Gröna prickar (inte döda pixlar) HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Gröna prickar (inte döda pixlar) HJÄLP!

Ja, tjenare.

Eh, idag när jag satt mig vid datorn på morgonen, såg jag lite gröna prickar lite överallt vid startmenyn t.ex. Dom ser ut som döda pixlar, men ändå inte.

Jag drog ut grafikkortet och drog in det igen. Har ett ASUS 4870 512MB.

Kommer visa lite bilder över hur det ser ut. Vettifan hur jag ska göra för och fixa detta, vet inte om det är någon sladd, om det är skärmen, eller om det är grafikkortet.

Vad fan har hänt? Dom va inte där när jag startade datorn och höll på, sen efter ett tag bara började dom dyka upp igen.

Vet inte vem detta är, någon randombrud på facebook, förlåt för att jag lägger ut dig här på sc-forum!

Väldigt tacksam för svar, och att någon har svar på min fråga.

Visa signatur

Du har ju kraften att kontrollera djur, använd den för kattsingen!

Permalänk
Medlem

Det är nog grafikkortet, har du två DVI kan du prova att byta uttag.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Sötast

Trasigt grafikkort, kommer bli värre med tiden.

Det KAN vara överhettning, men tippar direkt på att det är på väg att gå sönder.

Permalänk
Medlem

Nu ser jag inga gröna prickar, nu har dom försvunnit.

Yes, har 2st DVI, ska testa byta, fast den ena är orange, och den andra vit, vad menas?

Visa signatur

Du har ju kraften att kontrollera djur, använd den för kattsingen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmr
Yes, har 2st DVI, ska testa byta, fast den ena är orange, och den andra vit, vad menas?

Ingenjörerna tog LSD innan de designade kortet.

Näe men det är typ för att skilja på DVI1 och DVI2 (eller 0 och 1)

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Kan hjälpa att "baka" kortet i ugnen, gjorde det för mig. Finns flera trådar här om det.

Permalänk
Avstängd

Hur kan det ha något att göra med DVI-sladden då de gröna prickarna finns på screenshots? Det är något fel i minnet.

Permalänk
Medlem

Det där hände med mitt EVGA 9800 GTX+. Det börja med ett par gröna prickar, sen kom det lite rosa. Kortet fungera i ungefär en vecka från och till innan det dog helt.

Permalänk
Hedersmedlem

Fastnar de på screenshots har de inget med utgångarna eller skärmen att göra, det är internt i grafikkortet (eller innan, men då skulle hela datorn bli instabil).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jag spelar counter-strike atm och har 100fps konstant, förstår inte prickarna varför dom kommer ibland, och shit, ingen som har förklarning? Det är minnena, eller grafikkortet eller?

(EDIT: Är också prickar och konstigt i CS)

Visa signatur

Du har ju kraften att kontrollera djur, använd den för kattsingen!

Permalänk
Medlem

Och dyker det upp några prickar vid startmenysfältet, så kan jag typ "trycka" på dom så försvinner dom eller så byter dom plats. :S

Visa signatur

Du har ju kraften att kontrollera djur, använd den för kattsingen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Fastnar de på screenshots har de inget med utgångarna eller skärmen att göra, det är internt i grafikkortet (eller innan, men då skulle hela datorn bli instabil).

I see.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Bara en tidsfråga innan grafikkortet lägger ner skulle jag tippa på. Kör igång något som är mer krävande än CS så får du nog se på flera prickar, testa 3Dmark.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag har 10 meter DVI kabel vilket är i princip maxgräns, och jag får mycket såna gröna prickar. För att få bort dem måste man "återansluta" genom att koppla ur kabeln eller stänga av skärmen och sen på igen.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmr
Jag spelar counter-strike atm och har 100fps konstant, förstår inte prickarna varför dom kommer ibland, och shit, ingen som har förklarning? Det är minnena, eller grafikkortet eller?

(EDIT: Är också prickar och konstigt i CS)

Jag kunde lira Warhammer online i en vecka utan innan kortet dog helt. Låter som att det är ditt grafikkort det är fel på och inte minnena.

Permalänk
Avstängd

Drivrutiner, överhettninge eller så håller kortet på att gå sönder.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Jag böt DVI-port och prickarna försvann, men dom kan komma tillbax, jag vet inte, ja, förmodligen så är det så att grafikkortet är påväg att dö.

Visa signatur

Du har ju kraften att kontrollera djur, använd den för kattsingen!

Permalänk
Medlem

Kom hem nu, nu är prickarna där igen.

Får väl byta till ett tråkigt GeForce 7600 256MB, fan vad tråkigt.

Visa signatur

Du har ju kraften att kontrollera djur, använd den för kattsingen!

Permalänk
Medlem

får du prickar med 7600 också? förstår inte riktigt hur du menar?

får du prickar med båda korten skulle jag testa lite med Memtest, och kanske kolla om den pallar Prime95 några timmar..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Testa att baka kortet i ugnen, kan ju vara fel på lödningarna.
Är ett billigt (gratis) sätt att testa iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmr
Kom hem nu, nu är prickarna där igen.

Får väl byta till ett tråkigt GeForce 7600 256MB, fan vad tråkigt.

Testa blåsa rent kortet från damm o skit (tryckluft) 99% värmefel.

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk

Jag tror att det är ett prick-virus. Många barn på dagis som är hemma nu med diverse prick-sjukdomar...

Permalänk
Medlem

Har du inte garanti kvar då? Bara att skicka på RMA.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

tjejen var ju söt ialf

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!