Kabel mellan Radeon HD5850 och Tjock tv?

Permalänk

Kabel mellan Radeon HD5850 och Tjock tv?

Som rubriken lyder har köpt mig ett nytt Radeon HD5850 och utgångarna på det är 2st DVI och 2st HDMI.

1st DVI använder jag till skärmen.

På min tv har jag dessa ingångar: 2st SCART, 1st SVHS, 1st Audio/Video ingång (gul, vit och röd).

Ljudet har jag redan fixat, tog frontpanelens ljud till vit och röd till Audio/Video ingången.

Så frågan är vad jag ska använda för kabel till tvn.

Har sökt på div. forum men där har grafikkorten antingen SVHS eller den gula till Audio/Video eller tvn DVI, tre delad komposit eller VGA vilket jag inte har i mitt fall.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem

Det bästa alternativet är nog att köpa en signalomvandlare och koppla in den via en DVI>VGA adapter http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Eller kan du köpa ett billigt grafikkort med S-Video utgång om det finns plats för dubbla grafikkort i datorn.

Du har troligen Scart RGB på ena Scart ingången på TVn välj denna i första hand.

Sedan har du S-video som är lite sämre än Scart RGB.

Överlägset sämst är komposit (den gula kontakten).

SVHS är en felaktig benämning på den runda kontakten på grafikkortet och TVn, den heter S-video och benämns ofta som TV-OUT eller HD-TV OUT av många grafikkorts tillverkare.

Många grafikkort klarar även att skicka ut Component (komponent) signal från S-Video kontakten och klarar av högupplöst bild med hjälp av en S-Video>Component adapter, detta kan användas när man har Component kontakter på TVn

Visa signatur

janee

Permalänk

Ok, det var ju ingen billig historia för att koppla ihop dom.

har ju en S-video kabel som jag använde tidigare till mitt andra grafikkort som nu är haverert.

Plats för två kort har jag.

Kollade en extra gång på tvn, hade tre scart ingångar, hur ser man att en scart är RGB, om det ska vara ingångar för den blå röda o gröna kabken så har jag de inte.

Tvn är en JVC 32" 100hz så kallad "flat" bild.

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem

På min gamla Panasonic tjock TV så var det RGB på Scart 1 och S-Video på Scart 2, du får titta i handboken eller i menyerna för TVn, ibland krävs det att man ställer in RGB eller S-Video i inställnings menyerna för att dessa signaler skall användas, annars är det risk att TVn använder komposit signal via Scart kontakten.

Om du vill använda ett extra grafikkort med S-Video kontakt så är det S-Video signal som TVn skall använda.

Jag har ingen erfarenhet när det gäller ett extra grafikkort men jag tror att det finns risk för problem när det gäller drivrutiner för grafikkorten.

Visa signatur

janee

Permalänk

har nog hittat vad jag söker http://www.tvspelsweb.se/vga-hane-svideo-rca-adapter-p-2286.h...

På min AV kanal 4 kan jag välja mellan S-video och RCA (komposit?)

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabelström
har nog hittat vad jag söker http://www.tvspelsweb.se/vga-hane-svideo-rca-adapter-p-2286.h...

På min AV kanal 4 kan jag välja mellan S-video och RCA (komposit?)

Det står på sidan som du länkade att grafikkortet måste stödja S-Video från VGA kontakten och det gör inte vanliga grafikkort.

Visa signatur

janee

Permalänk

Har frågat tillverkaren nu o får se vad dom svarar.

Men det verkar billigare för mig att köpa ett beg äldre grafikkort än att köpa en adapter. Men hur reagerar datorn på det?

Visa signatur

| Cooler Master HAF 912 Plus | Intel Core i5-11400F | Noctua D15 med 3st Noctua A15 140mm | MSI MEG Z590 Torpedo | Corsair Vengeance 2 x 16 GB 3200MHz | PNY GeForce 3070 Ti | 1x Samsung 980 1TB M.2 | 1x Kingston NV1 M.2 2TB | 1x WD Blue SN550 M.2 1TB | DVD Liteon iHAS22-18B iXtreme Burner Max FW | Blu-ray Liteon iHBS112-115 | Cooler Master Silent Pro 1000W | Windows 10 Pro | Samsung P2770H |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabelström
Har frågat tillverkaren nu o får se vad dom svarar.

Men det verkar billigare för mig att köpa ett beg äldre grafikkort än att köpa en adapter. Men hur reagerar datorn på det?

Jag tycker att den sidan som du länkar till säljer konstiga kablar, men det är kanske för att dom säljer tillbehör för TV spelkonsoller.

Här har vi ett exempel på en kabel som absolut inte fungerar för datorer och som jag tror inte fungerar för någon apparat http://www.tvspelsweb.se/hdmi-hane-vga-hane-kabel-p-2288.html

Visa signatur

janee