.

ps. hittade detta på deras hemsida.

Vunnen auktion/köpt objekt

Om du har det högsta vinnande budet när en auktion avslutas har du vunnit budgivningen. Auktionen har då skapat ett bindande avtal mellan dig och säljaren. Samma sak gäller om du har köpt ett objekt till fast pris.

" Auktionen har då skapat ett bindande avtal mellan dig och säljaren"
hur menar dem med det ?

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Det betyder att du måste genomföra köpet. Jag vet dock inte vad det blir för påföljder om du inte gör det.

Permalänk

är du orolig så ska du inte köpa,det kommer inte hända nått mer än att du kanske får ett minus,(kan ge ett tillbaka) inte för att ja förespråkar detta men handlar de om mycket pengar så gör de de.. kolla alltid omdömen osv innan du köper så du känner dig nöjd så slipper du detta.
polisanmäls de om du inte betalar så kommer de inte hända värst mycket :P(tror aldrig det kommer å hända heller),va lugn.
och hotar han/hon me inkasso så ä de bara bluff,inget inkasso som köper upp detta..

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Det betyder att du måste genomföra köpet. Jag vet dock inte vad det blir för påföljder om du inte gör det.

okey..

Men jag fattar inte varför man verkligen måste..

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Inaktiv

Troligen menar de exakt vad de skriver.. När man vinner auktionen så ingår man ett bindande avtal mellan säljare och köpare.

Man bör göra rätt för sig och stå för vad man gör. Självklart kan man bryta ett avtal men då bör man ha en bra anledning.. Det värsta som kan hända är väl att du skapar irritation hos säljaren och riskerar avstängning från Tradera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AstralDimension
är du orolig så ska du inte köpa,det kommer inte hända nått mer än att du kanske får ett minus,(kan ge ett tillbaka) inte för att ja förespråkar detta men handlar de om mycket pengar så gör de de.. kolla alltid omdömen osv innan du köper så du känner dig nöjd så slipper du detta.
polisanmäls de om du inte betalar så kommer de inte hända värst mycket :P(tror aldrig det kommer å hända heller),va lugn.

Saken är den att killen har försökt få kontakt med mej som fan.
Dum som jag är har jag ignorerat honom.

Han har även hotat att anmäla mig genom tradera.

Men vafan, polisanmälan?!?!

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EwlSpirit
Troligen menar de exakt vad de skriver.. När man vinner auktionen så ingår man ett bindande avtal mellan säljare och köpare.

Man bör göra rätt för sig och stå för vad man gör. Självklart kan man bryta ett avtal men då bör man ha en bra anledning.. Det värsta som kan hända är väl att du skapar irritation hos säljaren och riskerar avstängning från Tradera.

Det är ganska så svårt att göra det rätta valet när det handlar om så pass mycket pengar.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Har du ingått ett kontrakt så är du ju skyldig att fullfölja det och gör du inte det så kan han ju polisanmäla det hela antagligen.

Vad som sedan händer vet jag inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
Saken är den att killen har försökt få kontakt med mej som fan.
Dum som jag är har jag ignorerat honom.

Han har även hotat att anmäla mig genom tradera.

Men vafan, polisanmälan?!?!

nej polisanmälan kommer inte å ske,va bara så att du skulle känna dig lugn ,de händer inget.
tradera har kontaktat mig förut när de har varit tvister men tradera kan inget göra,bara förmedla typ,du får komma på en lögn i värsta fall.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Ja, det är som att säga "jag köper den här varan för X kronor". Ni har då ett avtal. Vad säljaren gör om du inte vill betala vet jag inte.

Tänk på att tradera tar hutlösa avgifter på dyra varor. Hade en auktion för en dator. Den gick för 3500 men köparen hade ångrat sig. Det enda jag fick var en faktura på 150 kronor, från tradera. Är du en schysst betalar du i alla fall den avgiften.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk
Medlem

de är bara att skriva till säljaren att du inte tänker betala, tradera kan inte göra ett dugg mot dig då dom inte äger auktionen utan bara förmedlar den. de värsta som kan hända är att du blir avstängd från tradera, och dår kan du ju bara göra ett nytt acc.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Varför köper du saker på tradera om du är så jäkla nojjig då ? visst du kan ju skita i ett köpa, du lär ju få ett negativt och bli anmäld till tradera mer än så lär ju inte hända.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
Har du ingått ett kontrakt så är du ju skyldig att fullfölja det och gör du inte det så kan han ju polisanmäla det hela antagligen.

Vad som sedan händer vet jag inte.

men ingår man i ett kontrakt om man vinner auktionen ?

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Varför köper du saker på tradera om du är så jäkla nojjig då ? visst du kan ju skita i ett köpa, du lär ju få ett negativt och bli anmäld till tradera mer än så lär ju inte hända.

Jag har köpt många saker via tradera.
men det är just det att han köpt varan & ett par dagar senare lagt in den.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Men vadå? Om varan är trasig eller inte är i det skick som utlovats så är det väll säljaren som ska bli anmäld, och inte tvärtom?

Permalänk
Medlem

Jag har hamnat i liknande situation gällande köp på tradera.
Mitt råd är att kontakta personen i fråga och förklara läget.

Jag tvivlar starkt på att han kommer gå vidare med saken.
Om han gör det tvivlar jag på att det blir någon påföljd.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
men ingår man i ett kontrakt om man vinner auktionen ?

ja de gör du men du får tänka efter sj lite,kommer inte hända nått,men ja tycker som en annan skrev att du ska iaf betala va de kosta för honom att lägga ut varan,de tror ja du gör oxå annars ska du nog strunta i tradera helt.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
Det är ganska så svårt att göra det rätta valet när det handlar om så pass mycket pengar.

