Permalänk
Medlem

Begränsar 802.11g min 100 MBit-lina?

Hej!

Min huvudsakliga fråga är; kan jag på något sätt öka min effektiva internetuppkopplingshastighet (100 Mbit/s, BBB-fiber) genom att byta ut delar i mitt hemnätverk?

TPTEST ger mig värdet 22.51 MBit/s ned och 20.52 MBit/s upp. Borde jag ha mer med en 100 MBit/s-lina, och i så fall, tror ni det förbättras om jag byter standard från 802.11g till 802.11n?

Jag har följande set-up
- Fiber i vägen, BBB 100 MBit/s
--->
- IP-telefonidosa Inteno EG101-R1 från BBB
--->
- Accesspunkt Netgear WG602v4, 802.11b/g
Fri sikt och kort väg mellan Accesspunkt och datorer.
--->
- USB-stick nätverkskort, Netgear WG111v3, 802.11 b/g
(Stationär dator)
- Inbyggt nätverkskort Intel 4965AGN, 802.11 n
(Bärbar dator)

Så, som ni ser så är min Accesspunkt och mitt USB-nätverkskort av 802.11g-standarden, som endast kan leverera upp till 54 Mbit/s trådlöst. Det borde ju sätta en viss begränsning. Men å andra sidan kommer jag ju endast upp i 22.51 MBit/s ned, vilket endast är hälften av det... Är det då nåt annat som begränsar?

1. Skulle jag öka min hastighet genom att skaffa 802.11n-AP och nätverkskort?

2. Min IP-telefonidosa kan skicka WLAN-info med hastighet 54Mbit/s. Begränsar den hastigheten om den bara används att skicka fibersignalen vidare till en ny Accesspunkt á 300 MBit/s (802.11n)?

Mvh,
Kristofer

Permalänk
Inaktiv

Trådlöst har bara en utlovad teoretisk hastighet (vilken i sig är ganska omöjlig att uppnå) och brukar ge, som du kanske ser, ungefär hälften av den teoretiska hastigheten.

Och ja, byter du ut ditt trådlösa mot N-standarden (på alla enheter) så borde du märka skillnad.

Permalänk
Medlem

54Mbit/s över 802.11g ger ~ 25Mbit/s nyttodata. Du har förbannat mycket overhead och omsändningar.

Permalänk
Medlem

Det är inte alltid enkelt att komma upp i bra hastighet med "n"-standarden heller.

Sweclockers test av "n"-routers:
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5972&page=10

Testet gjordes slutet av 2007. n-standarden är väl specad för 300Mbit, och majoriteten snittar väl på 50Mbit medan D-Link:en ser riktigt bra ut.

Det gäller väl att hitta en liknande "roundup" med accesspunkter.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för svar!

Således borde jag kunna märka lite skillnad om jag uppgraderar med ny accesspunkt och nätverkskort. Det kostar mig väl runt tusenlappen. Frågan är om det är värt det... Jag tankar f.n. mycket lite, och märker sällan eller aldrig att något går långsamt (~20 MBit/s är väl inte heller långsamt direkt).

Nåja, tack för svar återigen!

K

Permalänk
Medlem

Min N-router ger precis under 40 Mbit/s trådlöst. (Netgear WNB8700v2 eller vafasen den heter :S )

Så, som svar på din fråga. Ett klart "Ja", det klipper som fan.

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem

Min N-router ger precis under 40 Mbit/s trådlöst, medan 100,51 Mbit/s direkt i jacket. (Netgear WNR834Bv2 eller vafasen den heter :S )

Så, som svar på din fråga. Ett klart "Ja", det klipper som fan.

Visa signatur

| Intel i5 3770K @ 4.2 Ghz | Evo 212 | 24 GB 2400Mhz RAM | MSI GTX 1080 Ti | Corsair HX620W |

| Intel i7 4770 | Evo 212 | 32 GB RAM | GTX 970 |

Permalänk
Medlem

22-24Mbps är väll maximalt vad man kan kräma ur 11g.

Ska du tanka tungt så är mitt tips att stoppa i kablen helt enkelt. Trådlöst kan aldrig mäta sig mot trådat.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur BBBs ip tel fukar,men jag hade abolut inte kört internet genom teldosan först och främst.
Skulle satt en switch eller lagt teldosan i netgearen,Har du BBB så får du väl 5st ip?

Sen är det klart att g begränsar massor,jag ligger med min N router runt en 60 mbit upp och ner

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Med en BRA N-accesspunkt idag kan man få upp mot 90 Mbit/s ifall man har byggt sitt nät för att stödja N-trafiken.
Utan att gå in på detaljer så behöver man Gigabit ethernet på samtliga portar som trafiken från N-accesspunkten passerar.
Sitter du med 100Mbits eth portar så kommer man mycket sällan över 50-60 med N-teknik.
Köper du N-enheter så se till att det är bra saker du köper, som med allt annat så reflekterar ofta priset resultat. Se även till att du har så uppdaterade drivrutiner som möjligt på allt som har med det trådlösa att göra efter ditt inköp.

Permalänk
Medlem

kör 100/100 telia fiberlan via en DIR-655 till 2st Mac Minis plus 1st iMac..

mac mini = 1000gbit och får ut runt 95/95mbit från WAN.
imac (n-draft) = får ut 95mbit också..

så jag lyckas iaf "maxa" min lina även via trådlösa. Nu är iMacen mest en inredningsdetalj som man kan surfa på om man är på besök.. men fungerar klockrent med min 100/100 lina iaf..

DIR-655 är lite ostabil ibland.. men snabb tycker jag den är.

EDIT: har confat det trådlösa för max throughput och kör endast .n och inte a/b/g alls alktiverat.

Visa signatur

"I would compare CS to a friday night at a gay bath house. Lots of fags getting lucky."

Permalänk
Medlem

Jag har 100/100 Mbit och trådlöst, ett Intel 5100-kort och en Netgear WNDR3700 ger mej ~90/70 Mbit. Med kabel ~ 92/92.