Känns det osäkert så borde du inte lagt nåt bud från början. Man bör kontrollera objekt och säljare så gott det går innan man lägger ett bud. Självklart kan jag förstå att du hamnat i en jobbig sits om du upplever att situationen förändrats MEN om man inte förstår och kan följa regler kanske man inte ska ha ett konto på tradera alls`?

Permalänk
Medlem

Att dom säger att det är bindande är för att man inte ska kunna trakasera någon genom att lägga överdrivet höga bud och sedan skita i att betala.

Man har skyldighet att själv genomskåda om en vara kan vara stöldgods. Du kan alltid skylla på att du tycker att det känns skumt och att någon kompis sagt att det kanske gick lite för billigt...

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
men ingår man i ett kontrakt om man vinner auktionen ?

Det svarade du ju på själv i ditt först inlägg

Citat:

" Auktionen har då skapat ett bindande avtal mellan dig och säljaren"
hur menar dem med det ?

Det du kan göra som någon annan sa är att prata med säljaren och säga att du är osäker
på hans vara eller hur seriös han är samt betala hans kostnader.
Har själv gjort det en gång med ett grafikkort när jag fick en "obehaglig" känsla av att säljaren
inte var seriös så det var bara att pynta han 100 eller 150 spänn så va det löst...
Men inget blir ju bättre av att bara strunta i det, då framstår ju du bara som en mupp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
okey..

Men jag fattar inte varför man verkligen måste..

Du måste inte.
Eftersom det kostar att lägga ut auktioner på tradera så skulle sidan dö ut om alla lade maxbud på alla auktioner och bara betalade om priset passade.

Jag hade betalat i ren princip.
En kommentar till detta är: Varför kollar du upp köparen/produkten EFTER köpet? Du borde ju bara betala och ta det som en läxa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
de är bara att skriva till säljaren att du inte tänker betala, tradera kan inte göra ett dugg mot dig då dom inte äger auktionen utan bara förmedlar den. de värsta som kan hända är att du blir avstängd från tradera, och dår kan du ju bara göra ett nytt acc.

Tradera registerar personnummer så det kan vara svårt att skapa ett nytt konto, baserat på om de kollar upp om alla andra uppgifter matchar.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EwlSpirit
Känns det osäkert så borde du inte lagt nåt bud från början. Man bör kontrollera objekt och säljare så gott det går innan man lägger ett bud. Självklart kan jag förstå att du hamnat i en jobbig sits om du upplever att situationen förändrats MEN om man inte förstår och kan följa regler kanske man inte ska ha ett konto på tradera alls`?

Jag förstår vad du menar.
men jag kollade bara på hans omdömen innan jag la mina bud.
när jag väl vunnit så kollade jag igen, & klickade in på vilka varor han köpt.
Till min förvåning hade han precis köpt denna vara som han nu sålde.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
Jag har köpt många saker via tradera.
men det är just det att han köpt varan & ett par dagar senare lagt in den.

Vet inte vad det är du har köpt, men många som "säljer" på tradera gör det som ett jobb och lever helt på dessa inkomster, mer eller mindre.
Många köper in krims krams och sen säljer på tradera, en del även lite dyrare prylar, kanske därför saken inte är så gammal?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Du måste inte.
Eftersom det kostar att lägga ut auktioner på tradera så skulle sidan dö ut om alla lade maxbud på alla auktioner och bara betalade om priset passade.

Jag hade betalat i ren princip.
En kommentar till detta är: Varför kollar du upp köparen/produkten EFTER köpet? Du borde ju bara betala och ta det som en läxa.

Jag kollade innan också, men fick syn på just den varan efter auktionen.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
Jag förstår vad du menar.
men jag kollade bara på hans omdömen innan jag la mina bud.
när jag väl vunnit så kollade jag igen, & klickade in på vilka varor han köpt.
Till min förvåning hade han precis köpt denna vara som han nu sålde.

oki,kanske skulle kontakta han å säga som det är att du är osäker helt enkelt och erbjuder att betala kostnaderna för auktionen.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AstralDimension
oki,kanske skulle kontakta han å säga som det är att du är osäker helt enkelt och erbjuder att betala kostnaderna för auktionen.

Jo, jag får väl göra det.

men hur säker kan jag vara på att inget kommer hända ?
Han är nämligen väldigt taggad på att få sina pengar...

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
Jag förstår vad du menar.
men jag kollade bara på hans omdömen innan jag la mina bud.
när jag väl vunnit så kollade jag igen, & klickade in på vilka varor han köpt.
Till min förvåning hade han precis köpt denna vara som han nu sålde.

Som sagt; du borde kollat upp saken bättre innan du la bud. Visst förstår jag om det känns lite underligt. Men antingen så kollar du med säljaren om varför han säljer det han nyss köpt, kan såklart finnas både bra och dåliga anledningar, och sen tar ställning till om du ska betala eller så bestämmer du dig om det är värt risken eller inte. Vilket som bör du på ett vänligt sätt ta kontakt med säljaren för att slippa onödiga tråkigheter.

Permalänk
Medlem

Jag har även läst i sweC klistrade tråd om konsumenträtt -> Ångerrätt.

där står det att man kan avbryta alla köp inom 10 dagar ( tror jag det var)

Men det har gått mer än tio dagar..

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
Jag har även läst i sweC klistrade tråd om konsumenträtt -> Ångerrätt.

där står det att man kan avbryta alla köp inom 10 dagar ( tror jag det var)

Men det har gått mer än tio dagar..

har han hotat dig för att få sina pengar för auktionen?

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

du kan väll ta och fråga säljaren?